LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorstel

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
Gast

Re: voorstel

Ongelezen bericht door Gast »

1) De compensatieschema's en bonusregelingen bij MLM ondernemingen werken het aantrekken van nieuwe distributeurs in de hand.
En wat is daar op zich mis mee?!
2) De controle op de activiteiten van de distibuteurs is afwezig of minimaal.
Bij het bedrijf waar ik werk is dit beslist NIET het geval.
3) De exponentiele groei die voorgesteld wordt bij presentaties is in de praktijk niet houdbaar als gevolg van verzadiging.
Misschien niet op termijn, maar dat is geen reden om niet in te stappen. Je kunt zelf bepalen wanneer het nog zinvol is. Heb je nog nooit van het bedrijf gehoord en doe je navraag en je krijgt ook daar vrijwel geen reactie dat ze het bedrijf kennen, dan is de kans klein dat er sprake is van verzadiging. Of, om in je eigen woorden te spreken, pas als er sprake is dat iedereen het bedrijf kent en zijn keuze heeft gemaakt of heeft kunnen maken is er sprake van verzadiging. Op zich ben ik het niet geheel met jouw uitspraak eens, maar wel in dat er pas een mate van verzadiging kan ontstaan als iedereen het bedrijf kent.
4) De echte winnaars bij MLM zijn de onderneming en de eerste laag distributeurs. Ter toelichting op deze laatsten: het is onvermijdelijk dat de eerstvolgende lagen distributeurs die aangetrokken worden onder deze eerste distributeurs komen te staan (tot het eerste niveau waarop de eerste laag geen inkomsten meer over deze laag vergaard).
Dit is een wijdverspreid misverstand. Distribiteurs die later instappen hebben zelfs vaker meer kans om de echte winnaar te worden omdat zij werken met een concept dat al beter bekend is bij de consument. Degenen die het eerst instappen doen het harde werk en zijn lang niet altijd de meest succesvolle. Zo ben ik bij Euphony begonnen toen onze tarieven helemaal niet zo interessant waren ten opzichte van de concurrentie en je pas in aanmerking kwam voor gratis minuten als je een bepaald minimum aan gesprekken had gevoerd. Daardoor was het aantal consumenten voor wie wij interessant waren beduidend kleiner dan nu. En wat zien we nu gebeuren?! Consultanten stappen in met grote hoeveelheden relaties (zelfs telecomwinkels etc.) die zonder enig probleem hun relaties besparen omdat mensen zoals ik ervoor hebben gezorgd dat er voldoende omzet werd gedraaid zodat we nu pakketten hebben die uiterst interessant zijn
Dus nu profiteer ik wel van het werk dat ik in het verleden gedaan heb, maar ik verdien beslist niet zoveel als een aantal in mijn team. Oftewel, om jouw vergelijking met je baas te gebruiken, IK heb het risico gelopen en daar profiteer ik nu van. Volgens jouw eigen redenatie is dat niet meer dan fair.
5) Als gevolg van het bereiken van een natuurlijk marktaandeel is de laatst aangetrokken laag distributeurs in een slechtere positie als degenen die er eerder bij waren.
Dat is niet anders dan in het normale bedrijfsleven. Iemand die nu een soortgelijk bedrijf op wil zetten als Microsoft heeft het beduidend moeilijker dan Bill Gates. Maar Bill Gates was degene met de visie en daar wordt hij voor beloond.
6) MLM ondernemingen geven onvoldoende informatie vrij om een goed inzicht te krijgen in de geldstroom en de verdeling van de inkomsten over het gehele netwerk. Hierdoor is het moeilijk de waarde van een distributeursschap goed te beoordelen.
Onzin. Ook bij franchise formules krijg je daar geen inzicht in. Wel wat er in de hele keten verdient wordt, maar niet door de individuele leden. Je kunt uiteraard de individuele leden hun gegevens inkijken, maar dat kan bij een MLM distributeur ook.
7) MLM ondernemingen maken op geraffineerde wijze gebruik van psychologische aspecten om mensen enthousiast te maken, bijvoorbeeld het toekennen van "bijzondere" functienamen ("diamant, robijn, smaragd", "senior consultant, executive consultant, principal consultant").
En dat enthousiasme komt toch pas als je die positie bereikt hebt. Bovendien is ook hier weer hetzelfde van toepassing als in het bedrijfsleven: General Manager is op zijn best gewoon algemeen directeur en 'project manager IT' is vaak niks anders als 'afdelingschef'
8.) Er wordt gesproken over "ondernemersschap" terwijl de aspecten die bij ondernemersschap een grote rol spelen bij MLM juist niet voorkomen (personeel managen, facturatie, invloed op inkoop- en verkoopprijzen, enzovoorts).
Juist, het is ondernemerschap zonder de nadelen van het 'normale' ondernemerschap. In welk opzicht is dit negatief ten aanzien van MLM?!
9) Uit verschillende onderzoeken blijkt keer op keer dat de hoofdmoot van de distributeurs niet verder komt dan het zelf afnemen van producten zonder ook aan een substantieel aantal derden te verkopen. Dit geldt uiteraard niet voor iedere MLM, maar is onder andere afhankelijk van het type product.
In de gevallen waar je nu over praat heb je zelden een instapbedrag. De distributeurs krijgen echter wel extra korting op de producten waar ze toch al enthoesiast over zijn. Tenzij ze overgehaald worden om producten die ze zonder de mogelijkheid tot bijverdienen niet zouden kopen, is er wederom niets aan de hand.
Stel dat het Kruidvat je gratis een kortingskaart gaf en je krijgt een stukje inkomen voor iedereen die via jou ook met zo'n kortingskaart inkopen bij het kruidvat doet op voorwaarde dat jij wel een bepaalde minimum eigen aankopen doet, wat is dan het probleem?!
10) Het is volstrekt onduidelijk wat er precies met aanmeldings- en hernieuwingsvergoedingen gebeurt en waar de hoogte van deze bedragen op gebaseerd is.
Grotendeels worden die uitbetaald in het team. De consultant die hernieuwt krijgt een stuk terug als hij een minimale prestatie levert en het team krijgt sowieso een stuk extra inkomen voor iedere consultant die hernieuwt. Dat klinkt oppervlakkig bekeken raar, maar denk eens wat dieper na. Een consultant die niet voldoende verdient zal niet hernieuwen, dus loopt het team in dat geval een stuk inkomen mis. Het is dus in het belang van zowel de consultant in kwestie als het team dat de consultant in kwestie tevreden is. En daardoor zal het team zich inzetten dit te realiseren.[/quote]

student26

Ongelezen bericht door student26 »

ad 1)
En wat is daar op zich mis mee?!
Wat daar mis mee is, is dat daardoor de nadruk komt te liggen op het werven van nieuwe distributeurs. En dat is een kenmerk van kettingverkoop/piramidespelen. De nadruk zou moeten liggen op de verkoop van producten. De compensatieschema's zitten echter zo in elkaar dat hoge bonussen enkel toegankelijk zijn als nieuwe distributeurs gewerfd worden. Natuurlijk is het wel mogelijk om goed te verdienen met alleen verkopen, maar het is een stuk lastiger.

ad 2)
Bij het bedrijf waar ik werk is dit beslist NIET het geval.
Ok, dus bij iedere presentatie zit een vertegenwoordiger in dienst van Euphony die toekijkt en erop let of er geen leugens/onwaarheden verkondigd worden en dergelijken? Daar geloof ik niets van. Bij conventionele ondernemingen worden in ieder geval nog mensen geselecteerd door iemand van de onderneming die daar verantwoordelijk voor is. Bij MLM kun je de grootste crimineel in je netwerk van verkopers hebben zonder dat je je daar als onderneming bewust van bent.

ad 3)
Misschien niet op termijn, maar dat is geen reden om niet in te stappen.
Maar wel een reden om het niet te gebruiken bij presentaties. Natuurlijk kun je zelf tot op zekere hoogte bepalen of het nog lonend is om in te stappen, maar dat betekent wel dat de mensen die jou uitgenodigd hebben met hetzelfde probleem zitten!

ad 4)
Distribiteurs die later instappen hebben zelfs vaker meer kans om de echte winnaar te worden omdat zij werken met een concept dat al beter bekend is bij de consument.
Het concept is al meer dan 50 jaar oud, dus bijna iedereen heeft er al eens van gehoord. De precieze opbouw van het compensatieschema is daarbij niet van doorslaggevend belang. De eerste instappers hebben het voordeel dat er nog geen klanten en (veel) andere distributeurs zijn, dus het is voor hen in principe makkelijker om mensen te vinden (zij kunnen bijvoorbeeld mensen werven door erop te wijzen dat wie NU instapt er nog bij is voor het een groot succes wordt). Mij is bekend dat 1 van de eerste instappers bij Euphony een enorm aantal klanten heeft (meer dan 200.000 in 4 landen).
Degenen die het eerst instappen doen het harde werk en zijn lang niet altijd de meest succesvolle
Tsja het harde werk? Op een nog maagdelijke markt? Hoogstwaarschijnlijk niet altijd nee, maar toch wel vaak :)

Het ligt er ook maar net aan hoe zo'n netwerk zich ontwikkelt. Ik heb geen idee hoeveel lagen er inmiddels bij Euphony zitten maar het zou mij niet veel verbazen als de paar duizend consultants die er nu zijn nog steeds voor inkomsten van de eerste instappers zorgen. En is het niet voor de eersten, dan wel voor de "vroege" instappers.

