LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slechte sercive ABN-AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door jerwarm »

ja en zo lust ik er nog wel 4. :mrgreen: :roll:

men moet niet alles geloven wat men je op de mouw wilt spelden, internetbankieren is alleen maar veiliger geworden. De gebruiker die erachter zit, die is het gevaar! :mrgreen:
ABN heeft niet voor niets laatst nog de hele interface van de site vernieuwd.

Ik doe erg veel met internet/pc's, daarnaast bankier ik al jaren op het internet.
De mensen die op een onveilige pc maar wat zitten te klunzen, sorry voor mijn woordkeus] zijn het echte gevaar.....
zij zorgen niet dat de pc geschoond is van mallware/spyware en de AV up to date is, zonder firewall surfen ook geen probleem, beveiligde modus van IE uitgezet?, ActiveX scriptbeveiliging uit, UAC staat niet aan. Die pc's trekken juist de kwaadwillende progjes aan.

en zo kan ik nog wel even doorgaan......

geen wonder dat juist die gebruikers "slachtoffer" worden, waarna de bank deze mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen omdat die haar klanten niet kwijt wilt en het dan maar op "hack"software gooit. Denkt u nu echt dat de software waar miljoenen mensen mee interbankieren, geinfecteerd zou zijn? :lol: :lol:

Juist met een VPNtunnel internetbankieren via USB gekoppeld is loeisafe, echt onzin dat met de codegenerator het veiliger zou zijn.
Niet alles geloven wat je in de krant/media leest, ik weiger ook om deze nieuwsbulletin voor "vol" aan te nemen. :lol: :lol:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door ruud_a »

jerwarm schreef:ja en zo lust ik er nog wel 4. :mrgreen: :roll:

men moet niet alles geloven wat men je op de mouw wilt spelden, internetbankieren is alleen maar veiliger geworden. De gebruiker die erachter zit, die is het gevaar! :mrgreen:
ABN heeft niet voor niets laatst nog de hele interface van de site vernieuwd.

Ik doe erg veel met internet/pc's, daarnaast bankier ik al jaren op het internet.
De mensen die op een onveilige pc maar wat zitten te klunzen, sorry voor mijn woordkeus] zijn het echte gevaar.....
zij zorgen niet dat de pc geschoond is van mallware/spyware en de AV up to date is, zonder firewall surfen ook geen probleem, beveiligde modus van IE uitgezet?, ActiveX scriptbeveiliging uit, UAC staat niet aan. Die pc's trekken juist de kwaadwillende progjes aan.

en zo kan ik nog wel even doorgaan......

geen wonder dat juist die gebruikers "slachtoffer" worden, waarna de bank deze mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen omdat die haar klanten niet kwijt wilt en het dan maar op "hack"software gooit. Denkt u nu echt dat de software waar miljoenen mensen mee interbankieren, geinfecteerd zou zijn? :lol: :lol:

Juist met een VPNtunnel internetbankieren via USB gekoppeld is loeisafe, echt onzin dat met de codegenerator het veiliger zou zijn.
Niet alles geloven wat je in de krant/media leest. :lol: :lol:

geloof het of niet, maar de meeste mensen hebben volstrekt geen verstand van computers.
dat kan ook helemaal niet, want daar zou je een levenslang doorlopende cursus voor moeten volgen, omdat alles voortdurend veandert en er steeds weer nieuwe bedrijgingen opduiken.

en wat moet je met een firewall met een instelbare beschermingsgraad, waarbij bij de strengste bescherming, nauwelijks nog een website te openen valt?
alle beveiligingsinstellingen in computers zijn nattevingerwerk.
de computer stelt meestal standaard iets in en daar hoop je dan maar het beste van.
maar alles wat minder is, dan volledige bescherming, is per definitie kwetsbaar.

en een virus dat een groen slotje in je beeldscherm plakt en de term https neerzet?
het lijkt me niet zo onmogelijk.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door jerwarm »

reactie nav ruud-a,


ik moest even lachen, u geeft precies mijn stelling weer.
Het gaat erom dat men niet nodeloos/verveelt zit te surfen en overal op klikt... op deze manier zou ik gewoon zonder bescherming het internet op kunnen.
Deze mensen zijn [raar genoeg] altijd slachtoffer van een beldienst/virus of iets anders die met software loopt te rommelen en "ineens" een infectie op loopt.

