Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?
-
juliomariner
Re: Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?
Nee dan zou MP de advertentie moeten verwijderen.
Youtube verwijderd wel advertenties voor illegale producten. Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
Youtube verwijderd wel advertenties voor illegale producten. Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
-
Francesco26
Een vuurwapen kopen kun je alleen onder strenge voorwaarden en controle door o.a. politie. Maar is niet illegaal om aan te bieden zover ik weet. Want dan zouden alle vuurwapenwinkels hun wapens niet mogen aanbieden.juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 17:26.....Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
Is Marktplaats te snel ingegaan op jou melding vermoed ik.
Quote dan even het correcte stuk dan zie je dat dit Youtube betrof:Francesco26 schreef: ↑18 nov 2024 18:47Een vuurwapen kopen kun je alleen onder strenge voorwaarden en controle door o.a. politie. Maar is niet illegaal om aan te bieden zover ik weet. Want dan zouden alle vuurwapenwinkels hun wapens niet mogen aanbieden.juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 17:26.....Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 17:26Youtube verwijderd wel advertenties voor illegale producten. Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
-
juliomariner
Het is illegaal vuurwapens aan te bieden als je erbij zegt dat iedereen deze legaal in bezit mag hebben want dat is gewoon kolder.
Heb nog nooit een legale wapenhandel reclame zien maken op sociale media trouwens.
Heb nog nooit een legale wapenhandel reclame zien maken op sociale media trouwens.
Thijs124
vindt dit leuk
Dit is echt te kort door de bocht. Er zijn namelijk wel degelijk vuurwapens die “vrijgesteld” zijn, d.w.z. die je zonder verlof voorhanden mag hebben, ofwel zonder wapenvergunning mag bezitten. Dit is geregeld in Regeling wapens en munitie. Het gaat dan niet alleen om officieel onklaar gemaakte vuurwapens, maar ook om wapens van voor 1870 en om zg. zwartkruitwapens. Die mogen dus ook gewoon tussen particulieren verhandeld worden.juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 19:52Het is illegaal vuurwapens aan te bieden als je erbij zegt dat iedereen deze legaal in bezit mag hebben want dat is gewoon kolder. (…)
-
juliomariner
Het mag duidelijk zijn dat de youtube advertentie om nieuwe wapens ging en niet om zwartkruit of onklaar gemaakte wapens. Het ging om een inklapbaar pistool die patronen verschoot die dodelijke gaten in een lichaam maakte.
kuklos
vindt dit leuk
Ben het daar totaal niet mee eens. Ik heb -net als anderen- gewoon op inhoud gereageerd. TS doet weinig anders dan “je mist het punt” roepen, zonder verdere duiding en zonder in te gaan op de gegeven tegenargumenten. En als je dan vervolgens hard wegrent en nog even onterechte verwijten maakt, dan is er werkelijk niets kinderachtig of misplaatst aan mijn reactie.JozJan schreef: ↑18 nov 2024 09:31Sorry, maar dat is een kinderachtige en misplaatste reactie. Lees gerust even terug: álle reactes zijn negatief op de OP. Terwijl er echt geen onredelijke vraag gesteld wordt. Marktplaats wordt gewezen op het aanbieden van nepproducten en kiest ervoor daar niets mee (tegen) te doen. Lijkt me een stuk zinvoller onderwerp dan pak 'm beet de zoveelste dropshipper.
-
J. Deltoer
Toch heeft hij gewoon gelijk en u weet dat als geen ander.
-
Francesco26
Een vuurwapen aanbieden op internet en sociale media is niet verboden. Wel als de verkoper het vuurwapen levert voordat de koper alle formaliteiten heeft geregeld en de officiele registratie inclusief registratienummer met ondertekening van politie kan overleggen.juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 21:06Het mag duidelijk zijn dat de youtube advertentie om nieuwe wapens ging en niet om zwartkruit of onklaar gemaakte wapens. Het ging om een inklapbaar pistool die patronen verschoot die dodelijke gaten in een lichaam maakte.
ik vermoed maar weet dat niet zeker dat Marktplaats niet verantwoordelijk is dit dit verder te onderzoeken.