Of jij het risico hebt gelopen. Tsja, je hebt er een paar honderd euro risico voor gelopen ja. Mijn baas voor een paar miljoen. Vind ik toch wel een verschil.

ad 5)
Dat is niet anders dan in het normale bedrijfsleven. Iemand die nu een soortgelijk bedrijf op wil zetten als Microsoft heeft het beduidend moeilijker dan Bill Gates. Maar Bill Gates was degene met de visie en daar wordt hij voor beloond.
Nu vind ik MS een nogal discutabel voorbeeld gezien de vele rechtszaken en dergelijken. Om maar weer eens te vergelijken met McDonalds: je ziet dat er een Mac om de hoek bij je zit (en dan is er nog regiobescherming natuurlijk), dus zul je dat niet snel gaan doen. Is er bij Euphony een overzicht te krijgen van de verdeling van de verkopers over het land? En is die relevant aangezien iemand in Zeeland ook klanten en verkopers kan werven in Friesland? Waar het mij om gaat is dat het niet zo zichtbaar is, in tegenstelling tot bij het "normale" bedrijfsleven.

ad 6)
Onzin. Ook bij franchise formules krijg je daar geen inzicht in. Wel wat er in de hele keten verdient wordt, maar niet door de individuele leden. Je kunt uiteraard de individuele leden hun gegevens inkijken, maar dat kan bij een MLM distributeur ook.
Bij franchise formules is het niet direct van belang omdat je daar eerder een marktonderzoek zal doen om de markt voor een nieuwe vestiging te peilen. Zo'n onderzoek zal vaak ook door de franchise-gever gedaan worden omdat die ook niet in een bodemloze put gaan investeren. Als een Mac failliet gaat dan is dit duidelijk zichtbaar voor de markt en zal dit invloed hebben op de reputatie van McDonalds als geheel. Een MLM'er die ermee stopt kan dit vrijwel geruisloos doen.

Een Mac heeft pas zin als er een omzet wordt gemaakt die groot genoeg is om alle kosten te dekken, plus een winstmarge. Hierbij is ook een maatschappelijk belang (loondienstbanen, aantrekkelijkheid van een stad/dorp enzovoorts). Dit soort zaken speelt bij een MLM'er in veel mindere mate of niet. Het is een feit dat bij het merendeel van de MLM's de inkomstenverdeling extreem scheef ligt, bij MacD is dit in veel mindere mate het geval.

ad 7)
En dat enthousiasme komt toch pas als je die positie bereikt hebt. Bovendien is ook hier weer hetzelfde van toepassing als in het bedrijfsleven: General Manager is op zijn best gewoon algemeen directeur en 'project manager IT' is vaak niks anders als 'afdelingschef'
General Manager lijkt mij niet meer te zijn dan de Engelse term voor een Algemeen Directeur. Dit is een hoge functie waarbij de betreffende persoon bijzonder veel verantwoorlijkheden heeft, risico's loopt en in de meeste gevallen een aanzienlijk aantal mensen aanstuurt. Bij een MLM ben je al National Managing Consultant als je 20 klantjes hebt en 3 mensen onder je tot een bepaald niveau zijn "gepromoveerd". Voor dit laatste hoef je zelf niet bijzonder veel te presteren. De relatie tussen benaming en daadwerkelijke functie is lichtelijk zoek.

Een aspect bij MLM is volgens jullie dat iedereen kan doorgroeien naar een "hoog functieniveau". Alleen al dat iedereen die mogelijk heeft lijkt mij enthousiasmerend voor starters.

Los daarvan was het slechts een voorbeeld van dit punt. Aangezien iedereen vroeg of laat wordt uitgenodigd voor een presentatie wordt dus ook iedereen daar beinvloed door de wijze waarop de presentatie is vormgegeven. Zoals uit andere berichten (van andere schrijvers) en uit verhalen van (ex-)MLM'ers blijkt komen daarbij eigenlijk altijd wel psychologische aspecten om de hoek kijken, zoals sociale druk, de angst om voor "loser" uitgemaakt te worden enzovoorts.

ad 8.)
Juist, het is ondernemerschap zonder de nadelen van het 'normale' ondernemerschap. In welk opzicht is dit negatief ten aanzien van MLM?!
Als je van "iets" alle aspecten wegneemt dat het tot dat "iets" maakt, is er dan nog sprake van het "iets"?

Als ik van een fiets de remmen, de wielen, het stuur en het zadel wegneem, is het dan nog een fiets, of is het dan een frame?

MLM wordt aangeprezen alszijnde "eigen ondernemer zijn", maar is daar nog sprake van? Zoniet, waarom wordt die term dan gebruikt om mensen er warm voor te maken?

ad 9)
In de gevallen waar je nu over praat heb je zelden een instapbedrag. De distributeurs krijgen echter wel extra korting op de producten waar ze toch al enthoesiast over zijn. Tenzij ze overgehaald worden om producten die ze zonder de mogelijkheid tot bijverdienen niet zouden kopen, is er wederom niets aan de hand.
Amway instapbedrag is 110 euro. Is er niets aan de hand? Volgens de wetgeving in de meeste landen is dit illegale kettingverkoop omdat er dan sprake is van een zichzelf instandhoudend netwerk van distributeurs.

ad 10)
Grotendeels worden die uitbetaald in het team. De consultant die hernieuwt krijgt een stuk terug als hij een minimale prestatie levert en het team krijgt sowieso een stuk extra inkomen voor iedere consultant die hernieuwt. Dat klinkt oppervlakkig bekeken raar
Dat klinkt niet alleen raar, dat klinkt als een piramidespel! Het enige verschil is namelijk dat er een zoals jijzelf al zegt minimale prestatie geleverd moet worden. Dit is het enige aspect dat dit systeem anders maakt dan een piramidespel. In feite is er dus sprake van een uitkering van ingelegde gelden...

Over de diepere betekenis die dit volgens jou heeft: vergelijk dit eens met een piramidespel. Als jij het niet voor elkaar krijgt nieuwe mensen te vinden voor het piramidespel, verlies jij je inzet. Dit is het kenmerk waardoor piramidespelen zo'n slechte naam hebben (en terecht). Iemand die in een piramidespel zit wil "koste wat het kost" voorkomen dat de piramide in elkaar klapt en zal dus vrolijk gaan helpen om andere mensen te vinden zodat het systeem kan voortbestaan. Ponzi-schema's zijn hier eigenlijk het mooiste voorbeeld van: op het moment dat er geen nieuwe aanwas aan de bodem is kan de top niet meer uitbetaald worden...

Zoals ik al zei: over ieder punt kan weer uitgebreid gediscussieerd worden. Alle zaken hier zijn ergens op dit forum wel al eens besproken, dus het verhaal gaat maar door...

nieuw

Ongelezen bericht door nieuw »

Wat jij allemaal schrijft is weer wat je denkt.(complete verkeerd beeld)
Ga eens op een hogere postie een organisatie leiden van mlm. (dan zul je raar opkijken)
Je kunt het weer zien.Ach paar mensen in inschrijven en een paar klanten. Ga eerst een mlm training mee maken hoe en waarom ze het doen. Het is een aparte vak. kijkt je ogen uit! Mensen met goede opleiding of betere posities binnen conventionele bedrijven in onze organisatie onderschrijven dit nadien.Dit had ik niet verwacht. Zoals op de video staat op de website www.netwkmarketing.com.

vele mensen moeten afleren endat is moeilijker dan leren.
jullie zitten in die proces daarom zullen jullie blijven discusseren omdat je nooit een training hebt meegemaakt.

Gast

Wat daar mis mee is, is dat daardoor de nadruk komt te liggen op het werven van nieuwe distributeurs. En dat is een kenmerk van kettingverkoop/piramidespelen. De nadruk zou moeten liggen op de verkoop van producten. De compensatieschema's zitten echter zo in elkaar dat hoge bonussen enkel toegankelijk zijn als nieuwe distributeurs gewerfd worden. Natuurlijk is het wel mogelijk om goed te verdienen met alleen verkopen, maar het is een stuk lastiger.
Juist, kijk naar het compensatie plan van Euphony en je ziet dat ze voldoen aan je eis. De nadruk ligt NIET op het werven van consultanten
Ok, dus bij iedere presentatie zit een vertegenwoordiger in dienst van Euphony die toekijkt en erop let of er geen leugens/onwaarheden verkondigd worden en dergelijken? Daar geloof ik niets van. Bij conventionele ondernemingen worden in ieder geval nog mensen geselecteerd door iemand van de onderneming die daar verantwoordelijk voor is. Bij MLM kun je de grootste crimineel in je netwerk van verkopers hebben zonder dat je je daar als onderneming bewust van bent.
Inderdaad zitten er bij onze presentaties heel vaak mensen in dienst van het bedrijf bij de presentie
Maar wel een reden om het niet te gebruiken bij presentaties. Natuurlijk kun je zelf tot op zekere hoogte bepalen of het nog lonend is om in te stappen, maar dat betekent wel dat de mensen die jou uitgenodigd hebben met hetzelfde probleem zitten!
Niet waar, want je kunt bij ons op simpele wijze een leuke bijverdienste verkrijgen puur op klanten. En voor die mensen die het niet meer zien zitten om consultant te worden is het nog steeds interessant klant te worden
Het concept is al meer dan 50 jaar oud, dus bijna iedereen heeft er al eens van gehoord. De precieze opbouw van het compensatieschema is daarbij niet van doorslaggevend belang. De eerste instappers hebben het voordeel dat er nog geen klanten en (veel) andere distributeurs zijn, dus het is voor hen in principe makkelijker om mensen te vinden (zij kunnen bijvoorbeeld mensen werven door erop te wijzen dat wie NU instapt er nog bij is voor het een groot succes wordt). Mij is bekend dat 1 van de eerste instappers bij Euphony een enorm aantal klanten heeft (meer dan 200.000 in 4 landen).
Ja en weet je hoeveel werk hij daarvoor heeft verzet?! En er zijn mensen die later zijn ingestapt die hem inmiddels op de hielen zitten. Als je vroeg instapt loop je de kans dat de grote massa klanten op eenniveau komen te zitten waar jij er niet meer aan verdient

