Henk Toeter schreef:Die uitspraak is niet helemaal van toepassing Alfatrion. Een tweedehands auto van een autohandelaar voor €1.750,- en een tweedehands telefoon bij een kringloopwinkel voor €20,- zijn echt appels en peren. Wel heb je gelijk in de rest van je opvattingen.
Het gaat om dezelfde wetgeving. Ik heb altijd moeite als mensen de wet op twee manieren uitleggen. Om hierin gelijk te hebben, zal er in de omstandigheden moeten rechtvaardigen dat er een ander oordeel uit komt. Daarvoor is onvoldoende dat er een prijsverschil is. Er zijn ook veel overeenkomsten.
In dit arrest komen onderliggende principes goed naar voren en die principes zijn ook van toepassing als het gaat om een gebruikte telefoon. Principe 1 is dat het product geschikt moet zijn voor normaal gebruik, behalve voor eigenschappen die een leek makkelijk kan ontdekken. Als de consument met de telefoon een belletje kan en mag plegen, dan moet hij dat doen. Als de consument dat niet kan of niet mag, dan is dit voor risico van de handelaar. Dat wordt niet anders door het gegeven dat de tweedehandse auto € 1.750,- kost en de tweedehandse telefoon € 20,-. Principe 2 is dat de wettelijke garantie ook van toepassing is als de handelaar niets weet over de staat van het product en/of geen garantie heeft gegeven. Ook dit wordt niet anders door het gegeven dat de tweedehandse auto € 1.750,- kost en de tweedehandse telefoon € 20,-. Principe 3 is dat de mededelingsplicht van de verkoper voor de onderzoeksplicht van de koper gaat en de verkoper een risico neemt als hij het product niet onderzoekt omdat hij dan niet kan voldoen aan zijn mededelingsplicht. En wederom wordt dit niet anders door het gegeven dat de tweedehandse auto € 1.750,- kost en de tweedehandse telefoon € 20,-. Volgens mij vergelijk ik eerder twee sinaasappels, waarvan de ene groter is dan de andere, maar het zijn allebei nog steeds sinaasappels.
Moneyman schreef:Die auto en die telefoon verhouden zich inderdaad tot elkaar als appels en peren. De onderliggende juridische principes zijn echter prima vergelijkbaar.
Daarom dus een grote en kleine sinaasappel.