Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
juliomariner
Berichten: 5079
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door juliomariner »

sorry maar waar gaat dit gezever over?

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Nijogeth schreef:
27 aug 2024 14:42
Ah, dat stroomnet wordt magisch voorzien van elektriciteit? Is dat wat u zegt?
Dat verzin jij.
Ik lever stroom aan het stroomnetwerk.
Centrales, windmolenparken, zonneparken, enz leveren stroom aan het stroomnetwerk.
Maar een energieleverancier hoeft helemaal geen enkele zonnepaneel te hebben.
Als een energieleverancier wel zonnepanelen of zelfs zonneparken heeft, levert hij stroom aan het net.
Dat is wat anders dan aan zijn klanten, want dat is onmogelijk.
Misschien komt er stroom bij klanten van hemzelf, maar het kan evengoed naar klanten van de concurrent gaan.
Gelukkig levert mijn leverancier niet direct aan mij, want dan hadden we 1 juli kabels moeten leggen naar de andere leverancier. De kans dat de stroom van mijn leverancier in mijn huis komt is even groot als dat ik stroom krijg van concurrenten van hem. Ik krijg stroom van het stroomnetwerk en misschien krijg ik wel stroom van buren in de straat met zonnepanelen. Stroom van buren in de straat is waarschijnlijker dan dat ik het krijg van mijn energieleverancier, want die heeft niets om zelf stroom te leveren aan het net. Over 12 maanden krijgt hij mijn meterstanden en dan heeft hij ongetwijfeld stroom gekocht en trekt hij in zijn boekhouding mijn netto gebruik af van zijn voorraad.
Hij trekt dan 1000 kWh in zijn boekhouding af van zijn voorraad en ik betaal 1000 kWh

Stineke
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:45

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Stineke »

Speedy123 schreef:
27 aug 2024 16:17
Stineke schreef:
27 aug 2024 16:04
Als energieleveranciers al zonneparken of windmolens hebben, dan leveren ze stroom aan het net.
Waar het dan heen gaat is niet te achterhalen, maar dat dit naar hun klanten gaat is zeer onwaarschijnlijk.
Er lopen immers geen kabels tussen energieleveranciers en hun klanten.
Zo leveren ze nooit direct aan klanten, maar aan het stroomnetwerk en ze krijgen geen stroom van hun klanten.
Dat is maar goed ook, want dan hadden er heel wat kabels gelegd moeten worden toen ik per 1 juli naar een andere leverancier ging.
Dit is geen mening, maar een vast staand feit.
De meter bij de klant houdt bij hoeveel stroom er van het net getrokken is. De leverancier van de klant moet diezelfde hoeveelheid stroom aan het net leveren dan wel inkopen bij derden. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Het is zelfs zo ingewikkeld dat wat je schrijft onmogelijk is.
De leverancier van de klant heeft geen idee wat zijn klanten gebruiken of leveren en kan en hoeft daar 12 maanden niet op te reageren.
De leverancier van de klant kan 12 maanden helemaal niet zien wat de klant gebruikt of levert.
Bij de eindafrekening rekent hij het netto gebruik uit, bv. 1000 kWh en dat trekt hij in de boekhouding af van zijn voorraad. De klant betaald deze 1000 kWh.
De energieleverancier moet dus zorgen dat er hij na 12 maanden voldoende voorraad heeft ingekocht om dat te verrekenen met zijn klant. Bij begin van het contract weet hij al behoorlijk goed wat het ongeveer gaat worden en zo bepaald hij ook het termijnbedrag. Hij heeft dus 12 maanden de tijd en het maakt hem niet uit of je morgen veel meer stroom gaat gebruiken of gaat leveren dat ziet hij wel over 12 maanden.

Nijogeth
Berichten: 10492
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stineke schreef:
27 aug 2024 16:04
Als energieleveranciers al zonneparken of windmolens hebben, dan leveren ze stroom aan het net.
Waar het dan heen gaat is niet te achterhalen, maar dat dit naar hun klanten gaat is zeer onwaarschijnlijk.
Er lopen immers geen kabels tussen energieleveranciers en hun klanten.
Zo leveren ze nooit direct aan klanten, maar aan het stroomnetwerk en ze krijgen geen stroom van hun klanten.
Dat is maar goed ook, want dan hadden er heel wat kabels gelegd moeten worden toen ik per 1 juli naar een andere leverancier ging.
Dit is geen mening, maar een vast staand feit.
Het stroomnetwerk bestaat letterlijk uit kabels die naar uw en andere huizen lopen. Het is dus geen feit, maar een fout van u.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Stineke schreef:
27 aug 2024 16:35
Het is zelfs zo ingewikkeld dat wat je schrijft onmogelijk is.
De leverancier van de klant heeft geen idee wat zijn klanten gebruiken of leveren en kan en hoeft daar 12 maanden niet op te reageren.
Een leugen!
Stineke schreef:
27 aug 2024 16:35
De leverancier van de klant kan 12 maanden helemaal niet zien wat de klant gebruikt of levert.
Een leugen voor op zijn minst een groot deel van de klanten waarvan de energieleverancier op z'n minst dagelijks en velen elk kwartier kunnen zien wat de stand is.
Stineke schreef:
27 aug 2024 16:35
Bij de eindafrekening rekent hij het netto gebruik uit, bv. 1000 kWh en dat trekt hij in de boekhouding af van zijn voorraad. De klant betaald deze 1000 kWh.
Onzin!
Stineke schreef:
27 aug 2024 16:35
De energieleverancier moet dus zorgen dat er hij na 12 maanden voldoende voorraad heeft ingekocht om dat te verrekenen met zijn klant. Bij begin van het contract weet hij al behoorlijk goed wat het ongeveer gaat worden en zo bepaald hij ook het termijnbedrag. Hij heeft dus 12 maanden de tijd en het maakt hem niet uit of je morgen veel meer stroom gaat gebruiken of gaat leveren dat ziet hij wel over 12 maanden.
Onzin en een leugen!

Nijogeth
Berichten: 10492
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Stineke schreef:
27 aug 2024 16:25
Nijogeth schreef:
27 aug 2024 14:42
Ah, dat stroomnet wordt magisch voorzien van elektriciteit? Is dat wat u zegt?
Dat verzin jij.
Ik lever stroom aan het stroomnetwerk.
Centrales, windmolenparken, zonneparken, enz leveren stroom aan het stroomnetwerk.
Maar een energieleverancier hoeft helemaal geen enkele zonnepaneel te hebben.
Als een energieleverancier wel zonnepanelen of zelfs zonneparken heeft, levert hij stroom aan het net.
Dat is wat anders dan aan zijn klanten, want dat is onmogelijk.
Misschien komt er stroom bij klanten van hemzelf, maar het kan evengoed naar klanten van de concurrent gaan.
Gelukkig levert mijn leverancier niet direct aan mij, want dan hadden we 1 juli kabels moeten leggen naar de andere leverancier. De kans dat de stroom van mijn leverancier in mijn huis komt is even groot als dat ik stroom krijg van concurrenten van hem. Ik krijg stroom van het stroomnetwerk en misschien krijg ik wel stroom van buren in de straat met zonnepanelen. Stroom van buren in de straat is waarschijnlijker dan dat ik het krijg van mijn energieleverancier, want die heeft niets om zelf stroom te leveren aan het net. Over 12 maanden krijgt hij mijn meterstanden en dan heeft hij ongetwijfeld stroom gekocht en trekt hij in zijn boekhouding mijn netto gebruik af van zijn voorraad.
Hij trekt dan 1000 kWh in zijn boekhouding af van zijn voorraad en ik betaal 1000 kWh
Jij lult alles in jouw straatje, maar het klopt gewoon van geen kant. Jij vindt ergens dat jij gratis stroom van het net kan trekken, omdat niet duidelijk is wie de leverancier is van precies die stroom is?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Stineke schreef:
27 aug 2024 14:14
We weten helemaal niet dat energieleveranciers stroom leveren aan het net, want dat is onzin.
Een energieleverancier heeft genoeg een een laptop of computer.
Energieleveranciers hebben geen vaten met gas of elektra en kunnen niets leveren.
Er loopt geen kabel van mijn huis naar mijn leverancier en die kan dus niets aan mijn huis leveren.
Gelukkig maar want per 1 juli ben ik overgestapt en dan zouden er nieuwe kabels in de grond moeten komen.
De zoveelste leugen, op zijn minst deels.
Dat er ook leveranciers zijn die geen energieproducent zijn betekent niet dat energieleveranciers DUS niets leveren. Velen zijn OOK producent en produceren de energie in Nederland. Sterker nog, de netbeheerder mag van de overheid zelf helemaal geen producent zijn. Het zijn de energieleveranciers die ook producent zijn, die de energie produceren en daarna leveren.

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, het woord zegt het al: netbeheerder en energieleverancier.

Een beheerder beheert alleen maar, en een leverancier levert. Zo simpel is het. We hebben het hier niet over energiedropshippers of zo.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
27 aug 2024 17:21
Sja, het woord zegt het al: netbeheerder en energieleverancier.

Een beheerder beheert alleen maar, en een leverancier levert. Zo simpel is het. We hebben het hier niet over energiedropshippers of zo.
Zo zou je sommige leveranciers wel degelijk kunnen zien.
Die doen niets anders dan energie verkopen aan klanten die ze op de spotmarkt voor zo lang mogelijke prijs proberen te verkrijgen. Ze zijn er wel degelijk.

Speedy123
Berichten: 1696
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Stineke schreef:
27 aug 2024 16:35
De leverancier van de klant heeft geen idee wat zijn klanten gebruiken of leveren en kan en hoeft daar 12 maanden niet op te reageren. De leverancier van de klant kan 12 maanden helemaal niet zien wat de klant gebruikt of levert.
Klinkklare onzin, Ik kan dagelijks mijn energie verbruik inzien bij mijn leverancier. Dat komt doordat de netbeheerder elk kwartier mijn meterstanden uitleest en deze data beschikbaar stelt aan mijn leverancier. die het op zijn beurt weer beschikbaar stelt aan mij. Zowel de netbeheerder als mijn leverancier hebben dus de meterstander per kwartier en kunnen deze gebruiken om te verrekenen.

U leeft nog in het oude tijdperk met een draaischijf en een meteropnemer die eens per jaar langskwam maar zo werkt het al heel lang niet meer.

Moneyman
Berichten: 31055
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonne velden belachelijk als mensen met panelen moeten betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Echt stineke, ik heb zelden zoveel onzin en onjuistheden langs zien komen in een topic. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

Plaats reactie