Tsja het harde werk? Op een nog maagdelijke markt? Hoogstwaarschijnlijk niet altijd nee, maar toch wel vaak
Ok, die opmerking van jou is totaal ongefundeerd dus heeft het geen enkel nut er op te reageren, behalve dat ik weet dat degenen die nu veel verdienen daar heel hard voor hebben gewerkt. Ik ben er daar een van.
Of jij het risico hebt gelopen. Tsja, je hebt er een paar honderd euro risico voor gelopen ja. Mijn baas voor een paar miljoen. Vind ik toch wel een verschil.
Daar geloof ik dus geen snars van. De bank heb het risico van een paar miljoen misschien gelopen of de investeerders, maar er zijn maar heel weinig bazen in Nederland te vinden die daadwerkelijk zelf een paar miljoen risico lopen.
Nu vind ik MS een nogal discutabel voorbeeld gezien de vele rechtszaken en dergelijken. Om maar weer eens te vergelijken met McDonalds: je ziet dat er een Mac om de hoek bij je zit (en dan is er nog regiobescherming natuurlijk), dus zul je dat niet snel gaan doen. Is er bij Euphony een overzicht te krijgen van de verdeling van de verkopers over het land? En is die relevant aangezien iemand in Zeeland ook klanten en verkopers kan werven in Friesland? Waar het mij om gaat is dat het niet zo zichtbaar is, in tegenstelling tot bij het "normale" bedrijfsleven.
Meteen een voorbeeld er bij halen dat wij er steeds niet bij mogen halen maar goed. Laten we dan als voorbeeld de Aldi nemen. Die lui kwamen met een concept dat goed aansloeg. Nu zijn er inmiddels een aantal andere discounters, maar die moeten nu wel veel harder knokken. En regio bescherming voor een ordinaire ondernemer?! Als jij een schildersbedrijf begint kun je het schudden met regiobescherming en dat geldt voor de overgrote meerderheid van de bedrijven. Begin wat voor bedrijf dan ook: Als je al concurrenten hebt, heb je het moeilijker dan wanneer die er niet zijn.
Bij franchise formules is het niet direct van belang omdat je daar eerder een marktonderzoek zal doen om de markt voor een nieuwe vestiging te peilen. Zo'n onderzoek zal vaak ook door de franchise-gever gedaan worden omdat die ook niet in een bodemloze put gaan investeren. Als een Mac failliet gaat dan is dit duidelijk zichtbaar voor de markt en zal dit invloed hebben op de reputatie van McDonalds als geheel. Een MLM'er die ermee stopt kan dit vrijwel geruisloos doen.

Een Mac heeft pas zin als er een omzet wordt gemaakt die groot genoeg is om alle kosten te dekken, plus een winstmarge. Hierbij is ook een maatschappelijk belang (loondienstbanen, aantrekkelijkheid van een stad/dorp enzovoorts). Dit soort zaken speelt bij een MLM'er in veel mindere mate of niet. Het is een feit dat bij het merendeel van de MLM's de inkomstenverdeling extreem scheef ligt, bij MacD is dit in veel mindere mate het geval.
Ik ben blij dat je dit staaft met tal van feiten.
General Manager lijkt mij niet meer te zijn dan de Engelse term voor een Algemeen Directeur. Dit is een hoge functie waarbij de betreffende persoon bijzonder veel verantwoorlijkheden heeft, risico's loopt en in de meeste gevallen een aanzienlijk aantal mensen aanstuurt. Bij een MLM ben je al National Managing Consultant als je 20 klantjes hebt en 3 mensen onder je tot een bepaald niveau zijn "gepromoveerd". Voor dit laatste hoef je zelf niet bijzonder veel te presteren. De relatie tussen benaming en daadwerkelijke functie is lichtelijk zoek.
Hm, je hebt dus duidelijk geen enkel idee hoe je National Managing Consultant word en dus heeft het geen zin hier verder op te reageren, behalve dan te zeggen dat je voor die positie beduidend meer moet hebben gepresteerd dan jij hier stelt.
Een aspect bij MLM is volgens jullie dat iedereen kan doorgroeien naar een "hoog functieniveau". Alleen al dat iedereen die mogelijk heeft lijkt mij enthousiasmerend voor starters.
Laat het nou nog waar zijn ook. We hebben inmiddels een vrachtwagen chauffeur (ex) die National Managing Consultant is en meer dan 20.000 per maand verdient. Geen loze verhalen dus, maar realiteit.
Los daarvan was het slechts een voorbeeld van dit punt. Aangezien iedereen vroeg of laat wordt uitgenodigd voor een presentatie wordt dus ook iedereen daar beinvloed door de wijze waarop de presentatie is vormgegeven. Zoals uit andere berichten (van andere schrijvers) en uit verhalen van (ex-)MLM'ers blijkt komen daarbij eigenlijk altijd wel psychologische aspecten om de hoek kijken, zoals sociale druk, de angst om voor "loser" uitgemaakt te worden enzovoorts.
Tja, dat ik nog nooit zo'n presentatie zoals je hem nu voorstelt heb meegemaakt is natuurlijk weer een promotioneel praatje.
Psychologische druk, me hoela! Daar begin ik niet aan: sterker nog, ik verbied iedereen in mijn team om mensen onder druk te zetten. Nog sterker zelfs; ik raadt ze aan om twijfelaars te adviseren het NIET te doen.
Als je van "iets" alle aspecten wegneemt dat het tot dat "iets" maakt, is er dan nog sprake van het "iets"?

Als ik van een fiets de remmen, de wielen, het stuur en het zadel wegneem, is het dan nog een fiets, of is het dan een frame?

MLM wordt aangeprezen alszijnde "eigen ondernemer zijn", maar is daar nog sprake van? Zoniet, waarom wordt die term dan gebruikt om mensen er warm voor te maken?
Als je van iets de essentie wegneemt is er inderdaad geen sprake meer van iets. Maar dat is het hem nou juist; je haalt bij MLM de nadelen van het ondernemerschap weg, maar niet de voordelen.

{quote]Amway instapbedrag is 110 euro. Is er niets aan de hand? Volgens de wetgeving in de meeste landen is dit illegale kettingverkoop omdat er dan sprake is van een zichzelf instandhoudend netwerk van distributeurs. [/quote]
Het instapbedrag is GEEN 110 Euro en als het illegale kettingverkoop is, waarom is Amway dan niet in al die landen verboden?! Helaas, de feiten spreken je tegen.
Dat klinkt niet alleen raar, dat klinkt als een piramidespel! Het enige verschil is namelijk dat er een zoals jijzelf al zegt minimale prestatie geleverd moet worden. Dit is het enige aspect dat dit systeem anders maakt dan een piramidespel. In feite is er dus sprake van een uitkering van ingelegde gelden...
Nee, want nu ligt je er 1 bepaald deel uit, terwijl je naar het hele compensatieplan moet kijken. Bovendien is het bedrag dat je als teamlid krijgt niet bijzonder groot, zeker niet dusdanig dat je, zelfs als je dit op zich zou bekijken, zou kunnen spreken van een piramidespel
Over de diepere betekenis die dit volgens jou heeft: vergelijk dit eens met een piramidespel. Als jij het niet voor elkaar krijgt nieuwe mensen te vinden voor het piramidespel, verlies jij je inzet. Dit is het kenmerk waardoor piramidespelen zo'n slechte naam hebben (en terecht). Iemand die in een piramidespel zit wil "koste wat het kost" voorkomen dat de piramide in elkaar klapt en zal dus vrolijk gaan helpen om andere mensen te vinden zodat het systeem kan voortbestaan. Ponzi-schema's zijn hier eigenlijk het mooiste voorbeeld van: op het moment dat er geen nieuwe aanwas aan de bodem is kan de top niet meer uitbetaald worden...
Om de boel jouw richting op te praten doe je het hier voor alsof we hier praten over het werven van nieuwe consultanten. Voor de hernieuwing hoeft echter geen enkele nieuwe consultant te worden geworven, zelfs geen klanten. Als je echter zelf 10 klanten vind binnen 10 dagen, krijg je een bonus van 100 Euro.
Een consultant die niks of onvoldoende verdient, zal niet vernieuwen, dus ik moet er als teamlid voor zorgen dat dat niet gebeurt. En dat is heel iets anders dan "andere mensen te vinden zodat het systeem kan voortbestaan". Het gekke is: zodra er geen nieuwe aanwas aan de bodem is wordt de top nog steeds uitbetaald.
Maw, het is nog steeds 10-0 voor de voorstanders.
Zoals ik al zei: over ieder punt kan weer uitgebreid gediscussieerd worden. Alle zaken hier zijn ergens op dit forum wel al eens besproken, dus het verhaal gaat maar door...

