LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Mijn Fiat Ducati is nog geen 4 maanden oud (2000km gereden) als de zonneklep aan de passagiers zijde niet meer werkt.
Volgens de garage is de veer niet meer goed waardoor deze niet meer blijft hangen.
De zonneklep is netjes vervangen door de garage maar FIAT geeft geen garantie of coulance.
Antwoord FIAT:
Naar aanleiding van uw dossier 01036218 willen wij u als volgt informeren.
Allereerst willen wij benadrukken het te betreuren dat u geconfronteerd bent met de door u geschetste situatie. Uiteraard is het vervelend wanneer er een reparatie noodzakelijk is.
Gezien het feit de zonneklep deel uit maakt van het interieur van het voertuig en het om een onderdeel gaat wat aan slijtage onderhevig is, kunnen wij u bevestigen dat er geen sprake is van een evt. coulance.
Na diverse malen aandringen op fabrieks en wettelijke garantie blijven zij bij hun standpunt.
Het is ontzettend frustrerend als je zo wordt behandeld.
Volgens de garage is de veer niet meer goed waardoor deze niet meer blijft hangen.
De zonneklep is netjes vervangen door de garage maar FIAT geeft geen garantie of coulance.
Antwoord FIAT:
Naar aanleiding van uw dossier 01036218 willen wij u als volgt informeren.
Allereerst willen wij benadrukken het te betreuren dat u geconfronteerd bent met de door u geschetste situatie. Uiteraard is het vervelend wanneer er een reparatie noodzakelijk is.
Gezien het feit de zonneklep deel uit maakt van het interieur van het voertuig en het om een onderdeel gaat wat aan slijtage onderhevig is, kunnen wij u bevestigen dat er geen sprake is van een evt. coulance.
Na diverse malen aandringen op fabrieks en wettelijke garantie blijven zij bij hun standpunt.
Het is ontzettend frustrerend als je zo wordt behandeld.
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Ducati zijn bedrijfsvoertuigen. Heb je dit als consument of zakelijk gekocht? Als het zakelijk is geld andere wetgeving.
Overigens klinkt de verklaring van Fiat niet onlogisch.
Overigens klinkt de verklaring van Fiat niet onlogisch.
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Hoezo niet? Een zonneklep lijkt me niet echt een onderdeel onderhevig aan slijtage.
Annemieke67
vindt dit leuk
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Bij de evenknie Peugeot Boxer was dit onderdeel zonder meer onder garantie vervangen.
Niet dat u daar nog iets aan heeft, maar het geeft aan dat als je verkoop wilt genereren, als importeur niet moeilijk moet doen over relevante defecten die eigenlijk bij deze korte termijn alleen maar onder garantie kunnen vallen.
Bewezen vandalisme daargelaten....
Niet dat u daar nog iets aan heeft, maar het geeft aan dat als je verkoop wilt genereren, als importeur niet moeilijk moet doen over relevante defecten die eigenlijk bij deze korte termijn alleen maar onder garantie kunnen vallen.
Bewezen vandalisme daargelaten....
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Bij mij ging de radio na 1 jaar raar doen. Maar mijn papierwerk van de auto gaf aan dat de auto 2 jaar garantie had. Nergens stond "niet interieur" of "niet de radio" bij de garantie.
Dus ik met de auto naar de garage, en zeg radio doet raar. Zij kijken en zeggen, dan moet je die vervangen. Ik zeg doe maar.
Bij het ophalen van de auto kreeg ik een rekening van 400 euro. Ik zei: dikke neus, garantie!
Zij zeiden "echt niet, maar 6 maanden garantie op radio". Ik zei "echt wel." Zij zeiden "echt niet". Ik zei "echt wel." Zij zeiden "echt niet". Ik zei "echt wel". Zij zeiden "echt niet".
Toen zei ik, zet maar op papier en gooi maar op rekening, dan kun je daarna wel naar de rechter.
Toen bonden ze in. Want het werk hadden ze al gedaan en betalen zou ik toch niet.
Deze auto was trouwens zakelijk gekocht.
Dus ik met de auto naar de garage, en zeg radio doet raar. Zij kijken en zeggen, dan moet je die vervangen. Ik zeg doe maar.
Bij het ophalen van de auto kreeg ik een rekening van 400 euro. Ik zei: dikke neus, garantie!
Zij zeiden "echt niet, maar 6 maanden garantie op radio". Ik zei "echt wel." Zij zeiden "echt niet". Ik zei "echt wel." Zij zeiden "echt niet". Ik zei "echt wel". Zij zeiden "echt niet".
Toen zei ik, zet maar op papier en gooi maar op rekening, dan kun je daarna wel naar de rechter.
