LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Notabedrag Eneco in 1x betalen? in termijnen niet mogelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Eneco mdw

Re: Notabedrag Eneco in 1x betalen? in termijnen niet mogelijk?

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste jackie2805,

Uit uw bericht begrijp ik dat de naheffing op de jaarnota onduidelijk is, omdat u een HR-ketel heeft aangeschaft. Ik kan me voorstellen dat de bijbetaling onverwachts komt en u teleurgesteld bent dat u de naheffing niet in termijnen kunt terugbetalen. Graag leg ik u uit dat wanneer u het termijnbedrag zelf verlaagt, de mogelijkheid een betalingsregeling te treffen over de jaarnota komt te vervallen. Dit neemt niet weg dat het niet onze intentie is u in financiële problemen te brengen met de naheffing. Als u het fijn vindt neem ik de kwestie met u door en denken we mee de verhoging van het energieverbruik te verklaren. Ook bespreken we dan de betaling van de naheffing.

Ik ontvang graag uw klantnummer met verwijzing naar dit topic via [email protected]. We nemen dan contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Eneco heeft al gereageerd, dus ik hoop voor u dat het opgelost wordt en u een betalingsregeling krijgt. Evenals het zoeken naar maar vooral vinden van de oorzaak van uw verbruik.

Ik kan me héél goed voorstellen dat u raar op uw neus keek toen u de naheffing kreeg. Er zijn nml nogal wat omstandigheden bij u veranderd die zeker van invloed zouden kunnen zijn op uw verbruik.
De gezinssamenstelling. Eén persoon minder. En de plaatsing van een nieuwe HR ketel. Ik weet zeker dat toen u na dacht over de aanschaf van een nieuwe HR ketel, u voor is gehouden dat u energie zult besparen. Een nieuwe HR ketel altijd zuiniger is dan de oude HR ketel. En als die oude ketel niet een HR ketel was, de besparing nog groter zou zijn. Zo worden ketels immers aan de man/vrouw gebracht.
Nadat de nieuwe ketel geplaatst is dat u contact opneemt met de leverancier en aan hebt gegeven dat omstandigheden zijn veranderd en er daardoor gevoeglijk vanuit gegaan kan worden dat het verbruik dan ook wat minder zal zijn. ( wijziging gezinssamenstelling en nieuwe hr ketel) Ik ben er van overtuigd dat geen enkele medewerker hierdoor destijds bezwaar zal hebben gezien in uw verlaging. Het doorgevoerde verlaagde bedrag vindt ik ook niet schokkend, maar best wel reeel.

Dan wat betreft uw verbruik.
In plaats van alhier bedragen te noemen zijn er meterstanden nodig. Liefst het verbruik van de afgelopen 2 jaar. Want dan is er vergelijkings materiaal. Als hetgeen u zegt ( kachel op 18, weing pc gebruik, lamp gebruik) klopt, vind ik het verbruik ook hoog. Vraag is alleen, waar zit dat hoge verbruik? In gas of elektra?
Stel dat u elektrisch kookt, dat zal uw elektra verbruik aanzienlijk hoger zijn. Of stel dat u een oude vriezer en/koelkast hebt, zie je dat ook terug in het verbruik. Dit soort zaken doen er nml niet toe met hoeveel personen u bent, of wel/geen hr ketel.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

@vogels In het vervolg maar niet meer 'blind' en nergens op gebaseerd het voorschot verlagen.
Eneco mdw schreef:Beste jackie2805,

Uit uw bericht begrijp ik dat de naheffing op de jaarnota onduidelijk is, omdat u een HR-ketel heeft aangeschaft. Ik kan me voorstellen dat de bijbetaling onverwachts komt en u teleurgesteld bent dat u de naheffing niet in termijnen kunt terugbetalen. Graag leg ik u uit dat wanneer u het termijnbedrag zelf verlaagt, de mogelijkheid een betalingsregeling te treffen over de jaarnota komt te vervallen. Dit neemt niet weg dat het niet onze intentie is u in financiële problemen te brengen met de naheffing. Als u het fijn vindt neem ik de kwestie met u door en denken we mee de verhoging van het energieverbruik te verklaren. Ook bespreken we dan de betaling van de naheffing.