Slim

Ongelezen bericht door Slim »

Hm, je hebt dus duidelijk geen enkel idee hoe je National Managing Consultant word en dus heeft het geen zin hier verder op te reageren, behalve dan te zeggen dat je voor die positie beduidend meer moet hebben gepresteerd dan jij hier stelt.
Jullie gebruiken deze termen alleen maar om indruk te maken op onnozelen. Inhoudelijk stelt het niks voor. Een beetje coachende prietpraat hier, een abonnementje verkopen daar, voila. Niks bijzonders qua prestatie en al helemaal niet de term "Consultant" waard!

Nieuw

Ongelezen bericht door Nieuw »

mooir toch slim,waarom doe je het dan niet.
Simpele manier geld kan verdienen is toch beter. ik zei niet makkelijk!
:D

Gast

tast zeker je ego aan. Nee ik heb universiteit gedaan.Dat doe ik niet.
schaam je ervoor.Wat gaan mijn vrienden misschien denken .zoals de hele maatschappij denkt.!
overigens praat je zelf weer tegen.

je leeft om te leven niet om te werken. Hoe je geld verdient interesseert me geen bal .Als het maar leuk en legaal is.

Gast

Ik zoek geen dombo's ! Mijn team bestaat uit tandartsen, doktoren , artsen en neuro chirurgen en alles van a tot z... allemaal dombo's ? De eerste categorie slikt of snuift zeker of niet ? :lol:

Gast

En nog een zeer intelligente opmerking van Slim. Met een fantastische onderbouwing. Tja, hij zal wel doctorandus zijn of zo: Kun je zien dat dat tegenwoordig ook maar titels zijn om indruk te maken op de onnozelen. Helaas, het werkt niet.

student26

ad 1)
Juist, kijk naar het compensatie plan van Euphony en je ziet dat ze voldoen aan je eis. De nadruk ligt NIET op het werven van consultanten
Je zegt "juist", dus nu is het wel ineens een geldig argument terwijl je dat eerst ontkende. Maar nu gaat het weer niet op voor Euphony. Bochtengewring dus.

Maar kijk eens naar het compensatieplan dan. Als je geen consultants werft, dan heb je enkel recht op een percentage van de omzet. Als je WEL werft, dan gaat er plots een wereld van bonussen open (te weten Quickstarts, ontwikkelingspremies, delen van de hernieuwingspremies). Die bonussen vind ik persoonlijk niet misselijk, een quickstart levert tussen de 10 en de 140 euro op. Das wel even anders dan 4% van de omzet van een klant (gemiddeld 1,6 euro per klant). Waar ligt daar dan de nadruk op? Lijkt mij op het werven aangezien daar leuke bonussen liggen te wachten.

ad 2)
Inderdaad zitten er bij onze presentaties heel vaak mensen in dienst van het bedrijf bij de presentie
Ja hoor, tuurlijk. Hoeveel presentaties worden er gegeven door alle consultants? Ik bedoel niet alleen grote presentaties waar mensen uit het hele land naartoe komen, ik bedoel ook de presentatie van het systeem door een consultant aan mensen in zijn omgeving. Dat er bij grote presentaties mensen bijzitten zal vast, maar men gaat echt niet als een schoothondje achter de consultants aanlopen.

ad 3)
Niet waar, want je kunt bij ons op simpele wijze een leuke bijverdienste verkrijgen puur op klanten. En voor die mensen die het niet meer zien zitten om consultant te worden is het nog steeds interessant klant te worden
Je gaat volkomen langs het punt langs. Het punt was juist dat in de presentaties altijd exponentiele groei van het netwerk aan bod komt, om te laten zien hoe het systeem werkt. Als het echter een onhoudbaar iets is, waarom wordt het dan gebruikt in de presentaties. M.i. alleen maar om mensen warm te maken.

ad 4)
Ja en weet je hoeveel werk hij daarvoor heeft verzet?! En er zijn mensen die later zijn ingestapt die hem inmiddels op de hielen zitten. Als je vroeg instapt loop je de kans dat de grote massa klanten op eenniveau komen te zitten waar jij er niet meer aan verdient
Dat doet niets af aan het feit dat de eerste distributeurs de eerstvolgende 7 tot 9 lagen onder zich krijgen. MET al hun klanten daarbij.

Bovendien doe jij het nu voorkomen alsof iemand aan de bovenkant plots stopt met werven en daardoor niet de voordelen van betere producten meer heeft. Deze mensen kunnen net zo goed nog nieuwe distributeurs werven en zijn dus in het geheel niet in het nadeel. Overigens geef je nu zelf aan hoe de exponentiele groei in zijn werk gaat, namelijk de grote massa klanten aan de onderkant van het netwerk. Dat maakt een aantal van mijn genoemde punten des te belangrijker.

Of ze er hard voor gewerkt hebben is m.i. totaal niet van belang. Dat doen de mensen aan de onderkant namelijk net zo goed. En ter informatie: banken lopen niet veel risico's bij het opzetten van nieuwe bedrijven, die zijn slim genoeg om zichzelf in te dekken.

ad 5 en 6)
Meteen een voorbeeld er bij halen dat wij er steeds niet bij mogen halen maar goed
Dat hangt af van de vraag WAAROM je het voorbeeld erbij haalt. De voorstanders halen het aan omdat zij vinden dat MLM een vorm van franchising is en dat is het niet, ondanks een aantal overeenkomsten. De overeenkomsten met andere bedrijfsvormen zijn echter nog kleiner en daarom lijkt het me in deze context een beter voorbeeld. Waarom? Omdat het over INTERNE concurrentie gaat, en niet over EXTERNE.
Laten we dan als voorbeeld de Aldi nemen. Die lui kwamen met een concept dat goed aansloeg. Nu zijn er inmiddels een aantal andere discounters, maar die moeten nu wel veel harder knokken.
Juist, maar zij WISTEN dat er al een Aldi in een specifieke plaats aanwezig was! Dus zij WISTEN dat ze een sterke concurrent in de omgeving hadden, en die KENNIS ontbreekt bij MLM.
En regio bescherming voor een ordinaire ondernemer?! Als jij een schildersbedrijf begint kun je het schudden met regiobescherming
Wederom, een schildersbedrijf is ZICHTBAAR. Een Euphony-consultant NIET. En we hebben het nog altijd over verkopers van dezelfde maatschappij (interne concurrentie) en NIET over verkopers van andere maatschappijen (externe concurrentie).
Ik ben blij dat je dit staaft met tal van feiten.
Ik ben niet van plan zaken die evident zijn uit zowel literatuur als praktijk te onderbouwen. Als ik het over het gras in mijn tuin heb ga ik toch ook niet steeds toelichten dat het gras groen is? Bewijs jij het tegendeel maar als je het er niet mee eens bent. Dat kun je niet.

ad 7)
Hm, je hebt dus duidelijk geen enkel idee hoe je National Managing Consultant word
Quote: "Kwalificatie: Help 3 nieuwe BC’s naar de positie van MC. Behoud 20 actieve pers. klantenpunten".

Hoewel ik weet dat er niet meer met klantpunten gewerkt wordt zal hier verder vast nog niet veel aan veranderd zijn (voordat je me weer van aannams beschuldigd: als het niet zo is graag bewijs). Met andere woorden: zorg voor een minimaal aantal eigen klanten (20) en zorg ervoor dat je een aantal consultants in je downline hebt die Managing Consultant zijn. Voor die laatste geldt eenzelfde regeling. "Helpen" is een nogal vage omschrijving die niet te kwantificeren of te meten is. De rol die jij daarin moet spelen is dus niet duidelijk omschreven.

Los daarvan ben ik nog steeds van mening dat de relatie tussen de terminologie en de daadwerkelijke functie-inhoud volledig zoek is.
Laat het nou nog waar zijn ook.
Vreemd, want in eerste instantie ontkende je dit. Dat is al de tweede keer in 1 bericht dat je me achteraf gelijk geeft...
Tja, dat ik nog nooit zo'n presentatie zoals je hem nu voorstelt heb meegemaakt is natuurlijk weer een promotioneel praatje.
Dat is het inderdaad. Want sociale druk is niet iets wat je BEWUST hoeft op te roepen. Alleen al de aanwezigheid van enkele mensen die enthousiast raken tijdens een presentatie kan genoeg zijn om anderen over de streep te trekken, ZONDER BEINVLOEDING DOOR ANDERE CONSULTANTS.

ad 8.)
Als je van iets de essentie wegneemt is er inderdaad geen sprake meer van iets. Maar dat is het hem nou juist; je haalt bij MLM de nadelen van het ondernemerschap weg, maar niet de voordelen.
Dus de hele essentie van ondernemen, namelijk het aansturen van zeer diverse processen in een onderneming, vat jij in 1 keer onder de noemer "nadelen"? Dus ook het gevoel van zelfontplooiing en "slagen" in je werkzaamheden dat het goed uitvoeren van ondernemen oproept wimpel je gewoon weg? Wat zijn precies de voordelen die behouden blijven? Want ik zie ze niet...

ad 9)
Het instapbedrag is GEEN 110 Euro en als het illegale kettingverkoop is, waarom is Amway dan niet in al die landen verboden?!
Volgens de 2 mensen die een paar maanden begonnen zijn met Amway moesten zij 110 euro betalen, dus bewijs jij maar weer dat het niet zo is. Amway is niet verboden omdat de rechter heeft bepaald dat Amway zich aan minimale regels moet houden. Dit doet zij niet en Amway bestaat dus bij de gratie van het nog niet verder aangeklaagd zijn. Ik DENK dat hier ook economische belangen een rol bij spelen.

