Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Papegaaiduiker

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Dag Forumleden,

Hierbij een update:
Ik heb besloten om de klacht in te dienen bij het CBKZ (centraal bureau klachtenmanagement in de zorg), dit is immers ook gebeurd. Ik heb contact opgenomen met de vertrouwenspersoon die daar werkt en heb een telefonische afspraak weten te maken gezien de situatie en de spoed hiervan.

Vandaag, ja op een zaterdag, heb ik contact met haar gehad en mijn verhaal uitgelegd wat er allemaal heeft afgespeeld: uitgelegd wat de organisatie heeft gedaan en wat ik heb gedaan aan de situatie om het te verbeteren, mijzelf als slachtoffer neerzetten heeft uiteraard geen zin dus ik speel liever open kaart. Het was een fijn gesprek en bood een luisterend oor zonder dat ik werd afgeblaft of dat zij de organisatie het hand boven het hoofd hield. Misschien is mijn perspectief wat bevooroordeeld, maar het is bijna niet meer mogelijk om nog rationeel te denken gezien de stress.

Maargoed, de vertrouwenspersoon vond het ook gek dat het zo is gelopen, zeker met de moeite die ik er in heb gestoken. Wat nu het idee is, is dat ik bij de organisatie contact op ga nemen met zowel de teammanager, regiomanager en de begeleiding om rond de tafel te gaan zitten wat te doen als mijn indicatie 2 december afloopt en ik nog steeds geen alternatief heb. De vertrouwenspersoon is dan aanwezig bij dit gesprek, dus wie weet komt er nog wat uit.
Ik verwacht niet dat de organisatie ineens een woning voor mij heeft, maar waar het om gaat is dat ik de huidige handelswijze afkeur en mij niet laat intimideren doordat zij een deadline stellen.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

waarom laten ze de indicatie aflopen, waarom wordt hij niet verlengd?
Wat is hun onderbouwing?

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker schreef:
02 okt 2024 14:08
De situatie is als volgt:
Op dit moment woon ik al meer dan twee jaar begeleid, hierna is de indicatie voor de zorg tweemaal verlengd met 3 maanden (het was de bedoeling om maximaal 2 jaar in de woning te blijven volgens de regels van de organisatie die betrokken is, echter lukt het al een hele lange tijd geen alternatieve woning te vinden). Om de verlenging te krijgen was de voorwaarde dat ik inspanning zou leveren om een andere woning te vinden en dat is ook gebeurd, helaas zonder resultaat.

Nu heb ik van de begeleiding begrepen dat de betrokken organisatie de indicatie echter niet meer willen verlengen, omdat er een wachtlijst is op het verblijf waar ik nu zit. Op zich snap ik dat wel, en dit wist ik ook vantevoren. Dit heb ik ook continu besproken met de begeleiding, dus ik ben ervan op de hoogte geweest.
Dag Kokka1,

Ik heb een deel van het antwoord voor je gequote van mijn eerste post. Ten tweede, baseren ze hun besluit op een gedragswetenschapper dat ik voldoende zelfstandig ben voor de woning waar ik nu in verblijf en omdat ze niet weten wanneer ik door kan stromen voor een woning met urgentie, wil de organisatie de indicatie niet continu blijven verlengen totdat er wel iets op mijn pad komt. Ik begrijp hun standpunt wel, maar de vraag blijft: waar moet ik dan naartoe in de tussenliggende periode? In mijn optiek heb ik het idee dat ze mij dat aanrekenen en dat vind ik ook kwalijk, gezien die indicatie er niet voor niets is. En ik vind het ook vervelend dat anderen ook op mijn woning zitten te wachten, maar ik kan gewoon nergens anders naartoe.

Even voor de goede orde, het is uiteraard niet mijn intentie om expres hier te blijven waar ik zit om de boel te traineren. Maar zolang er niets is, kan ik ook nergens heen.

Papegaaiduiker

Kokka1

Wat een nare situatie! Ik hoop dat er een oplossing voor je komt.

Kokka1

Een van de dingen waar je voor moet waken, al zal je daar zelf ongetwijfeld al aan gedacht hebben. Als je iets accepteerd wat voor jou situatie niet geschik is om maar een plekje te hebben, anti-kraak bijvoorbeeld, dan ben je je plek waar je nu zit sowieso kwijt. Je komt er niet zo makkelijk terug in. Iemand eruit zetten is een stuk lastiger als iemand niet toelaten.

