| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaarlamp versus LED-lamp
Re: Spaarlamp versus LED-lamp
Ach, als zelfs de grote bedrijven ( Olieconcern Shell steekt niet langer grote bedragen in zonne-, wind- en waterstofenergie. Deze projecten worden steeds maar prijziger en brengen volgens de directie onvoldoende op. ) het niet meer zien zitten hoe wil je dan dat de mensen millieu bewust worden.
-
Volvo745Driver
het milieu levert veel geld op....maar als het milieu geld kost dan is het milieu voor de grote bedrijven ook niks meer waard 
Mijn ervaring met spaarlampen en LED lampen ziijn niet zo postief.
De lange levensduur is voor spaarlampen meestal niet langer..
Ik kocht een Philips combi lamp {12 euro}Led en Spaarlamp in eèn.
Als je dubbel aan en uit schakeld gaat alleen het gele LED licht branden.
Deze verving een spaarlamp die het 3jaar had volgehouden.
Naar bijn 1 jaar was het witte spaarlamplicht stuk.
De Led lampen gingen naar een paar maand kapot.
Toen ik er èen wou vervangen bleek de licht kleur anders was dan die van een ouder exemplaar van het zelfde merk/soort.
De Led lampen zijn van het merk Calex en zouden 30.000 branduren hebben.
Toen ik terug ging naar BIGBOSS vroegen ze mij om een bon..die had ik niet,want ik dacht 30.000 uur als ze de helft halen ben ik ook tevreden..
1 lamp mocht ruilen voor een ander exemplaar ..
De nieuwe lampen geven mooier licht nu maar hopen dat ze tigduizend uur meegaan.
De lange levensduur is voor spaarlampen meestal niet langer..
Ik kocht een Philips combi lamp {12 euro}Led en Spaarlamp in eèn.
Als je dubbel aan en uit schakeld gaat alleen het gele LED licht branden.
Deze verving een spaarlamp die het 3jaar had volgehouden.
Naar bijn 1 jaar was het witte spaarlamplicht stuk.
De Led lampen gingen naar een paar maand kapot.
Toen ik er èen wou vervangen bleek de licht kleur anders was dan die van een ouder exemplaar van het zelfde merk/soort.
De Led lampen zijn van het merk Calex en zouden 30.000 branduren hebben.
Toen ik terug ging naar BIGBOSS vroegen ze mij om een bon..die had ik niet,want ik dacht 30.000 uur als ze de helft halen ben ik ook tevreden..
1 lamp mocht ruilen voor een ander exemplaar ..
De nieuwe lampen geven mooier licht nu maar hopen dat ze tigduizend uur meegaan.
Dit bericht zegt al genoeg.
DELFT - De ledlamp is niet zo zuinig als producenten beweren. Er komt ook aanzienlijk minder licht uit. De informatie over zowel de zuinigheid als de lichtsterkte die op de verpakking staat, klopt in veel gevallen niet. Dit is naar voren gekomen uit een proef van het Nationale Metrologisch Instituut van Nederland, het VSL.
Maar als het over en om het millieu gaat is blijkbaar alles geoorlooft.
DELFT - De ledlamp is niet zo zuinig als producenten beweren. Er komt ook aanzienlijk minder licht uit. De informatie over zowel de zuinigheid als de lichtsterkte die op de verpakking staat, klopt in veel gevallen niet. Dit is naar voren gekomen uit een proef van het Nationale Metrologisch Instituut van Nederland, het VSL.
Maar als het over en om het millieu gaat is blijkbaar alles geoorlooft.
Er worden een aantal zaken over het hoofd gezien bij het vergelijken van LED-lampen. De normale gloeilamp heeft net als de spaarlamp een lichtbron die zich in het midden van de glasbol bevind. De ledlamp heeft een lichtbron die zich op de printplaat bevind die aan het einde van de fitting zit en daardoor schijnt het licht niet rondom, maar alleen van de fitting af. Voor een hangende lamp geen probleem, maar voor een plafoniere is dit wel een probleem en schijnt het licht dus maar één kant op ipv rondom. Verder is de grote boosdoener bij lampen in het algemeen niet het aantal branduren, maar het aantal keren aan-en-uit schakelen. Een lamp zal dan ook vaak kapot gaan op het moment dat je hem aan doet. Voorbeeld is mijn voordeur lamp, een spaarlamp die als ik hem constant laat branden jaren meegaat, maar als hij een paar keer aan en uit gedaan wordt, hij slechts 3 maanden meegaat. Ook de 2 LED lampen die ik in mijn slaapkamer heb zijn na een halfjaar allebei stuk gegaan. (180×6=1000 uur ipv 30.000 uur!!) Maar die kon ik helaas niet constant laten branden. En met een aanschaf prijs van € 47,= per stuk heb ik de kosten er nog niet uit. Ook is de 60 Watt lamp die ik er nu weer in heb gedraaid veel feller dan de 70Watt equivalent-LEDlamp. U ziet, ik heb het geprobeerd, maar voor mij voorlopig nog geen LED lampen in huis.
-
albert.peelen
ik heb ook enkele led lampen geplaatst ,ben er niet ontevreden over,maar het licht is wel iets kouder dit kun je wel ondervangen door iets gelere letjes tenemen.het verbruik is stukken minder, de levensduur zet ik een vraagteken bij, je kunt al op veel plaatsen ledlampen kopen bijvoorbeeld blokker, gamma, prakxis en via internet, tik maar in de google balk ledverlichting dan vliegen de ledjes om je oren, maar je moet wel op de prijzen letten daar zit nog wel verschil in.
je hebt ledlampen met verschillende aansluitingen, e14, e27,en met aansluitingen zoals die van hallogeen lampjes er is al veel keuze.ook kun je bijvoorbeeld een ledkerst verlichting nemen met bijvoorbeeld 100 ledjes en maak daar zelf een leuke lamp van. in tuincentra's worden ze ook al veel verkocht.in ieder geval spaarlampen en ledlampen drukken de energie kosten enorm. en nu ook nog even wachten op lcd schermen met led verlichting die er trouwens al zijn, maar nog te duur maar dat wordt heus wel goedkoper en je houdt geld over. doei.
je hebt ledlampen met verschillende aansluitingen, e14, e27,en met aansluitingen zoals die van hallogeen lampjes er is al veel keuze.ook kun je bijvoorbeeld een ledkerst verlichting nemen met bijvoorbeeld 100 ledjes en maak daar zelf een leuke lamp van. in tuincentra's worden ze ook al veel verkocht.in ieder geval spaarlampen en ledlampen drukken de energie kosten enorm. en nu ook nog even wachten op lcd schermen met led verlichting die er trouwens al zijn, maar nog te duur maar dat wordt heus wel goedkoper en je houdt geld over. doei.
-
stofzuigertje
Er loopt een test in kantoor ruimte en Radar en Kassa zullen deze komende winter kijken of dit in hun uitzending kan.
Ze meten zowel nieuw als na half jaar lichtsterkte en stroomverbruik.
Nog erg duur en te nieuw om betrouwbare levensduur verwachting nu al uit te spreken.
Ze meten zowel nieuw als na half jaar lichtsterkte en stroomverbruik.
Nog erg duur en te nieuw om betrouwbare levensduur verwachting nu al uit te spreken.
Inderdaad heb ik een soortgelijke ervaring, ik dacht goed bezig te zijn door bij de ingang van de berging een Ledlamp te hangen ipv een gewone spaarlamp ( die is in twee jaar stuk ).dafxf schreef:Ik heb hele SLECHTE ervaring met ledlampen !!
4 jaar geleden hebben wij een nieuw huis gekocht hebben daar als buiten en tuin verlichting gekozen voor .......led verlichting...........
was niet echt goedkoop in aanschaf maar je wil ook iets doen aan energiebesparen dus ............
maar wat gebeurde er na +/- 1 1/2 jaar iedere keer ging er weer één ledje uit!!
wij hebben nu ALLE ledlampen al moeten vervangen omdat daar GEEN licht meer uit kwam !! dus wel een hele extra dure inverstering om ze nu al bij het vuil temoeten gooien.........
hebben nu weer "gewone"verlichting buiten!!
DUS VOOR MIJ VOORLOPIG GEEN LEDLAMPEN MEER.
Wat blijkt, de dure ( €9,95 ) LEDlamp gaf teleurstellend koud licht en is binnen een half jaar al stuk!
-
stofzuigertje
De LED in mijn oude TV is nu 20 jaar oud!
Maar de tuinlampen, made in China mogen niets kosten en sneuvelde eerder...