ad 10)
Nee, want nu ligt je er 1 bepaald deel uit, terwijl je naar het hele compensatieplan moet kijken.
Dat doet niets af aan het feit dat de verdeling van de aanmeldingsbedragen veel karakteristieken van een piramidespel vertoont. De rest van het plan, waarmee jij neem ik aan de omzetpercentages bedoelt, staan daar in deze context los van.
Bovendien is het bedrag dat je als teamlid krijgt niet bijzonder groot, zeker niet dusdanig dat je, zelfs als je dit op zich zou bekijken, zou kunnen spreken van een piramidespel
Het is niet de hoogte van het bedrag dat iets tot een piramidespel maakt. Het is het SYSTEEM dat het tot een piramidespel maakt.
Om de boel jouw richting op te praten doe je het hier voor alsof we hier praten over het werven van nieuwe consultanten.
Nee, ik doe het niet voor, daar hebben we het daadwerkelijk over. Want voor de verdeling van de aanmeldpremies MOET je minstens 1 andere consultant werven. Als er geen up- en downline is, wordt er wel een deel van de hernieuwing uitbetaald aan de betreffende consultant, maar verder niets. Als er WEL een upline is, dus als er IS GEWERFD, dan wordt een extra deel uitgekeerd aan deze upline. En dat laatste lijkt op een piramidespel...
Een consultant die niks of onvoldoende verdient, zal niet vernieuwen, dus ik moet er als teamlid voor zorgen dat dat niet gebeurt. En dat is heel iets anders dan "andere mensen te vinden zodat het systeem kan voortbestaan".
Waarom wil je dan zo graag dat hij hernieuwt? Zal ik het maar zeggen? Omdat JIJ er een bonus over krijgt. Dus om het systeem van bonusuitbetalingen bij hernieuwing voort te laten bestaan.
Het gekke is: zodra er geen nieuwe aanwas aan de bodem is wordt de top nog steeds uitbetaald.
De top is niet de eerste laag distributeurs, de top is de bovenkant van het "team" zoals jullie het noemen waarin de betreffende persoon zich bevindt. Natuurlijk krijgen die wel doorbetaald over de klantomzetten en de downliners die WEL vernieuwen, maar ze lopen een deel mis als ergens onderin iemand NIET vernieuwt. Dus ze krijgen MINDER uitbetaald. Het resultaat is dus hetzelfde.
Maw, het is nog steeds 10-0 voor de voorstanders.
Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Maar zoals ik al zei, is ieder punt een eigen thread waard. En over de meeste zaken zullen we het toch wel nooit eens worden, dus een einduitslag zal er nooit komen. Dat jij de arrogantie hebt om de overwinning al op te eisen zegt eigenlijk al voldoende.

student26

mooir toch slim,waarom doe je het dan niet.
Kijk, zelfs nieuw geeft al toe dat de "titels" binnen MLM weinig voorstellen. Valt me toch weer van hem/haar mee...

En waarom we het niet doen? Is dat nog niet duidelijk dan? Die cursus begrijpend lezen moet je toch eens gaan doen want we hebben de laatste maanden toch wel duidelijk gemaakt dat we het niet eens zijn met het concept?
Wat jij allemaal schrijft is weer wat je denkt.(complete verkeerd beeld)
Dat maak jij ervan. Wat ik allemaal schrijf is hoe ik de zaak bekijk op basis van alle informatie die ik over MLM vergaard heb plus de kennis die ik sowieso al had over hoe economie werkt. Wat jij schrijft is ook een interpretatie van de werkelijkheid, van het beeld dat jij gevormd hebt. De vraag is nou juist welk beeld meer overeenkomt met de werkelijkheid en daar is deze discussie voor.

En hou nou alsjeblieft eens op met dat eeuwige gemekker over naar presentaties gaan en trainingen volgen. Ik hoef mijn handen niet in het vuur te steken om te weten dat het heet is, zoals een andere schrijver hier al eens opmerkte.

En BTW, je zou nog de resultaten van je onderzoek naar de winstgevendheid van telecombedrijven 2003 plaatsen, weet je nog?

Slim

En nog een zeer intelligente opmerking van Slim. Met een fantastische onderbouwing. Tja, hij zal wel doctorandus zijn of zo: Kun je zien dat dat tegenwoordig ook maar titels zijn om indruk te maken op de onnozelen.
Ik hoef in elk geval niet met modder te gaan gooien zoals jullie keer op keer weer doen.
Kennelijk heb ik een gevoelige snaar geraakt..... :lol:

Gast

Huh, jij niet met modder gooien?! Wie begon hier te kletsen over onnozellen, planken voor de kop etc.
*****, de arrogantie!

Slim

onnozellen
Ik heb toch niet gezegd dat jij onnozel bent?
Op bijeenkomsten werven jullie nieuwe mensen door ze het gevoel te geven iets voor te stellen in financiele en maatschappelijke zin als ze MLM gaan bedrijven. Onder die mogelijke nieuwelingen zitten gezonde mensen die hiervoor niet gevoelig zijn, maar ook onnozelen die denken dat ze met een leven met weinig geld en luxe niks voorstellen. Mensen die elke avond naar the bold and the beautiful kijken bijvoorbeeld.
Ooh als ik toch eens zo rijk was....etc. Jullie palmen mensen in door ze voor te houden dat ze met MLM zo rijk kunnen worden.

Jou noem ik dus niet onnozel, maar wel iets anders. Maar dat zeg ik hier niet, want moddergooien is niet mijn stijl.
Ik hou het in een discussie graag netjes en waardig. Zoals ik al meerdere keren aangaf: ik val jou niet aan, maar het concept waar jij zo heilig in gelooft en ik niet.

Gast

Je zegt "juist", dus nu is het wel ineens een geldig argument terwijl je dat eerst ontkende. Maar nu gaat het weer niet op voor Euphony. Bochtengewring dus.
Dat van dat juist is past een manier van de mening van woorden verdraaien. Mocht ik net zo'n streek uithalen?! Het toont enkel aan hoe jouw ethiek in elkaar zit: Je zult alle streken uithalen om je gelijk te halen.
Maar kijk eens naar het compensatieplan dan. Als je geen consultants werft, dan heb je enkel recht op een percentage van de omzet. Als je WEL werft, dan gaat er plots een wereld van bonussen open (te weten Quickstarts, ontwikkelingspremies, delen van de hernieuwingspremies). Die bonussen vind ik persoonlijk niet misselijk, een quickstart levert tussen de 10 en de 140 euro op. Das wel even anders dan 4% van de omzet van een klant (gemiddeld 1,6 euro per klant). Waar ligt daar dan de nadruk op? Lijkt mij op het werven aangezien daar leuke bonussen liggen te wachten.
In een woord: onzin. Om er nog wat woorden achter aan te gooien: Je snapt dus geen iota van het compensatieplan. Maar dat wisten we al.
Ja hoor, tuurlijk. Hoeveel presentaties worden er gegeven door alle consultants? Ik bedoel niet alleen grote presentaties waar mensen uit het hele land naartoe komen, ik bedoel ook de presentatie van het systeem door een consultant aan mensen in zijn omgeving. Dat er bij grote presentaties mensen bijzitten zal vast, maar men gaat echt niet als een schoothondje achter de consultants aanlopen.
Helaas voor jou is dat echter wel het geval.
Je gaat volkomen langs het punt langs. Het punt was juist dat in de presentaties altijd exponentiele groei van het netwerk aan bod komt, om te laten zien hoe het systeem werkt. Als het echter een onhoudbaar iets is, waarom wordt het dan gebruikt in de presentaties. M.i. alleen maar om mensen warm te maken.
Doodsimpel omdat er op dit moment een exponentiele groei IS.

[quote[Dat doet niets af aan het feit dat de eerste distributeurs de eerstvolgende 7 tot 9 lagen onder zich krijgen. MET al hun klanten daarbij.

Bovendien doe jij het nu voorkomen alsof iemand aan de bovenkant plots stopt met werven en daardoor niet de voordelen van betere producten meer heeft. Deze mensen kunnen net zo goed nog nieuwe distributeurs werven en zijn dus in het geheel niet in het nadeel. Overigens geef je nu zelf aan hoe de exponentiele groei in zijn werk gaat, namelijk de grote massa klanten aan de onderkant van het netwerk. Dat maakt een aantal van mijn genoemde punten des te belangrijker.

