LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door elnuar »

lastig verhaal als ik het zo lees, maar krijg bijna idee wat beste is om de zoon te helpen... En dat is de ex uitkopen... Mogelijk als ouder een deel van de hypotheek-lasten overnemen en zorgen dat huis zsm wel verkocht kan worden. Dan ben je wel van de ex af en kan ieder rustig de eigen weg gaan.
Wel risico dat zoonlief zegt : dankje wel en je ziet weinig geld meer terug, maar dat risico lijkt me bijna kleiner dan dat de schulden voor zoonlief hoger gaan oplopen en dat het echt een uitzichtloze situatie gaat worden.
want die ex zal vast niet graag blijven betalen (wat dus ook niet KAN vanwege uitkering enz.) Die zal mogelijk al blij zijn als ze uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan komen voor de hypotheek en zo van die schuld af kan zijn...
En dan kan je soms de helft van het huis overnemen zonder daarvoor echt te betalen, want feitelijk gezien is ze dus voor 50% eigenaar van het huis en heeft ze dan ook recht op 50% van de overwaarde van het huis bij verkoop (als die overwaarde er is)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jonis schreef:Kan......maar uiteraard hebben ze ook voor NHG gekozen en die is er voor dit soort situaties toch, dat moet je ook niet vergeten, dan is het geen "schande" als je er gebruik van moet maken.
Zekers, ik doelde alleen niet zozeer op de NHG die het gat gaat dichten, maar op het verhaal om aan te sturen op een executieverkoop door achterstand op te lopen. Dit zou mogelijk veel sneller kunnen gaan dat het vrijwillig verkopen traject.

De achterstand die dan ontstaat wordt ook gemeld bij het BKR en het is juist die melding die problemen gaat opleveren. Ook al betaald de NHG later het gat. Dan wordt de codering wel aangepast dat de schuld hersteld is, maar het feit dat de codering er al geweest is, levert het probleem op.
jonis schreef:BTW Emmy: een echte keuze wel/geen BKR is het dan toch niet als het huis verkocht wordt met restschuld.
Als u van Nationale Hypotheek Garantie een schriftelijke verklaring heeft ontvangen dat uw restschuld is kwijtgescholden, levert de BKR-registratie in principe geen problemen op bij het afsluiten van een nieuwe hypothecaire lening met Nationale Hypotheek Garantie. In sommige gevallen hanteert een hypotheekverstrekker zijn eigen regels.
Alleen het gat dichten van de restschuld door NHG of een verhaal waar ook achterstand heeft gespeeld, zit toch net iets anders in elkaar. Hoewel ik dan wel weer een beetje huiverig ben voor de laatste regel in het citaat. Hypotheekverstrekkers staan er in deze tijden niet op te wachten om ook maar enig risico te lopen en staan niet te springen om zakken met geld uit te delen.

Er is dus inderdaad best een kans dat dit sowieso een probleem in de toekomst kan gaan opleveren vanwege de registratie.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

elnuar schreef:lastig verhaal als ik het zo lees, maar krijg bijna idee wat beste is om de zoon te helpen... En dat is de ex uitkopen... Mogelijk als ouder een deel van de hypotheek-lasten overnemen en zorgen dat huis zsm wel verkocht kan worden. Dan ben je wel van de ex af en kan ieder rustig de eigen weg gaan.
...
Die zal mogelijk al blij zijn als ze uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan komen voor de hypotheek en zo van die schuld af kan zijn...
Lees ook de andere topics van TS eens. Vorig jaar hebben ze geprobeerd om de ex ontslagen te krijgen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Ze hebben geprobeerd de hypotheek om te zetten met een borgstelling van de ouders. Allemaal niet gelukt omdat de bank dat niet ziet zitten.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door elnuar »

ok. dat kan ook... helaas dat bank niet wil meewerken... Dan krijg je toch ook bijna de neiging om de kont voor drie jaar tegen de krib te gooien...

k@@tje®42
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 sep 2010 16:26

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door k@@tje®42 »

Vorig jaar toen hij heeft geprobeerd om de hypotheek op zijn naam te krijgen, heeft mijn zoon nadat zij zeiden u kunt de hypotheek niet alleen op brengen, u inkomsten zijn daar te laag voor, de vraag gesteld wat als mijn ex niet meer betaald?Toen werd er gezegd dat ze het dan bij hem zouden halen.Waarop mijn zoon zei :waarom alleen bij mij halen terwijl u net zegt dat ik het niet alleen kan opbrengen.