Ik ontvang graag uw klantnummer met verwijzing naar dit topic via [email protected]. We nemen dan contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco
Toen ik vorige jaar belde naar Eneco, ook omdat het bedrag zo hoog was, werd het maandbedrag verlaagd omdat ik vorige jaar in het bezit bent gekomen van een HR ketel. Dit zou besparend zijn en het was een optie die Eneco ZELF voorstelde. Ik dus ermee akkoord gegaan. Maar er is er niet bij verteld, dat mocht ik terug moeten betalen, ik dan geen regeling zou mogen treffen.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Wij hebben eind vorig jaar een tussenmeter gekocht en zo van diverse apparaten het gebruik gemeten.
Wij hadden bv een kleine diepvrieskistje... deze verbruikte 85cent per dag, in de winter... in de bijkeuken. Deze zal dus 's zomers nog veel meer verbruiken. Daarom hebben we hem gelijk geschrapt.

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

jackie2805 schreef:Mr die als oplossing heeft om maar geld te lenen, vindt je niet wat te makkelijk gedacht? Jezelf nog meer in de schulden te steken???
Je steekt je niet verder in de schulden, want die schuld heb je al, maar kan je niet betalen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Eneco mdw schreef:Beste jackie2805,

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco
en zie de reddende engel van de imagoschade is al verschenen met zijn vlammende zwaard

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Dit zou besparend zijn en het was een optie die Eneco ZELF voorstelde.
@jolijn: dit is zoals TS het zich herinnert (we zijn een jaar verder); herinneringen kloppen vaak niet. Zeker niet met bedrijven als dat in het nadeel van de klant zelf is. Herinner jij je nog exact wat je een jaar geleden door een telefoon hebt besproken?
Nee, een (telefoon)gesprek is niet meer exact te reproduceren, maar jouw woorden
In het vervolg maar niet meer 'blind' en nergens op gebaseerd het voorschot verlagen.
zijn het andere uiterste dan de herinnering van TS.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

berndv schreef:
jackie2805 schreef:Dank je wel Ruud, wist niet dat je gefrustreerd zou raken! Of ben je toevallig zelf van Eneco?
dit soort reacties vind ik altijd zo flauw, meteen iemand betichten bij het bedrijf te werken.

anyhow, kan geen advies geven waar u wat aan heeft, omdat dat ook niet bestaat. er bestaat geen dwingend recht voor een bedrijf om u een regeling aan te bieden voor een factuur. Ook al heeft eneco daar schijnbaar voorwaarden voor, wanneer het verlaagd wordt het helemaal niet kan, zijn ze het ook nooit verplicht. Het is heel vervelend dat uw bedrag op hun advies vorig jaar verlaagd is, maar ook dat geeft u geen rechten om nu een regeling te treffen. Als eneco hier niet aan mee wil werken, is dat hun goedrecht.

en nee, ik werk bij eneco, essent, nem, oxxio, als ook bij kpn, tmobile, ziggo, upc en ga zo maar door :D

Ach de andere kant is dat elke nieuw lid met een vraag enoooooooooorm onder een vergrootglas wordt gelegd en zich zwaar moet verdedigen tegen de vaste garde van dit forum.

Anyway, inderdaad zoals reeds door diverse gezegd beginnen met je verbruik te gaan registreren.
Apparaten een voor een aan en uitzetten en kijken wanneer je meter sneller draait ( reclame krultang :mrgreen: )

Wellicht staat er iets op een timer ? electrische kachel / deken ? Kortom.....controleren en je komt een heel end.

Linda1970

Ongelezen bericht door Linda1970 »

Ik ben alleenstaande moeder, en let zoals menigen hier zeggen heel goed op mn verbruik douche omdat het nodig is niets in standby stand savond 1 spaarlamp aan al die dingen meer.
Nu vraag ik me af aan de mensen die op een aardige sarcastische manier reageren hoe het kan dat na weer een jaar van lage maand betaling 114,- en 5 weken in het ziekenhuis te hebben gelegen, ik eerst een brief krijg van eneco hoe het kan dat het verbruik zo laag is met het jaar daarvoor maar dan wel een eindnota krijgt, met dat ik rond 500,- bij moet betalen en mijn termijn omhoog gaat naar 136,-!!!!!!!!!
En ook ik zou niet weten als alleenstaande met 3 kinderen hoe ik dat in 1 keer moet betalen!!!!!!!! Dus pas op wat je zegt en hoe je reageert want ook in mijn geval vind ik het aardig krom en zet ik hele grote vraagtekens