Een Https wil alleen zeggen dat u via beveiligde browser instellingen surft [met SSL] en heeft niets te maken met een "slotje"
dit slotje wil zeggen dat de site is gekenmerkt door een versleuteling waar een beveiligingscertificaat aan vast zit. Hie staan verscheidene algoritmes in die de versleuteling waarborgen en> het garanderen van de identiteit van een externe computer waarborgen. :mrgreen:
[dit certificaat is voorzien van datum en volledig te bekijken of deze voldoet aan echtheid]


Het gaat erom hoe men ermee omgaat, de gebruiker is de ware graad van beveiliging, de instellingen en progjes op de pc helpen daar alleen bij.
Zonder dat men weet wat hij/zij aan het doen is precies en op welke site helpt geen AV/firewall en andere beveiligingsinstellingen er iets aan om infectering buiten de pc te houden.
neemt u dat maar van me aan.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 18 jun 2014 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door jerwarm »

maar ik dwaal een beetje af, terug naar het onderwerp;

Deze service is makkelijk te verklaren, men wilt namelijk het bankieren veiliger maken en overzichtelijker. De papieren rompslomp die veel meer tijd kost en moelijker te controleren valt op echtheid [hoe vaak heeft u een acceptgiro teruggehad vanwege een handtekening?] valt hiermee uiteindelijk weg.
Door de nieuwe EUnorm is nu geen probleem meer om naar verschillende rekeningen in het buitenland te storten en viceversa.
Dit heeft die IBAN bewerkstelligt, en moeten we eigenlijk alleen maar blij om zijn, immers; fraude is hiermee haast ondenkbaar. > het rekeningnummer ligt vast aan uw identiteit.

http://www.overopiban.nl/


tot zover mijn bijdrage. :)

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Moedt »

Ik overweeg ook om weg te gaan bij ABN-AMRO.
De service is 0,0 omdat er in de wijde omtrek geen enkel ABN-AMRO filiaal meer te vinden is.
Zo kreeg ik vandaag een nieuwe bankpas (terwijl ik de andere net een paar maanden heb met de vervanger voor de chipknip er al op) maar ga daar maar eens je chipknip saldo vanaf halen.
Er is geen oplaadpunt meer te vinden.

Ik wil nog een paar honderd euro storten op mijn rekening maar om daar nou 15 km voor te gaan rijden om vervolgens zelf te moeten storten in een automaat gaat me qua non-service toch wat te ver.

Als ik dan vandaag weer lees dat ABN-AMRO nog steeds lekker aan het graaien is ( alleen bij de top want ze kijken kennelijk minzaam neer op de burgers die hun bank moeten redden met belastinggeld maar ook op hun eigen personeel) dan moet het er toch maar eens van komen.

Nu las ik ergens het volgende:

Onderzoek Europarlementariërs Bas Eickhout en Philippe Lamberts, met hulp van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO).
Van de Nederlandse banken scoort Triodos op alle fronten goed. Van Lanschot doet het daarna het best.
ING en ABN Amro scoren het slechtst. Ze zijn actief in belastingparadijzen, hebben schulden, een niet al te zekere financiële basis en speculeren enigszins.


Heeft iemand ervaring met die overstapservice van de Triodos bank?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door CB »

eleven schreef:
CB schreef:
eleven schreef:maar laat TS op mijn vraag antwoorden, simpel.
TS had je vraag al beantwoord voordat jij hem stelde. Zo simpel is het en jij bent kennelijk zo simpel om dat niet te begrijpen.
Simpel is, dat je niet op het bericht van TS ingaat, maar gewoon wil stoken of krijg ik nu weer een PB met beledigingen naar mijn hoofd geslingerd. :twisted:
TS heeft er niets aan , om te weten, met welke banken je gaat internet bankieren, dat is gewoon niet relevant.
Jij geeft nu wel een hele rare draai aan je eigen verhaal. Een PB hoef ik je helemaal niet te sturen. Je maakt jezelf hier al in het openbaar belachelijk. Probeer eerst eens goed te lezen voor je vragen stelt, die al beantwoord zijn. Succes verder met je intelligente postings hier. :roll:

sjohie
Berichten: 11248
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door sjohie »

SJZ schreef:Dat iemand zorgen heeft over internetbankieren: ja, snap ik.

Maar doe dan niet alsof die overschrijfkaarten zo veilig zijn. Een bekende van mij is daar héél veel geld mee kwijtgeraakt. Effe een kaartje uit de brievenbus vissen, bedrag en rekeningnummer aanpassen en hoppa, geld gaat naar een ander.
Moet ook zeggen, de enige fraude die ik ken bij een bank, is bij een vriend waarbij ook het overschrijf formulier uit de bus was gehengeld en aangepast, niemand die ik ken is ooit slachtoffer van online fraude geweest. Overigens heb ik mijn ABN-AMRO e-reader los naast de pc liggen, en niet gekoppeld aan de pc via usb. Dat is in mijn ogen toch een onnodige koppeling met de grote boze (digitale) wereld.

eleven
Berichten: 3044
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door eleven »

CB schreef:
eleven schreef:
CB schreef: TS had je vraag al beantwoord voordat jij hem stelde. Zo simpel is het en jij bent kennelijk zo simpel om dat niet te begrijpen.
Simpel is, dat je niet op het bericht van TS ingaat, maar gewoon wil stoken of krijg ik nu weer een PB met beledigingen naar mijn hoofd geslingerd. :twisted:
TS heeft er niets aan , om te weten, met welke banken je gaat internet bankieren, dat is gewoon niet relevant.
Jij geeft nu wel een hele rare draai aan je eigen verhaal. Een PB hoef ik je helemaal niet te sturen. Je maakt jezelf hier al in het openbaar belachelijk. Probeer eerst eens goed te lezen voor je vragen stelt, die al beantwoord zijn. Succes verder met je intelligente postings hier. :roll:

Misschien eens een stukje verder lezen, dan je neus lang is, dan begrijp je ook, wat andere bedoelen.
evert62 schreef:Je kan niet meer via internet betalen, omdat zij Menzis zelf het geld van je bank afhalen. Dit is juist het probleem.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door CB »

Ja hoor het is goed met je. Zoals ik al zei: "Succes verder". :roll:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door ruud_a »

jerwarm schreef:reactie nav ruud-a,


ik moest even lachen, u geeft precies mijn stelling weer.
Het gaat erom dat men niet nodeloos/verveelt zit te surfen en overal op klikt... op deze manier zou ik gewoon zonder bescherming het internet op kunnen.
Deze mensen zijn [raar genoeg] altijd slachtoffer van een beldienst/virus of iets anders die met software loopt te rommelen en "ineens" een infectie op loopt.

Een Https wil alleen zeggen dat u via beveiligde browser instellingen surft [met SSL] en heeft niets te maken met een "slotje"
dit slotje wil zeggen dat de site is gekenmerkt door een versleuteling waar een beveiligingscertificaat aan vast zit. Hie staan verscheidene algoritmes in die de versleuteling waarborgen en> het garanderen van de identiteit van een externe computer waarborgen. :mrgreen:
[dit certificaat is voorzien van datum en volledig te bekijken of deze voldoet aan echtheid]


Het gaat erom hoe men ermee omgaat, de gebruiker is de ware graad van beveiliging, de instellingen en progjes op de pc helpen daar alleen bij.
Zonder dat men weet wat hij/zij aan het doen is precies en op welke site helpt geen AV/firewall en andere beveiligingsinstellingen er iets aan om infectering buiten de pc te houden.
neemt u dat maar van me aan.
ik had het over een slotje OF een https verbinding.
Beiden gaan over veiligheid.
als een hacker echter in staat is een groen slotje op het beeldscherm te plaatsen en een klik op dat slotje op te signaleren, dan kan hij daar ook wel een certificaat op het beeldscherm tonen.
ik vraag mij dus af hoeveel veiligheid zo'n slotje op het beeldscherm garandeert.
waarschijnlijk klikt ook nog niet 1% van de mensen op dat slotje.
ik heb er wel eens op geklikt, en dan krijg ik allerlei mooie dingen te zien.
of dat ook is wat ik hoor te zien, zou ik echter niet weten.
misschien zit er al jarenlang een virus op mijn pc die me iets laat zien waardoor ik nu denk dat als ik die tekst zie alles in orde is.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door jerwarm »

reactie nav ruud-a,

Er zijn altijd zat [persoonlijke] redenen aan te voeren waarom wel/niet iets te doen.
Voor allebei is wat te zeggen, echter is het niet nodig/onnodig om allerlei beren in het bos te zien..
zoals u beweert, zo werkt het iddg niet. zie ook dit artikel.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/inte ... d#ie=ie-11
Daarnaast bent u zelf verantwoordelijk voor goede/deugdelijke apparatuur, in deze dus de pc die u gebruikt. Hier kan dus ABNamro niets in verweten worden als u dan alsnog met een "vuile" pc gaat IBén.

