De slimme meter slim? Lachertje!
In januari 2016 zijn hier door Stedin 'slimme' meters geplaatst.
Toen ik augustus 2016 terug kwam van vakantie en het juli ontvangen verbruiksoverzicht bekeek, had ik volgens het wonder der vooruitgang dat 'slimme' meter heet, in de periode van maart tot juni, méér electriciteit verbruikt dan in heel 2015.
Dat kan niet juist zijn: in de leefgewoonten en apparatuur is niets veranderd. Dus: bellen met Stedin. Heel handig verwijzen die naar de energieleverancier, de energieleverancier naar de netwerkbeheerder (Stedin): het bekende van kastje naar de muur. Na lang aandringen komt de monteur van Stedin. Die kijkt naar de meter met de rap verspringende cijfertjes, vraagt me alle elektrische apparatuur uit te zetten en de stekkers uit het stopcontact te trekken, De monteur kijkt zorgelijk en zegt, ik denk dat meter kapot is. Ik geef door aan kantoor en u hoort van ons.
Na een paar weken stilte, neem ik zelf contact op met Stedin.
Ja... vervelend zeg, dat UW meter nu al stuk is. Waarom denkt u dat die defect is?
Ik leg uit dat het gemeten verbruik onverklaarbaar hoog is en de monteur, die in opdracht van Stedin is geweest, ook denkt dat de meter defect is.
Een paar dagen later wordt ik gebeld door Stedin: UW meter is
waarschijnlijk defect. Heel vervelend, maar U kunt een nieuwe
krijgen. Dat kost € 225, uit coulance omdat de meter zo snel stuk is. Zegt u maar wanneer u de nieuwe geplaatst wilt hebben.
Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord, hoe vervelend dat ook voor Stedin is. In de eerste plaats, is de meter niet van mij: die
huur ik: de meter is dus niet mijn eigendom. Stedin plaatst een defecte meter en dan moet ik € 225 betalen om die te vervangen? Dan is er geen sprake meer van
krijgen maar
kopen. Mooie vorm van coulance.
Enfin: na het nodige soebatten en juridische bijstand is het verbruik aangepast naar dat van 2015 en is de meter vervangen, maar de nieuwe is niet zo 'slim': af en toe is in de verbruiksoverzichten te zien dat er geen gegevens zijn ontvangen.
Mijn conclusie: op het idee van de slimme meter valt niets af te dingen, alleen lijkt de techniek en vooral de klachtafhandeling ver onder de maat: de meter lijkt nu teveel op een flipperkast, dan wel een goudmijn voor de netwerkbeheerders en energieleveranciers.
En, de 'slimme' meter zélf is zo slim niet: de
apparatuur, die men zelf moet aanschaffen om het verbruik te monitoren en inzicht in verbruik te krijgen, maakt hem slim.