Firelux is in mijn omgeving erg moeilijk verkrijgbaar, het is bijna allemaal Qlima.witte angora schreef: ↑20 nov 2024 22:39Maar is het daar zoveel goedkoper dan, dan elders? Er zijn zoveel plekken waar je Firelux kan kopen.Sira schreef: ↑20 nov 2024 22:15Als jullie op zoek gaan naar kerosine, koop dan niet de 20 ltr. kerosine van Qlima (oranje jerrycan), maar ga op zoek naar die van Firelux (zwarte jerrycan). De geurloze van Qlima ruikt sterker dan de op één na geurloze van Firelux. Ik koop het in Rhenen, onderaan de Grebbeberg (Cuneraweg 24).
Huiskamer
Re: Huiskamer
Ik ben al iets verder gekomen in mijn onderzoek. Of ja, ik heb het afgerond en kwam nog wat meer zaken tegen die die juffrouw ons toen liet zien.
"Dit is een rekendoos voor kinderen van de eerste klas uit de jaren ’60 van de vorige eeuw.
Met deze doos konden de kinderen het aanvankelijk rekenonderwijs beoefenen langs de lijn: van concreet (plaatjes) via schematisch (blokjes en stokjes) naar abstract (cijfers). De doos bevat veel cijferkaartjes en – en + tekens. (zie de foto).
Kinderen konden er individueel of in tweetallen mee aan het werk. De kinderen moesten rustig de overgang maken van concreet naar abstract. Dit principe wordt tegenwoordig nog steeds toegepast in het rekenonderwijs.
Daarnaast zat er een dominospel (op kaartjes) in de doos en een rekendomino (rekenslang)
Met de dobbelstenen kon een som worden gegooid en er kon ook gerekend worden met plastic geld.
Een mooi en goed leermiddel van uitgeverij Malmberg."
https://onderwijsgeschiedenis.nl/ontwik ... nonderwijs
Vooral de rekenstaafjes deden me weer een belletje rinkelen, die hebben we zelfs regelmatig op tafel gehad.
Campingaz is een mengsel van propaan en butaan, dacht ik. Die kleine dingetjes zijn nog wel te dragen, maar niet zo geschikt op hoogte. Dan heb je toch echt meer aan een benzinebrander (of multifuel), bv zoals Bever die op de website heeft staan https://www.bever.nl/c/uitrusting/kookt ... nders.html Die wegen ook niet zo veel, sommige minder dan 500 gram. Heel belangrijk als hij in de rugzak mee moet op meerdaagse trektochten.
-
Wij koken aan boord ook op propaan,en ook in de camper met van die 12 kg flessen.Erthanax schreef: ↑21 nov 2024 00:38Campingaz is een mengsel van propaan en butaan, dacht ik. Die kleine dingetjes zijn nog wel te dragen, maar niet zo geschikt op hoogte. Dan heb je toch echt meer aan een benzinebrander (of multifuel), bv zoals Bever die op de website heeft staan https://www.bever.nl/c/uitrusting/kookt ... nders.html Die wegen ook niet zo veel, sommige minder dan 500 gram. Heel belangrijk als hij in de rugzak mee moet op meerdaagse trektochten.
Vroeger was dat inderdaad butaan en bevroor in de winter wel eens.
Als je propaan zonder regelaar gebruikt en dus veel afneemt krijg je ook ijsvorming op de fles.
ik gebruikte vroeger wel eens een brander om de houten vloer in het ruim droog te stoken en dan ging het steeds slechter omdat het toch begon te bevriezen.
Maar even de brander op de fles en probleem opgelost.
Erthanax
vindt dit leuk