Willen we echt meer belasting betalen ?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Consumenneke

Re: Willen we echt meer belasting betalen ?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

angel1978 schreef:
08 jul 2026 17:39
Deze groep is zeker niet simpelweg te klein.
Er zijn veel studies in het wetenschappelijk en beroepsonderwijs waarbij statistiek een verplicht vak is, maar desondanks hebben een boel mensen weinig kaas gegeten van kansberekening. Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?

Zou de toelichting wel eens willen lezen. :lol:

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Consumenneke schreef:
08 jul 2026 17:57
angel1978 schreef:
08 jul 2026 17:39
Deze groep is zeker niet simpelweg te klein.
Er zijn veel studies in het wetenschappelijk en beroepsonderwijs waarbij statistiek een verplicht vak is, maar desondanks hebben een boel mensen weinig kaas gegeten van kansberekening. Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?

Kunt u aangeven wat een kansberekening hier mee te maken heeft? Kansberekening is de wiskundige methode om te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat een specifieke gebeurtenis plaatsvindt. Als een meerderheid ergens voor is wilt dat nog niet zeggen of iets wel of niet gebeurt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?
Ik ben inderdaad eerder benieuwd naar de panelsamenstelling, want qua aantal respondenten is er geen probleem.
Consumenneke schreef:
Welke toelichting zoek je precies?

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
08 jul 2026 18:14
Consumenneke schreef:
Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?
Ik ben inderdaad eerder benieuwd naar de panelsamenstelling, want qua aantal respondenten is er geen probleem.
Ik heb nog even gekeken in het rapport. Wellicht geeft dat meer inzicht.

"Bij de interpretatie van de resultaten passen enkele kanttekeningen. Zo is niet vast te stellen in hoeverre
respondenten op de hoogte zijn van de werkelijke belastingtarieven, en is onduidelijk of zij in hun antwoord
rekening houden met de vrijstellingen die in de erfbelasting gelden."

"Evenmin weten we hoe mensen aankijken tegen relatieafhankelijke vormgeving, zo kunnen lagere
tarieven voor kinderen als gewenst of juist als ongewenste uitzondering worden gezien. Tot slot abstraheert de
vraag van kenmerken die relevant kunnen zijn voor voorkeuren, zoals de samenstelling van de erfenis. Voor
dit soort kenmerken putten we uit de literatuur."

Plaats reactie