riddert schreef:Zo zou het zelfs voor alfatrion duidelijk moeten zijn
Ware het niet dat BBCS hier wel een heel specifieke situatie schetst om zijn gelijk te halen.
Vertaal dit eens daar een defecte hade schijf. Van ongerechtvaardigde verrijking kan dan geen sprake zijn.
Ik zie hier nergens wetsrtikelen, jurisprudentie, parlementaire geschiedenis of doctrine aangedragen worden welke staven waarom het eigendom van de defecte harde schijf plotsklaps niet meer bij de eigenaar van de zaak zou liggen waaruit deze verwijderd is.
Zelfs geen poging te beargumenteren dat de reparateur de zaak opsplitst in bestanddelen, waarbij het bestanddeel harde schijf weer een zelfstandige zaak zal vormen, welke dan ex. 5:4 BW jo. 5:16 lid 2 BW onder algemene titel in bezit komt van de reparateur, nu de koper nooit de zelfstandige zaak harde schijf heeft gekocht.
Ware het niet dat overgang van eigendom door splitsing, zoals 3:80 lid 2 BW jo. 2:334a BW aangeeft, zijn uitwerking in het goederenrecht mist, nu dit de splitsing van rechtspersonen betreft
Erg verwarrend allemaal, al zeg ik het zelf. En daar komt nog bij dat een zaak harddisk, als zijnde datadrager, wel eens data kan bevatten welke in eigendom blijft bij de koper. Volgens bovenstaande redenatie zou de data echter door natrekking in eigendom van de reparateur kunnen komen. Dit is een ongewenste situatie.
Dus maar even terug naar de basis, voornoemd artikel 80 uit boek 3 BW:
3:80 BW schreef:1 Men kan goederen onder algemene en onder bijzondere titel verkrijgen.
2 Men verkrijgt goederen onder algemene titel door erfopvolging, door boedelmenging, door fusie als bedoeld in artikel 309 van Boek 2 en door splitsing als bedoeld in artikel 334a van Boek 2.
3 Men verkrijgt goederen onder bijzondere titel door overdracht, door verjaring en door onteigening, en voorts op de overige in de wet voor iedere soort aangegeven wijzen van rechtsverkrijging.
4 Men verliest goederen op de voor iedere soort in de wet aangegeven wijzen.
Wie kan mij nu vertellen, dit artikel gelezen te hebben, op grond waarvan de eigendom van een defect vervangen onderdeel overgaat op diegene die het heeft vervangen?