Dus er zit veel verschil tussen de merken, net als spaarlampen, de goede gaan moeiteloos 10.000 uur mee (wel zwarte plekken en minder licht) en de goedkope aanbieding soms nauwelijks 2.000 uren.
Dus welk merk koop je?
Maar de tuinlampen, made in China mogen niets kosten en sneuvelde eerder...
Dus er zit veel verschil tussen de merken, net als spaarlampen, de goede gaan moeiteloos 10.000 uur mee (wel zwarte plekken en minder licht) en de goedkope aanbieding soms nauwelijks 2.000 uren.
Dus welk merk koop je?
-
Bob Schurkjens
November 2009 heeft de Duitse Consumentenbond een test gepubliceerd van LED-lampen. Per saldo bespaar je nog geen geld met deze lampen gezien de hoge aanschafprijs. Uitschieter daarbij is de Pharox lamp die in Nederland via Oxxio en de Postcode Loterij / Albert Heijn wordt/werd gepromoot. Het armzalige ding gaat al binnen 1000 branduren kapot, terwijl fabrikant Lemnis Lighting claimt dat de lamp 50.000 uren meegaat! Heb je zo'n Pharox lamp, bewaar het bonnetje dan goed. Pinbetalingen gelden trouwens ook als aankoopbewijs. Langer dan een jaar gaat ie niet mee.
De testresultaten zijn hier te lezen:
http://www.test.de/themen/umwelt-energi ... 9/1823437/
De testresultaten zijn hier te lezen:
http://www.test.de/themen/umwelt-energi ... 9/1823437/
Voor 'gewone' lampen zijn spaarlampen inderdaad nog een veel beter alternatief dan leds. Voor bepaalde toepassingen, bv. sommige spots, kan een goed uitgekozen ledlamp wel een beter alternatief zijn. Maar dus niet voordeliger. Het is nu vaak een keuze tussen veel geld aan elektriciteit besteden of veel geld aan de lamp zelf.
Het is wel jammer dat in de test alleen de kosten van de lamp worden vergeleken met de electriciteitskosten, en dat de besparing op de aanschaf van gewone lampen niet wordt meegenomen. Aangezien een beetje halogeenspot algauw 3 euro kost en een led-lamp zo'n 10 keer langer meegaaat dan een hallogeenspot, bespaar je met een ledlamp ook flink op de vervangingskosten. Reken je die kosten mee, dan is een goede ledlamp soms wel voordeliger.
(Dit speelt trouwens nog meer bij het zakelijk gebruik, waar de vervangingskosten niet alleen uit de lamp zelf bestaan, maar ook uit andere kosten zoals personeelskosten.)
Het is wel jammer dat in de test alleen de kosten van de lamp worden vergeleken met de electriciteitskosten, en dat de besparing op de aanschaf van gewone lampen niet wordt meegenomen. Aangezien een beetje halogeenspot algauw 3 euro kost en een led-lamp zo'n 10 keer langer meegaaat dan een hallogeenspot, bespaar je met een ledlamp ook flink op de vervangingskosten. Reken je die kosten mee, dan is een goede ledlamp soms wel voordeliger.
(Dit speelt trouwens nog meer bij het zakelijk gebruik, waar de vervangingskosten niet alleen uit de lamp zelf bestaan, maar ook uit andere kosten zoals personeelskosten.)
Wij gebruiken al jaren veel spaarlampen en dat bevalt prima maar de ledlamp zag ik helemaal zitten maar valt nu toch wel een beetje tegen.
De eerste die ik kocht waren er 2 van 1,9 watt en zou een lichtopbrengst hebben vergelijkbaar met een gloeilamp van 35 Watt.
Op onze smalle lange overloop hingen 2 lampen van ieder 40 Watt en deze verving ik door de twee ledlampen en dat was goed.
Toen kocht ik er 1 van 6,5 Watt voor in de woonkamer en die zou net zoveel licht geven als een gloeilamp van 55 Watt maar dat viel wel tegen.
Het licht gaat recht naar beneden en de muren werden niet verlicht, het gaf dus een wat donker resultaat.
Inmiddels zit deze lamp in de keuken en daar vodoet hij prima.
Groeten Roelant.
De eerste die ik kocht waren er 2 van 1,9 watt en zou een lichtopbrengst hebben vergelijkbaar met een gloeilamp van 35 Watt.
Op onze smalle lange overloop hingen 2 lampen van ieder 40 Watt en deze verving ik door de twee ledlampen en dat was goed.