Papegaaiduiker

Kokka1 schreef:
27 okt 2024 12:05
Een van de dingen waar je voor moet waken, al zal je daar zelf ongetwijfeld al aan gedacht hebben. Als je iets accepteerd wat voor jou situatie niet geschik is om maar een plekje te hebben, anti-kraak bijvoorbeeld, dan ben je je plek waar je nu zit sowieso kwijt. Je komt er niet zo makkelijk terug in. Iemand eruit zetten is een stuk lastiger als iemand niet toelaten.
Dag Kokka1,

Daar was ik me inderdaad ook bewust van, toch bedankt voor je herhaalde waarschuwing. Ik ben wel benieuwd wat de managers van de organisatie te zeggen hebben en belangrijker nog, of ze mij überhaupt te woord willen staan i.p.v. zich te verschuilen onder het mom van 'ik ben druk', 'ik kan/wil niet', etc. Natuurlijk moet ik niet van het ergste uitgaan, maar op dit moment is mijn vertrouwen een beetje zoek in hen, want we zijn bijna drie weken verder en wederom geen fatsoenlijke oplossing die voor beide partijen bevredigend is. En dan begint mijn bloed wel een beetje te koken en komt het strijdbare (ondanks de emotionele vermoeidheid) daadwerklijk in mij los.

Papegaaiduiker

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog twee maandjes, en dan is het nieuwe jaar er. En dan heeft de gemeente Utrecht weer een nieuw budget. is het een idee het zo te regelen dat je de eerste de beste geschikte ruimte die in januari vrij komt aanpakt, waarbij de gemeente Utrecht de rest regelt?

Er ligt nu een indicatie voor een maand, plak er nog een maand of twee, drie bij, en met een beetje mazzel heb je in januari of februari wat.

Papegaaiduiker

witte angora schreef:
27 okt 2024 19:57
Nog twee maandjes, en dan is het nieuwe jaar er. En dan heeft de gemeente Utrecht weer een nieuw budget. is het een idee het zo te regelen dat je de eerste de beste geschikte ruimte die in januari vrij komt aanpakt, waarbij de gemeente Utrecht de rest regelt?

Er ligt nu een indicatie voor een maand, plak er nog een maand of twee, drie bij, en met een beetje mazzel heb je in januari of februari wat.
Dag WA,

Ik neem je idee zeker mee in het gesprek dat moet plaatsvinden. Helaas is dat niet aan mij om de duur van de indicatie te bepalen, dus ik hoop dat ze meewerken. Alleen vraag ik me wel af wanneer de budgetten weer zijn aangevuld voor het volgende jaar? Is dat in januari of later? Ik ben namelijk eerder op zoek gegaan naar de periode waarin de gemeente weer geld krijgt, echter kon ik er geen antwoord uit krijgen via het internet. De gemeentewebsite gaf die informatie ook niet, bellen is altijd nog een optie.

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker

Dag forumleden,

Alweer een update in deze saga (je zou haast zeggen dat ik een nouvelle moet gaan schrijven):

Maandag 28 oktober heb ik een mail gestuurd naar de organisatie met daarin het verzoek om op korte termijn een afspraak te maken om een actieplan op te stellen voor het vervolg na het aflopen van de indicatie. De teammanager heeft toegezegd dat ze overleg zou plegen met de GW'er en de begeleiding welk moment het zou stroken om met de vertrouwenspersoon van het CBKZ en mij om de tafel te gaan. Hier zou ze een terugkoppeling van geven zodra ze het wisten.

Dinsdagavond 29 oktober werd ik door de begeleiding gebeld met het nieuws dat de huidige gemeente toch overstag ging om de indicatie in Utrecht door te betalen, nadat de teammanager het overnam en kenbaar had gemaakt dat de gemeente dit vaker heeft gedaan. De huidige medewerker was daarvan niet op de hoogte en is in overleg gegaan met de andere medewerkers en is akkoord gegaan om de doorbetaling van de indicatie in de gemeente Utrecht uit te voeren. Wel moet de woning gerenoveerd worden en weet ik dus niet wanneer het klaar is, ik mag wel bezichtigen en aangeven of ik akkoord ga of niet (ik wil best water bij de wijn doen, maar het moet niet zo zijn dat ik toch die woning opgedrongen krijg terwijl het niet geschikt zou zijn, zoals Kokka1 stelde). Ik heb wel kenbaar gemaakt dat dit heel toevallig is, gezien de timing waarin ik het CBKZ heb betrokken en de mail heb opgesteld met het verzoek om de afspraak. Normaal gesproken zou je opgewekt reageren na deze wanhoop, echter maakte het mij furieus. Ik heb letterlijk gezegd dat het hele circus blijkbaar nodig was geweest om hen in beweging te krijgen en het gevoel kreeg dat er niets zou gebeuren als ik geen actie zou had ondernomen. Ik heb aangegeven dat ik deze toezegging zwart op wit wil hebben, zodat ik hen ermee om de oren kan slaan als zij weer van koers verandert. Tegenwoordig is het moeilijk om mensen op hun woorden te vertrouwen, dus wil ik tastbaar bewijs hebben, zodat ik sterker sta als ik het toch aan moet gaan vechten.