Of ze er hard voor gewerkt hebben is m.i. totaal niet van belang. Dat doen de mensen aan de onderkant namelijk net zo goed. En ter informatie: banken lopen niet veel risico's bij het opzetten van nieuwe bedrijven, die zijn slim genoeg om zichzelf in te dekken. [/quote]
Ja, en daar hebben zich heel hard voor ingezet met navenante inkomens in de eerste jaren. Consultanten die nu instappen kunnen direkt al leuk verdienen; toen ik begon was dat wel andere koek.
En weer verdraait hij de woorden; omdat de banken geen of weinig risico lopen, loopt jouw baas dat ineens wel?! Wat een larie.
Dat hangt af van de vraag WAAROM je het voorbeeld erbij haalt. De voorstanders halen het aan omdat zij vinden dat MLM een vorm van franchising is en dat is het niet, ondanks een aantal overeenkomsten. De overeenkomsten met andere bedrijfsvormen zijn echter nog kleiner en daarom lijkt het me in deze context een beter voorbeeld. Waarom? Omdat het over INTERNE concurrentie gaat, en niet over EXTERNE.
En wederom laat je een giga gebrek aan inzicht in MLM zien. Het is juist in het belang van een ieder om te zorgen dat we elkaar niet beconcurreren. En dat doen we dan ook niet. Sterker nog; ik heb vorige week alleen al een tiental aanvragen voor klanten en 1 aanvraag om consultant te worden doorgespeeld aan mensen die niet eens in mijn team zitten. Pfff, ik word wel een beetje moe van het feit dat jij niet inziet dat de achterdocht die in het gewone bedrijfsleven speelt, niet van toepassing is op MLM.
Juist, maar zij WISTEN dat er al een Aldi in een specifieke plaats aanwezig was! Dus zij WISTEN dat ze een sterke concurrent in de omgeving hadden, en die KENNIS ontbreekt bij MLM.
Bij MLM praten we niet over STERKE concurrenten. En bovendien, iedere consultant WEET dat ze concurrenten hebben (T2, KPN en noem maar op) en als ze een beetje voorwerk doen, zullen ze ook kunnen zien of er andere euphony consultanten bij hen in de buurt zitten. Bovendien zorgt een collega consultant in jouw woonplaats ervoor dat je het MAKKELIJKER krijgt omdat veel meer mensen al weten van ons. En dat is een stukje praktijk waar jij met al je theorie niet omheen kunt!
Wederom, een schildersbedrijf is ZICHTBAAR. Een Euphony-consultant NIET. En we hebben het nog altijd over verkopers van dezelfde maatschappij (interne concurrentie) en NIET over verkopers van andere maatschappijen (externe concurrentie).
Reeds beantwoord
Ik ben niet van plan zaken die evident zijn uit zowel literatuur als praktijk te onderbouwen. Als ik het over het gras in mijn tuin heb ga ik toch ook niet steeds toelichten dat het gras groen is? Bewijs jij het tegendeel maar als je het er niet mee eens bent. Dat kun je niet.
Om je eigen woorden te gebruiken: Bochtengewring dus
Quote: "Kwalificatie: Help 3 nieuwe BC’s naar de positie van MC. Behoud 20 actieve pers. klantenpunten".

Hoewel ik weet dat er niet meer met klantpunten gewerkt wordt zal hier verder vast nog niet veel aan veranderd zijn (voordat je me weer van aannams beschuldigd: als het niet zo is graag bewijs). Met andere woorden: zorg voor een minimaal aantal eigen klanten (20) en zorg ervoor dat je een aantal consultants in je downline hebt die Managing Consultant zijn. Voor die laatste geldt eenzelfde regeling. "Helpen" is een nogal vage omschrijving die niet te kwantificeren of te meten is. De rol die jij daarin moet spelen is dus niet duidelijk omschreven.

Los daarvan ben ik nog steeds van mening dat de relatie tussen de terminologie en de daadwerkelijke functie-inhoud volledig zoek is.
Juist, of je snapt er geen bal van wat mijn argumentatie bevestigd dat je naar een presentatie moet om het concept goed uitgelegd te krijgen, of je probeert weer eens de zaken te verdraaien.
Want je laat hier enkel zien wat iemand moet doen om de volgende promotie te maken. Wat hij daarvoor heeft moeten presteren laat je gemakshalve even weg.
Vreemd, want in eerste instantie ontkende je dit. Dat is al de tweede keer in 1 bericht dat je me achteraf gelijk geeft...
Dat is nu al de tweede keer dat je mijn woorden verdraait. Mijn "laat het nou nog waar zijn'" slaat uiteraard op het feit dat iedereen die positie kan bereiken, maar flauw of onethisch als je bent, doe je of je neus bloed en ik het met je eens bent.
Dat is het inderdaad. Want sociale druk is niet iets wat je BEWUST hoeft op te roepen. Alleen al de aanwezigheid van enkele mensen die enthousiast raken tijdens een presentatie kan genoeg zijn om anderen over de streep te trekken, ZONDER BEINVLOEDING DOOR ANDERE CONSULTANTS.
Tuurlijk, mensen geven graag 350 Euro uit en laten zich heel makkelijk beinvloeden. Dat niemand er wat aan heeft als iemand 350 uitgeeft zonder dat terug te verdienen word gemakshalve even vergeten. En het feit dat men 14 dagen bedenktijd heeft ook.
Dus de hele essentie van ondernemen, namelijk het aansturen van zeer diverse processen in een onderneming, vat jij in 1 keer onder de noemer "nadelen"? Dus ook het gevoel van zelfontplooiing en "slagen" in je werkzaamheden dat het goed uitvoeren van ondernemen oproept wimpel je gewoon weg? Wat zijn precies de voordelen die behouden blijven? Want ik zie ze niet...
Ik denk dat dat ook precies de reden is dat jij geen ondernemer bent.
Voordelen:
1. hoger inkomen
2. vrijheid zelf de richting van je bedrijf te bepalen
3. vrijheid zelf te bepalen wanneer je werkt (en voor je zegt dat dat voor jou ook op gaat; dat lukt jou enkel bij de gratie van je baas)
4. Persoonlijke gratificatie
en zo zijn er nog talloze anderen
Volgens de 2 mensen die een paar maanden begonnen zijn met Amway moesten zij 110 euro betalen, dus bewijs jij maar weer dat het niet zo is. Amway is niet verboden omdat de rechter heeft bepaald dat Amway zich aan minimale regels moet houden. Dit doet zij niet en Amway bestaat dus bij de gratie van het nog niet verder aangeklaagd zijn. Ik DENK dat hier ook economische belangen een rol bij spelen.
De prijs kan je hier navragen: [email protected] Geen prettige man, maar da's iets anders.
DENK = aanname. Ach, what's new.
Dat doet niets af aan het feit dat de verdeling van de aanmeldingsbedragen veel karakteristieken van een piramidespel vertoont. De rest van het plan, waarmee jij neem ik aan de omzetpercentages bedoelt, staan daar in deze context los van.
Ik pakte mijn geweer, richtte en schoot hem helemaal aan flarden.
Uit de context getrokken: Dit toont veel overeenkomsten met iemand die een moord pleegt.
Helaas voor jou was ik aan het kleiduiven schieten.
Oftewel, jouw methode van alles uit zijn context halen, overtuigd de onnozelen hier misschien, maar niet de mensen die verder kijken dan hun neus lang is.
Het is niet de hoogte van het bedrag dat iets tot een piramidespel maakt. Het is het SYSTEEM dat het tot een piramidespel maakt.
Juist, je pakt het stukje nog steeds waarin je het kunt vergelijken met een piramidespel. Dat er een goede reden voor is die je net uitgelegd is, vergeet je voor het gemak maar even. Dat er ook een prestatie voor geleverd moet worden, vergeet je gemakshalve ook.
Nee, ik doe het niet voor, daar hebben we het daadwerkelijk over. Want voor de verdeling van de aanmeldpremies MOET je minstens 1 andere consultant werven. Als er geen up- en downline is, wordt er wel een deel van de hernieuwing uitbetaald aan de betreffende consultant, maar verder niets. Als er WEL een upline is, dus als er IS GEWERFD, dan wordt een extra deel uitgekeerd aan deze upline. En dat laatste lijkt op een piramidespel...
hehe, want zonder consultant is er geen sprake van hernieuwingspremies want er IS niemand die hernieuwd. En aanmeldpremies bestaan al helemaal niet.
En hoe kun je nou in godsnaam een consultant zijn ZONDER upline?!
Zonder downline is er geen sprake van hernieuwingen die uitgekeerd worden KUNNEN, want er wordt niet hernieuwd.
Kortom, wederom laat je zien dat je er eigenlijk niks van snapt.
Waarom wil je dan zo graag dat hij hernieuwt? Zal ik het maar zeggen? Omdat JIJ er een bonus over krijgt. Dus om het systeem van bonusuitbetalingen bij hernieuwing voort te laten bestaan.
Tuurlijk is dat een van de redenen dat ik wil dat een consultant hernieuwd. En het gekke is, ik moet hem helpen om dat te bereiken, wat ik overigens OOK zou doen als we die hernieuwingsbonussen NIET zouden krijgen, want ik wil immers omzet in mijn team als ik er voor kies een team uit te bouwen
De top is niet de eerste laag distributeurs, de top is de bovenkant van het "team" zoals jullie het noemen waarin de betreffende persoon zich bevindt. Natuurlijk krijgen die wel doorbetaald over de klantomzetten en de downliners die WEL vernieuwen, maar ze lopen een deel mis als ergens onderin iemand NIET vernieuwt. Dus ze krijgen MINDER uitbetaald. Het resultaat is dus hetzelfde.
Wederom (pfff) laat je zien het compensatieplan niet te snappen. De commissie over klanten van consultanten die niet hernieuwen wordt uitbetaald aan de eerste actieve consultant in het team boven de niet hernieuwende consultant.
Daar ben ik het uiteraard niet mee eens. Maar zoals ik al zei, is ieder punt een eigen thread waard. En over de meeste zaken zullen we het toch wel nooit eens worden, dus een einduitslag zal er nooit komen. Dat jij de arrogantie hebt om de overwinning al op te eisen zegt eigenlijk al voldoende.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat jij degene bent die hier arrogant is. Jij bent immers degene die zich voordoet als diegene met de kennis om een gedegen analyse van MLM te maken, terwijl het keer op keer weer blijkt dat je het compensatieplan absoluut niet kent of begrijpt.

dx7

Ongelezen bericht door dx7 »

Als alle mensen die Amway niets vinden op het hoofd kantoor komen dan hebben ze een goed beeld van Amway zelf,adres kersenboogerd 2
in Tiel van af 10:00 tot 15:00
Ik zie jullie daar wel 20-7-2004
Tot dan 06-30479487.
Wel komen hoor
8)

Slim

onzin
In jouw woorden: in het compensatieplan van Euphoy staat onzin!
Geloof je jezelf nog?

student26

Dat van dat juist is past een manier van de mening van woorden verdraaien. Mocht ik net zo'n streek uithalen?! Het toont enkel aan hoe jouw ethiek in elkaar zit: Je zult alle streken uithalen om je gelijk te halen.
Dit heeft totaal niets met een streek te maken. In eerste instantie zei je op mijn punt "en wat is daar op zich mis mee?". Vervolgens leg ik je uit wat daar mis mee is. Daarop antwoord jij dan "Juist, en zoals je kunt zien geldt dat niet voor Euphony". Conclusie: Je onderschrijft mijn uitleg, en daarmee mijn aangedragen punt, maar je zegt daarop dat het punt (dat op zich inderdaad een negatief punt aan MLM kan zijn, dat onderschreef je) niet geldig is voor Euphony.

