Nou ben ik nieuwsgierig hoe dit over het algemeen is , persoonlijk vind ik 160 € P/U voor een "normaal" automerk buitensporig hoog ( geen BMW, Mercedes,Volvo )
Graag reacties met bedragen incl Btw ?
Arie,

Maar wel dubbelchecken of de niet-merkdealer werkt volgens het onderhoudsvoorschrift van de fabrikant. Garantieclaims kunnen heel lang duren als de voorschriften niet worden gevolgd. Wellicht niet tot iedere punt en komma vastgelegd in een wet maar het is wel de praktijk.
Dat lijkt me het standaardtarief van Audi. Dat ligt inderdaad op het nivo van gelijkwaardige merken zoals BMW en Mercedes.Arienoldus schreef: ↑17 dec 2024 13:09Onlangs is mijn vrouw met haar auto door stoppen van de "oude" dealer overgestapt naar een andere dealer om garantie op haar auto te behouden , tot ze met haar auto net uit de garantie een technisch probleem kreeg gingen we daar heen voor een diagnose , wat mij enorm verbaasde dat er van tevoren een uurtarief genoemd werd van 160 Euro inclusief btw ! Als ik ga googelen op tarieven dan kom ik uit tussen de 80 en 120 euro per uur ( incl)
Nou ben ik nieuwsgierig hoe dit over het algemeen is , persoonlijk vind ik 160 € P/U voor een "normaal" automerk buitensporig hoog ( geen BMW, Mercedes,Volvo )
Graag reacties met bedragen incl Btw ?
Arie,![]()
Door fors te verdienen op financiering, verzekering en andere bijzaken. Vsn alleen de verkoop van nieuwe auto's blijft de kachel niet meer branden.
Helemaal correct. Wanneer er een mogelijkheid van coulance zou zijn dan is dealeronderhoud wel weer verplicht, omdat coulance geen recht is maar een geste. Ik heb genoeg leaseaanvragen voor coulance moeten afwijzen omdat er onderhoud bij een universeel was gepleegd.
Daar ben ik het dus niet mee eens . Kijk wat er gebeurt alle autobedrijven worden opgekocht door inversterings bedrijven van Mossel / Hedin / Dusseldorp. Dat doet men natuurlijk niet voor niets . Eén inkoop, één salaris adm , kwantum kortingen door groot in kopen, veel stagiares, personeel rouleren, etc. etc.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2024 13:20Een uurprijs is afhankelijk van een hoop factoren. Een kleine lokale merkdealer heeft minder kosten dan een merkdealer met 50 filialen. Daar waar grotere spelers ingespeeld zijn op het merk hebben ze duurder apparatuur van dat merk. Terwijl de kleine merkdealer met universele materiaal kan werken.
Reageren met een uurprijs heeft geen enkel nut. Wij kennen uw merk niet en waarbij uw dealer is aangesloten. Wat heeft u dan aan mijn prijs bij een andere dealer bij een ander merk?
Enig idee wat dat allemaal kost? Bij mijn lokale ouderwetse garagist werken 7 medewerkers. Van Mossel Automotive Group heeft 300 vestigingen met 4.600 medewerkers. In verhouding dus gemiddeld 2 keer zoveel medewerkers per vestiging.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Daar ben ik het dus niet mee eens . Kijk wat er gebeurt alle autobedrijven worden opgekocht door inversterings bedrijven van Mossel / Hedin / Dusseldorp. Dat doet men natuurlijk niet voor niets . Eén inkoop, één salaris adm , kwantum kortingen door groot in kopen, veel stagiares, personeel rouleren, etc. etc.
Dat is een ander verhaal. Een merkdealer doet nagenoeg alles met computers, een ouderwetse garagist doet meer met de oren en ogen. Maar dat staat los van de vraag van TS.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Mijn ervaring is dat de kennis kwaliteit van het sleutelen toch echt bij de ouderwetse garagisten zit. Want met procedures/protocollen uit het digitale handboek schiet je niet veel op als er geen duidelijke oorzaak wordt aangegeven door het motormanagement systeem. Voor een goede storingsanalyse moet men dan wel veel meer in zijn mars hebben.
NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2024 15:14Enig idee wat dat allemaal kost? Bij mijn lokale ouderwetse garagist werken 7 medewerkers. Van Mossel Automotive Group heeft 300 vestigingen met 4.600 medewerkers. In verhouding dus gemiddeld 2 keer zoveel medewerkers per vestiging.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Daar ben ik het dus niet mee eens . Kijk wat er gebeurt alle autobedrijven worden opgekocht door inversterings bedrijven van Mossel / Hedin / Dusseldorp. Dat doet men natuurlijk niet voor niets . Eén inkoop, één salaris adm , kwantum kortingen door groot in kopen, veel stagiares, personeel rouleren, etc. etc.
Alle kantoorpanden moeten betaald worden, er moet extra personeel komen juist vanwege inkoop, HRM, managers, formulebewakers, enz. Qua inkoop word inderdaad alles centraal aangestuurd, maar voorraden kosten enorm veel geld en ruimte. Qua machines in de werkplaats is het echt niet beknibbelen, dit word in samenspraak met de importeur/merk gedaan.
Dat is een ander verhaal. Een merkdealer doet nagenoeg alles met computers, een ouderwetse garagist doet meer met de oren en ogen. Maar dat staat los van de vraag van TS.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Mijn ervaring is dat de kennis kwaliteit van het sleutelen toch echt bij de ouderwetse garagisten zit. Want met procedures/protocollen uit het digitale handboek schiet je niet veel op als er geen duidelijke oorzaak wordt aangegeven door het motormanagement systeem. Voor een goede storingsanalyse moet men dan wel veel meer in zijn mars hebben.
Meeste dealers hebben al moeite om genoeg personeel binnen te halen. Snap wel dat ze zich dan liever focussen op hun eigen klanten dan op de rest.