Toen kocht ik er 1 van 6,5 Watt voor in de woonkamer en die zou net zoveel licht geven als een gloeilamp van 55 Watt maar dat viel wel tegen.
Het licht gaat recht naar beneden en de muren werden niet verlicht, het gaf dus een wat donker resultaat.
Inmiddels zit deze lamp in de keuken en daar vodoet hij prima.
Groeten Roelant.
-
stofzuigertje
Net als spaarlampen is ook bij LED de verschillen erg groot.
Zowel de uitval na minder als opgegeven uren...
Ook Spaar en LED zijn dimbaar verkrijgbaar.....
Maar ik test in kantoor TL Spaar en Led van diverse merken en meet maandelijks lichtsterkte en stroomverbruik.
Dus er zijn 38 verschillende en van elk maar 1 dus een loterij blijft het dan wel...
Philips heeft geen uitvallers in alle geteste en lichtsterkte bleef vrijwel zelfde.
maar merkloos of onbekende merken zijn al enkele gesneuveld.....
Pas na 6 maanden wil ik pas eerste uitslag bekend maken en dan elk half jaar verder....
Dus even wachten of testen en accepteer de defecten in deze jonge Led periode want ook fabrieken moeten leren.
Ik zou dus geen dure meerprijs voor Samsung LED TV betalen maar de goedkopere LCD voor half geld voorlopig nemen.....
Zowel de uitval na minder als opgegeven uren...
Ook Spaar en LED zijn dimbaar verkrijgbaar.....
Maar ik test in kantoor TL Spaar en Led van diverse merken en meet maandelijks lichtsterkte en stroomverbruik.
Dus er zijn 38 verschillende en van elk maar 1 dus een loterij blijft het dan wel...
Philips heeft geen uitvallers in alle geteste en lichtsterkte bleef vrijwel zelfde.
maar merkloos of onbekende merken zijn al enkele gesneuveld.....
Pas na 6 maanden wil ik pas eerste uitslag bekend maken en dan elk half jaar verder....
Dus even wachten of testen en accepteer de defecten in deze jonge Led periode want ook fabrieken moeten leren.
Ik zou dus geen dure meerprijs voor Samsung LED TV betalen maar de goedkopere LCD voor half geld voorlopig nemen.....
-
peter van as
Laat ik dan maar de knuppel in het hoederhok gooien......
De doorsnee ledlamp en spaarlamp die maar een paar Euro kosten
(aldi, Lidle, praxis, enz., enz., Dus geen Philips of osram ,enz) besparen GEEN!! energie, dus ook GEEN milieubesparing.
Het enige waar je op bespaar is op je energierekening maar niet op het totale energie verbruik.
Er is in Europa niets geregeld voor interne compensatie van blindvermogen in deze lage wattage lampen. Ze denken zo iets van het is maar 1 led lamp van 1 watt.
of maar 1 spaarlamp van 7 watt dus is het niet nodig.
Laten we nu toch ineens allemaal vele van deze lampen aangeschaft hebben!!
Het blindvermogen word door de slechte constructie (elektronica) van deze lampen veroorzaakt.
Onze energiemeters zien deze blindstroom niet dus betaal je die dan ook niet.
Wat er gebeurd is dat deze blindvermogens het energietraject onnodig doen
opwarmen(dit is ook energie). Vooral de wijk transformators van het energiebedrijf krijgen hierdoor te maken met een enorme interne warmte ontwikkeling. Dit is dus energieverlies die wij allemaal veroorzaken maar NIET direct betalen. Het energietarief (prijs per KwH) gaat in totaal dan gewoon omhoog en wel voor iedereen, want het energiebedrijf moet toch geld verdienen.
(ze zijn energie aan het leveren die wij dus niet betalen via onze meterstand)
Mocht je twijfelen aan mijn verhaal, raadpleeg even iemand met een power Quality meter en hij zal mijn verhaal bevestgen.
(aldi, Lidle, praxis, enz., enz., Dus geen Philips of osram ,enz) besparen GEEN!! energie, dus ook GEEN milieubesparing.
Het enige waar je op bespaar is op je energierekening maar niet op het totale energie verbruik.
Er is in Europa niets geregeld voor interne compensatie van blindvermogen in deze lage wattage lampen. Ze denken zo iets van het is maar 1 led lamp van 1 watt.