Geen streken, geen fratsen, je was het gewoon met mij eens. En nu haal jij de streek uit om de boel om te keren en met het flauwe argument te komen dat jij "onze manier van discussieren" eens wilde gebruiken. Yeah right. Het zal de meelezer inmiddels wel duidelijk zijn hoe JIJ hier discussieert.
In een woord: onzin. Om er nog wat woorden achter aan te gooien: Je snapt dus geen iota van het compensatieplan.
Zoals een ander al opmerkte, is het hele compensatieplan van Euphony dus onzin. Want dit is het compensatieplan dat MrTelecom aan mij stuurde. Dat is m.i. maar op 1 manier te lezen. Jij beweert dat ik het niet begrijp, licht dat maar eens toe wat er dan niet klopte aan de manier waarop ik het uitgelegd heb.
Helaas voor jou is dat echter wel het geval.
Das ook lastig dan, aangezien er op het kantoor een paar honderd man zit en er een paar duizend consultants zijn die links en rechts de boel aan geinteresseerden presenteren. Die consultants gaan zeker steeds het kantoor bellen om te zeggen dat ze het weer aan wat mensen uit gaan leggen, en het kantoor stuurt dan vervolgens iemand van de receptie om eens ff te checken of het wel allemaal klopt wat de consultant aan de geinteresseerden vertelt? Je hebt wel een hele rijke fantasie, dat moet ik toegeven.
Doodsimpel omdat er op dit moment een exponentiele groei IS
Lees mijn punt nou nog eens joh. Dat was:

3) De exponentiele groei die voorgesteld wordt bij presentaties is in de praktijk niet houdbaar als gevolg van verzadiging.

Niet houdbaar betekent NIET dat het er nu niet is. Het betekent dat het van tijdelijke aard is, dus een keer ophoudt. Dat vind ik reden genoeg om het niet in een presentatie te gebruiken. Jij of een andere consultant zou hier trouwens nog eens de groeicijfers plaatsen, maar ja, die kwam erachter dat hij die niet had of dat die lieten zien dat er helemaal geen exponentiele groei IS, dus die heeft dat maar niet meer gedaan. Doe jij het dan nog even alsnog? Zijn we weer allemaal blij.
Consultanten die nu instappen kunnen direkt al leuk verdienen; toen ik begon was dat wel andere koek.
Nou en? Dat staat er toch los van? Jij hebt nu toch ook voordeel van de betere prijs/kwaliteit verhouding?
En weer verdraait hij de woorden; omdat de banken geen of weinig risico lopen, loopt jouw baas dat ineens wel?! Wat een larie.
Over niet snappen wat er staat gesproken... Jij zei letterlijk dat ondernemers geen grote risico's lopen omdat het de banken zijn die er miljoenen insteken. Ik zei daarop dat de banken dat risico niet lopen (wat je nu weer min of meer bevestigt). Waar denk jij dan dat het risico blijft? Lost in cyberspace of zo? BIJ DE ONDERNEMER. Als de boel failliet gaat zit hij namelijk met een enorme schuld opgescheept (tenzij de verkoop van alle activa de passiva dekt, maar dat is in de praktijk zelden het geval zoals je vast weet).
En wederom laat je een giga gebrek aan inzicht in MLM zien. Het is juist in het belang van een ieder om te zorgen dat we elkaar niet beconcurreren. En dat doen we dan ook niet. Sterker nog; ik heb vorige week alleen al een tiental aanvragen voor klanten en 1 aanvraag om consultant te worden doorgespeeld aan mensen die niet eens in mijn team zitten
Het is ook in ieders belang om een zo breed mogelijke downline onder zich te krijgen om voor meer inkomsten te zorgen. Met andere woorden er zit een intern conflict in het systeem. Dat jij mensen in een ander team plaatst heeft daar niets mee te maken. Hij verkoopt voor hetzelfde bedrijf en is dus concurrent van jou. Als hij van iemand een klant maakt dan kan JIJ die persoon niet meer als klant krijgen! Volgens mij begrijp jij je eigen systeem niet eens want dit is toch voor iedereen gewoon duidelijk zichtbaar?!
Bij MLM praten we niet over STERKE concurrenten.
En als je er niet over praat dan bestaan ze ook niet, zeker? Misschien lees je toch teveel sprookjesboeken of zo...
En bovendien, iedere consultant WEET dat ze concurrenten hebben (T2, KPN en noem maar op)
Het gaat niet over externe concurrenten. Dat heb ik nu 2 keer gezegd en nog snap je dat niet?
en als ze een beetje voorwerk doen, zullen ze ook kunnen zien of er andere euphony consultanten bij hen in de buurt zitten.
En hoe kom je daar dan precies achter? En nogmaals, is het relevant of die persoon in de buurt zit aangezien een Zeeuwse consultant ook met gemak mensen in Friesland kan werven?
Bovendien zorgt een collega consultant in jouw woonplaats ervoor dat je het MAKKELIJKER krijgt omdat veel meer mensen al weten van ons.
En dus de keuze al hebben gemaakt om NIET klant te worden (daar heb jij dus nix aan), of om WEL klant te worden (en dan zijn ze het al bij je concollega). Interne concurrentie dus.
Om je eigen woorden te gebruiken: Bochtengewring dus
Ok, dus als ik iets voor de 10e keer zeg, dan moet ik het weer helemaal toe gaan lichten? Ik heb ook nog andere dingen te doen op een dag hoor, heeft helemaal niets met bochtengewring te maken. Jij gaat toch ook niet steeds hetzelfde uitleggen of dingen uitleggen die gewoon algemeen bekend zijn? Ik word die rare valse beschuldigingen van jou een beetje beu.
Want je laat hier enkel zien wat iemand moet doen om de volgende promotie te maken. Wat hij daarvoor heeft moeten presteren laat je gemakshalve even weg.
In het geheel niet, ik heb het zelfs in datzelfde stukje gezegd. En het eerste: wat iemand moet doen = wat iemand moet presteren.
Dat is nu al de tweede keer dat je mijn woorden verdraait. Mijn "laat het nou nog waar zijn'" slaat uiteraard op het feit dat iedereen die positie kan bereiken, maar flauw of onethisch als je bent, doe je of je neus bloed en ik het met je eens bent.
Je zei letterlijk: "En dat enthousiasme komt toch pas als je die positie bereikt hebt. "

Waarop ik zei: "Alleen al dat iedereen die mogelijk heeft lijkt mij enthousiasmerend voor starters."

Dan zeg jij vervolgens: "Laat het nou nog waar zijn ook. We hebben inmiddels een vrachtwagen chauffeur (ex) die National Managing Consultant is en meer dan 20.000 per maand verdient. Geen loze verhalen dus, maar realiteit."

Ik heb de eerste zin inderdaad niet geinterpreteerd zoals jij hem bedoelde. Ik dacht dat je bedoelde dat "het nog waar is ook" dat het enthousiasmerend voor starters is dat iedereen die positie kan bereiken. Los van deze misinterpretatie: jij denkt dat het starters niet enthousiasmeerd als ze verteld wordt dat ook zij die positie kunnen bereiken?
Tuurlijk, mensen geven graag 350 Euro uit en laten zich heel makkelijk beinvloeden. Dat niemand er wat aan heeft als iemand 350 uitgeeft zonder dat terug te verdienen word gemakshalve even vergeten. En het feit dat men 14 dagen bedenktijd heeft ook.
Mensen laten zich in een groep inderdaad makkelijk verleiden tot het uitgeven van 350 euro.

Tijdens een college Economische Psychologie deed de docent hier een experiment mee. In het kort kwam het erop neer dat iemand in de zaal (een zogenaamde student) enorm enthousiast werd over het opzetten van een soort bedrijfje (voorgesteld door de docent). Dit bedrijfje zou opgericht moeten worden door de aanwezige studenten, die hiervoor wel een aanzienlijke investering moesten doen (het precieze bedrag zou ik op moeten zoeken, dit was nog in het guldentijdperk). Gaandeweg werd driekwart van de aanwezige studenten zo enthousiast gemaakt dat ze zonder blikken of blozen een intentieverklaring tekenden. Achteraf werd uitgelegd dat het allemaal "nep" was en werd de personen die hadden ingetekend gevraagd waarom ze nou eigenlijk ingetekend hadden. De antwoorden:

- Men wilde een extra inkomstenbron;
- Men was aangestoken door het enthousiasme van de zgn. student;
- Men had het idee dat een docent wel zou weten dat er een gat in de markt gevonden was;
- Men wilde niet onderdoen voor vrienden die intekenden.

Conclusie: Sociale druk is sterk, veel sterker dan de meeste mensen beseffen!

Over de bedenktijd: Dan is er nog de druk van het niet afvallig willen zijn, het niet als loser gezien willen worden, niet terug willen krabbelen. Dit zijn reele gevoelens die mensen hebben.
Ik denk dat dat ook precies de reden is dat jij geen ondernemer bent.
Voordelen:
1. hoger inkomen
Dat is niet vooraf bekend. Er zijn veel ondernemers die het met een normaal, modaal inkomen moeten doen. Vaak zelfs tegen aanzienlijk meer uur werken.
2. vrijheid zelf de richting van je bedrijf te bepalen
Welke richting? Producten en prijzen staan vast.
3. vrijheid zelf te bepalen wanneer je werkt (en voor je zegt dat dat voor jou ook op gaat; dat lukt jou enkel bij de gratie van je baas)
Zoals je al aangeeft is dit voor anderen ook mogelijk. Een en ander is totaal afhankelijk van de specifieke situatie. Dat jij zo blij bent dat je 's avonds kunt werken vind ik prima, maar is op dit moment niet aan mij (en vele anderen) besteed. Veel mensen vinden het heerlijk dat ze om 5 uur alles van zich af kunnen gooien. Belangrijk is ook of je de discipline op kunt brengen om zelf je tijden te bepalen. Ook dat is niet voor iedereen aantrekkelijk.
4. Persoonlijke gratificatie
Gratificatie is een extra boven een loon. Bij MLM heb je geen vast loon. En als je bedoelt naast een "normale" baan: als ik naast mijn huidige baan een andere baan neem dan heb ik ook een extraatje.
De prijs kan je hier navragen: [email protected] Geen prettige man, maar da's iets anders.
Waarom moet ik iets navragen wat ik al weet???
DENK = aanname. Ach, what's new.
Wat ook precies de reden was dat ik het in hoofdletters schreef. Om duidelijk aan te geven dat dit inderdaad een aanname was. Ik kan dit namelijk domweg niet bewijzen. Zoals jij overigens het tegendeel ervan niet kunt bewijzen...
Oftewel, jouw methode van alles uit zijn context halen, overtuigd de onnozelen hier misschien, maar niet de mensen die verder kijken dan hun neus lang is.
Ik heb niets uit de context getrokken. De context hier was het oorspronkelijke punt dat ik aanbracht, namelijk:

"10) Het is volstrekt onduidelijk wat er precies met aanmeldings- en hernieuwingsvergoedingen gebeurt en waar de hoogte van deze bedragen op gebaseerd is."

In die context wordt niet gesproken over "de rest van het compensatieplan". Jij bracht zaken ter tafel die niets met de context te maken hadden.
Juist, je pakt het stukje nog steeds waarin je het kunt vergelijken met een piramidespel.
Ja uiteraard, want dat was mijn oorspronkelijke punt. Dat lijkt me nogal logisch...
Dat er een goede reden voor is die je net uitgelegd is, vergeet je voor het gemak maar even.

Er is dus een goede reden om in het plan een piramidespel-achtig iets in te bouwen. Welke reden was dat precies?
Dat er ook een prestatie voor geleverd moet worden, vergeet je gemakshalve ook.
Dat die prestatie minimaal is vergeet jij gemakshalve maar even... Dat ze die prestatie wel in MOESTEN bouwen ook trouwens.
hehe, want zonder consultant is er geen sprake van hernieuwingspremies want er IS niemand die hernieuwd
Natuurlijk wel: jijzelf.
En hoe kun je nou in godsnaam een consultant zijn ZONDER upline?!
Door de eerste te zijn? :-)

Dit was een hypothetisch voorbeeld natuurlijk, dat begreep je toch wel hoop ik?

Kennelijk begrijp je het punt niet. Jammer hoor. Het is juist 1 van de kernpunten voor de hele discussie.
Tuurlijk is dat een van de redenen dat ik wil dat een consultant hernieuwd. En het gekke is, ik moet hem helpen om dat te bereiken, wat ik overigens OOK zou doen als we die hernieuwingsbonussen NIET zouden krijgen, want ik wil immers omzet in mijn team als ik er voor kies een team uit te bouwen
Ja dat lijkt me wel duidelijk. Maar wederom, het ging hier niet om de rest van het compensatieplan, maar om de uitkering van de hernieuwingsbijdragen. Wel binnen de context blijven he!
Wederom (pfff) laat je zien het compensatieplan niet te snappen. De commissie over klanten van consultanten die niet hernieuwen wordt uitbetaald aan de eerste actieve consultant in het team boven de niet hernieuwende consultant.
Ondoordringbaar, die plank. Dit ging UITERAARD over de HERNIEUWINGSUITKERING, niet over de omzet van klanten. Als iemand onderin NIET hernieuwt, dan krijgt de upline OOK NIET DAT DEEL VAN DIE UITKERING. De uitkering van de upline wordt dus kleiner, zoals ik al zei.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat jij degene bent die hier arrogant is. Jij bent immers degene die zich voordoet als diegene met de kennis om een gedegen analyse van MLM te maken, terwijl het keer op keer weer blijkt dat je het compensatieplan absoluut niet kent of begrijpt.
En hoppa, de omkeerstrategie weer, je wordt wel voorspelbaar, of gebruik ik nu de woorden van de voorstanders....?

Leuk dat je weer zegt dat ik het compensatieplan niet begrijp. Maar nogmaals: het plan is maar op 1 manier te lezen en heeft niets met interpretatie te maken. Als er staat "omzet over eigen klanten 2-7%", hoe kan ik dat dan in godsnaam verkeerd interpreteren!? ZO ingewikkeld is het plan niet hoor, iedereen kan lezen wat er instaat en dat ook begrijpen, daar is echt geen presentatie voor nodig.

Gast

Ok, dus als ik iets voor de 10e keer zeg, dan moet ik het weer helemaal toe gaan lichten?
Helaas voor jou vat je hier precies samen wat er fout zit in jouw behandeling van de vraagstukken. Je snapt het compensatieplan niet en weet elke keer weer weg te wurmen van de essentie met allerlei rookgordijnen en mooie theorieen. In een persoonlijke presentatie krijg jij die kans niet en dat weet je. Daarom durf je de uitdaging niet aan. Mooi kletsen kun je, maar er klopt niks van.
Als klein voorbeeldje: Jouw baas loopt hooguit het risico van zijn eigen bezittingen en als hij een beetje slim is zelfs dat niet. Degenen die het echte risico lopen zijn de werknemers (hoe vaak komt het niet voor dat de centen op zijn en de werknemers naar hun salaris kunnen fluiten als de tent failliet gaat) en de toeleveranciers. Het enige wat jij met jouw argumentatie aantoont is wederom dat je geen enkele ervaring als ondernemers hebt maar wel denkt dat je alles uit de boeken kunt halen. Ben je soms bang voor de praktijk of zo?!

student26

Helaas voor jou vat je hier precies samen wat er fout zit in jouw behandeling van de vraagstukken. Je snapt het compensatieplan niet en weet elke keer weer weg te wurmen van de essentie met allerlei rookgordijnen en mooie theorieen.
Grappig, want vanuit mijn optiek ben jij juist degene die niet ingaat op de essentie van wat ik zeg, maar in plaats daarvan je gaat richten op de kleine zaken die er totaal niet toe doen. Theorieen heb ik niet aangedragen, geef maar voorbeelden als jij vindt van wel. En hoe komt het toch dat alleen MLM'ers een compensatieplan kunnen begrijpen? Zijn jullie allemaal genieen die het licht gezien hebben of zo? Jullie doen altijd alsof de rest gewoonweg niet snapt wat MLM is of hoe het werkt. Ingewikkeld is het niet hoor. Iedereen kan het snappen, dat is echt geen voorrecht dat jullie hebben. Het is een dooddoeners-argument. Je komt er niet meer uit, en hoppa daar is ie weer "je begrijpt het gewoon niet". Nee ik ben gewoon een randdebiel die een simpel distributie- en marketingsysteem ondoorgrondelijk vindt. Vandaar dat ik met gemak het VWO haalde en met succes een universitaire studie doorloop. Tuurlijk. Droom lekker verder.
In een persoonlijke presentatie krijg jij die kans niet en dat weet je. Daarom durf je de uitdaging niet aan.
Ja tuurlijk, weer zo'n dooddoener. Tijdens de presentatie van Amway kwam ik ook met de tegenargumenten, dus waarom zou ik dat tijdens een Euphony-presentatie niet doen? Aannames, aannames, aannames. Meer dan dat kun je niet.
Als klein voorbeeldje: Jouw baas loopt hooguit het risico van zijn eigen bezittingen en als hij een beetje slim is zelfs dat niet.
Juist, door er bijvoorbeeld een BV van te maken. Ik weet echt wel hoe dat werkt vent, maak je niet ongerust. Alleen jammer dat je daarvoor aan bepaalde eisen moet voldoen he? We hadden het overigens over starters. Als jij denkt dat je risicoloos een onderneming kunt starten dan laat je wel heel duidelijk blijken dat JIJ er niets van snapt.

Reageer nou maar gewoon inhoudelijk in plaats van dit zwakke geneuzel. Zelfs dat kun je niet goed, maar het past in ieder geval beter op dit forum. De rest schrijf je maar in een persoonlijke email als je zo nodig je hart wil luchten.

Gesloten