Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
juliomariner

Re: Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat is toch zo'n illegaal kastje?
Terecht dat Marktplaats daar niet verder aan mee wil werken.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
18 nov 2024 16:45
Dat is toch zo'n illegaal kastje?
Terecht dat Marktplaats daar niet verder aan mee wil werken.
Tenzij de advertentie er nog op staat en de aanbieder gewoon door kan gaan..
Dan is het niet terecht dat Marktplaats er niets aan wil doen.

juliomariner

Nee dan zou MP de advertentie moeten verwijderen.
Youtube verwijderd wel advertenties voor illegale producten. Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.

Francesco26

Ongelezen bericht door Francesco26 »

juliomariner schreef:
18 nov 2024 17:26
.....Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
Een vuurwapen kopen kun je alleen onder strenge voorwaarden en controle door o.a. politie. Maar is niet illegaal om aan te bieden zover ik weet. Want dan zouden alle vuurwapenwinkels hun wapens niet mogen aanbieden.

Is Marktplaats te snel ingegaan op jou melding vermoed ik.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Francesco26 schreef:
18 nov 2024 18:47
juliomariner schreef:
.....Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.
Een vuurwapen kopen kun je alleen onder strenge voorwaarden en controle door o.a. politie. Maar is niet illegaal om aan te bieden zover ik weet. Want dan zouden alle vuurwapenwinkels hun wapens niet mogen aanbieden.

Quote dan even het correcte stuk dan zie je dat dit Youtube betrof:
juliomariner schreef:
Youtube verwijderd wel advertenties voor illegale producten. Heb vorige week een advertentie gemeld voor een vuurwapen dat zogenaamd legaal was, hebben ze netjes verwijderd.

juliomariner

Het is illegaal vuurwapens aan te bieden als je erbij zegt dat iedereen deze legaal in bezit mag hebben want dat is gewoon kolder.
Heb nog nooit een legale wapenhandel reclame zien maken op sociale media trouwens.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

juliomariner schreef:
18 nov 2024 19:52
Het is illegaal vuurwapens aan te bieden als je erbij zegt dat iedereen deze legaal in bezit mag hebben want dat is gewoon kolder. (…)
Dit is echt te kort door de bocht. Er zijn namelijk wel degelijk vuurwapens die “vrijgesteld” zijn, d.w.z. die je zonder verlof voorhanden mag hebben, ofwel zonder wapenvergunning mag bezitten. Dit is geregeld in Regeling wapens en munitie. Het gaat dan niet alleen om officieel onklaar gemaakte vuurwapens, maar ook om wapens van voor 1870 en om zg. zwartkruitwapens. Die mogen dus ook gewoon tussen particulieren verhandeld worden.

juliomariner

Het mag duidelijk zijn dat de youtube advertentie om nieuwe wapens ging en niet om zwartkruit of onklaar gemaakte wapens. Het ging om een inklapbaar pistool die patronen verschoot die dodelijke gaten in een lichaam maakte.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
18 nov 2024 09:31
Moneyman schreef:
15 nov 2024 18:19
Zippy1970 schreef:
15 nov 2024 16:25
Het verbaast me niets dat het wederom, zoals haast gewoonte op online fora, is: "shoot the messenger, ignore the message".

I groet u allen. ik ben wel weer klaar hier.
Ah, de inhoudelijke argumenten zijn al op voordat je überhaupt de discussie écht gestart bent...? :roll:
Sorry, maar dat is een kinderachtige en misplaatste reactie. Lees gerust even terug: álle reactes zijn negatief op de OP. Terwijl er echt geen onredelijke vraag gesteld wordt. Marktplaats wordt gewezen op het aanbieden van nepproducten en kiest ervoor daar niets mee (tegen) te doen. Lijkt me een stuk zinvoller onderwerp dan pak 'm beet de zoveelste dropshipper.
Ben het daar totaal niet mee eens. Ik heb -net als anderen- gewoon op inhoud gereageerd. TS doet weinig anders dan “je mist het punt” roepen, zonder verdere duiding en zonder in te gaan op de gegeven tegenargumenten. En als je dan vervolgens hard wegrent en nog even onterechte verwijten maakt, dan is er werkelijk niets kinderachtig of misplaatst aan mijn reactie.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Toch heeft hij gewoon gelijk en u weet dat als geen ander.

Francesco26

juliomariner schreef:
18 nov 2024 21:06
Het mag duidelijk zijn dat de youtube advertentie om nieuwe wapens ging en niet om zwartkruit of onklaar gemaakte wapens. Het ging om een inklapbaar pistool die patronen verschoot die dodelijke gaten in een lichaam maakte.
Een vuurwapen aanbieden op internet en sociale media is niet verboden. Wel als de verkoper het vuurwapen levert voordat de koper alle formaliteiten heeft geregeld en de officiele registratie inclusief registratienummer met ondertekening van politie kan overleggen.

ik vermoed maar weet dat niet zeker dat Marktplaats niet verantwoordelijk is dit dit verder te onderzoeken.

Wat ze wel zijn in de situatie die TS schetst in het eerste bericht naar mijn mening, maar ook dat weet ik niet met 100 procent zekerheid.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Francesco26 schreef:
juliomariner schreef:

Zelfs als het hier wel om Marktplaats was gegaan, hadden ze volkomen terecht de advertentie verwijderd.

Kijk maar.

Francesco26

Moneyman schreef:
19 nov 2024 08:45
Francesco26 schreef:
juliomariner schreef:

Zelfs als het hier wel om Marktplaats was gegaan, hadden ze volkomen terecht de advertentie verwijderd.

Kijk maar.
Dat wist ik niet. Bedankt voor deze toevoeging.

simonswald

Ongelezen bericht door simonswald »

Wat mij betreft,heb je 100% gelijk.
Als verzamelaar koop ik tientallen keren per jaar op mp en ja,dat gaat wel eens mis.
Soms een paar euro, soms een paar honderd.
Die paar honderd heb ik na een rechtszaak dubbel en dwars terug gekregen, dat was lang geleden, toen de politie nog wat deed met een aangifte.
Mijn geluk was,dat ze de oplichter toch al op de korrel hadden en mijn zaak kon worden meegenomen, via CJIB mijn geld teruggekregen inclusief rente en schadevergoeding.
Maar de kans dat de politie een zaak oppakt als het niet om duizenden euro's van tientallen gedupeerden gaat,is minimaal.
Als je aangifte doet,krijg je doorgaans na een paar weken of maanden de reactie, dat ze wegens capaciteitsproblemen geen verdere actie ondernemen.
MP vindt het ook wel prima.
Wekelijks rapporteer ik frauduleuze advertenties.
Zelden tot nooit worden die verwijderd.
Als jij dan zelf gaat waarschuwen en de oplichter ziet dat en meldt het bij mp,dan treden ze ineens wel op en verwijderen mijn advertentie.
Dus ja,mp faciliteert oplichting en werkt er actief aan mee.
Als je betaalt via mp,hebben zij dus de gegevens van de oplichter.
Deze delen ze alleen met de politie, als die daar expliciet om vraagt en een verzoek van een gewone agent is niet voldoende.
Dat mensen geen aangifte meer doen,is dus niet zo raar.

Plaats reactie