Het blindvermogen word door de slechte constructie (elektronica) van deze lampen veroorzaakt.
opwarmen(dit is ook energie). Vooral de wijk transformators van het energiebedrijf krijgen hierdoor te maken met een enorme interne warmte ontwikkeling. Dit is dus energieverlies die wij allemaal veroorzaken maar NIET direct betalen. Het energietarief (prijs per KwH) gaat in totaal dan gewoon omhoog en wel voor iedereen, want het energiebedrijf moet toch geld verdienen.
Mocht je twijfelen aan mijn verhaal, raadpleeg even iemand met een power Quality meter en hij zal mijn verhaal bevestgen.
Maar begrijp ik dan goed dat mijn 4 wat led lamp welke 10 keer zuiniger is dan een normaal peertje geen nut heeft?
Dat lijkt me toch wel erg sterk, heb je cijfers welke jouw verhaal onderschrijft? Wat ik lees is het toch veel minder zwart wit dan dat jij het voorspiegelt.
Dat lijkt me toch wel erg sterk, heb je cijfers welke jouw verhaal onderschrijft? Wat ik lees is het toch veel minder zwart wit dan dat jij het voorspiegelt.
-
peter van as
-
willemien123
Ik maak al langer gebruik van Ledlampen en ben erg tevreden.
-
electomonteur
het enige wat je niet moet vergeten als je je 12v halogeen spotjes vervangt is dat je ook de trafo moet vervangen
nu is voor de doe het zelver een mooie oplossing bij Horbach
een led/halogeen trafo van 60 va voor nog geen 20 euro
daar kan je dus tot 60 watt halogeen of led op aan sluiten en deze beginnen van af 2 watt
de meeste standaard trafo's werken pas van af minimaal 21 watt en dat haal je niet meer met led lampjes
let daar dus wel mee op
we hebben dit pas bij een klant gehad die had de 8 50w halogeenlampjes in de keuken vervangen door 2.2w led lampjes daylicht
bij het vervangen van het 1e led lampje werkte alles nog en wat hij erg tevreden
daarna heeft hij alle lampjes vervangen en deed niets het meer
onze monteur is langs geweest en heeft gevraagd of de persoon ook de vsa(Voor Schakel Apparaat) had vervangen
dit was niet gedaan en dat hadden de verkopers ook niet vermeld
nu had deze klant dus 3 vsa welke door de vervanging van halogeen naar led naar 1 kon worden terug gebracht
heeft een uurtje gekost en de klant was zeer tevreden
vergeet niet dat elke vsa / trafo ook stroom gebruikt en de huidige travo/vsa zo goed als niets meer
ik hoop hier mee een hoop problemen te hebben voor komen
nu is voor de doe het zelver een mooie oplossing bij Horbach
een led/halogeen trafo van 60 va voor nog geen 20 euro
daar kan je dus tot 60 watt halogeen of led op aan sluiten en deze beginnen van af 2 watt
de meeste standaard trafo's werken pas van af minimaal 21 watt en dat haal je niet meer met led lampjes
let daar dus wel mee op
we hebben dit pas bij een klant gehad die had de 8 50w halogeenlampjes in de keuken vervangen door 2.2w led lampjes daylicht
bij het vervangen van het 1e led lampje werkte alles nog en wat hij erg tevreden
daarna heeft hij alle lampjes vervangen en deed niets het meer
onze monteur is langs geweest en heeft gevraagd of de persoon ook de vsa(Voor Schakel Apparaat) had vervangen
dit was niet gedaan en dat hadden de verkopers ook niet vermeld
nu had deze klant dus 3 vsa welke door de vervanging van halogeen naar led naar 1 kon worden terug gebracht
heeft een uurtje gekost en de klant was zeer tevreden
vergeet niet dat elke vsa / trafo ook stroom gebruikt en de huidige travo/vsa zo goed als niets meer
ik hoop hier mee een hoop problemen te hebben voor komen
-
Bertje1961
Ik heb mijn hele woning al met ledlampen voorzien. Ik ben zeer trevreden hier over en had eigenlijk niet gedacht dat ledverlichting zo goed halogeen en gloeilampen zouden kunnen benaderen. 
ik dacht, maar weet niet helemaal zeker dat de nieuwe slimme meters ook de blindstroom metenpeter van as schreef:Laat ik dan maar de knuppel in het hoederhok gooien......