Cro schreef: ↑10 okt 2023 09:55
Klopt dit echter wel? Als ik hier wat over nalees zie ik eigenlijk alleen dat dat dit gebied in 1947 toegewezen is door de VN aan de Palestijnse staat. Waarna na het uitroepen van Israel het Israëlische leger de Gaza strook is binnen gevallen in 1948, daarna weer verlaten heeft, het in 1967 opnieuw aangevallen en veroverd heeft en het in 2005 pas weer verlaten heeft.
Waarbij ook wordt aangegeven dat het gebied 'de jure' toebehoord aan Palestina, en dus niet aan Israel. Ik kan eigenlijk niets vinden dat staaft dat de Gaza strook Israëlisch grondgebied is, enkel dat ze het jaren lang bezet hebben gehouden en de bevolking daarbij onderdrukt hebben, net zo als dat ze nu nog steeds doen op de westelijke jordaan oever.
Je vergeet alleen dat de staat Palestina niet erkend wordt, omdat deze door de PLO is gesticht toen dat als terreurorganisatie te boek stond. Later is deze weer van de lijst geschrapt toen men over ging op de dialoog (Arafat was natuurlijk de drijvende factor hierachter) en heeft Hamas die plaats grotendeels ingenomen.
De strijd is natuurlijk wel al langer bezig geweest. Maar Ben Gurion riep de staat Israël in 1948 uit, waarna de Arabische buurlanden hem hielpen om de Palestijnen te ontwapenen. Die grenzen worden nog steeds door het westen geaccepteerd, al zijn steeds meer landen deels achter het recht voor een Palestijnse staat gaan staan.
Daarbij moet je wel weten dat Arafat best dicht bij een vorm van onafhankelijkheid en vrede was, maar zijn dood (en het feit dat ie in het verleden bij aanslagen betrokken was) gooide roet in het eten. De dialoog viel stil en Hamas kwam aan de macht. Daar waar Israël in het verleden miljarden belastinggeld (Israël rekende invoerkosten van producten voor de Palestijnen) aan de Palestijnse Autoriteit gaf, werd dat steeds moeilijker, omdat men geen geld aan Hamas wilde geven.