LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juris-Prudentie

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Zo is de rekening goed!

Hoofdsom: 187,20
Buitengerechtelijke kosten: 37,00
Rente tot aan buitengerechtelijke procedure: 3,12
Aanvraag dagvaarding: (Het is een inkassobureau kan niet dagvaarden)
BTW over de kosten: 7,03
Totaal te voldoen: 234,15

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik kan me op zich wel voorstellen dat een incassobureau een concept-dagvaarding schrijft. Echter, het ding zal wel geldig moeten worden betekend, en dat kan alleen de deurwaarder. Het incassobureau moet dan de deurwaarder separaat inschakelen. Overigens moet in principe een advocaat dat ook.

Verder mogen voor het voorbereiden van een dagvaarding geen kosten in rekening worden gebracht bovenop de incassokosten. Of het incassobureau het zelf doet of een deurwaarder of advocaat het laat doen doet niet ter zake: uit die 44 euro incl. BTW (bij bedragen onder de 250 euro) moet het allemaal gebeuren.

Ten slotte zou het netjes zijn dergelijke conceptdagvaardingen niet als dreigmiddel te gebruiken, of er duidelijk bij te zeggen dat het een concept is en dat bij niet-betaling een deurwaarder zal worden ingeschakeld om de echte uit te reiken. Een soort ‘laatste waarschuwing’, maar dan wel een waar geen extra kosten voor mogen worden berekend.

Het incassobureau kan op zich wel zelf in rechte optreden voor de kantonrechter, net als jij en ik dat kunnen, mits de dagvaarding door de deurwaarder is uitgereikt. Bij zaken die voor de rechtbank moeten worden aangebracht, moeten zowel het incassobureau als de debiteur een advocaat inschakelen. Laat het incassobureau dat na dan is de vordering niet-ontvankelijk, laat de debiteur dat na dan wordt hij bij verstek veroordeeld tot betaling. Sowieso is het altijd handig rechtshulp of een advocaat in te schakelen als de zaak voor de rechter komt.

Overigens is het betekenen van de dagvaarding weer een ambtshandeling van de deurwaarder, en mogen de kosten daarvan weer wel op de debiteur verhaald worden.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Juris-Prudentie

Ongelezen bericht door Byob »

Per 12-10-2010 is dit bedrijf in het faillissementenregister opgenomen.

Ik ben dus bang dat een ieder die van mening is teveel te hebben betaald hier geen teruggave meer voor gaan krijgen.

Gesloten