Uurtarief autodealer
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21 feb 2022 14:14
Uurtarief autodealer
Onlangs is mijn vrouw met haar auto door stoppen van de "oude" dealer overgestapt naar een andere dealer om garantie op haar auto te behouden , tot ze met haar auto net uit de garantie een technisch probleem kreeg gingen we daar heen voor een diagnose , wat mij enorm verbaasde dat er van tevoren een uurtarief genoemd werd van 160 Euro inclusief btw ! Als ik ga googelen op tarieven dan kom ik uit tussen de 80 en 120 euro per uur ( incl)
Nou ben ik nieuwsgierig hoe dit over het algemeen is , persoonlijk vind ik 160 € P/U voor een "normaal" automerk buitensporig hoog ( geen BMW, Mercedes,Volvo )
Graag reacties met bedragen incl Btw ?
Arie,
Nou ben ik nieuwsgierig hoe dit over het algemeen is , persoonlijk vind ik 160 € P/U voor een "normaal" automerk buitensporig hoog ( geen BMW, Mercedes,Volvo )
Graag reacties met bedragen incl Btw ?
Arie,
-
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Uurtarief autodealer
Een uurprijs is afhankelijk van een hoop factoren. Een kleine lokale merkdealer heeft minder kosten dan een merkdealer met 50 filialen. Daar waar grotere spelers ingespeeld zijn op het merk hebben ze duurder apparatuur van dat merk. Terwijl de kleine merkdealer met universele materiaal kan werken.
Reageren met een uurprijs heeft geen enkel nut. Wij kennen uw merk niet en waarbij uw dealer is aangesloten. Wat heeft u dan aan mijn prijs bij een andere dealer bij een ander merk?
Reageren met een uurprijs heeft geen enkel nut. Wij kennen uw merk niet en waarbij uw dealer is aangesloten. Wat heeft u dan aan mijn prijs bij een andere dealer bij een ander merk?
Re: Uurtarief autodealer
Je zat daar voor de garantie. Nu die verstreken is kun je, gezien de prijs, je hielen laten zien.
Vermelding uurtarief vooraf is overigens wel netjes.
Vermelding uurtarief vooraf is overigens wel netjes.
-
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Uurtarief autodealer
Dat is dan een makkelijke beslissing, je hebt al gegoogled, je weet waar je beter terecht kan.
Re: Uurtarief autodealer
In Autoweek stond in april 2022 dit artikel over werkplaatstarieven bij merkdealers, waarbij opviel dat de verschillen groot zijn. Het hoogste tarief was bij een VAG-dealer in Rotterdam, die een uurtarief van €153,67 rekende voor Volkswagen. Inmiddels zijn we meer dan twee jaar verder, dus ook die uurtarieven zullen wel weer gestegen zijn. Ook met die kanttekening vind ik die huidige €160 nogal fors. Als ik u was zou ik op zoek gaan naar een goede garage die een aantrekkelijker tarief hanteert.
Re: Uurtarief autodealer
Hoe kan je als dealer nog klanten overhouden? Of zou ie zich liever focussen op verkoop en onderhoud liever aan anderen laten?
Re: Uurtarief autodealer
Maar wel dubbelchecken of de niet-merkdealer werkt volgens het onderhoudsvoorschrift van de fabrikant. Garantieclaims kunnen heel lang duren als de voorschriften niet worden gevolgd. Wellicht niet tot iedere punt en komma vastgelegd in een wet maar het is wel de praktijk.
Smokey20
vindt dit leuk
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 okt 2024 22:50
Re: Uurtarief autodealer
Dat lijkt me het standaardtarief van Audi. Dat ligt inderdaad op het nivo van gelijkwaardige merken zoals BMW en Mercedes.Arienoldus schreef: ↑17 dec 2024 13:09Onlangs is mijn vrouw met haar auto door stoppen van de "oude" dealer overgestapt naar een andere dealer om garantie op haar auto te behouden , tot ze met haar auto net uit de garantie een technisch probleem kreeg gingen we daar heen voor een diagnose , wat mij enorm verbaasde dat er van tevoren een uurtarief genoemd werd van 160 Euro inclusief btw ! Als ik ga googelen op tarieven dan kom ik uit tussen de 80 en 120 euro per uur ( incl)
Nou ben ik nieuwsgierig hoe dit over het algemeen is , persoonlijk vind ik 160 € P/U voor een "normaal" automerk buitensporig hoog ( geen BMW, Mercedes,Volvo )
Graag reacties met bedragen incl Btw ?
Arie,
Maar laten we eerlijk zijn; wat is tegenwoordig nou níet duur...
-
- Berichten: 5239
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Uurtarief autodealer
Door fors te verdienen op financiering, verzekering en andere bijzaken. Vsn alleen de verkoop van nieuwe auto's blijft de kachel niet meer branden.
Re: Uurtarief autodealer
Helemaal correct. Wanneer er een mogelijkheid van coulance zou zijn dan is dealeronderhoud wel weer verplicht, omdat coulance geen recht is maar een geste. Ik heb genoeg leaseaanvragen voor coulance moeten afwijzen omdat er onderhoud bij een universeel was gepleegd.
Re: Uurtarief autodealer
Soms is de reparatie met een uurtarief van 160 euro goedkoper dan van een beunhaas die na een dag prutsen nog geen oplossing kan vinden.
madfred
vindt dit leuk
Re: Uurtarief autodealer
Daar ben ik het dus niet mee eens . Kijk wat er gebeurt alle autobedrijven worden opgekocht door inversterings bedrijven van Mossel / Hedin / Dusseldorp. Dat doet men natuurlijk niet voor niets . Eén inkoop, één salaris adm , kwantum kortingen door groot in kopen, veel stagiares, personeel rouleren, etc. etc.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2024 13:20Een uurprijs is afhankelijk van een hoop factoren. Een kleine lokale merkdealer heeft minder kosten dan een merkdealer met 50 filialen. Daar waar grotere spelers ingespeeld zijn op het merk hebben ze duurder apparatuur van dat merk. Terwijl de kleine merkdealer met universele materiaal kan werken.
Reageren met een uurprijs heeft geen enkel nut. Wij kennen uw merk niet en waarbij uw dealer is aangesloten. Wat heeft u dan aan mijn prijs bij een andere dealer bij een ander merk?
Maar allemaal dus voor de investerende aandeelhouders. Het personeel krijgt helemaal niets te zien van die hoge uurlonen. Dat fgaat natuurlijk naar de aandeelhouders investeerders. De kwalitiet wordt er dan ook niet beter op. Daar alles zo goedkoop mogelijk moet en daardoor zo een goede ROI (return on investment) te hebben.
Mijn ervaring is dat de kennis kwaliteit van het sleutelen toch echt bij de ouderwetse garagisten zit. Want met procedures/protocollen uit het digitale handboek schiet je niet veel op als er geen duidelijke oorzaak wordt aangegeven door het motormanagement systeem. Voor een goede storingsanalyse moet men dan wel veel meer in zijn mars hebben.
-
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Uurtarief autodealer
Enig idee wat dat allemaal kost? Bij mijn lokale ouderwetse garagist werken 7 medewerkers. Van Mossel Automotive Group heeft 300 vestigingen met 4.600 medewerkers. In verhouding dus gemiddeld 2 keer zoveel medewerkers per vestiging.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Daar ben ik het dus niet mee eens . Kijk wat er gebeurt alle autobedrijven worden opgekocht door inversterings bedrijven van Mossel / Hedin / Dusseldorp. Dat doet men natuurlijk niet voor niets . Eén inkoop, één salaris adm , kwantum kortingen door groot in kopen, veel stagiares, personeel rouleren, etc. etc.
Alle kantoorpanden moeten betaald worden, er moet extra personeel komen juist vanwege inkoop, HRM, managers, formulebewakers, enz. Qua inkoop word inderdaad alles centraal aangestuurd, maar voorraden kosten enorm veel geld en ruimte. Qua machines in de werkplaats is het echt niet beknibbelen, dit word in samenspraak met de importeur/merk gedaan.
Dat is een ander verhaal. Een merkdealer doet nagenoeg alles met computers, een ouderwetse garagist doet meer met de oren en ogen. Maar dat staat los van de vraag van TS.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Mijn ervaring is dat de kennis kwaliteit van het sleutelen toch echt bij de ouderwetse garagisten zit. Want met procedures/protocollen uit het digitale handboek schiet je niet veel op als er geen duidelijke oorzaak wordt aangegeven door het motormanagement systeem. Voor een goede storingsanalyse moet men dan wel veel meer in zijn mars hebben.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 27 feb 2022 11:35
Re: Uurtarief autodealer
Dat is een normaal bedrag. Bij mij is recent een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd bij de dealer. Kosten 251,- euro incl BTW.
We willen allemaal meer en meer salaris, want alles wordt zo duur. Tja, dat zal ook aan monteurs betaald moeten worden, want hun uitgaven worden ook steeds hoger. Dus een werkplaatstarief van 160,- per uur is prijzig, maar niet buitensporig.
We willen allemaal meer en meer salaris, want alles wordt zo duur. Tja, dat zal ook aan monteurs betaald moeten worden, want hun uitgaven worden ook steeds hoger. Dus een werkplaatstarief van 160,- per uur is prijzig, maar niet buitensporig.
Re: Uurtarief autodealer
NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2024 15:14Enig idee wat dat allemaal kost? Bij mijn lokale ouderwetse garagist werken 7 medewerkers. Van Mossel Automotive Group heeft 300 vestigingen met 4.600 medewerkers. In verhouding dus gemiddeld 2 keer zoveel medewerkers per vestiging.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Daar ben ik het dus niet mee eens . Kijk wat er gebeurt alle autobedrijven worden opgekocht door inversterings bedrijven van Mossel / Hedin / Dusseldorp. Dat doet men natuurlijk niet voor niets . Eén inkoop, één salaris adm , kwantum kortingen door groot in kopen, veel stagiares, personeel rouleren, etc. etc.
Alle kantoorpanden moeten betaald worden, er moet extra personeel komen juist vanwege inkoop, HRM, managers, formulebewakers, enz. Qua inkoop word inderdaad alles centraal aangestuurd, maar voorraden kosten enorm veel geld en ruimte. Qua machines in de werkplaats is het echt niet beknibbelen, dit word in samenspraak met de importeur/merk gedaan.
Dat is een ander verhaal. Een merkdealer doet nagenoeg alles met computers, een ouderwetse garagist doet meer met de oren en ogen. Maar dat staat los van de vraag van TS.RFdeBoer schreef: ↑23 dec 2024 13:40Mijn ervaring is dat de kennis kwaliteit van het sleutelen toch echt bij de ouderwetse garagisten zit. Want met procedures/protocollen uit het digitale handboek schiet je niet veel op als er geen duidelijke oorzaak wordt aangegeven door het motormanagement systeem. Voor een goede storingsanalyse moet men dan wel veel meer in zijn mars hebben.
Dutchio Je verhaal is niet compleet. Het betekent dus 15 medewerkers per van Mossel vestiging.
Wat er in je verhaal ontbreekt is dan het aantal auto's wat daar wordt verkocht. en het aantal klanten wat daar komt voor een onderhouds beurt. Hoeveel auto's in de lease. Want het is natuurlijk ook een lease bedrijf met alle daarbij behorende medewerkers. En idd veel hoog betaalde managers en te weinig goede monteurs op de vloer. Onderdelen worden aangevoerd vanuit centrale opslag dus ook goedkoper. Want kleine garagist moet alles bestellen bij de groothandel die het dan komt brengen wat natuurlijk ook niet voor niets gaat. Dus ook hier nogmaals etc. etc. etc. etc.
Het is zelfs zo dat iedere hobbyist de olie kan aftappen, de bougies vervangen, luchtfilter wisselen, de stekker in pluggen, en motor managament uitlezen (en dan de lambda sonde of bobine kan vervangen) . Ok de remolie, remblokken, banden, wiellager etc. vervangen daar is een monteur (oa de stagiaires) voor nodig. En dan voor de echte reparaties zoals koppakking, versn bak daar heb je dan de ouderwetse automonteur voor nodig. En omdat het meeste geld naar de aandeelhouders gaat worden die natuurlijk steeds schaarser of beginnen hun eigen garage.