Daar had ze geen antwoord op, en zei dat zijn nu eenmaal de regels.
Ze gaf mijn zoon wel gelijk dat er veel dingen niet klopte aan de regels.
Maar dat ze er zelf weinig aan kon doen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door SJZ »

@k@@tje®42

Ik geef de bank groot gelijk. De ex kan NU niks betalen.

Maar stel: als ze de ex nu ontslaan van de aansprakelijkheid, het kan over een jaar andersom zijn. Uw zoon heeft ineens geen werk / inkomen / vermogen en zijn ex bulkt ineens van het geld. Dan kan zij alsnog gaan betalen waarvoor zij getekend heeft. Als ik bank was zou ik hetzelfde doen.

k@@tje®42
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 sep 2010 16:26

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door k@@tje®42 »

sjz
Ik geef de bank groot gelijk. De ex kan NU niks betalen.

Maar stel: als ze de ex nu ontslaan van de aansprakelijkheid, het kan over een jaar andersom zijn. Uw zoon heeft ineens geen werk / inkomen / vermogen en zijn ex bulkt ineens van het geld. Dan kan zij alsnog gaan betalen waarvoor zij getekend heeft. Als ik bank was zou ik hetzelfde doen.


Helemaal mee eens.

Lara25
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012 22:38

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door Lara25 »

het is redelijk simpel volgens mij: ik heb hetzelfde meegemaakt: ging uit elkaar met mijn vriend en mijn vriend kon zijn deel van de hypotheek niet betalen. Beiden waren we hoofdelijk aansprakelijk (voor 100%), maar omdat hij niet kon of wilde betalen, verschoof het probleem naar mij of ik wilde of niet. De oplossing: verkopen of het huis op mijn naam. Het is dat laatste geworden gezien we midden in een verbouwing zaten en de crisis al zijn intrede had gedaan: ik had met verlies het huis nog niet kunnen verkopen. Ik heb hem dus uitgekocht. De prijs daarvan hebben we onderling geregeld omdat het moeilijk vast te stellen was wat de waarde van het huis was door de puinzooi en de hypotheek hoger was dan de waarde zo dachten we. We zijn eruit gekomen en ik heb zelf het huis verder opgeknapt: eventjes een jaar buffelen om genoeg inkomen te hebben (anders krijg je de hypo niet eens op je naam) en elke uurtje snachts schilderen en stucen. Kost wat, heb je ook wat.

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lara25 schreef:het is redelijk simpel volgens mij: ik heb hetzelfde meegemaakt: ging uit elkaar met mijn vriend en mijn vriend kon zijn deel van de hypotheek niet betalen. Beiden waren we hoofdelijk aansprakelijk (voor 100%), maar omdat hij niet kon of wilde betalen, verschoof het probleem naar mij of ik wilde of niet. De oplossing: verkopen of het huis op mijn naam. Het is dat laatste geworden gezien we midden in een verbouwing zaten en de crisis al zijn intrede had gedaan: ik had met verlies het huis nog niet kunnen verkopen. Ik heb hem dus uitgekocht. De prijs daarvan hebben we onderling geregeld omdat het moeilijk vast te stellen was wat de waarde van het huis was door de puinzooi en de hypotheek hoger was dan de waarde zo dachten we. We zijn eruit gekomen en ik heb zelf het huis verder opgeknapt: eventjes een jaar buffelen om genoeg inkomen te hebben (anders krijg je de hypo niet eens op je naam) en elke uurtje snachts schilderen en stucen. Kost wat, heb je ook wat.
Respect.

k@@tje®42
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 sep 2010 16:26

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door k@@tje®42 »

Ook van mij kant Respect.

Zoals al eerder vermeld hebben wij ook geprobeerd om het huis op naam van mijn zoon te krijgen is niet gelukt dus word het in ons geval verkopen.

Morgen als het goed is krijgt hij een foontje van eigenhuis is kijken of zij iets meer weten met wat we moeten doen.

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ex partner kan / wil niet meer meebetalen

Ongelezen bericht door witte angora »

k@@tje®42 schreef: Morgen als het goed is krijgt hij een foontje van eigenhuis is kijken of zij iets meer weten met wat we moeten doen.
Ik hoop dat het positief uitpakt en er voor jullie snel een oplossing komt.

Gesloten