Echter durf ik te stellen dat internetbankieren anno nu bijna risicoloos is, dit omdat de OSén/gebruikers en websites + beveiliging veel beter in elkaar zitten.
maakt u zich nu maar geen zorgen, als het groene slotje bovenaan staat in de verbinding op een hTTPS browser dan [als u het certificaat gecheckt heeft] zit u safe. De bank legt dit ook nog een keer uit, dat doen ze niet als het niet waar is natuurlijk of om u een gerust gevoel te bezorgen. .

Alles is op te zoeken op google alvorens de reallife verbinding te maken. > mocht u het niet vertrouwen.
ik zeg u nogmaals voor de laatste keer; ik internetbankier al xx jaar bijna vanaf het begin, en nog nooit is er 1 cent daar niet gekomen of naartoe gegaan waar ik hem niet wilde hebben.

u loopt veel meer kans om geskimd te worden dan dat er fraude plaatsvind tijdens internetbankieren. :)
het laatste geldt wel als u een "gezonde" pc gebruikt voor IB.

tenzij u natuurlijk houdt van het "discussieren om het discussieren" of misschien een nieuwe gebruiker van het forum wilt "uitproberen" :mrgreen: in dat geval houdt u het gewoon op uw standpunt, ik weet iddg dat het heel anders werkt en ga daarover niet verder in discussie :D .


maar om op het onderwerp terug te komen, de service voor telefonisch overboeken en acceptgiro's wordt hierdoor inderdaad minder. Ze willen immers dat iedereen gaat IBén, dan kunnen er weer een paar kantoren gesloten worden> en de eindejaarsbonussen/opstappremie's weer verhoogd. :mrgreen:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door jerwarm »

daarnaast zijn er genoeg middelen uit te voeren om uit te vinden of u op de echte site zit van de ABN.

https://www.icscards.nl/abnamro/info/ov ... email.page


[dit is al een wat oudere webpage, ter illustratie]

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door jerwarm »

5 veiligheidsregels

Kent u de 5 veiligheidsregels voor veilig elektronisch bankieren en betalen? U vermindert hiermee de kans dat u het slachtoffer van fraude wordt. Wordt er toch geld van uw rekening gehaald, terwijl u zich aan de regels gehouden heeft? Dan krijgt u het bedrag vergoed.




https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro ... check.html

https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro ... index.html




neem het eens door zou ik zo zeggen. :)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door ruud_a »

jerwarm schreef:reactie nav ruud-a,

Er zijn altijd zat [persoonlijke] redenen aan te voeren waarom wel/niet iets te doen.
Voor allebei is wat te zeggen, echter is het niet nodig/onnodig om allerlei beren in het bos te zien..
zoals u beweert, zo werkt het iddg niet. zie ook dit artikel.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/inte ... d#ie=ie-11
Daarnaast bent u zelf verantwoordelijk voor goede/deugdelijke apparatuur, in deze dus de pc die u gebruikt. Hier kan dus ABNamro niets in verweten worden als u dan alsnog met een "vuile" pc gaat IBén.

Echter durf ik te stellen dat internetbankieren anno nu bijna risicoloos is, dit omdat de OSén/gebruikers en websites + beveiliging veel beter in elkaar zitten.
maakt u zich nu maar geen zorgen, als het groene slotje bovenaan staat in de verbinding op een hTTPS browser dan [als u het certificaat gecheckt heeft] zit u safe. De bank legt dit ook nog een keer uit, dat doen ze niet als het niet waar is natuurlijk of om u een gerust gevoel te bezorgen. .

