Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
ZeeuwsKnien
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 17:04

Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door ZeeuwsKnien »

Goedemiddag,

Enkele jaren geleden besloten om bij Vimexx.nl een abonnement aan te schaffen voor de hosting. Echter heb ik vorig jaar besloten om te stoppen met dit hosting pakket omdat deze weinig tot niet gebruikt werd en ik voor mijn laatste site een Managed VPS heb afgenomen bij een andere partij. Vorig jaar dan ook besloten het hosting pakket te stoppen bij Vimexx.nl via hun dashboard.

Helaas krijg ik enkele dagen geleden een e-mail met een factuur van Vimexx dat ze mijn hosting pakket 45 dagen van te voren verlengd hebben. Dit verbaasde mij enorm en heb diezelfde avond een ticket ingeschoten dat ik mijn automatische verlenging vorig jaar stop had gezet. Vimexx gaf de volgende reactie:
Ik begrijp het probleem inderdaad. Ik heb even in de logs gekeken en wij verlengen enkel, omdat wij pre-paid producten aanbieden, als hier om gevraagd wordt. En ik zie dat je in 2019 juist automatische incasso hebt aangezet:

hosting.auto_extend_enabled
24-02-2019 13:33:50

Zoals je begrijpt is dit een bewuste keuze waardoor je niet onder de wet van dam valt. Ik begrijp dat je dit graag geannuleerd wilt hebben maar dat is helaas niet mogelijk omdat je zelf de keuze hebt gemaakt om de verlenging door te voeren door automatische verlenging aan te zetten.
Hierna heeft zich een over en weer discussie plaats gevonden waarin zij beweren dat het annuleren van mijn abonnement niet in hun logging voort komt en dat ik daarom pech heb en de automatische incasso moet gaan betalen. Van 16-06-2022 tot 01-08-2023. Ik heb hierbij aangegeven (wederom) dat ik vorig jaar mijn hosting abonnement heb stop gezet, maar Vimexx blijft beweren dat dit niet gebeurd is.

De laatste reactie ik heb gekregen is:
Zoals wij meermaals hebben aangetoond heb jij als gebruiker zelf voor deze optie gekozen, het systeem heeft hetgeen uitgevoerd waar jij tenslotte zelf voor hebt gekozen. Het systeem werkt na behoren, zie ook de eerdere logs die mijn collega heeft gedeeld. Ik vind het dan ook spijtig om te zien dat je dit betrekt tot onze klantenservice en het systeem, ondanks jij zelf deze functie hebt ingeschakeld en het systeem dit heeft uitgevoerd. Wij hebben meermaals een controle uitgevoerd en aangetoond dat dit door jou zelf is uitgevoerd en komen je tenslotte nog tegemoet moet met een restitutie van 50% voor iets wat door jou dus zelf is ingesteld. Ik kan me dan ook niet vinden in de door jouw benoemde: ''slechte klantenservice'' Jij hebt zelf de automatisch verleng module ingeschakeld en dat is precies wat het systeem dan ook heeft gedaan.

Ondanks jij dus zelf verantwoordelijk bent voor de gekozen instelling willen wij je toch alsnog éénmalig tegemoet komen met een restitutie van 50% op het afgenomen pakket. Wens je dit niet dan respecteren wij dat, maar zal ik het ticket sluiten en niet verder ingaan op deze kwestie.

Ik zie dan ook nog graag jouw reactie tegemoet zodat we dit voor je in orde kunnen maken.
Voor mijn gevoel heeft hun systeem/dashboard wel degelijk gefaald en moet ik als consument toch kunnen vertrouwen op een knop stop verlenging als deze gebruikt wordt door mij als klant? Of ben ik als consument verantwoordelijk om continue maar te controleren of de functie weer ingeschakeld is?

Welke mogelijkheden kan ik verder ondernemen? Op mijn ticket wordt niet meer gereageerd aangezien ik het met de restitutie niet eens ben.

