LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto Jena dikke onvoldoende

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
witte angora

Re: Auto Jena dikke onvoldoende

Ongelezen bericht door witte angora »

v.d.Heyden schreef:
http://auto-jena.nl/index.php/component ... Itemid=111

Zegt waarschijnlijk wel genoeg....

v.d.Heyden
Een hele hoop verkochte auto's, en een schitterende Daihatsu Sirion. O wacht... Zijn dat niet die auto's waarvan de motoren niet zo heel sterk zijn, en die na de 130.000 nog wel eens wat problemen kunnen geven? Iets met de kleppen of zo? Stand? 198.080. Hmmm....

FF check op https://ovi.rdw.nl/. Juist ja, 4 eigenaren in de afgelopen 9 jaar. Datum tenaamstelling 13 februari 2015, dus de 4e eigenaar is de handelaar. Het ding staat al 18 dagen in de showroom te glimmen, kennelijk loopt het dorp er niet warm voor. APK tot 29 mei. Iets minder dan 3 maanden nog.

Bedrijf zit 70 kilometer van hier, dus ik zal niet snel die rit maken. Ik denk dat ik niet veel vertrouwen in de auto moet hebben, maar dat ligt niet zozeer aan de handelaar, maar aan het feit dat ik weet heb van een specifieke zwakheid van dit model auto.

witte angora

jonis schreef: Als je dan met een aankoopkeuring aankomt; wensen ze je veel succes , jij je geld kwijt en waarschijnlijk ook geen auto;
Maar het maakt nogal verschil of je 50 euro kwijt bent aan de aankoopkeuring of een honderdje of 8 aan een 'auto' die met een paar weken direct door kan naar de sloop. :wink:

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Anderzijds is het ook geen porum om de auto's handelaar na handelaar te moeten gaan laten keuren. Dat kost ook een vermogen.
En een handelaar die een slechte auto te koop zet, hoe vaak zal dan voor dezelfde auto een keuring gaan plaatsvinden...oneindig?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Josephien12 schreef:Anderzijds is het ook geen porum om de auto's handelaar na handelaar te moeten gaan laten keuren. Dat kost ook een vermogen.
En een handelaar die een slechte auto te koop zet, hoe vaak zal dan voor dezelfde auto een keuring gaan plaatsvinden...oneindig?
Dat klopt, ik doe ook nooit een aankoopkeurig.
Ik koop altijd occasions met de kop eraf, van ongeveer 2 jaar oud. Je betaald dan niet de hoofdprijs meer, maar krijgt dan vaak wel een jaar garantie en pechhulp.

Je bent inderdaad wat duurder uit, maar bespaart jezelf hiermee een hoop ellende.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
jonis schreef: Als je dan met een aankoopkeuring aankomt; wensen ze je veel succes , jij je geld kwijt en waarschijnlijk ook geen auto;
Maar het maakt nogal verschil of je 50 euro kwijt bent aan de aankoopkeuring of een honderdje of 8 aan een 'auto' die met een paar weken direct door kan naar de sloop. :wink:

Hoeveel keuringen ben je verder voordat je een goede te pakken hebt..... :roll: niets is voor niets....het zoeken niet....de rit erheen niet....aankoopkeuringen niet.....en dan heb je nog geen garanties dat ondanks de aankoopkeuring niets stuk gaat.....en dan kan jou goede aankoop alsnog naar de sloop... :roll:

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Bij mijn garage doen ze niet aan snelle handel: af en toe heeft hij een goedkopere wagen staan, maar de meeste wagens zijn daar 6 tot 10 jaar oud. Garantie krijg je niet op zo'n oudje, maar het zijn niettemin wagens waar hij wel achter staat (figuurlijk :-))

Verder blijft het inderdaad zo dat auto's meestal te koop worden gezet als er kosten aan zitten te komen, of een bepaalde km-stand wordt bereikt. De Volvo 940 bv, schijnt een flinke revisie nodig te hebben rond de drie ton en dus zie je ze dan vaak te koop staan. De kosten zijn voor de volgende.

Misschien heb ik vaak mazzel gehad. Mijn eerste auto kostte me 17 jaar terug 500 gulden en ik reed er vier jaar in, de tweede was 3800 euro en hield het zowat acht jaar vol (en ging daarna nog naar een handige klusser of iemand anders die er goedkoop mee doorreed. Nu ben ik sinds vijf jaar bezig aan nummer 3 en die kocht ik voor ruim 1500 euro. Die stond ook bij een grotere dorpsgarage in Brabant, tussen de duurdere en nieuwere occasions.

witte angora

Josephien12 schreef:Anderzijds is het ook geen porum om de auto's handelaar na handelaar te moeten gaan laten keuren. Dat kost ook een vermogen.
Het zou een prima inkomstenbron zijn voor de naburige garage ja. Maar wat wil je dan? Een nieuwe auto kost, en dan heb je een kleintje, een dikke 10.000 euro. Beetje groter is nog een stukkie meer.

