De samenwerking begon met de verbouwing van mijn pand. Al snel bleek dat afspraken niet werden nagekomen. Het werk was van lage kwaliteit:
• Slordig timmerwerk
• Een muur die scheef stond en bijna instortte
• Extra kosten voor werkzaamheden die al in de offerte stonden
Ik zou dit bedrijf op basis van deze ervaring absoluut afraden als aannemer.
Later vroeg de eigenaar van M.A. Kok Beheer B.V. mij dringend om een lening van €100.000 voor de aankoop van een woning. Na veel aandringen en tijdsdruk ging ik akkoord met een lening van €45.000, onder de volgende, schriftelijk vastgelegde voorwaarden:
• Terugbetaling binnen 1 maand
• Rentevergoeding van €6.750
• Eventueel verlengbaar met 1 maand tegen nogmaals €6.750
• Hypotheekrecht als zekerheid
De overeenkomst werd ondertekend door de eigenaar én zijn partner.
Na het verstrekken van de lening volgde alleen maar uitstelgedrag. Telkens andere smoezen: “het geld komt uit het buitenland”, “nog een paar dagen”, enz. Ondertussen werd ik onder druk gezet om nóg meer geld te lenen — eerst €20.000, toen €10.000, uiteindelijk zelfs €1.000 — onder het verhaal dat hij acuut een schuld bij een advocaat moest aflossen. Het voelde steeds wanhopiger en onbetrouwbaarder.
Toen ik om bewijs vroeg van de verwachte betaling, kreeg ik niets. Ook weigerde hij mij de contactgegevens te geven van de persoon van wie het geld zou komen. Mijn vertrouwen was compleet weg.
Online kwam ik er tot mijn schrik achter dat deze persoon eerder betrokken is geweest bij een zakelijke rechtszaak wegens oplichting met een installatiebedrijf.
Na herhaaldelijk aandringen is de hoofdsom uiteindelijk na 2,5 maand via een hypotheekconstructie terugbetaald. De overeengekomen vergoedingen zijn niet betaald, ondanks dat ze zwart op wit in de overeenkomst stonden.
⸻
Ik voel mij misleid en financieel bedrogen door de eigenaar van M.A. Kok Beheer B.V. uit Bergen. Ik heb met open vizier hulp geboden, en werd daarvoor afgescheept met uitstel, onwaarheden en uiteindelijk een contractbreuk.
Mijn advies: wees uiterst voorzichtig. Doe geen zaken met dit bedrijf, laat er geen werk uitvoeren en verstrek geen leningen.
Ik hoop dat mijn ervaring anderen helpt om soortgelijke ellende te voorkomen.