LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
jeentje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2013 11:02

NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door jeentje »

Vorig jaar ben ik afgestudeerd en omdat het bijna een jaar geleden is, ging ik eens kijken hoe ik mijn voordeelurenabonnement kon verlengen. Op NS.nl staat als volgt:

"Het Voordeelurenabonnement is niet meer verkrijgbaar. Bent u al in het bezit van een Voordeelurenabonnement dan kunt u deze nog wel blijven verlengen.
Met een Voordeelurenabonnement krijgt u 40% korting op alle treinreizen in Nederland. Het abonnementsgeld is € 60 per jaar."

Ik kon echter nergens vinden waar ik dit kon verlengen en heb dus met de NS klantenservice (10 cent p/m..afzetters!) gebeld. Blijkbaar kun je dit abonnement niet meer verlengen. Ik heb hem als "afstudeercadeau" gekregen en kan hem dus niet laten verlengen. Een abonnement is toch een abonnement? Ook al kreeg ik hem cadeau?

Nu moet je dus een van die dure nieuwe abonnementen gaan kopen..
Meer mensen met dit probleem?

felixdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2013 13:56

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door felixdh »

Hoi,

Ik heb precies het zelfde probleem. Maar wat het meer interessant maakt is dat de NS zelf op hun website stellen dat een voordeeluren abonnement doorlopend is (http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... ement.html). Daarnaast staat in de algemene voorwaarden van het voordeelurenabonnement de volgende definitie van een doorlopend contract:
"Doorlopend contract: Een contract voor de duur van één jaar dat automatisch na het eerste jaar voor onbepaalde tijd wordt verlengd." (http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... abonnement).
Nu ben ik zelf geen jurist maar volgens de klantenservice van de NS is het contract wat je hebt afgesloten voor het uitgestudeerd aanbod de email bevestiging die je hebt gehad nadat je de aanvraag hebt gedaan. Die email heb ik nog en daar staat het volgende in:
"De bestelgegevens zijn als volgt: u heeft op 3 juli 2012 een Voordeelurenabonnement met 1 jarig contract voor de prijs van 0 euro aangevraagd.".
De hamvraag is hier volgens mij of ik (en jij) een doorlopend contract zijn aangegaan. Zo ja, dan is de NS volgens zijn eigen algemene voorwaarden verplicht dit abonnement gewoon te verlengen. Zelf ben ik dus geen jurist maar "een Voordeelurenabonnement met 1 jarig contract " is volgens mij gelijk aan "Een contract voor de duur van één jaar". De klantenservice van de NS kan namelijk geen ander contract leveren of productvoorwaarden die anders zouden zijn bij het uitgestudeerd aanbod. Ik heb contact opgenomen met consuwijzer die me verwezen naar het ov-loket. Daarvoor heb ik een brief geschreven naar de NS zodat ik vervolgens naar het ov-loket kan stappen. Mocht dat niet helpen dan leg ik de zaak eerst bij het juridisch loket voor.

leora
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2013 10:40

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door leora »

Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem ga krijgen, dus ben heel erg benieuwd hoe het verder bij jou gaat Felixdh.

Een vriendin van mij had 7 september 2011 haar afstudeeraanbod gekregen en daar stond ook in: "De bestelgegevens zijn als volgt: u heeft op 24 augustus 2011 een Voordeelurenabonnement met 1 jarig contract voor de prijs van 0 euro aangevraagd." Vervolgens mocht zij dit abonnement het jaar daarop gewoon verlengen. Het lijkt alsof de NS dit nu opeens heeft veranderd, maar dit is naar mijn idee juridisch onjuist (oneerlijke behandeling). Het eerste jaar van het voordeelurenabonnement is namelijk altijd een 1 jarig-contract, daarna wordt het een doorlopend contract. Het feit dat wij het abonnement gratis hebben gekregen, weerhoudt ons nu van het verlengen ervan.