Dan wil je een gebruikt barrel kopen voor nog geen 10% van de nieuwwaarde. Misschien wel voor 5%. Dan kun je toch wel op je vingers natellen dat je nooit de kwaliteit van die nieuwe gaat krijgen?

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Als je hier garantie opgeeft, ben je binnen de kortste keren failliet :D Mij garage stoot zulke inruil gelijk door naar handelaren zoals Jena. Alleen als hij de auto vertrouwd en altijd zelf in onderhoud heeft gehad, verkoopt hij hem aan zijn eigen klandizie. Zo heeft mijn zoon een mooie Skoda Fabia van 2001 voor een leuke prijs gekocht bij de garage waar ik al jaren kom ( ook nog met 6 maanden garantie) Maar je moet soms wel even geduld hebben tot er iets leuks wordt ingeruild.

jonis

witte angora schreef:
Het zou een prima inkomstenbron zijn voor de naburige garage ja. Maar wat wil je dan? Een nieuwe auto kost, en dan heb je een kleintje, een dikke 10.000 euro. Beetje groter is nog een stukkie meer.

Dan wil je een gebruikt barrel kopen voor nog geen 10% van de nieuwwaarde. Misschien wel voor 5%. Dan kun je toch wel op je vingers natellen dat je nooit de kwaliteit van die nieuwe gaat krijgen?
Dat weet iedereen dat je geen nieuwe krijgt, maar het hoeft zeker ook geen schrothoop te zijn, dit soort auto's koop je ook niet door op internet 100-200KM van huis te zoeken en op goedkoopste van NL te selekteren.......en al helemaal niemand die het dan sowieso nog praktisch vind om een aankoopkeuring te doen, of regel jij alles in een keer op basis van een 1ste plaatje en 1ste telefoontje zonder de auto ook maar gezien te hebben.

peteroo

@snuffel,
Dat lijkt me een goede instelling. Je moet elkaar wat gunnen, maar ook vertrouwen kunnen hebben. Als je op autotrack of Gaspedaal een rijtje occasions van het model van je gading ziet, moet je niet alleen naar de laagste prijs en de leuke kleur kijken.

jonis

peteroo schreef:@snuffel,
Dat lijkt me een goede instelling. Je moet elkaar wat gunnen, maar ook vertrouwen kunnen hebben. Als je op autotrack of Gaspedaal een rijtje occasions van het model van je gading ziet, moet je niet alleen naar de laagste prijs en de leuke kleur kijken.
Het is sowieso al 10x beter dan de standaard instelling hier van een paar gasten hier:
..."geen aankoopkeuring = geen recht van spreken".... "al de 7de deze maand" ....als het je langzaam aan verveelt zoek dan een nieuwe hobby.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

jonis schreef:
peteroo schreef:@snuffel,
Het is sowieso al 10x beter dan de standaard instelling hier van een paar gasten hier:
..."geen aankoopkeuring = geen recht van spreken".... "al de 7de deze maand" ....als het je langzaam aan verveelt zoek dan een nieuwe hobby.
Vind ik ook, gewoon blindelings kopen, en niet zeuren, en vooral niet z...ken op een forum.
Je hebt twee handige handen, en een goed stel hersens, dan weet je toch wel wat je doet.
Waar zeuren ze nou toch over ?

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jonis schreef:Het is sowieso al 10x beter dan de standaard instelling hier van een paar gasten hier:
Dat is niet de standaardinstelling, lijkt me.

Uiteraard is het een keuze om je niet te oriënteren, ook al heb je onderzoeksplicht... Om dan te gaan zeuren is ook voor iedereen vrij, ook al waren ze naar mijn idee niet verstandig bezig, maar daar zijn mensen niet mee geholpen.

M.i. is een aankoopkeuring voor een product van een paar 1000 euro wel degelijk verstandig, tenzij je bij je vaste garage waarvan je weet dat je goed zit, koopt, of zelf echt verstand van zaken hebt (of iemand die dat heeft meeneemt). Zie het als een soort verzekering: beter 10 keer €50 aan een keuring uitgeven, dan 1 keer een paar 1000 euro aan kosten voor reparaties aan een "prima auto".

peteroo

Ik heb zelf heel veel geleerd van de periode dat ik mijn huidige auto zocht. Zo ging ik kijken voor een op het oog vrij nette, bijna 15 jaar oude Toyota, bij inderdaad een van die grote handelaren. Ik was zo van die snelle handel genezen na een testritje dat ook langs mijn vaste garage voerde: het zijn prima auto's, maar er zat gewoon voor dik duizend euro achterstallig onderhoud en vervangingen aan (banden, remleidingen) en dat was pas op het eerste gezicht. Apk, vroeg ik nog. 'Dat regelen we bij..' (noemde een belendend garagebedrijfje). Hmmm.