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Linda1970 schreef:Ik ben alleenstaande moeder, en let zoals menigen hier zeggen heel goed op mn verbruik douche omdat het nodig is niets in standby stand savond 1 spaarlamp aan al die dingen meer.
Nu vraag ik me af aan de mensen die op een aardige sarcastische manier reageren hoe het kan dat na weer een jaar van lage maand betaling 114,- en 5 weken in het ziekenhuis te hebben gelegen, ik eerst een brief krijg van eneco hoe het kan dat het verbruik zo laag is met het jaar daarvoor maar dan wel een eindnota krijgt, met dat ik rond 500,- bij moet betalen en mijn termijn omhoog gaat naar 136,-!!!!!!!!!
En ook ik zou niet weten als alleenstaande met 3 kinderen hoe ik dat in 1 keer moet betalen!!!!!!!! Dus pas op wat je zegt en hoe je reageert want ook in mijn geval vind ik het aardig krom en zet ik hele grote vraagtekens

Je weet wat je verbruikt hebt en betaald jaar er voor, heb zelfde voorschotbedrag dan moet je verbruik ook in diezelfde lijn liggen. Verbruik je meer moet je meer betalen. En er is een btw verhoging geweest dus wordt je nota toch al hoger.

Kijk iedere maand/2 maand of je meterstanden kloppen heel simpel en ik hoef bijna nooit bij te betalen en als ik moet betalen is het paar tientjes werk.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Even mijn gedachte over dit topic. Als je wilt kijken wat je betaald voor energie is het feitelijk zinloos om de voorschotbedragen te vergelijken. Dat zijn slechts voorschotten, meer niet.
Wat je moet vergelijken zijn de verbruikscijfers over de afgelopen jaren en het totaal te betalen bedrag van de nota's.
Ik heb het volgende al eens ergens anders geschreven. Als de jaarafrekeningen binnen komen hoor ik van iedereen alleen maar dat ze zoveel moeten bijbetalen (klaag klaag) of zoveel terugkrijgen (hoera). Maar niemand kan vertellen wat het bedrag van de nota nu eigenlijk was.
Ik kan ook heel veel terugkrijgen als ik het voorschotbedrag maar hoog genoeg maak. En andersom als ik het maar laag genoeg maak, zal ik moeten bijbetalen.
En het is logisch dat Eneco geen regeling accepteert als je zelf je voorschotbedrag omlaag brengt. Eneco gaat er dan vanuit dat je zelf zorgt voor voldoende financiele reserve om de rekening te betalen.

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Helemaal eens met Dirki. Jaarnota gaat op basis van verbruik en niet op van te voren in rekening gebrachte termijn betalingen.

Je geeft aan er goed op te letten. Blijf dat doen.
De tarieven zijn vorig jaar voor gas fors gestegen. Als je een variabel contract hebt, kan dit de reden zijn dat je bij een nagenoeg of slecht minder verbruik toch moet bijbetalen.

Slobberbone

En vaak wil het ook zo zijn dat energiemaatschappij nieuwe voorschot zelf aanpast op een nieuw vewacht jaarverbruik en als dat veel lager is kun je alsnog bijbetalen, dus opletten !!!

Ik bepaal verbruik en zo ook mijn voorschot dus nu ik een andere energiemaatschappij is mijn voorschotbedrag exact hetzelfde :o

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brainless schreef:Wij hebben eind vorig jaar een tussenmeter gekocht en zo van diverse apparaten het gebruik gemeten.
Wij hadden bv een kleine diepvrieskistje... deze verbruikte 85cent per dag, in de winter... in de bijkeuken. Deze zal dus 's zomers nog veel meer verbruiken. Daarom hebben we hem gelijk geschrapt.
Als het 's winters te koud is in de bijkeuken kan het best zo zijn dat de diepvriezer meer verbruikt dan 's zomers. Koelapparatuur werkt niet goed als het te koud is.

marijke2012

Ongelezen bericht door marijke2012 »

Ik was ook zeer onaangenaam verrast door de eindafrekening van Eneco. Eindafrekening valt in de brievenbus en wordt diezelfde dag nog afgeschreven (600 euro!) Heb dit nog bij geen enkel energiebedrijf meegemaakt. Morgen bellen of het in termijnen mag/ of later betaald. Hoge bijbetaalbedrag komt vanwege overstappen in de lente (we betalen voor de dure wintermaanden. Ook heel vreemd dat je niet in termijnen mag betalen als je ooit het maandbedrag verlaagd hebt). Nooit meer Eneco voor ons!

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

marijke2012 schreef:Ik was ook zeer onaangenaam verrast door de eindafrekening van Eneco. Eindafrekening valt in de brievenbus en wordt diezelfde dag nog afgeschreven (600 euro!) Heb dit nog bij geen enkel energiebedrijf meegemaakt. Morgen bellen of het in termijnen mag/ of later betaald. Hoge bijbetaalbedrag komt vanwege overstappen in de lente (we betalen voor de dure wintermaanden. Ook heel vreemd dat je niet in termijnen mag betalen als je ooit het maandbedrag verlaagd hebt). Nooit meer Eneco voor ons!
U heeft zelf automatische incasso toestemming gegeven?
Daarvoor krijg je ook je afrekening waarop staT,bij betale of u krijgt terug,dan staat er ook word geïncasseerd op de incasso datum? Allemaal zeker niet gehad,zelf online kan je het zien?

Stel u krijgt de afrekening in de bus zit altijd even tijd tussen heb al 22 jr eneco en zo gaat het altijd bij mij( nou 22 jr niet waar eerst was het geb)
Dan hadu toch actie kunnen ondernemen? Belletje zal genoeg zijn eris hier iemand,kreeg feb afschrift en mag in ei met vak geld afrekening betalen...

Dus volgens mij is eneco xe rotste niet maar misschien moet je zelf ook even opletten?

Slobberbone

rozemarijntje schreef:
marijke2012 schreef:Ik was ook zeer onaangenaam verrast door de eindafrekening van Eneco. Eindafrekening valt in de brievenbus en wordt diezelfde dag nog afgeschreven (600 euro!) Heb dit nog bij geen enkel energiebedrijf meegemaakt. Morgen bellen of het in termijnen mag/ of later betaald. Hoge bijbetaalbedrag komt vanwege overstappen in de lente (we betalen voor de dure wintermaanden. Ook heel vreemd dat je niet in termijnen mag betalen als je ooit het maandbedrag verlaagd hebt). Nooit meer Eneco voor ons!
U heeft zelf automatische incasso toestemming gegeven?
Daarvoor krijg je ook je afrekening waarop staT,bij betale of u krijgt terug,dan staat er ook word geïncasseerd op de incasso datum? Allemaal zeker niet gehad,zelf online kan je het zien?

Stel u krijgt de afrekening in de bus zit altijd even tijd tussen heb al 22 jr eneco en zo gaat het altijd bij mij( nou 22 jr niet waar eerst was het geb)
Dan hadu toch actie kunnen ondernemen? Belletje zal genoeg zijn eris hier iemand,kreeg feb afschrift en mag in ei met vak geld afrekening betalen...

Dus volgens mij is eneco xe rotste niet maar misschien moet je zelf ook even opletten?
22 jaar Eneco :shock: Is toch niet een van de goedkoopste, waarom niet ieder jaar overstappen en zo een flinke welkomspremie opstrijken :idea:

Ik hoor wel vaak problemen ook foutieve nota,s etc is niet een naar mijn keuze.

rozemarijntje

Joh weet je overal is er wat..stap ik over,heb je weer gezeur,stedin beheerder ,moet ik naar?? Gaat het weer fout...dus laat lekker gaan..uiteindelijk hoop ellende voor hoeveel??

Op zich betaal ik niet eens gek zoveel om heel eerlijk te zijn..

Nou ja ik 22 jr mijn man woonde er al 2 jr dus 24 jr totaal :oops:

En ik zeg je ook eerlijk...heb totaal geen verstand van de prijzen..kw of weet ik wat..

En ik moet zeggen nog nooit gezeur gehad....

Slobberbone

rozemarijntje schreef:Joh weet je overal is er wat..stap ik over,heb je weer gezeur,stedin beheerder ,moet ik naar?? Gaat het weer fout...dus laat lekker gaan..uiteindelijk hoop ellende voor hoeveel??

Op zich betaal ik niet eens gek zoveel om heel eerlijk te zijn..

Nou ja ik 22 jr mijn man woonde er al 2 jr dus 24 jr totaal :oops:

En ik zeg je ook eerlijk...heb totaal geen verstand van de prijzen..kw of weet ik wat..

En ik moet zeggen nog nooit gezeur gehad....

Daarom loont het juist om ieder jaar over te stappen zeker bij laag maandverbruik bedrag.

Zeg je verbruikt voor 1000 euro per jaar en je krijgt 250 euro welkomspremie een besparing van 25% en is binnen 10 minuten geregeld. Slechts een voorbeeld bij mij is de besparing nog groter :D

De verbruiksprijzen zijn aardig gelijk bij energiemaatschappijen.

rozemarijntje

Ik snap wat je bedoeld,maar eerlijk gezegd....beetje gemakzucht dan? En bang voor ellende...

Ik heb altijd zoiets weet wat ik nu heb....
En spooknota,s enz..nooit gehad....toch 3 x verhuist in die 24 jr,waarvan je leest dat er veel fout kan gaan,,maar.

Dus ik geef het echt toe,gemakzucht en bang voor ellende..

Gesloten