Toen bonden ze in. Want het werk hadden ze al gedaan en betalen zou ik toch niet.
Deze auto was trouwens zakelijk gekocht.
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Alles slijt. Maar je mag vanuit gaan dat het langer duurt dan 4 maanden.
Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.bovag.nl/info/auto/klachten. Hun kunnen je helpen.
Als laatste redmiddel kan je terecht bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/b ... gehouders/. Hun uitspraak is onafhankelijk en bindend.
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Onderstaand de lijst wat Fiat als slijtage onderhevige onderdelen kenmerkt.
De ( aanvullende) garantie dekt uitdrukkelijk niet:
Onderdelen onderhevig aan slijtage (componenten die regelmatig moeten worden vervangen):
Banden, velgen/wieldeksels, ontstekingsbougies/voorgloeibougies, koppelingsplaten en
koppelingsmechanisme, remschijven en remblokken, ruitenwisserbladen en
achterruitwisser/koplampwisser, achterste remschoenen, remtrommels, accessoire riem (behalve de
distributieriem), schokdempers, lampen (binnen-en buitenverlichting), batterij, zekeringen, alle
uitlaatpijpen (behalve het systeem van emissiebeperkende katalysator en roetfilter), smeermiddelen,
filters, wieluitlijning. Afdichtingen, wielen, cilinderslot en sleutels, handgrepen, scharnieren, verlichting en
kunststof onderdelen, lampen, lak, ramen, ruitenwisserbladen, deur- en ruitdichtingen (behalve het open
dak), interieur bekledingen en stoffen van deuren, zittingen, tapijten, drempelbekleding en
motorkapbekleding.
Link: https://www.fiat.nl/content/dam/moc/pdf ... aarden.pdf
De ( aanvullende) garantie dekt uitdrukkelijk niet:
Onderdelen onderhevig aan slijtage (componenten die regelmatig moeten worden vervangen):
Banden, velgen/wieldeksels, ontstekingsbougies/voorgloeibougies, koppelingsplaten en
koppelingsmechanisme, remschijven en remblokken, ruitenwisserbladen en
achterruitwisser/koplampwisser, achterste remschoenen, remtrommels, accessoire riem (behalve de
distributieriem), schokdempers, lampen (binnen-en buitenverlichting), batterij, zekeringen, alle
uitlaatpijpen (behalve het systeem van emissiebeperkende katalysator en roetfilter), smeermiddelen,
filters, wieluitlijning. Afdichtingen, wielen, cilinderslot en sleutels, handgrepen, scharnieren, verlichting en
kunststof onderdelen, lampen, lak, ramen, ruitenwisserbladen, deur- en ruitdichtingen (behalve het open
dak), interieur bekledingen en stoffen van deuren, zittingen, tapijten, drempelbekleding en
motorkapbekleding.
Link: https://www.fiat.nl/content/dam/moc/pdf ... aarden.pdf
Annemieke67
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Hier kunnen we kort over zijn: een zonneklep is GEEN slijtagedeel en valt dus onder de normale garantietermijn van de auto.
Iedere automan/-vrouw weet dit en het is onzinnig het tegendeel te beweren. Dat blijkt ook heel precies uit de opsomming die Har45 laat zien.
Dat onderdelen kunnen slijten door gebruik (wat in principe voor alle bewegende delen geldt, van deurhendel en stuurkolom tot motor en versnellingsbak) maakt ze nog geen slijtagedeel!
Slijtagedelen zijn uitsluitend die onderdelen die in het kader van regulier onderhoud vervangen dienen te worden.
Ergo: u hoeft écht helemaal niets te betalen, het afwijzen van de garantieclaim is totaal onzinnig.
Iedere automan/-vrouw weet dit en het is onzinnig het tegendeel te beweren. Dat blijkt ook heel precies uit de opsomming die Har45 laat zien.
Dat onderdelen kunnen slijten door gebruik (wat in principe voor alle bewegende delen geldt, van deurhendel en stuurkolom tot motor en versnellingsbak) maakt ze nog geen slijtagedeel!
Slijtagedelen zijn uitsluitend die onderdelen die in het kader van regulier onderhoud vervangen dienen te worden.
Ergo: u hoeft écht helemaal niets te betalen, het afwijzen van de garantieclaim is totaal onzinnig.
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Daar staat Fiat om bekent, klachten afwijzen . Niet opgeven ,verkoper aansprakelijk stellen . Waar heb je haar gekocht ?
Annemieke67
vindt dit leuk
Re: FIAT geeft geen garantie op interieur van het voertuig
Technisch bezien is een auto mannelijk. Maar je kunt erover twisten, overigens.