Dat die dubieuze bedrijven kunnen bestaan komt mede doordat er een grote kopersgroep is die hen weet te vinden.

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Niet zo negatief over die blindelingse kopers a.u.b., het zijn volwassen mensen die zeker wel weten wat ze doen, en toch aardig wat centjes overhouden door deze manier van "kopen" :wink:

jonis

Julie4444 schreef:
jonis schreef:Het is sowieso al 10x beter dan de standaard instelling hier van een paar gasten hier:
Dat is niet de standaardinstelling, lijkt me.

Uiteraard is het een keuze om je niet te oriënteren, ook al heb je onderzoeksplicht... Om dan te gaan zeuren is ook voor iedereen vrij, ook al waren ze naar mijn idee niet verstandig bezig, maar daar zijn mensen niet mee geholpen.

M.i. is een aankoopkeuring voor een product van een paar 1000 euro wel degelijk verstandig, tenzij je bij je vaste garage waarvan je weet dat je goed zit, koopt, of zelf echt verstand van zaken hebt (of iemand die dat heeft meeneemt). Zie het als een soort verzekering: beter 10 keer €50 aan een keuring uitgeven, dan 1 keer een paar 1000 euro aan kosten voor reparaties aan een "prima auto".
Daarom verkoopt jetcars ook nog altijd auto's.......

witte angora

jonis schreef:
Nee, ze verkopen nog steeds auto's omdat mensen er nog steeds als blinde kippen naar toe rennen om de eerste de slechtste auto voor veel te veel geld mee te nemen. Daar zit best wel winst in. Dat ze vervolgens op fora als dit hun beklag doen, deert hen niet.

Het zijn er maar weinigen die een aankoopkeuring doen. Anders had het hier wel vol met topics gestaan als: aankoopkeuring gedaan bij --- en wat een drama! Maar die vind je niet.

jonis

witte angora schreef:
jonis schreef:
Nee, ze verkopen nog steeds auto's omdat mensen er nog steeds als blinde kippen naar toe rennen om de eerste de slechtste auto voor veel te veel geld mee te nemen. Daar zit best wel winst in. Dat ze vervolgens op fora als dit hun beklag doen, deert hen niet.

Het zijn er maar weinigen die een aankoopkeuring doen. Anders had het hier wel vol met topics gestaan als: aankoopkeuring gedaan bij --- en wat een drama! Maar die vind je niet.

Als er echt maar weinigen een aankoopkeuring doen dan zou je (jullie) sowieso toch ook eens anders moeten reageren als er weer eens een topic geopend wordt....want dan is een aankoopkeuring ook volgens jou toch echt niet gebruikelijk :roll:

witte angora

Niet gebruikelijk, maar wel verstandig, en daar wordt dus steeds weer op gehamerd. Aankoopkeuring hoeft nog niet eens; je kan het ding ook zelf nakijken. Want veel van de 'verborgen' gebreken die telkens weer worden opgesomd zijn helemaal niet zo verborgen. Die zijn met het blote ook nog zichtbaar. Je moet alleen even kijken, dat is alles.

Met oude auto's weet je gewoon dat er achterstallig onderhoud aan vast zit. Oude auto's kunnen alleen goedkoop om te rijden zijn als je dat achterstallige onderhoud zelf uit kunt voeren. Dan ben je alleen je materiaalkosten kwijt, en dat zijn vaak de kosten niet. Zeker niet als je je spullen op de sloop kunt halen. Alleen: je zal er iets voor moeten doen. En de mensen die hier komen klagen zijn de mensen die er geen verstand van hebben, die ook niet bereid zijn zelf te sleutelen, die eigenlijk voor een habbekrats een probleemloze auto willen hebben. En dat is gewoon niet haalbaar.

Laten we eerlijk wezen, een auto van 800 euro, daar heeft de vorige eigenaar hooguit 250 voor terug gehad. Als een auto er als nieuw uit ziet, er geen enkel technisch probleem is, en er geen onderhoud aan zit te komen, waarom zal iemand dan een hoop geld uitgeven en een goede auto weg doen voor een andere waar een risico aan vast zit dat hij er problemen mee gaat krijgen?

jonis

witte angora schreef:Niet gebruikelijk, maar wel verstandig, en daar wordt dus steeds weer op gehamerd. Aankoopkeuring hoeft nog niet eens; je kan het ding ook zelf nakijken. Want veel van de 'verborgen' gebreken die telkens weer worden opgesomd zijn helemaal niet zo verborgen. Die zijn met het blote ook nog zichtbaar. Je moet alleen even kijken, dat is alles.

?
:lol:

rest my case.....

Gesloten