LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veilig internetten !

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
jerwarm

Re: Veilig internetten !

Ongelezen bericht door jerwarm »

olaf79 schreef: En dat doe je door je computer up to date te houden, een goede virusscanner te hebben, en geen domme acties te doen.
En hoe doet een ondeskundige gebruiker "domme acties' vermijden? Juist, dat weet men gewoon niet wat wel of juist niet te doen en daarom worden ze gedaan en de pc besmet... wat is volgens jou een goede virusscanner?? [retorische vraag]

Ik ben het juist met je eens dat deze dingen gedaan moeten worden, begrijp me daarin niet verkeerd...
maar er zijn helaas niet zoveel deskundige gebruikers die al die zaken weten en uitvoeren.

dan heeft een firewall/AV/het nieuwste OS en al deze extra beveiligingsmaatregelen gewoon niet veel zin.

voorbeeld; als je op het web gaat >> hoe/waarmee doe je dat het veiligst op een pc?

jerwarm

pietjeplus schreef:Na alles gelezen te hebben, kom ik tot de conclusie dat veilig internetten, vliegen etc. niet bestaat.
inderdaad, het hangt gewoon erg van de gebruikerskennis af, en ook de toestand waarin de pc verkeert.
alle updates gedaan, een goed AV, firewall ingeschakeld, etc etc etc.

is 1 van deze twee niet in orde dan maakt het niet uit of je een splinternieuw OS hebt aangeschaft of de nieuwste AV draait. > je loopt dan sneller kans op virussen. :)

jerwarm

encore schreef:maar in Win7 en Win8 zitten ook enorme gaten. En al helemaal als je met de MS Office zooi werkt. Krijg ik natuurlijk hier weer een repliek dat ik de gaten moet aanwijzen: dat is niet mijn taak en als ik ze laat zien gelooft toch niemand het omdat ik niet bij MS werk. Of een andere smoes. Het "rule-by-fear" vind ik vreselijk. Met XP was veel mis, is gepatcht maar er blijven mogelijkheden in zitten. En datzelfde geldt voor de nieuwe MS OS-en. Zolang elke OS een lijntje naar MS heeft is er een mogelijkheid tot "hacken".
En het overgrote deel van de "hacks" zal wellicht het bijzetten in een botnet of drone-army zijn. Echt veel last heb je daar niet van :lol:

voor een privégebruiker is dit inderdaad bijna niet relevant, echte hackers proberen niet op een privépc in te loggen maar gaan naar hoofd servers van megacorporaties/multinationals.
De gewone thuisgebruiker met niet up to date pc zal alleen vermoedelijk wat sneller een virus/malware binnentrekken maar daar blijft het ook wel bij.

ook gevaarlijk is tegenwoordig de RANSOMware, de pc wordt als het ware gegijzeld door een encrypt orprogje, dmv een betaling kan je deze er alleen weer af krijgen.
het wil zeggen dat al je files geëncrypt worden en totaal onleesbaar zijn, hetgeen erg vervelend is.
De Politie ontraadt het om deze data-terroristen te betalen, volgens hun is dit georganiseerde misdaad.

Ik ken zelfs mensen die erbij zweren om nooit een AV te gebruiken, dit zijn gevorderde gebruikers.
hoewel ik daarin dan niet geloof gaat men er prat op om zelfs nog nooit een virus gehad te hebben!

tja, wat moet men nog geloven dan. :lol:

jerwarm

encore

Ongelezen bericht door encore »

Ik vind het prima allemaal en denk er gewoon het mijne over. Verder mogen jullie het allemaal zelf weten maar ik vind al die bangmakerij gewoon bijzonder Amerikaans. Inmiddels zijn er hele volksstammen die meer dan twee AV's gebruiken. Gaat nergens over. XP is "onveilig" maar die andere OS-en zijn net zo. Op de Apples en Androids zijn tegenwoordig ook al een hele bult "virussen" aktief.

