FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Mased
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2021 20:05

FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door Mased »

Mijn Fiat Ducati is nog geen 4 maanden oud (2000km gereden) als de zonneklep aan de passagiers zijde niet meer werkt.
Volgens de garage is de veer niet meer goed waardoor deze niet meer blijft hangen.

De zonneklep is netjes vervangen door de garage maar FIAT geeft geen garantie of coulance.

Antwoord FIAT:
Naar aanleiding van uw dossier 01036218 willen wij u als volgt informeren.
Allereerst willen wij benadrukken het te betreuren dat u geconfronteerd bent met de door u geschetste situatie. Uiteraard is het vervelend wanneer er een reparatie noodzakelijk is.
Gezien het feit de zonneklep deel uit maakt van het interieur van het voertuig en het om een onderdeel gaat wat aan slijtage onderhevig is, kunnen wij u bevestigen dat er geen sprake is van een evt. coulance.

Na diverse malen aandringen op fabrieks en wettelijke garantie blijven zij bij hun standpunt.

Het is ontzettend frustrerend als je zo wordt behandeld.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ducati zijn bedrijfsvoertuigen. Heb je dit als consument of zakelijk gekocht? Als het zakelijk is geld andere wetgeving.

Overigens klinkt de verklaring van Fiat niet onlogisch.

Nevyn
Berichten: 1319
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door Nevyn »

Mased schreef:
29 okt 2021 20:18


De zonneklep is netjes vervangen door de garage maar FIAT geeft geen garantie of coulance.
De verkoper heeft gerepareerd, het is zijn verplichting.
Heeft u dit moeten betalen?
Zo ja u moet de garantie met de verkoper regelen, zo nee wat is het probleem?

16again
Berichten: 16173
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
30 okt 2021 16:27
Overigens klinkt de verklaring van Fiat niet onlogisch.
Hoezo niet? Een zonneklep lijkt me niet echt een onderdeel onderhevig aan slijtage.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Bij de evenknie Peugeot Boxer was dit onderdeel zonder meer onder garantie vervangen.
Niet dat u daar nog iets aan heeft, maar het geeft aan dat als je verkoop wilt genereren, als importeur niet moeilijk moet doen over relevante defecten die eigenlijk bij deze korte termijn alleen maar onder garantie kunnen vallen.
Bewezen vandalisme daargelaten....

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door k2p »

Bij mij ging de radio na 1 jaar raar doen. Maar mijn papierwerk van de auto gaf aan dat de auto 2 jaar garantie had. Nergens stond "niet interieur" of "niet de radio" bij de garantie.

Dus ik met de auto naar de garage, en zeg radio doet raar. Zij kijken en zeggen, dan moet je die vervangen. Ik zeg doe maar.

Bij het ophalen van de auto kreeg ik een rekening van 400 euro. Ik zei: dikke neus, garantie!
Zij zeiden "echt niet, maar 6 maanden garantie op radio". Ik zei "echt wel." Zij zeiden "echt niet". Ik zei "echt wel." Zij zeiden "echt niet". Ik zei "echt wel". Zij zeiden "echt niet".
Toen zei ik, zet maar op papier en gooi maar op rekening, dan kun je daarna wel naar de rechter.
Toen bonden ze in. Want het werk hadden ze al gedaan en betalen zou ik toch niet.

Deze auto was trouwens zakelijk gekocht.

Seinhuis
Berichten: 2388
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door Seinhuis »

16again schreef:
30 okt 2021 18:08
PeterPeters1966 schreef:
30 okt 2021 16:27
Overigens klinkt de verklaring van Fiat niet onlogisch.
Hoezo niet? Een zonneklep lijkt me niet echt een onderdeel onderhevig aan slijtage.
Alles slijt. Maar je mag vanuit gaan dat het langer duurt dan 4 maanden.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.bovag.nl/info/auto/klachten. Hun kunnen je helpen.

Als laatste redmiddel kan je terecht bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/b ... gehouders/. Hun uitspraak is onafhankelijk en bindend.

Har45
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door Har45 »

Onderstaand de lijst wat Fiat als slijtage onderhevige onderdelen kenmerkt.

De ( aanvullende) garantie dekt uitdrukkelijk niet:
Onderdelen onderhevig aan slijtage (componenten die regelmatig moeten worden vervangen):
Banden, velgen/wieldeksels, ontstekingsbougies/voorgloeibougies, koppelingsplaten en
koppelingsmechanisme, remschijven en remblokken, ruitenwisserbladen en
achterruitwisser/koplampwisser, achterste remschoenen, remtrommels, accessoire riem (behalve de
distributieriem), schokdempers, lampen (binnen-en buitenverlichting), batterij, zekeringen, alle
uitlaatpijpen (behalve het systeem van emissiebeperkende katalysator en roetfilter), smeermiddelen,
filters, wieluitlijning. Afdichtingen, wielen, cilinderslot en sleutels, handgrepen, scharnieren, verlichting en
kunststof onderdelen, lampen, lak, ramen, ruitenwisserbladen, deur- en ruitdichtingen (behalve het open
dak), interieur bekledingen en stoffen van deuren, zittingen, tapijten, drempelbekleding en
motorkapbekleding.

Link: https://www.fiat.nl/content/dam/moc/pdf ... aarden.pdf

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
30 okt 2021 18:08
PeterPeters1966 schreef:
30 okt 2021 16:27
Overigens klinkt de verklaring van Fiat niet onlogisch.
Hoezo niet? Een zonneklep lijkt me niet echt een onderdeel onderhevig aan slijtage.
Het is een bewegend onderdeel dat toch met enig beleid moet worden gebruikt.

Willy4all
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door Willy4all »

Hier kunnen we kort over zijn: een zonneklep is GEEN slijtagedeel en valt dus onder de normale garantietermijn van de auto.
Iedere automan/-vrouw weet dit en het is onzinnig het tegendeel te beweren. Dat blijkt ook heel precies uit de opsomming die Har45 laat zien.
Dat onderdelen kunnen slijten door gebruik (wat in principe voor alle bewegende delen geldt, van deurhendel en stuurkolom tot motor en versnellingsbak) maakt ze nog geen slijtagedeel!
Slijtagedelen zijn uitsluitend die onderdelen die in het kader van regulier onderhoud vervangen dienen te worden.

Ergo: u hoeft écht helemaal niets te betalen, het afwijzen van de garantieclaim is totaal onzinnig.

gosewijn
Berichten: 2897
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door gosewijn »

Daar staat Fiat om bekent, klachten afwijzen . Niet opgeven ,verkoper aansprakelijk stellen . Waar heb je haar gekocht ?

Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
05 nov 2021 19:56
Een auto is geen haar, hem of X het is een auto die uit genderneutrale onderdelen is op gebouwd maar terzijde.
Technisch bezien is een auto mannelijk. Maar je kunt erover twisten, overigens.

Gesloten