Seinhuis
Berichten: 2399
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://www.vimexx.nl/help/hoe-kan-ik-e ... t-opzeggen staat hoe je het hosting pakket kunt opzeggen. De website zegt dat dit per onmiddellijk ingang gebeurd
Als het goed is krijgt u een bevestiging van opzegging per mail. Dit is het bewijs dat u niet meer hoeft te betalen.

Wettelijk gezien moet u als consument het contract periode uitzitten (max 2 jaar). Na het contract periode kunt u met een opzegtermijn van 1 maand opzeggen. Tenzij u akkoord bent gegaan met een verlenging van het contract, bijvoorbeeld tegen korting www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... t-opzeggen. Voor bedrijven kunnen andere regels gelden www.consuwijzer.nl/consuwijzer-bedrijven-en-zzp-ers.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor hulp of advies.

ZeeuwsKnien
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 17:04

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door ZeeuwsKnien »

Hoi Seinhuis,

Heb per direct mijn hostingpakket beëindigt en heb inderdaad een bevestiging gekregen van opzegging. Nu heb ik inmiddels onderstaande reactie ontvangen:
Dit is jouw mening en dit mag je natuurlijk vinden. Wij hebben meermaals aangetoond doormiddels van de logs dat de keuze is gemaakt door het account zelf. Het systeem werkt na behoren en heeft exact uitgevoerd wat er door jou, de gebruiker van het account, is ingesteld en voor is gekozen. Ondanks het systeem gedaan heeft wat er door jou is ingesteld probeerde wij je met hoge uitzondering tegemoet te komen door een restitutie van 50% aan te bieden, maar hier zie jij van af. Meer dan dit kunnen wij niet voor je doen. Omdat wij inmiddels terug zien dat je ook reviews hebt geplaatst zullen wij dit aanbod intrekken en daarmee deze kwestie sluiten.

Fijne dag!
Kortom blijkbaar mag je je ongenoegen niet uiten omtrent de afhandeling van een klacht en sluiten ze ook de case per direct.

NeoDutchio
Berichten: 12811
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Automatisch verlengen uitzetten is niet hetzelfde als een overeenkomst opzeggen. Zaak is om alsnog op te zeggen met inachtneming van het opzegtermijn.

ZeeuwsKnien
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 17:04

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door ZeeuwsKnien »

NeoDutchio schreef:
20 jun 2022 10:07
Automatisch verlengen uitzetten is niet hetzelfde als een overeenkomst opzeggen. Zaak is om alsnog op te zeggen met inachtneming van het opzegtermijn.
Ik heb de automatische verlenging uitgeschakeld zodat deze niet meer 45 dagen van te voren automatisch zou verlengen. Zodat ik voor augustus de websites die nog actief waren kon verhuizen naar een andere leverancier. Dit is niet gebeurd waardoor deze gehele situatie is ontstaan.

Ik heb inmiddels het gehele pakket stopgezet (per direct), domeinen verhuisd en de automatische incasso gegevens ook verwijderd.
Morganlefay schreef:
20 jun 2022 10:11
Blijft de vraag staan "Is er een bevestiging van de mutatie gestuurd"?
Zo ja dan hebben ze geen poot om op te staan.
Ik heb de avond zelf nadat ik een mail kreeg van de automatische verlenging, de automatische verlenging functie uitgeschakeld. Hier heb ik geen mail van ontvangen. Deze heb ik vorig jaar dus ook niet ontvangen nadat ik de automatisch verlengen functie heb uitgeschakeld. Ik heb wel de bevestiging van het stop zetten van het hosting pakket ontvangen.

Seinhuis
Berichten: 2399
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt voor kiezen om de automatische machtiging in te trekken en dus niet te betalen.

Vimexx.nl zal dan via een incassobureau naar de rechter moeten gaan.
Verzorg dat u aanwezig bent bij de rechtzaak en overleg aan de rechter het opzeg brief en de bevestiging van Vimexx. De rechter gaat dan beoordelen of de rekening terecht is.

Of dit verstandig is weet ik niet. Hiervoor zou ik alle documenten moeten inzien. Indien de rechter besluit dat de rekening terecht is moet u ook de kosten betalen voor de incassobureau, deurwaarder en de rechtbank.

ZeeuwsKnien
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2022 17:04

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door ZeeuwsKnien »

Ik heb een verzoek ingediend om het incident te escaleren en ik heb hierop het volgende bericht terug gekregen:
Aangezien ik de Support Lead ben heb ik de ticket al eerder tot mij genomen, omdat ik de noodzaak niet zag om dit te benoemen heb ik dit dan ook niet gedaan. Mijn reacties zijn dan ook in samenspraak met de directie geplaatst. Fijn om te lezen dat de automatische incasso inmiddels is uitgeschakeld. Wij hebben conform de voorwaarden de juiste handelingen uitgevoerd en zullen dan ook, zoals eerder benoemd niet meer ingaan op deze kwestie en ik zal daarmee het ticket dan ook sluiten.

Ik wens je alvast een hele mooie dag.

Met vriendelijke groet,
En dat noemt zich helaas 'fantastische support'.

alfatrion
Berichten: 22153
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeeuwsKnien schreef:
18 jun 2022 17:14
Ik begrijp het probleem inderdaad. Ik heb even in de logs gekeken en wij verlengen enkel, omdat wij pre-paid producten aanbieden, als hier om gevraagd wordt. En ik zie dat je in 2019 juist automatische incasso hebt aangezet:

hosting.auto_extend_enabled
24-02-2019 13:33:50

Zoals je begrijpt is dit een bewuste keuze waardoor je niet onder de wet van dam valt. Ik begrijp dat je dit graag geannuleerd wilt hebben maar dat is helaas niet mogelijk omdat je zelf de keuze hebt gemaakt om de verlenging door te voeren door automatische verlenging aan te zetten.
Het aanzetten van automatische incasso is niet hetzelfde als het expliciet verlengen van een abonnement. En het zetten van een vinkje bij automatische verlenging resulteert nog steeds in een stilzwijgende verlening, met misschien de eerste keer uitgezonderd.
NeoDutchio schreef:
20 jun 2022 10:07
Automatisch verlengen uitzetten is niet hetzelfde als een overeenkomst opzeggen. Zaak is om alsnog op te zeggen met inachtneming van het opzegtermijn.
Waarom denk je dat er opgezegd moet worden?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

automatische incasso is iets geheel anders dan een verlenging van een abbo, als u abbo schriftelijk heeft opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn hebben zij geen poot om op te staan....

niet betalen en rustig afwachten tot zij u voor de rechter slepen en dan gewoon de opzegbrief meenemen met de bevestiging daarvan hunnerzijds, voorwaarden in strijd emt de wet zijn niet geldig!!!!

alfatrion
Berichten: 22153
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Abonnement verlengd ondanks stopzetten automatische verlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een overeenkomst van bepaalde duur eindigt automatisch, tenzij anders afgesproken. Vaak zie dat afgesproken is dat zwijgen betekend dat je de dienst wilt blijven afnemen. Voor de WVD werdt dan afgespoken dat zwijgen betekenende dat je de dienst nog een jaar wilde afnemen (= stilzwijgend verlengen). De Wet Van Dam (WVD) heeft hier verandering in gebracht doordat, behoudens enkele uitzonderingen, de overeenkomst enkel nog mag worden omgezet in een overeenkomst van onbepaalde duur.

De WVD is niet door iedere aanbieder positief ontvangen en een aantal cowboys komen met een creatieve uitleg. Vimexx spreekt niet standaard af dat zwijgen omzetten in overeenkonst voor onbepaalde duur betekent. In plaats volgt Vimexx de leer die uitgaat van de volgende onjuiste redenatie.

1. Klanten die zelf kiezen om te verlengen verlengen niet stilzwijgend. (Correct)

Dat wordt vervolgend uitgelegd als:

2. Klanten die zelf expliciet kiezen voor stilzwijgende verlenging verlengen niet stilzwijgend. (Incorrect)

Dit wordt alleen anders verwoord om het woord stilzwijgend te vermijden, maar de afspraak is: als de klant zwijgt dan verlengt het bedrijf.

Gesloten