Wat ze wel zijn in de situatie die TS schetst in het eerste bericht naar mijn mening, maar ook dat weet ik niet met 100 procent zekerheid.
Zelfs als het hier wel om Marktplaats was gegaan, hadden ze volkomen terecht de advertentie verwijderd.Francesco26 schreef: ↑18 nov 2024 18:47Een vuurwapen kopen kun je alleen onder strenge voorwaarden en controle door o.a. politie. Maar is niet illegaal om aan te bieden zover ik weet. Want dan zouden alle vuurwapenwinkels hun wapens niet mogen aanbieden.juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 17:26.....Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
Kijk maar.
-
Francesco26
Dat wist ik niet. Bedankt voor deze toevoeging.Moneyman schreef: ↑19 nov 2024 08:45Zelfs als het hier wel om Marktplaats was gegaan, hadden ze volkomen terecht de advertentie verwijderd.Francesco26 schreef: ↑18 nov 2024 18:47Een vuurwapen kopen kun je alleen onder strenge voorwaarden en controle door o.a. politie. Maar is niet illegaal om aan te bieden zover ik weet. Want dan zouden alle vuurwapenwinkels hun wapens niet mogen aanbieden.juliomariner schreef: ↑18 nov 2024 17:26.....Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
Kijk maar.
witte angora
en Moneyman
vinden dit leuk
-
simonswald
Wat mij betreft,heb je 100% gelijk.
Als verzamelaar koop ik tientallen keren per jaar op mp en ja,dat gaat wel eens mis.
Soms een paar euro, soms een paar honderd.
Die paar honderd heb ik na een rechtszaak dubbel en dwars terug gekregen, dat was lang geleden, toen de politie nog wat deed met een aangifte.
Mijn geluk was,dat ze de oplichter toch al op de korrel hadden en mijn zaak kon worden meegenomen, via CJIB mijn geld teruggekregen inclusief rente en schadevergoeding.
Maar de kans dat de politie een zaak oppakt als het niet om duizenden euro's van tientallen gedupeerden gaat,is minimaal.
Als je aangifte doet,krijg je doorgaans na een paar weken of maanden de reactie, dat ze wegens capaciteitsproblemen geen verdere actie ondernemen.
MP vindt het ook wel prima.
Wekelijks rapporteer ik frauduleuze advertenties.
Zelden tot nooit worden die verwijderd.
Als jij dan zelf gaat waarschuwen en de oplichter ziet dat en meldt het bij mp,dan treden ze ineens wel op en verwijderen mijn advertentie.
Dus ja,mp faciliteert oplichting en werkt er actief aan mee.
Als je betaalt via mp,hebben zij dus de gegevens van de oplichter.
Deze delen ze alleen met de politie, als die daar expliciet om vraagt en een verzoek van een gewone agent is niet voldoende.
Dat mensen geen aangifte meer doen,is dus niet zo raar.
Als verzamelaar koop ik tientallen keren per jaar op mp en ja,dat gaat wel eens mis.
Soms een paar euro, soms een paar honderd.
Die paar honderd heb ik na een rechtszaak dubbel en dwars terug gekregen, dat was lang geleden, toen de politie nog wat deed met een aangifte.
Mijn geluk was,dat ze de oplichter toch al op de korrel hadden en mijn zaak kon worden meegenomen, via CJIB mijn geld teruggekregen inclusief rente en schadevergoeding.
Maar de kans dat de politie een zaak oppakt als het niet om duizenden euro's van tientallen gedupeerden gaat,is minimaal.
Als je aangifte doet,krijg je doorgaans na een paar weken of maanden de reactie, dat ze wegens capaciteitsproblemen geen verdere actie ondernemen.
MP vindt het ook wel prima.
Wekelijks rapporteer ik frauduleuze advertenties.
Zelden tot nooit worden die verwijderd.
Als jij dan zelf gaat waarschuwen en de oplichter ziet dat en meldt het bij mp,dan treden ze ineens wel op en verwijderen mijn advertentie.
Dus ja,mp faciliteert oplichting en werkt er actief aan mee.
Als je betaalt via mp,hebben zij dus de gegevens van de oplichter.
Deze delen ze alleen met de politie, als die daar expliciet om vraagt en een verzoek van een gewone agent is niet voldoende.
Dat mensen geen aangifte meer doen,is dus niet zo raar.
Als ik iets verdachts zie dan meld ik dat. MP haalt die advertentie dan ook binnen no time weg. Ik denk dat het onmogelijk is om alles te controleren. Maar ze zouden wel kunnen afdwingen dat je identiteit bij hen bekend is. Dan ben je makkelijk te achterhalen door justitie bij misbruik.
Google is veel erger. Iemand die betaalt om bovenaan de zoekresultaten te komen laten ze ongemoeid. Denk aan 'slotenmakers' en allerlei diensten die je extra geld kosten zoals een groene kaart, visa of CBR examen. Zij leveren in het beste geval wel maar veel te duur. Een boottocht naar Zweden/Noorwegen kan zo een paar honderd extra kosten.
Dus bestel altijd direct bij de bron. En vergewis jezelf dat je ook met de bron te maken hebt. Internet is heel mooi en handig maar als ik zie wat een misbruik er overal is dan vind ik dat triest voor de mensen die nog goed van vertrouwen zijn en minder begaafd met computers. Door het internet en data lekken komen alle gegevens in handen van criminelen die dan bankfraude plegen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Google is veel erger. Iemand die betaalt om bovenaan de zoekresultaten te komen laten ze ongemoeid. Denk aan 'slotenmakers' en allerlei diensten die je extra geld kosten zoals een groene kaart, visa of CBR examen. Zij leveren in het beste geval wel maar veel te duur. Een boottocht naar Zweden/Noorwegen kan zo een paar honderd extra kosten.
Dus bestel altijd direct bij de bron. En vergewis jezelf dat je ook met de bron te maken hebt. Internet is heel mooi en handig maar als ik zie wat een misbruik er overal is dan vind ik dat triest voor de mensen die nog goed van vertrouwen zijn en minder begaafd met computers. Door het internet en data lekken komen alle gegevens in handen van criminelen die dan bankfraude plegen. Maar dat is weer een ander verhaal.
-
fldspierings
- Contacteer:
Ik begrijp uw punt volledig en ben het ook met u eens.Zippy1970 schreef: ↑15 nov 2024 11:41Het is algemeen bekend dat Marktplaats overspoeld wordt met nepproducten en malafide verkopers die goederen aanbieden, maar niets leveren. Hoewel ik doorgaans kritisch onderzoek of iets te mooi is om waar te zijn, ben ook ik via Marktplaats helaas wel eens belazerd.
Onlangs kocht ik via Marktplaats een zogenaamde 2TB SSD. Na ontvangst bleek dit niet meer te zijn dan een omhulsel met daarin twee SD-kaarten van elk 128GB, slim verpakt om op een echte SSD te lijken. Bij nader onderzoek ontdekte ik dat de verkoper meerdere slachtoffers had gemaakt met dezelfde truc.
Ik heb deze verkoper en zijn advertenties meerdere keren bij Marktplaats gemeld, inclusief de specifieke producten die hij verkocht. Toch kreeg ik telkens te horen dat er "niets aan de hand" was. Marktplaats gaf aan dat de advertentie trouw was aan de getoonde foto's: de verpakking vermeldde immers dat het om een 2TB SSD ging. Links naar websites die deze producten ontmaskeren als nepproducten, evenals details van andere slachtoffers, werden genegeerd.
Uit frustratie besloot ik een nieuw account aan te maken met als doel deze oplichters te ontmaskeren. Ik plaatste exact dezelfde advertenties als die van de malafide verkopers, maar vermeldde expliciet in de beschrijving dat het om een nep product ging en waarschuwde kopers om deze producten, zowel bij mij als bij anderen op Marktplaats, niet te kopen. Binnen één dag werd mijn account geblokkeerd door Marktplaats, zonder opgaaf van reden. Ondertussen konden de verkopers van deze nepproducten ongestoord doorgaan.
Dit roept een cruciale vraag op: faciliteert Marktplaats willens en wetens malafide verkopers, terwijl ze juist optreden tegen gebruikers die anderen willen waarschuwen? Naar mijn mening zijn ze hierdoor medeplichtig aan strafbare feiten.
Volgens mij zijn de volgende artikelen uit het Wetboek van Strafrecht hier relevant:
Mijn vraag aan jullie als juristen is:
- Artikel 48 Sr (medeplichtigheid) – Marktplaats biedt verkopers gelegenheid en middelen om nepgoederen te verkopen en grijpt niet in, ondanks meldingen.
- Artikel 140 Sr (deelname aan een criminele organisatie) – Als het platform structureel misbruik faciliteert zonder in te grijpen, kan het deel uitmaken van georganiseerde fraude.
- Artikel 326 Sr (oplichting) – De verkoop van producten die bewust misleidend worden gepresenteerd valt hier duidelijk onder.
- Artikel 328ter Sr (het verschaffen van middelen voor misleiding) – Marktplaats biedt verkopers een platform om illegale producten te verhandelen en weigert op te treden.
Ik hoor graag jullie inzichten en ervaringen!
- Kan Marktplaats op grond van bovenstaande artikelen strafrechtelijk worden aangepakt en/of civielrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade die gebruikers hebben geleden?
- Is het denkbaar dat dit via een class action-procedure kan, gezien de omvang van de schade die veroorzaakt wordt door het structureel faciliteren van malafide verkopers?
Het probleem is alleen dat de tendens in Nederland is "tegen zo'n groot bedrijf begin je toch niets" en dat daarom de gemiddelde Nederlander niet de puf (én de ballen) heeft om (collectief) juridische stappen te ondernemen.
Het is namelijk aan te tonen dat Marktplaats onvoldoende actie onderneemt tegen oplichting.
Simpel voorbeeld is AirBNB, waar men sinds jaar en dag al een geldig legitimatiebewijs moet uploaden om een geverifieerd profiel te krijgen.
Marktplaats weigert dit simpelweg in te bouwen, want het aantal gebruikers in belangrijker dan de betrouwbaarheid ervan.
Er wordt hier ook gereageerd door iemand die bij Marktplaats gewerkt heeft, die zal dan toch zelf ook toe moeten geven dat het te simpel is om meerdere accounts te hebben.
Daarnaast schrikt een ID-verificatie potentiële kwaadwillende per definitie af.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
StevieNL81
Mensen dit topic is 8 mnd oud ....
-
fldspierings
- Contacteer:
Maakt het nog erger.... er is in acht maanden niets verbeterd.
Consumenneke
vindt dit leuk
Gezamelijk Marktplaats aanklagen is zeer lastig omdat het om verschillende verkopers en/of advertenties gaat.
Dan zal al snel per geval bekeken moeten worden of Marktplaats iets te verwijten valt of niet.
En dan kom je al snel uit op het oud-Hollandse gezegde: 'De kool is de sop niet waard.'.
Dan zal al snel per geval bekeken moeten worden of Marktplaats iets te verwijten valt of niet.
En dan kom je al snel uit op het oud-Hollandse gezegde: 'De kool is de sop niet waard.'.
Gewoon één ster geven, dat zal MP niet leuk vinden !
-
fldspierings
- Contacteer:
Ik denk dat dit wel degelijk mogelijk is, aangezien bewezen kan worden dat Marktplaats door de leden van haar platform niet te verifiëren bijdraagt aan het faciliteren van criminele activiteiten.Speedy123 schreef: ↑03 aug 2025 16:28Gezamelijk Marktplaats aanklagen is zeer lastig omdat het om verschillende verkopers en/of advertenties gaat.
En door dat oud-Hollands gezegde van u, zal er in dit land niets veranderen en krijgen grote bedrijven de vrijheid om hun goddelijke gang te gaan.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
fldspierings
- Contacteer: