Nijogeth schreef: ↑08 dec 2023 18:41
BreejKC schreef: ↑08 dec 2023 08:56
De nieuwe huurder vindt dat hij dezelfde rechten heeft als de overige huurders, de verhuurder vindt dat kennelijk niet.
Volgens mij laat je hier heel duidelijk zien dat je het hele topic niet snapt.
Hoezo vindt de verhuurder dat de huurder niet dezelfde rechten heeft als de overige huurders? Ik zie juist een verhuurder die iedereen hetzelfde behandelt en een huurder die zichzelf extra rechten wil verschaffen.
De verhuurder heeft alle woningen de kans op een opknapbeurt gegeven. De woning van TS echter niet, omdat de huurder dit weigerde.
De verhuurder heeft een woning van een andere huurder die eerder weigerde alsnog een opknapbeurt gegeven, omdat dit noodzakelijk was doordat kapot waren. Bij TS is dit echter niet het geval.
TS wil gewoon nu een nieuwe keuken en badkamer, terwijl er niets mis is met zijn keuken en badkamer, behalve dat deze oud is. Dat komt echter doordat de vorige huurder geen opknapbeurt wilde. Oud is echter geen reden voor een nieuwe badkamer of keuken.
Hier zit dus precies ons verschil van mening. De verhuurder heeft de woning van de nieuwe huurder niet laten deelnemen in het woningverbeteringstraject omdat de oude huurder dit weigerde. Dit recht tot weigeren heeft een huurder, zolang hij/zij huur betaald. Maar ook dit heeft consequenties in de toekomst voor de verhuurder, iets wat de verhuurder zich had moeten realiseren. De overige huurders zijn door dit woningverbeteringstraject in hun wooncomfort vooruitgegaan en er heeft waarschijnlijk ook een huuraanpassing, al dan niet door middel van huurharmonisatie, plaatsgevonden.
De weigerachtige huurder is inmiddels vertrokken, een nieuwe huurder, TS dus, heeft deze niet-verbeterde woning aangeboden gekregen en, inderdaad, geaccepteerd. In hoeverre de huidige huursom van TS nu overeenkomt met die van de overige huurders, die wel het woningverbeteringstraject hebben doorgemaakt, is ons niet bekend. Mogelijk zit hier de crux.
Betaald hij/zij hetzelfde als die overige bewoners, dan heeft hij/zij recht op hetzelfde wooncomfort en mag hij/zij dat van verhuurder eisen. Betaald hij/zij echter aanzienlijk minder, dan wordt het een andere zaak. Die woningverbetering kan hij/zij alsnog eisen, maar ook dan zal een aanpassing van de huur, al dan niet door huurharmonisatie, gaan plaatsvinden. Maar het verzoek aan verhuurder om te komen tot dezelfde woningverbetering en het verkrijgen van het hogere wooncomfort als de overige huurders, is niet geheel onterecht.
In hoeverre hij/zij dit verzoek als eis hard kan maken tegenover verhuurder ligt buiten mijn competentie. Dat is de reden dat ik TS verwijs naar De Woonbond. Het is namelijk niet ongebruikelijk dat er huurders zijn die niet wensen mee te werken aan een collectief woningverbeteringstraject, blijven wonen in hun niet verbeterde woning en verhuurders met niet verbeterde woningen blijven zitten, tot zo'n weigerachtige huurder eruit gaat. Ik denk dat De Woonbond dit soort kwesties vaker zal hebben meegemaakt en goed kan adviseren wat TS wel en wellicht beter niet kan eisen van zijn verhuurder.