Maargoed, ik heb kenbaar gemaakt dat ik mijn klacht niet in zou trekken en dat het nog steeds belangrijk is dat dit gesprek plaats zou vinden om mijn tegengeluid te laten horen en hen duidelijk te maken dat de handelswijze niet de manier zou moeten zijn om mij en toekomstige cliënten te benaderen. Dus dat gesprek gaat door. Volgende week dinsdag zal deze plaatsvinden, zodra ik meer weet, laat ik jullie dit weten.

Vandaag heb ik contact gehad met de vertrouwenspersoon van het CBKZ op eigen initiatief en heb ik haar op de hoogte gebracht van deze ontwikkelingen. Ik heb mijn vermoedens geuit dat de organisatie waarschijnlijk nattigheid voelde en dit snel op poten hebben gezet. Let wel: het is een vermoeden, de timing is gewoon heel bijzonder. Ik heb met haar doorgesproken dat ik het gesprek door wil zetten met de organisatie met de intentie om haar te adviseren hoe het beter kan zodat eventuele lotgenoten in de toekomst niet dezelfde ervaring delen in de handelswijze/onheuse bejegening. Nu ben ik het bokje, maar ik wil voorkomen dat anderen dit ook ondervinden, want de ervaren stress gun ik werkelijk niemand. Van de hele toestand ben ik wel een ervaring rijker geworden hoe dit aan te pakken.

Tot zover wat ik te delen heb, ik ben benieuwd hoe het volgende week af gaat lopen.

Papegaaiduiker

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je roert in een pot stroop met beton... Eindelijk komt er schot in. Maar zoals gezegd, het is het eind van het jaar. Het gaat maar om een paar weken die ze langer door moeten betalen, maar dan zijn ze, plat gezegd, wel van je af. En vanaf 1 januari heeft de gemeente Utrecht weer budget als het goed is.

Hopen dat de woonruimte je gaat bevallen. Zal ook maar tijdelijk zijn tot je een 'echte' woning kan bemachtigen. Kan zomaar, onder de juiste omstandigheden, snel gaan. Ten oosten van Utrecht wordt er de komende jaren best wel een en ander gebouwd. Denk aan Zeist, Odijk, De Bilt/Bilthoven. Met een beetje mazzel wordt een bepaald percentage aangewezen voor bijzondere doelgroepen. Maar dat is koffiedik kijken, daar ben ik eigenlijk niet zo heel goed in.

Papegaaiduiker

witte angora schreef:
30 okt 2024 20:43
Je roert in een pot stroop met beton... Eindelijk komt er schot in. Maar zoals gezegd, het is het eind van het jaar. Het gaat maar om een paar weken die ze langer door moeten betalen, maar dan zijn ze, plat gezegd, wel van je af. En vanaf 1 januari heeft de gemeente Utrecht weer budget als het goed is.

Hopen dat de woonruimte je gaat bevallen. Zal ook maar tijdelijk zijn tot je een 'echte' woning kan bemachtigen. Kan zomaar, onder de juiste omstandigheden, snel gaan. Ten oosten van Utrecht wordt er de komende jaren best wel een en ander gebouwd. Denk aan Zeist, Odijk, De Bilt/Bilthoven. Met een beetje mazzel wordt een bepaald percentage aangewezen voor bijzondere doelgroepen. Maar dat is koffiedik kijken, daar ben ik eigenlijk niet zo heel goed in.
Dag WA,
Het was ook de bedoeling dat het tijdelijk is totdat ik wat anders heb. Maargoed, het blok beton waarmee ik heb geroerd heeft wel de stroop kunnen bewegen met een beetje verhitting. Vanuit de begeleiding hoorde ik zes maanden doorbetaling, alhoewel ik niet weet of dat zo is. Daarom zeg ik ook, ik wil dit zwart op wit hebben. Het is belangrijk dat er een concreet iets is waarmee ik de organisatie kan terugfluiten als het anders loopt, ik heb geen zin om door een moeras van juridische procedures heen te banjeren, maar als het noodzakelijk is, zal ik dat ook doen.

Papegaaiduiker

Plaats reactie