Felixdh, kan je me op de hoogte houden van hoe het bij jou is afgelopen? Ik wil hier wel werk van maken.

felixdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2013 13:56

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door felixdh »

Ik heb toevallig gister reactie gehad van de NS op mijn brief, daarin stellen ze dat is geen contracthouder ben omdat het betaald is door de NS en de overheid. Ik ben dus alleen kaarthouder. Omdat dit een ander contract zou zijn dan het normale voordeelurenabonnement gelden er andere productvoorwaarden. Dit is natuurlijk onzin want die productvoorwaarden bestaan helemaal niet (ik heb ze opgevraagd maar de klantenservice zegt dat ze niet bestaan), net zoals dat zogenaamde andere contract. In de bevestigingsmail staat namelijk letterlijk: u heeft op 3 juli 2012 een Voordeelurenabonnement met 1 jarig contract voor de prijs van 0 euro aangevraagd. Noch de NS of de overheid heeft dus iets betaald en 'u' is in dit geval mij in persoon. Ik ga nu weer een brief schrijven met het bovenstaande, en met die reactie (die ongetwijfeld weer nergens op zal slaan) ga ik dan naar het ov-loket. Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen met het zelfde probleem ook een brief schrijft en zich dan vervolgens ook meld bij het ov-loket. Je mag namelijk pas naar het ov-loket als je schriftelijk contact hebt opgenomen met de vervoerder en hoe meer mensen hoe sterker we staan. Bijgevoegd heb ik mijn brief die je eventueel als sjabloon kunt gebruiken.
ns_honden.doc
sjabloon ns klacht
(29 KiB) 360 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

jeentje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2013 11:02

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door jeentje »

Ik zag je berichtje in mn inbox. Was tijdje terug dat ik dit gepost had en had het onderwerp niet meer bekeken.
Ik ga ook zsm die brief opsturen. Want wat je zegt is waar. Die kaart heb ik als het ware moeten bestellen op de officiële wijze, maar dan zonder de betaling. Het is niet zo dat ik de kaart kant en klaar kreeg met een automatische vervaldatum van 1 jaar.

De NS probeert natuurlijk onder dit abonnement uit te komen omdat het eiglk veel te voordelig is in verhouding met dat nieuwe dal-uren abonnement. Gemeen hoor!

leora
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2013 10:40

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door leora »

En hebben jullie al iets gehoord van de NS?

yunusss
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2013 16:40

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door yunusss »

Mensen,

Ik heb nog iets opgemerkt, namelijk: als je inlogt op mijNS en je gaat naar je producten en vervolgens met je muisknop naar het vraagteken bij volgend betalingsmoment, dan staat daar het volgende: Rond deze datum wordt uw abonnementsgeld voor het volgende jaar afgeschreven. U heeft een doorlopend abonnement, dat jaarlijks automatisch wordt verlengd.

Ik ga zeker een brief schrijven. Dit slaat werkelijk nergens op. Verder kunnen wij ook zeggen dat deze wijziging na ons is ingevoerd !

bartels679
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2013 12:04

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door bartels679 »

hallo

ik heb nu twee keer contact gehad (telefonisch) met de ns over dit probleem.
Inderdaad is het zo dat online (bij mijn ns) staat dat ik een doorlopend abonnement heb en dat het geld automatisch in september weer wordt afgeschreven.

Aan de telefoon vertelde de eerste jongen mij echter dat dit niet klopt, want het voordeelurenabonnement bestaat niet meer. Wij vallen net buiten de boot, omdat we in 2012 zijn afgestudeerd en het abonnement van afgelopen jaar van de NS hebben gekregen.

Ik keek nog een keer online om te checken of daar toch iets anders stond (dat stond er, bij mijn ns dus) en belde een tweede keer.
Het meisje aan de telefoon vertelde toen dat de NS per februari heeft besloten deze abonnementen op te heffen. Wij zijn hier nog niet over ingelicht, maar krijgen binnenkort bericht dat we ons 40%kortingabonnement (met de oude daluren) kunnen vergeten.

Wel is het zo dat als ik mijn kaartnummer bij de geldigheidschecker van de NS (http://www.ns.nl/vdu-verloopplan/) invul, hij dit zegt: Helaas, de geldigheidschecker herkent het kaartnummer dat u invulde niet. Controleer of u het juiste nummer heeft ingevoerd en probeer het dan opnieuw.
Mijn vriendin, die een jaar eerder afstudeerde krijgt dan wel een goed bericht; dat ze een voordeelurenabonnement op haar kaart heeft staan.

Hebben jullie dit laatste ook? Bij die geldigheidschecker?

felixdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2013 13:56

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door felixdh »

Hoi,

Ik heb ondertussen alweer reactie van de ns gehad. In een nieuwe brief stelde ze dat ik wel contract houder ben. Daarbij vermelde ze ook dat ik een abonnement voor de duur van 1 jaar zou hebben wat niet omgezet kon worden in een doorlopend abonnement. Dat klopt ook, want het abonnement is niet doorlopend maar het contract. En volgens de eigen productvoorwaarden wordt een 1 jarige contract automatisch na dat jaar omgezet in een doorlopend contract (je krijgt dus doorlopend steeds een nieuw 1 jarige voordeelurenabonnement). Dit heb ik dus nog maar weer een keer geschreven aan de ns en tegelijkertijd een klacht ingediend bij het ov-loket. Voor iedereen die hier ook mee bezig is:

Laat je niet afschepen door de NS want juridish en inhoudelijk kloppen hun verklaringen van geen kant, even een snelle reactie op de bovenstaande berichten:
- dat het voordeeluren abonnement nu niet meer bestaat maakt niets uit voor het contract wat je in het verleden hebt gesloten. De NS moet gewoon de verplichtingen uit het contract naleven net zoals jij dat als klant ook moet.
- Als je een brief schrijft wijs de NS dan duidelijk op hun contractuele verplichtingen: de bevestiging email die je van de ns hebt gehad is je contract. Een contract is namelijk niets anders dan overeenkomst tussen twee partijen. Volgens de Nederlandse wet geldt dat een overeenkomst gesloten is als de ene partij een aanbod doet, waar de andere partij mee akkoord gaat. Dat contract is volgens de eigen productvoorwaarden een doorlopend contract. Het product wat je afsluit met dat contract is een voordeelurenabonnement met een looptijd van 1 jaar. Maar omdat het contract doorlopend is , krijg je dus ieder jaar opnieuw een abonnement van 1 jaar. Hierbij een stukje uit mijn laatste brief wat je zelf zou kunnen gebruiken om een klacht te forumuleren, let op dat je altijd per post klaagt. Alleen op die manier kun je een formele klacht indienen bij het ovloket en later eventueel juridische stappen nemen.

"Ik verwijs ik u naar mijn contract (zie bijlage) waarin duidelijk staat dat ik een “voordeelurenabonnement met 1 jarige contract” ben aangegaan. Deze zin bevat twee belangrijke elementen, namelijk:
- Dat ik een voordeelurenabonnement heb afgesloten
- Dat ik een contract voor de duur van één jaar ben aangegaan
Een contract voor de duur van één jaar is volgens uw eigen begripsbepaling uit de productvoorwaarden van het voordeelurenabonnement (pagina 1, onderdeel 1) een doorlopend contract. De bepaling stelt letterlijk dat een doorlopend contract een contract is “voor de duur van één jaar dat automatisch na het eerste jaar voor onbepaalde tijd wordt verlengd.”.
Uit mijn contract blijkt dat ik een voordeelurenabonnement ben aangegaan. Of dit een jaarabonnement is, is niet van invloed op de looptijd van het contract. Het contract is immers doorlopend en het jaarabonnement wordt dus ieder jaar met het contract verlengd. Zo stelt u het immers ook in uw eigen productvoorwaarden (pagina 1, onderdeel 1, 6. Geldigheid) “De geldigheidsperiode van uw Voordeelurenabonnement is één jaar en bij een doorlopend contract vindt na een jaar automatisch verlenging van uw abonnement plaats”."

Lis84
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2013 22:36

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door Lis84 »

Hallo,

Mijn 1-jarig uitgestudeerd aanbod liep tot 1 augustus 2013. Vandaag wilde ik met de trein gaan; bleek ik ineens geen korting meer te hebben. De klantenservice was al niet meer open, maar na zoeken op internet denk ik dat ik hem dus ook niet kan verlengen vanwege het uitgestudeerd aanbod. Stomme NS!!
Ik heb wel al vorige week zelf de 60 euro abonnementskosten overgemaakt, omdat dat rond de datum die in mijn ns stond, niet was afgeschreven...en nu heb ik dus geen korting meer :S.
Ik ga zeker een brief schrijven.
Wat is het ov-loket? Daar wil ik namelijk ook graag langs.

Ik heb zelfs vorige maand nog nagevraagd aan het loket hoe ik mijn abonnement moest verlengen...Dat ging automatisch; wat ook zo in mijn ns stond.
Ik denk dat veel meer mensen net als ik nietsvermoedend in de trein stappen en dan ineens geen korting meer hebben....

Een vriendin heeft het abonnement al veel eerder gekregen (ergens in 2011) en kon hem tot een maand geleden nog wel verlengen....

foostrom
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2013 16:08

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door foostrom »

Ik zit nu met hetzelfde, zojuist een e-mail van de NS ontvangen dat mijn voordeelurenabonnement per 14-09-2013 verloopt. Schandalig. Ik heb medio 2011 (vóór 1 augstus, de datum dat het voordeelurenabonnement niet mee zou worden aangeboden) nog gebeld met de NS klantenservice. Met de vraag of ik wanneer ik geen recht meer zou hebben op een OV-studentenkaart nog wel het voordeelurenabonnement zou krijgen, en of ik dit nadien zou kunnen verlengen. Dat was zo, en dat kon. Ik ben nu wel verbijsterd.

Gelukkig lijkt het inderdaad in strijd met de eigen voorwaarden. Iemand al een reactie gehad? Ik ben zelf niet zo handig in het schrijven van brieven, en beschik al helemaal niet over een juridische aanleg, dus bedankt voor de voorbeeldbrief. Waar precies staat het contract/voorwaarden waar je naar verwijst felix? Ik kan alleen de productvoorwaarden van juni 2013 vinden.

felixdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2013 13:56

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door felixdh »

Hoi,

Het contract is een mail die je van de NS hebt gehad na het aanvragen van het abonnement. Dat is een soort bevestiging waarin staat dat je een abonnement hebt aangevraagd etc. Verder verwijs ik naar de algemene productvoorwaarden van het voordeelurenabonnement

Even een update (belangrijk voor iedereen!)

Het OV loket heeft al meerdere klachten gehad over dit probleem en de NS wil niet toegeven. In samenspraak met het OV loket heb ik besloten mijn klacht door te zetten naar de geschillencommissie openbaar vervoer. Die doen een bindende uitspraak op basis van de wet en algemene/product voorwaarden. Dit traject kost vooral tijd en geld maar dat betaald het OV loket omdat ze ook benieuwd zijn naar de uitspraak. Voor iedereen die zijn abonnement nog wel een tijdje heeft, hou dit forum in de gaten want ik zal laten weten wat de voortgang is en de uitspraak. Voor iedereen die niet kan wachten, dien zelf ook een klacht in bij de geschillencommissie. Ik kan je mijn gegevens sturen met de onderbouwing van de klacht als je een prive bericht stuurt. Zo'n klacht kost wel 25 euro maar krijg je terug als je gelijk krijgt. Ik kan alleen nog niet zeggen of dat zo is. De NS moet je klacht dan wel eerst schriftelijk hebben afgewezen.

nadya
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2013 14:47

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door nadya »

Hoi,

Ik zit ook met hetzelfde probleem. Dus ik ben heel benieuwd naar de uitspraak felixdh! Weet je hoelang deze uitspraak ongeveer duurt? Mijn abonnement loopt 19 september af, dus ik twijfel wat ik op dit moment het beste kan doen als er na die datum nog geen uitspraak is en ik wil reizen. Ik wil zelf ook best een klacht indienen, maar jouw uitspraak is bindend voor alle gevallen neem ik aan?

NadavG
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2013 12:54

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door NadavG »

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Per 8 september verloopt mijn voordeelurenabonnement. Echter staat overal op de website van de NS dat dit abonnement automatisch verlengt wordt als je dit abonnement al hebt. Ik heb een email gekregen dat ik het Dal voordeel abonnement kan afsluiten. Dit leek mij overbodig omdat het voordeelurenabonnement verlengt zou worden. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en zij blijven volhouden dat dit abonnement niet verlengt kan worden omdat dit in de algemene voorwaarden van dit abonnement staat. Ik heb deze voorwaarden grondig doorgelezen en kan niets vinden over dat het niet mogelijk is om het abonnement te verlengen.

Heeft de geschillencommissie al een uitspraak gedaan? Is het noodzakelijk dat er meer klachten worden ingediend? Mij lijkt het namelijk dat als een klacht gegrond verklaard wordt, dat dit dan voldoende is om het beleid van ''niet verlengen'' op te heffen.

Groeten Nada

marleen00
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2013 21:02

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door marleen00 »

Hoi allen,

Ook ik ben er onlangs achter gekomen dat de NS mij een streek wil leveren - wat ik natuurlijk net als jullie niet zomaar over mijn kant wil laten gaan. Het OV loket, die ik gebeld heb, kon mij helaas niet van een duidelijk advies voorzien. Echter, wat wellicht sowieso wél duidelijkheid gaat verschaffen, is een kort radio-item dat als het goed is a.s. dinsdag 3 september op BNR komt en hierover gaat. Een verslaggever gaat met mijn / onze 'juridische vraag' op stap om te proberen de zaak te ontrafelen. Momenteel heeft de verslaggever hierover contact met een advocaat. Er is alleen één probleempje waar iemand mij misschien mee kan helpen: ik zelf bezit de bevestigingsemail van de NS niet, die zij ongeveer een jaar geleden gestuurd hebben toen het afsluiten van het abonnement geregeld was (Felix noemde deze email in één van zijn posts hier het bewijs dat je het contract hebt).
Het zou heel fijn zijn als iemand mij die email (zsm) door zou willen sturen, dan kan de advocaat hier ook nog naar kijken - wellicht kan het ons helpen!

Zonder ander bericht komt het radio-item 3 sept. om 10.45 uur bij Paul van Liempt, en om 15.50 uur bij Juridische Zaken - op BNR dus. Ik gok dat BNR er zo een paar luisteraars bij krijgt ;)

Hopelijk kan / wil iemand mij die mail van de NS sturen; bij voorbaat dank!
Groeten, Marleen

felixdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2013 13:56

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door felixdh »

De geschillencommissie heeft mijn klacht inmiddels officieel in behandeling genomen. De NS heeft nu 1 maand de tijd om te reageren op de stukken en argumentatie. Daarna kan de NS eventueel schikken of er zal een juridisch expert naar kijken waarna de uitspraak komt. Nog even geduld dus. De uitspraak is formeel alleen bindend in mijn geval, maar als de uitspraak voor mijn geval positief is dan kun je er natuurlijk vanuit gaan dat de geschillencommissie in zo'n zelfde geval het zelfde zal oordelen.
Ik zal iedereen op de hoogte houden hier!

robbertdb
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2013 23:24

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door robbertdb »

Ik ben heel erg benieuwd wat er uitkomt! Zelf zit ik met hetzelfde probleem, mijn voordeelurenabonnement verloopt eind september en ik zou hem ook heel graag willen verlengen. Ik ga denk ook zsm een brief sturen met ongeveer dezelfde inhoud als de hierboven geposte brief, waarvoor dank! Hopelijk gaan ze overstag, de vervangende abonnementen zijn helaas toch een stuk minder aantrekkelijk..

marleen00
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2013 21:02

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door marleen00 »

Inmiddels heb ik de email van de NS van iemand doorgestuurd gekregen, dus hiermee vervalt mijn vraag uit mijn vorige bericht (27 aug.) :)

smg200
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2013 15:37

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door smg200 »

Ik ga de bovenstaande brief ook opsturen en hoop dat de NS deze fout corrigeert... Wat een streek zeg.

foostrom
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2013 16:08

Re: NS voordeelurenabonnement: wel VS niet verlengen

Ongelezen bericht door foostrom »

Ik heb er nog altijd geen werk van gemaakt, ik mis net als Marleen de bevestigingsmail die ik een jaar terug zou hebben moeten ontvangen. Iemand die mij de hare/zijne zou kunnen doorsturen?

Gesloten