PS het onderwerp (onopgeloste) electronica storingen er maar buiten gehouden.
Re: Uurtarief autodealer
Meeste dealers hebben al moeite om genoeg personeel binnen te halen. Snap wel dat ze zich dan liever focussen op hun eigen klanten dan op de rest.
Uurtarief zegt ook niet zoveel, het gaat om de de uiteindelijke kosten. Als goed opgeleid personeel bij de dealer twee keer zo duur is maar ze leveren beter werk in de helft van de tijd, dan lijkt het mij prima.
-
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Uurtarief autodealer
U blijft maar doorgaan op stagiaires. Denkt u nu echt dat er zoveel stagiaires zijn dat ze zo veel werk kunnen overnemen? Nederland telt zo'n 5.000 autogarages waarvan 1.800 dealers. Je mag al blij zijn dat je een stagiaire kan krijgen.
Van Mossel automotive heeft 1 eigenaar: Eric Berkhof. Hij heeft het grootste gedeelte van de verkooptak in handen. Samen met Ben Mandemakers is BEE Holding opgericht waar Belgie, investment, leasing en een aantal merkdealers onder vallen. Niets hiervan is beursgenoteerd.
Qua leveringen maakt het echt niet zo veel uit. Er zijn een paar grote spelers op de markt die meerdere keren per dag een vaste route rijden en de meeste materialen kunnen leveren. Als ik kijk naar de materialen die mijn werkgever levert aan de diverse autobedrijven, dan gaat het om centen verschil. Zo'n beetje elke garagist zit wel in een inkoopverband. Bij onze grootste concurrent in de regio hebben ze vaste prijzen. Blijft enkel over merk- of typespecifieke producten. Dat maakt onder aan de streep echt geen groot verschil. Zelfs Mercedes heeft een eigen verkooptak opgezet om onderdelen te verkopen aan niet aangesloten bedrijven.
Wat wel een groot verschil maakt is een groot pand op een A-locatie tegenover een kleiner pand in een zijstraat. Het hebben van kantoorpanden wat de lokale garagist niet heeft. Directeur, managers, facilitair medewerkers, HRM, schoonmakers, afdeling sales, inkopers, finance medewerkers, R&D, formulebewakers, enz.
Het meeste personeel staat niet op de werkvloer, maar moet wel betaald worden. De kostenstructuur van een Van Mossel is heel anders dan bij een lokale garagist.
Van Mossel automotive heeft 1 eigenaar: Eric Berkhof. Hij heeft het grootste gedeelte van de verkooptak in handen. Samen met Ben Mandemakers is BEE Holding opgericht waar Belgie, investment, leasing en een aantal merkdealers onder vallen. Niets hiervan is beursgenoteerd.
Qua leveringen maakt het echt niet zo veel uit. Er zijn een paar grote spelers op de markt die meerdere keren per dag een vaste route rijden en de meeste materialen kunnen leveren. Als ik kijk naar de materialen die mijn werkgever levert aan de diverse autobedrijven, dan gaat het om centen verschil. Zo'n beetje elke garagist zit wel in een inkoopverband. Bij onze grootste concurrent in de regio hebben ze vaste prijzen. Blijft enkel over merk- of typespecifieke producten. Dat maakt onder aan de streep echt geen groot verschil. Zelfs Mercedes heeft een eigen verkooptak opgezet om onderdelen te verkopen aan niet aangesloten bedrijven.
Wat wel een groot verschil maakt is een groot pand op een A-locatie tegenover een kleiner pand in een zijstraat. Het hebben van kantoorpanden wat de lokale garagist niet heeft. Directeur, managers, facilitair medewerkers, HRM, schoonmakers, afdeling sales, inkopers, finance medewerkers, R&D, formulebewakers, enz.
Het meeste personeel staat niet op de werkvloer, maar moet wel betaald worden. De kostenstructuur van een Van Mossel is heel anders dan bij een lokale garagist.