Alles is op te zoeken op google alvorens de reallife verbinding te maken. > mocht u het niet vertrouwen.
ik zeg u nogmaals voor de laatste keer; ik internetbankier al xx jaar bijna vanaf het begin, en nog nooit is er 1 cent daar niet gekomen of naartoe gegaan waar ik hem niet wilde hebben.

u loopt veel meer kans om geskimd te worden dan dat er fraude plaatsvind tijdens internetbankieren. :)
het laatste geldt wel als u een "gezonde" pc gebruikt voor IB.

tenzij u natuurlijk houdt van het "discussieren om het discussieren" of misschien een nieuwe gebruiker van het forum wilt "uitproberen" :mrgreen: in dat geval houdt u het gewoon op uw standpunt, ik weet iddg dat het heel anders werkt en ga daarover niet verder in discussie :D .


maar om op het onderwerp terug te komen, de service voor telefonisch overboeken en acceptgiro's wordt hierdoor inderdaad minder. Ze willen immers dat iedereen gaat IBén, dan kunnen er weer een paar kantoren gesloten worden> en de eindejaarsbonussen/opstappremie's weer verhoogd. :mrgreen:
mijn stelling is gewoon dat je als gewoon computergebruiker geen enkel inzicht hebt in de techniek die er achter zit en wat er achter de schermen gebeurt.
je moet het allemaal in goed vertrouwen aannemen.
ik heb een virusprogramma, ik bezoek geen pornosites, dus ik ga er maar van uit dat alles werkt zoals het hoort.
maar weten doe ik het niet.
en meer dan goed vertrouwen is het ook niet.
toen ik trouwens bij een ander topic naar de website van het forum van de UWV ging, kreeg ik ook een virus waarschuwing.
dus blijkbaar zijn ook computers van grote instanties niet veilig.

maar dat staat los van de vraag of ik mijn geld vergoed krijg.
de banken zijn trouwens wel de regels voorzichtig strenger aan het maken.
dat begon al met het sluiten van de balies.
als daar geld opgenomen was, waarmee je het niet eens was, moest de bank een opname formulier met handtekening kunnen laten zien.
bij de pinautomaat kreeg de klant te horen dat hij niet goed op zijn pincode had gepast, terwijl het (nog steeds )vaak niet moeilijk is die bij de supermarkt af te kijken, door handbewegingen te volgen.
rijtje naar boven en stukje naar links.
2 rijtjes naar beneden en stukje naar rechts.
als je de pas dan gestolen hebt kun je de code uitproberen op een identifier.
ik ben bang, dat het bij internetbankieren die kant ook wel uit zal gaan.

ABN AMRO
verified
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: slechte sercive ABN-AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Hallo ruud_a,

Graag geef ik een toelichting op uw bericht. Het artikel waar u naar verwijst komt uit 2012.
Op het moment dat dit artikel gepubliceerd werd, was de beveiliging van de e.dentifier2 al aangepast.

Hoe heeft de student aangetoond dat de beveiliging beter kon?
Radboud Universiteit Nijmegen heeft op eigen initiatief een onderzoek gedaan naar veilig internetbankieren. Zij toonden aan dat zij konden frauderen als de e.dentifier2 is
aangesloten op de computer via de usb-kabel. Dit kan alleen als er specifieke kwaadaardige software (malware) op de computer van een klant is geïnstalleerd. Deze speciale vorm van fraude is tot nu toe alleen in de proef van de Universiteit aangetoond.

Hoe heeft ABN AMRO de veiligheid verbeterd?
Wij hebben de resultaten van de Universiteit gebruikt en uitgebreid onderzoek gedaan. Daarna hebben wij extra beveiligingsmaatregelen genomen binnen Internet Bankieren die dit soort fraude herkent en tegengaat.

Kan een klant de e.dentifier2 gebruiken als die is aangesloten met de USB-kabel?
Het enige verschil tussen de e.dentifier met en zonder aangesloten USB-kabel, is dat een aangesloten e.dentifier2 sneller en makkelijker in gebruik is. De e.dentifier2 is aangesloten dus even veilig als niet aangesloten. Het probleem dat is geconstateerd richt zich op de malware (kwaadaardige software). De beste bescherming tegen malware is dan ook de beveiliging van een klant zijn eigen computer.

Wanneer merkt een klant dat er sprake is van Malware fraude?
Een klant kan Malware als volgt herkennen:
- Er zijn andere Internet Bankieren schermen dan men gewend is in beeld.
- De wachttijd voor het verwerken van de transactie duurt langer.
- Er is door anderen geld van de rekening van de klant afgeboekt.
- Een klant moet bij een transactie meerdere keren responsecodes invoeren.

Wat doet de bank als er sprake is van Malware fraude?
Als er sprake is van deze vorm van internetfraude, zal samen met een klant onderzocht worden wat er gebeurd is. Als er reden is om de schade te vergoeden, zullen we dit uiteraard doen.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

Gesloten