En verder met mijn eigen spul

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

jerwarm schreef:Dat heeft hier helemaal niets mee te maken, is gewoon een losse "kreet" en is totaal niet relevant. :!:
Dus wel. Als jij je deur van je huis niet afsluit komt er waarschijnlijk niet direct een dief binnen. Maar elke minuut dat de deur open blijft, neemt het risico toe dat dat wel gebeurd. Dat is hier aan de hand. XP is een open deur die voor altijd open blijft staan.
Het wordt geen 'kaas", de grootste onveiligheid is nog steeds ondeskundig gebruik en geen verstand van zaken, dit maakt elk OS een risico. En er wordt wel wat aan XP gedaan en ondersteuning gegeven voor zakelijke gebruikers.
Zoals al eerder gezegd; "het grootste beveiligingslek is de gebruiker zelf"
en daar blijf ik bij, welk OS ook gebruikt wordt.
JAAA voor zakelijke gebruikers die wensen te betalen blijft de ondersteuning voorlopig mogelijk. Maar dat gaat voor consumenten niet op. Onveilig computer gebruik wordt in de hand gewerkt door ongepatchte verouderde systemen. Certificaten bijvoorbeeld worden niet meer revoked als dat nodig is.
Of denk je toevallig dat W7 en W8 wél helemaal "dicht" zijn, laat me niet lachen alsjeblieft. :lol:
Je leest slecht. Geen enkel OS is waterdicht. Maar een ontdekt risico in w7 of w8 wordt i.h.a snel gedicht. In XP blijft het lek open staan.

olaf79

jerwarm schreef:
olaf79 schreef: En dat doe je door je computer up to date te houden, een goede virusscanner te hebben, en geen domme acties te doen.
En hoe doet een ondeskundige gebruiker "domme acties' vermijden? Juist, dat weet men gewoon niet wat wel of juist niet te doen en daarom worden ze gedaan en de pc besmet... wat is volgens jou een goede virusscanner?? [retorische vraag]

Ik ben het juist met je eens dat deze dingen gedaan moeten worden, begrijp me daarin niet verkeerd...
maar er zijn helaas niet zoveel deskundige gebruikers die al die zaken weten en uitvoeren.

dan heeft een firewall/AV/het nieuwste OS en al deze extra beveiligingsmaatregelen gewoon niet veel zin.

voorbeeld; als je op het web gaat >> hoe/waarmee doe je dat het veiligst op een pc?
Dat heeft wel zin want een up to date OS en beveiliging helpen de gebruiker te voorkomen domme dingen te doen, of als ze dat toch doen de gevolgen te beperken.

jerwarm

olaf79 schreef:Dat heeft wel zin want een up to date OS en beveiliging helpen de gebruiker te voorkomen domme dingen te doen, of als ze dat toch doen de gevolgen te beperken.

oja? :roll: :lol: daar denk ik dus heel anders over, hoe gaat een up to date OS en beveiliging voorkomen door naar gevaarlijke websites te gaan die bol staan met virussen/ malware?
en die sites/servers zijn er genoeg helaas, ga maar eens naar .tk domeinen, .es domeinen uit een ander land, dan heb je ze zo te pakken,
of als je écht niet bang bent met je up to date OS en beveiliging> het deepnet opgaan... :mrgreen:
ik begin daar iddg niet aan.

als mensen blijven meedoen met diverse online "enquêtes" invullen, meedoen met die gamewebsites [win een mini/ druk nu op deze link, deze verdwijnt in 20sec] en overal gegevens achterlaten zoals Ipadressen en emails, die door bots weer misbruikt kunnen worden met bv phishingmails?
allerlei addons installeren op de webbrowser omdat dat "gevraagd" wordt door popups?? daar helpt geen beveiliging genoeg tegen.

tegenwoordig zijn die virussen zo slim/onzichtbaar dat het bv addons lijken maar helemaal niet zijn, ik had dat laatst nog in waterfox [64 bit FF] > hier stonden ineens rare woorden onderstreept in de browser?
bleek een infectie te zijn die ik wel weg heb gekregen maar wel enige inspanning kostte.
en ik ben iemand die veilig surft, up to date OS en beveiliging, iedere week een grote scan doet, zowat elke dag een kleine, surft op HTTPS met SSL, ActiveX filtering gebruikt en alle foefjes die IE in zich heeft.
ook niet naar de afwijkende websites gaat als deze als [verdacht] worden aangemerkt.

en nog komt die verontreiniging[zo noem ik het maar even] binnen..

ik heb bij mensen weleens meer dan 10 verschillende "meuk- infecties" verwijderd uit de browser, van allerlei gratis progjes in de menubalk... browser was haast niet meer te gebruiken.

Soms gebruik ik mijn VMWare om echt potentionele progjes te proberen, echter bevindt zich dit dan in een gebruikersmap die zo weer als het nodig blijkt te zijn, te verwijderen is.

maar laten we het erover eens zijn dat wij het niet [helemaal] eens worden/zijn.

en dat is helemaal geen schande Olaf.

jerwarm

Het "rule-by-fear" vind ik vreselijk. Met XP was veel mis, is gepatcht maar er blijven mogelijkheden in zitten. En datzelfde geldt voor de nieuwe MS OS-en. Zolang elke OS een lijntje naar MS heeft is er een mogelijkheid tot "hacken".
inderdaad, alles wat door mensenhanden gemaakt wordt is te kraken of wordt gekraakt met de time being.
als men maar genoeg zijn best doet. ;)

W7 was ook nooit te hacken zei men toen het net uitkwam, validatie was onmogelijk als je een ongeldige/niet bestaande licentie perongeluk had aankocht via downloading. Windows kan dan niet/nooit geactiveerd worden.. :roll: :lol: ehm, is dat zo??..... wij weten natuurlijk wel beter.
Dit moest je wel eerst kunnen aantonen bij MS, en dan kreeg je van hun een goede licentie.

ik weet zelfs van softwarepiraten het bestaan en kan ze ook vinden.... en daar houd ik het ook bij op een forum als dit. :arrow:

ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen, "mensen laat u niet onnodig bang maken met het gebruik tot XP, de huidige OSén zijn ook zeker niet bullitproof met/zonder ondeskundig gebruik! ."

fijne dag verder, :)

47712

Ongelezen bericht door 47712 »

pietjeplus schreef:Op mijn laptop werk ik nog steeds met Windows XP heb die wel beschermd met Internet Security van Kaspersky en een betaalde versie Malwarebytes Anti Malware. En alles in de sandbox. Gelukkig geen last meer van die vervelende updates en alles gaat prima.

Nog nooit zo veilig geinternet als nu. Microsoft gaat 18000 mensen ontslaan hoe zo veilig met W7 en al die andere produkten ?
Is uw IP-adres wel zo veilig op internet...Google eens op veiligheid. Pietjeplus is slimmer dan men denkt volgens mij :D

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

Eigenlijk best wel grappig dat de best geteste anti-virus scanners uit Rusland en Roemenië komen.

olaf79

Moedt schreef:Eigenlijk best wel grappig dat de best geteste anti-virus scanners uit Rusland en Roemenië komen.
Wat is daar zo grappig aan?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

jerwarm schreef:
ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen, "mensen laat u niet onnodig bang maken met het gebruik tot XP, de huidige OSén zijn ook zeker niet bullitproof met/zonder ondeskundig gebruik! ."

Als je rekening gehackt is, en de bank jou bewijst dat je een onveilig OS gebruikt gebruikt, dan piep je anders.
Ik hoop niet, dat mensen dit soort adviezen opvolgen.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

eleven schreef:
jerwarm schreef:

Als je rekening gehackt is, en de bank jou bewijst dat je een onveilig OS gebruikt gebruikt, dan piep je anders.
Ik hoop niet, dat mensen dit soort adviezen opvolgen.

11 dat lijkt me ook niet verstandig :oops:

encore

Ongelezen bericht door encore »

Nou Jerwarm, dan zal ik je wat leren:

Als je rekening is leeggehaald dan mag je tegenwoordig zelf bewijzen dat je dat niet hebt gedaan en anders krijg je niets terug van de bank. Dus vindt de bank dat je je systeem hebt verwaarloosd dan heb je inderdaad een probleem.

eleven heeft gelijk.

jerwarm

encore schreef:Nou Jerwarm, dan zal ik je wat leren:

Als je rekening is leeggehaald dan mag je tegenwoordig zelf bewijzen dat je dat niet hebt gedaan en anders krijg je niets terug van de bank. Dus vindt de bank dat je je systeem hebt verwaarloosd dan heb je inderdaad een probleem.

eleven heeft gelijk.
onzin, moet ik persé thuis gaan bankieren dan? Dat kan ook makkelijk bij anderen.
er zijn nog veel meer opties waar een gebruik van een pc niets mee van doen heeft voor een bank.

als je rekening is leeggehaald heeft dat bijna nooit iets te maken met "onveilig" bankieren met "verouderd" OS maar eerder met skimming van je pas of andere onveilige activiteiten van jouzelf met gebruik van die pas.

criminelen hebben heel andere manieren om jou van je geld af te helpen dan via online banking, kijk maar eens de topics die gaan over phishing op MP.
wie zegt dat en waar staat dat en is dat te vinden, en zelfs dan nog; hoe gaat een bank dat ooit bewijzen??
lijkt me echt klinkklare onzin, dit is nooit te bewijzen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jerwarm schreef:
encore schreef:Nou Jerwarm, dan zal ik je wat leren:

eleven heeft gelijk.
onzin, moet ik persé thuis gaan bankieren dan? Dat kan ook makkelijk bij anderen.
er zijn nog veel meer opties waar een gebruik van een pc niets mee van doen heeft voor een bank.

als je rekening is leeggehaald heeft dat bijna nooit iets te maken met "onveilig" bankieren met "verouderd" OS maar eerder met skimming van je pas of andere onveilige activiteiten van jouzelf met gebruik van die pas.

criminelen hebben heel andere manieren om jou van je geld af te helpen dan via online banking, kijk maar eens de topics die gaan over phishing op MP.
wie zegt dat en waar staat dat en is dat te vinden, en zelfs dan nog; hoe gaat een bank dat ooit bewijzen??
Succes, de banken ism diverse consumentenorganisaties gaan zich namelijk aan deze regels houden.

Zoals ik in het begin van dit topic al schreef, ik hoop voor je dat je de gevolgen van je keuze ook zo zelfverzekerd draagt als je er mee geconfronteerd wordt

olaf79

jerwarm schreef:onzin, moet ik persé thuis gaan bankieren dan? Dat kan ook makkelijk bij anderen.
Nee dat is geen onzin want jij beweerde dat jouw manier van gebruik veiliger was dan ooit.
Er zijn anders zat gevallen bekend dat het wel via online banking ging. Bij skimming is het nog beperkt tot de betaalrekening en tot het maximum per dag. Bij online banking is in het ergste geval ook je spaarrekening leeg.
Niet heel andere manier, heel veel manier. Phishing heeft op een niet goed beveilgd systeem meer kans van slagen
Dit staat in hun algemene voorwaarden. Het is heel gemakkelijk te bewijzen. Je browser vertelt echt wel aan de server van de bank die je bent welk systeem je hebt en of deze is bijgewerkt. Je moest eens weten wat de browser allemaal van je systeem weet, en dus ook de server waarmee je communiceert.

jerwarm

slimmerds; :lol: :mrgreen: :!:

het is mijn keuze helemaal niet, maar een discussie of het veilig is of niet door met een "ouder" OS te gaan online bankieren.

waar zeg ik dat ik mijn pc op XP draai? precies. nergens.
Het enige wat ik stel is dat het allemaal zo'n vaart niet loopt bij normaal gebruik van de [XP] pc, en dat ik/omgeving nog nooit heb gehoord dat men z'n rekening geplunderd had via online banking, met/zonder verouders OS......

Dit is alleen maar bangmakerij en hearsay.
De huidige OSén zijn zeker niet waterdicht wat dat betreft, doch worden wel telkens gepatcht met nieuwe updates om beveiligingslekken te dichten.
Maar wacht;........ dan was dus tot die betreffende update.......

vul zelf maar in zou ik zeggen; en geef me nu svp eindelijk eens een link waarin staat dat een bank;

A; kan bewijzen met welke OS/browser en beveiligingen jij ge-bankiert hebt,
B; dat als bewijs zou kunnen gebruiken om eventuele schade aan je rekening jouzelf te laten betalen.
C; er een vaste standaard bestaat vanuit de banken die minimaal een bepaald OS/browser etc eist.

kom maar bewijzen en anders gaat deze discussie het putje weer in. :wink:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 10 aug 2014 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm

even voor jullie opgezocht;

rechtstreeks van de ING, de nieuwe voorwaarden;
Zorg ervoor dat uw betaalpas of creditcard nooit door een ander gebruikt wordt
• Laat u niet afleiden als u uw betaalpas of creditcard gebruikt en controleer of u uw eigen pas daarna terugkrijgt;
• Berg uw passen altijd op een veilige plaats op en zorg ervoor dat u ze niet gemakkelijk kunt verliezen;
• Controleer regelmatig of u uw passen nog in uw bezit heeft.
Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
De apparatuur waarmee u uw bankzaken regelt, zoals uw mobiele telefoon, tablet of computer moet een origineel en
actueel besturingssysteem hebben;
• De software die u gebruikt, moet altijd up-to-date zijn. Gebruikt u Mobiel Bankieren, dan moet u altijd de laatste versie
van de app installeren;
• De computer of laptop die u gebruikt voor uw bankzaken moet beveiligd zijn met antivirussoftware en een firewall;
• Installeer geen illegale software;
• Beveilig de toegang tot uw mobiele telefoon, tablet of computer met een toegangscode;
• Zorg ervoor dat niemand anders uw Mijn ING (Zakelijk) of de app kan gebruiken. Log altijd uit als u klaar bent met uw
bankzaken.
Controleer uw bankrekening
Controleer altijd zo spoedig mogelijk uw elektronische of papieren rekeninginformatie op transacties waarvoor u geen
toestemming heeft gegeven. Doe dit in ieder geval elke twee weken als de bank voor u elektronische rekeninginformatie
ter
beschikking stelt. Als u alleen rekeninginformatie op papier ontvangt, controleer deze dan in ieder geval binnen twee
weken na ontvangst. Als er schade voor de bank ontstaat doordat het voor u enige tijd onmogelijk is geweest uw
rekeninginformatie te controleren, dan kan de bank u vragen aan te tonen dat dit in alle redelijkheid niet mogelijk was.
Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op
• U meldt het ons direct telefonisch als u vermoedt dat de veiligheid van uw betaalpas, uw creditcard, Mobiel Bankieren
of Mijn ING (Zakelijk) niet meer zeker is. Doet u dat in ieder geval in deze situaties:
- U weet of vermoedt dat iemand anders een beveiligingscode kent of heeft gebruikt;
- U ziet in Mobiel Bankieren of in Mijn ING (Zakelijk) betalingen die u of een gemachtigde niet heeft gedaan;
- Uw betaalpas, creditcard, mobiele telefoon, tablet of computer, die u gebruikt voor uw bankzaken, is gestolen of
u bent deze verloren.
• Bel ons ook direct bij iets dat u als vreemd of ongebruikelijk ervaart, zoals een andere manier van inloggen.
• Als wij u aanwijzingen geven, bijvoorbeeld om nieuwe incidenten te voorkomen, dan moet u deze aanwijzingen
opvolgen.
https://www.ing.nl/Images/Voorwaarden_M ... 0810072702

moet een origineel en actueel besturingssysteem hebben

wat moet ik me hierbij voorstellen, hoe gaan zij bepalen wat "actueel' is?
lijkt me heel erg lastig voor iemand om na te gaan of het OS origineel en actueel is, daarnaast wordt er met geen woord gerept over XP oid.
Men houdt het nogal vaag.

Juist omdat het zo vaag gehouden wordt door de banken weet men gewoon niet precies waar ze aan toe zijn en wordt er heus wel gebankiert met minder veilige pc's die bv geen updates etc hebben gedaan, of sowieso helemaal niet precies weten wat voor beveiliging je moet hebben.
en toch gaat het daarmee vaak ook goed.

wat is erger;

A; een huidig OS die gekraakt is/ zonder updates/ zonder goede beveiliging op het WWW
B; een wat ouder OS [bedrijfsmatig] die als een speer draait/ origineel is, alle beveiligingen heeft en een kundige gebruiker.

Ik weet wel wat ik zou kiezen; zoals A zijn er een heleboel!! :wink:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 10 aug 2014 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten