LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Virusverspreiding

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
eleven

Re: Virusverspreiding

Ongelezen bericht door eleven »

newmikey schreef:
eleven schreef: Ik heb ff gegoogeld en er is toch de mogelijkheid om malware op een Linux te krijgen.
Beter leren googelen dus. Het stukje tekst wat je nu quote staat onder het kopje "malware". Net daarboven (tenminste op de site waar ik de door jou gequote tekst tegenkwam) staat onder "virussen":
(http://www.taurix.net/content/linux-en- ... nersniveau)
"
Hoef ik niet te leren kan ik. :lol:
Maar misschien moet jij leren lezen, want wat staat er in het bericht van de link:
Het gaat om een zogenoemde banking trojan", zegt Saskia Bierling van de ACM tegen NU.nl. Dat is malware die probeert geld buit te maken door wachtwoorden voor internetbankieren te stelen.
De ACM maakt niet bekend om welke sites het precies gaat, maar Fox-IT zei eerder tegen Tweakers dat het onder meer ging om Marktplaats en Wehkamp. Er zijn vijftien sites geïdentificeerd, maar waarschijnlijk werd de malware via meer websites verspreid.
PS
Als aanvulling, wat malware is, lees en huiver:
Wat is malware

Malware is een verzamelnaam voor kwaadaardige software, en is ontstaan uit de Engelse term malicious software.

Er zijn veel verschillende varianten van malware, waaronder het “Virus” wat ook de meest bekende vorm van malware is.
Hieronder ziet u in het artikel “wat is malware” een overzicht van de meest voorkomende vormen van malware.
http://malwareinfo.nl/wat-malware/
Laatst gewijzigd door eleven op 24 mar 2014 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

eleven schreef:...
Weet je wat joh? Lekker eigenwijs blijven dan en met Windows blijven werken. Hopen geld in dat zwarte gat storten, vooral veel AV licenties blijven aanschaffen en elke paar jaar nieuwe computers. Vooral commerciele software blijven kopen en "updates" als er weer eens een programmeerfoutje in zit of nieuwe hardware uitkomt!

Mij stoort het niet zo heel erg eigenlijk.

eleven

newmikey schreef:
Weet je wat joh? Lekker eigenwijs blijven dan en met Windows blijven werken. Hopen geld in dat zwarte gat storten, vooral veel AV licenties blijven aanschaffen en elke paar jaar nieuwe computers. Vooral commerciele software blijven kopen en "updates" als er weer eens een programmeerfoutje in zit of nieuwe hardware uitkomt!

Jij wijkt wederom van het onderwerp af.
Het is wel mogelijk om malware op je linux te krijgen, dat was jou inzet, daarop heb ik geantwoord.
Niet meer en niet minder, heeft niets met eigenwijs te doen, maar met goede info.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

eleven schreef: Jij wijkt wederom van het onderwerp af.
Het is wel mogelijk om malware op je linux te krijgen, dat was jou inzet, daarop heb ik geantwoord.
Niet meer en niet minder, heeft niets met eigenwijs te doen, maar met goede info.
Vooral zo doorgaan! Tuurlijk, uitstekende info en Linux PC's bezwijken dagelijks bij bosjes onder de malware-last.

PS: leuke woordspelletjes doen me eigenlijk ook al niet zo veel.

eleven

newmikey schreef:
Vooral zo doorgaan! Tuurlijk, uitstekende info en Linux PC's bezwijken dagelijks bij bosjes onder de malware-last.

Heb ik nergens beweert, dat Linux PC's dagelijks bezwijken.
Jij hebt beweert, dat Linux geen malware kan krijgen en dit is niet juist.
Ik heb jouw de onderbouwing gegeven, maar je wijkt uit.
De woordspelletjes zijn de juiste benaming van de virussen/malware.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

newmikey schreef:

Ik werk anders reeds jaren prima met Windows ( sinds W95 ) en deze is niet voor niets het meest gebruikte OS systeem zowel particulier en zakelijk.

Bietje zwaar overdreven wat je nu neerzet.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

Teunbosseman schreef:
newmikey schreef:

Ik werk anders reeds jaren prima met Windows ( sinds W95 ) en deze is niet voor niets het meest gebruikte OS systeem zowel particulier en zakelijk.

Is dat dan bepalend voor kwaliteit of zegt het meer over dumpprijzen ?????.
Apple zal de markt zeker overnemen van Microsoft

Oepsie

Ongelezen bericht door Oepsie »

Dat er geen/weinig nieuwsberichten/artikelen zijn over virusaanvallen gericht op linux-desktops komt simpelweg doordat er verhoudingsgewijs weinig linuxgebruikers zijn tov de meer populaire os'en (microsoft). Daardoor is een linux-desktop per definitie geen, of op zijn minst een minder interessant doelwit. Ten tweede is de linux omgeving 'lastig' voor virussen. Dit wil niet zeggen dat er geen virussen gericht op linux-desktops in omloop zijn. Je hoort er simpelweg weinig over.

Het zou ook onlogisch zijn voor de fulltime virusbouwer. Waarom je tijd steken in een os dat op 1,48% van de desktops draait en lastig is, als je ook een 'makkelijkere' OS als windows 7 wat op ruim 47% van de desktops draait kan kiezen als doelwit?

Marktaandeel besturingssystemen desktops feb 2014:
  • Microsoft 90.84%
    Mac 7.68%
    Linux 1.48%
    Overige minder dan 0.01%
bron: http://www.netmarketshare.com

En nee, er zijn geen significante verschuivingen. Periode april 2013 - februari 2014 desktop os marktaandeel: microsoft -0,94%, Mac +0,67%, Linux +0,27%. (klinkt natuurlijk een stuk leuker voor de linuxgebruikers als je zegt dat in die periode het aantal linuxgebruikers met ~22% is toegenomen, of voor de apple-fanboys waar de toename ~9,5% is.)

edit: Windows 95 wordt vrijwel nergens gebruikt. Is ook niet zo gek, aangezien de ondersteuning 31-12-01 eindigde.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

eleven schreef:
olaf79 schreef:
witte angora schreef:Zorgen dat je niet onveilig surft, weet met wie je mailt en chat, en je hebt niet snel last van dit soort gedoe. En tegen dat je er wél last van zou kunnen krijgen is de AV al lang en breed up-to-date.
Goede ad-blocker is een veel beter advies
Dus met een goede ad blokker is een AV niet meer nodig, of hoe moet ik dit advies lezen?
Nee, maar een goede ad blokker voorkomt dat via een gehackt advertentienetwerk wordt besmet. En veel besmettingen komen toch daar vandaan. Dus dat verkleint je risico.
Geen AV zal ik nooit beweren.

eleven

En tegen dat je er wél last van zou kunnen krijgen is de AV al lang en breed up-to-date.
Goede ad-blocker is een veel beter advies
Geen AV zal ik nooit beweren.
Geen niet, maar een ad-blokker is dan toch beter, dan een AV. :lol:

Een ad-blokker plus een goede AV, dat is een goed advies! :wink:

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Oepsie schreef:Dat er geen/weinig nieuwsberichten/artikelen zijn over virusaanvallen gericht op linux-desktops komt simpelweg doordat er verhoudingsgewijs weinig linuxgebruikers zijn tov de meer populaire os'en (microsoft). Daardoor is een linux-desktop per definitie geen, of op zijn minst een minder interessant doelwit. Ten tweede is de linux omgeving 'lastig' voor virussen. Dit wil niet zeggen dat er geen virussen gericht op linux-desktops in omloop zijn. Je hoort er simpelweg weinig over.

Het zou ook onlogisch zijn voor de fulltime virusbouwer. Waarom je tijd steken in een os dat op 1,48% van de desktops draait en lastig is, als je ook een 'makkelijkere' OS als windows 7 wat op ruim 47% van de desktops draait kan kiezen als doelwit?

• Microsoft 90.84%
    Mac 7.68%
    Linux 1.48%
    Overige minder dan 0.01%

En nee, er zijn geen significante verschuivingen. Periode april 2013 - februari 2014 desktop os marktaandeel: microsoft -0,94%, Mac +0,67%, Linux +0,27%. (klinkt natuurlijk een stuk leuker voor de linuxgebruikers als je zegt dat in die periode het aantal linuxgebruikers met ~22% is toegenomen, of voor de apple-fanboys waar de toename ~9,5% is.)

edit: Windows 95 wordt vrijwel nergens gebruikt. Is ook niet zo gek, aangezien de ondersteuning 31-12-01 eindigde.
Het klinkt niet alleen leuker, maar het mag duidelijk zijn, dat volgens bovenstaande cijfers, het gebruik van linux flink toeneemt en dat het verbruik zal sneller gaan toenemen, naarmate er meer mensen overstappen op linux.
Het systeem zal dan steeds vaker kant en klaar op nieuwe computers worden geinstalleerd, en er zal steeds meer en steeds professionelere software voor beschikbaar komen.
Naarmate het bekender wordt, zullen ook de mensen met koudwatervrees overstappen.
ik denk eigenlijk dat op een gegeven moment, bijvoorbeeld bij een miskleun van windows, het gebruik zo maar met 10% of zo kan stijgen.

olaf79

newmikey schreef:

Het aandeel van linux op desktops is verwaarloosbaar. Het is daarom niet zo vreemd dat malware makers zich richten op Windows en (in wat mindere maten op) OS X.
Linux is in potentie veiliger omdat de gebruiker standaard geen toegang heeft tot kritische onderdelen. Een malware maker moet dus de gebruiker verleiden om zijn wachtwoord in te voeren om toegang te krijgen tot het systeem. Veel mensen zullen dat niet zomaar doen, maar veel ook juist wel. Malware die via social engineering een linux systeem besmet is dus niet ondenkbaar.

In windows bestaat een vergelijkbaar systeem, UAC, dat de boel, op slot gooit. Het is echter vaak uitgeschakeld omdat het de gebruikersvriendelijkheid niet ten goede komt als je bij elke scheet je wachtwoord moet ingeven.
Dat is precies het probleem met Linux. Leuk als hobby, maar om productief mee te werken, een ander verhaal.

eleven

Het systeem zal dan steeds vaker kant en klaar op nieuwe computers worden geinstalleerd,
Dan kijk eens op de websites van de computerboeren, hoeveel aanbiedingen er zijn voor een OS zoals Linux.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hetzelfde verhaal als 10 jaar geleden en daar hebben aardig wat miskleunen van Microsoft tussen gezeten.
Inmiddels is het % nog geen 1,5%

ruud_a

eleven schreef:
Het systeem zal dan steeds vaker kant en klaar op nieuwe computers worden geinstalleerd,
Dan kijk eens op de websites van de computerboeren, hoeveel aanbiedingen er zijn voor een OS zoals Linux.
http://h71028.www7.hp.com/enterprise/ca ... 0-121.html

http://www.dell.com/us/business/p/xps-13-linux/pd

twee maal gegoocheld HP laptop linux en Dell laptop linux.

voor andere computer boeren gewoon de naam veranderen.
dan krijgt u waarschijnlijk het zelfde resultaat.

olaf79

ruud_a schreef:Het klinkt niet alleen leuker, maar het mag duidelijk zijn, dat volgens bovenstaande cijfers, het gebruik van linux flink toeneemt en dat het verbruik zal sneller gaan toenemen, naarmate er meer mensen overstappen op linux.
Het systeem zal dan steeds vaker kant en klaar op nieuwe computers worden geinstalleerd, en er zal steeds meer en steeds professionelere software voor beschikbaar komen.
Naarmate het bekender wordt, zullen ook de mensen met koudwatervrees overstappen.
ik denk eigenlijk dat op een gegeven moment, bijvoorbeeld bij een miskleun van windows, het gebruik zo maar met 10% of zo kan stijgen.
Dit is meer wishfull thinking dan dat het in de praktijk ook echt zo is. Doordat veel mensen Windows XP niet meer willen gebruiken (en terecht) zie ik veel overstappers naar Linux. Die komen daar echter razendsnel weer op terug omdat het systeem niet bevalt. Het is te ingewikkeld en er worden teveel moeilijke vragen gesteld. Bovendien is de ondersteuning voor games, hardware en software slecht.
Linux zal niet snel massaal op hardware worden voor geinstalleerd dan zie ik eerder een rol weggelegt voor Chrome en Firefox OS.
Linux is gewoon te lastig om ooit groot te worden. Veel meer dan 5-10% marktaandeel zie ik het voorlopig niet worden.

eleven

ruud_a schreef:
eleven schreef:

En nu de winkels die deze PC´s aanbieden.

olaf79

ruud_a schreef:
eleven schreef:

Niche producten voor niche markten.

ruud_a

zet het onderwerp op de kalender voor over een jaar.
dan kijken we weer.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Har06 schreef:
Teunbosseman schreef:
Ik werk anders reeds jaren prima met Windows ( sinds W95 ) en deze is niet voor niets het meest gebruikte OS systeem zowel particulier en zakelijk.[/b]
Is dat dan bepalend voor kwaliteit of zegt het meer over dumpprijzen ?????.
Apple zal de markt zeker overnemen van Microsoft

Misschien wel beide :mrgreen: Kijk ff naar de bijdrage van Oepsie

Microsoft 90.84%
Mac 7.68%
Linux 1.48%
Overige minder dan 0.01%

Euuhhhh heb je een bron ? Roeptoeteren kunnen we allemaal.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 27 mar 2014 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten