HVT5858 schreef: ↑12 aug 2024 17:35
....dat is uitgekomen, het is zo goed als onmogelijk de uurtarieven met het aantal kwh afgenomen of terug te leveren uit te kunnen lezen, men verwijst wel naar deze plaats maar als je er dan in slaagt deze te downloaden zie je wederom de gemiddelde periode “net als op de factuur”.
.....an zeggen “dat is niet doen want dat levert zoveel rekenwerk op” dan begrijpt men niet dat de ANWB dat file formaat gewoon zou kunnen leveren, je opent dat met Excel en met het juiste formaat is de narekening meteen zichtbaar, in mijn geval denk ik echt dat ik €600 mis….
Op mijn afrekening staat letterlijk: "Beursprijs EPEX per kWh: € 0,14336" en in het staafdiagram: "Gemiddelde beursprijs € 0,11873"(d.i. excl btw). Waarmee ANWB impliciet aangeeft
over het hele jaar, dag en nacht / zomer en winter, die prijs in rekening te brengen. Ongeacht de prijs op de momenten dat ik afneem of lever.
Als ik dat toepas op mijn netto verbruik kom ik €560 lager uit dan ANWB in rekening brengt.
Het is natuurlijk alleen al raar dat voor de levering die jaarprijs wordt gehanteerd en voor de teruglevering de (meestal veel lagere) prijzen per maandgemiddelde. In beide gevallen zonder onderbouwing van het verschil in uurprijs.
In de toelichting op mijn contract staat het zelfs nog explicieter: "...je vindt ...het actuele tarief en jouw verbruik
tot op het uur terug in ..." en "je ontvangt hiervoor het
actuele tarief per kWh voor dat uur inclusief ..." . Duidelijker kan het toch niet.
Het lijkt me dat ik eerst opheldering vraag bij ANWB, maar dat een gang naar ACM of geschillencommissie niet te vermijden is.
Erg jammer dat na een jaar na deze forumberichten er nog niets blijkt verbeterd.