LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID kaart gratis.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
seconds-out

Re: ID kaart gratis.

Ongelezen bericht door seconds-out »

GJvdZ schreef:
marnix schreef:aha, je kunt ze dus beide hebben.
Achja, Nederlanders en gratis he!
Inderdaad een ziekelijke eigenschap. En volgend jaar op dit forum weer komen zeuren als de gemeentelijke lasten weer omhoog gaan.
Een ziekelijke eigenschap?
Weet je wat ziekelijk is?
Mensen die zeuren over gratis..Jak...wat kan jou het nou schelen als heel Nederland een gratis ID zou gaan halen?
Erg kinderachtig.
Blijkbaar snap je ook niet dat een rechter dat bepaalt heeft en NIET de consument.
Ga daar dan ook lopen zeuren :arrow: Hij heeft dit bedacht, niet wij!

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wie weet dit:

Mijn id verloopt in December, kan ik dan nu al een nieuwe halen?
Heb nl voor volgende week woensdag een afspraak voor een nieuwe gemaakt.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

sephora30 schreef:Wie weet dit:

Mijn id verloopt in December, kan ik dan nu al een nieuwe halen?
Heb nl voor volgende week woensdag een afspraak voor een nieuwe gemaakt.
Ja je kan er al een halen.
Maar de nieuwe verloopt dan 21 sept 2016

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Oke dan ga ik hem gewoon halen woensdag.

snepke

sephora30 schreef:Oke dan ga ik hem gewoon halen woensdag.
Maar waarom nu al een nieuwe?
De oude is nog 3 mnd geldig.

In december zijn ze ook gratis hoor.

seconds-out

snepke schreef:
Maar waarom nu al een nieuwe?
De oude is nog 3 mnd geldig.

In december zijn ze ook gratis hoor.
Gratis voor altijd.Beloofd is beloofd...
Verplichte indentificatiepasjes worden dus gratis..?!
De gemeentes zullen hier niet blij mee zijn.. :lol: Zij mogen overuren draaien voor de IDs en wie moet dat allemaal betalen?
Het rijk dus.
Maar ja, het was ook hun idee van verplichte indentificatie, dus t komt dan wel weer op het goeie bordje terecht. :roll:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef: Het rijk dus.
Maar ja, het was ook hun idee van verplichte indentificatie, dus t komt dan wel weer op het goeie bordje terecht. :roll:
Ja, en hoe komen die aan de centjes ?
Juist ja van de belastingbetaler (in de breedste zin van het woord).

Laten we onszelf nu niet voor de gek houden, uiteindelijk betalen wij allen de kosten toch wel weer. Of het nu linksom of rechtsom is en of je nu door de kat of de hond gebeten wordt. Allemaal een pot nat.

seconds-out

censuur Tros Radar
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

seconds-out schreef: Ze "verdienen" zat met de uitgiftes van paspoorten en rijbewijzen.
Ik geloof bijvoorbeeld niet dat zo n roze kaartje honderd euro moet kosten.
Deze bedragen zijn ook wel (te) hoog te noemen.. maarja in het totaalplaatje is het een optelsom van alle inkomsten en uitgaven. Als dan ergens inkomsten wegvallen, zullen deze elders gehaald moeten worden.

Wat ik ook krom vind is dat een rijbewijs dan weer wel en dan weer niet een officieel ID-bewijs is. Bij vele (semi) overheidsinstanties moet je je persé identificeren met paspoort of ID-kaart. Terwijl diezelfde overheid weer voorschrijft dat rijbewijs wel rechtsgeldig is ter identificatie.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het is al belachelijk dat er verschillende prijzen voor
bijv. een rijbewijs gevraagd worden in Nederland, zou gewoon
1 vaste prijs voor moeten staan.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

wij balen hier.. begin juli nieuwe ID gehaald (2 volwassenen) onze gemeente geeft aan dat ze maar tot 6 weken terug geven bij bezwaar..

toch ga ik een bezwaar insturen (nooit geschoten altijd mis) want vind het ronduit belachelijk dat wij zouden worden uitgesloten van terug gave omdat we paar weken verder zijn.. als ik had geweten dat deze zaak op stapel stond had ik gewacht met een nieuwe te kopen.

morgen gaat het bezwaar op de post.. nee hebben we ja kan je krijgen

snepke

Ik heb ergens gelezen(waar weet ik niet meer,ik kan het ook niet meer vinden)dat de id-kaart nu die gratis is,geen reisdocument meer is.Buiten Europa.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

snepke schreef:Ik heb ergens gelezen(waar weet ik niet meer,ik kan het ook niet meer vinden)dat de id-kaart nu die gratis is,geen reisdocument meer is.Buiten Europa.
Dat was toch al zo?

snepke

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een stichting is van mening dat de kosten wel terug gekregen kunnen worden omdat er geen rechtsgrond voor bestaat. Wie een risico wilt lopen kan zich voor 4 euro aanmelden bij deze stichting. Wanneer de zaak gewonnen wordt betaal je ook iets van 17,5% over de winst.

Ik geef toch de link:
http://www.collectiefonrecht.nl/

Of lees het NOS artikel hierover:
http://nos.nl/artikel/271400-stichting- ... arten.html

RiaR

Ongelezen bericht door RiaR »

Gratis?? Daar denkt de gemeente Katwijk anders over. Ze schrijven het volgende op hun website:

"Afschaffen leges identiteitskaarten
Op 9 september 2011 heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan over het heffen van leges bij de aanvraag van een identiteitskaart. Naar aanleiding van deze uitspraak zal het Ministerie van BZK een besluit nemen over de rijksleges.
Op dit moment overleggen de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en het Ministerie met elkaar over de gevolgen voor de gemeentelijke leges.

De gemeente Katwijk wacht de adviezen af en zal tot die tijd de gebruikelijke leges in rekening brengen.
Wel noteren wij bij de aanvraag uw rekeningnummer voor eventuele terugbetaling. Bij het doen van de aanvraag verzoeken wij u een formulier te ondertekenen waarmee u kenbaar maakt dat u de leges retour wilt ontvangen.
Uit onze administratie kunnen wij ten allen tijde afleiden welke personen op welke data aanvragen hebben ingediend (en leges betaald). Uiteraard betalen wij de leges ook retour als op een later moment besloten wordt dat ten onrechte leges zijn geheven."

Hoe bedoel je werkverschaffing binnen de gemeente? Wat kost het wel niet om al die formulieren in te nemen, te controleren, te registreren en uiteindelijk straks iedereen weer terug te moeten betalen??
De uitspraak is door de Hoge Raad gedaan, hoger kan je niet, dus áls je leges in rekening brengt, dan ben je als gemeente niet goed bezig (strafbaar??) volgens mij!

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

is nog gewoon geldig binnen europa hoor, bij sommige gemeentes staan bv nog gewoon welke landen de id accepteren.. en dat zijn bijgewerkte websites

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

alfatrion schreef:Een stichting is van mening dat de kosten wel terug gekregen kunnen worden omdat er geen rechtsgrond voor bestaat. Wie een risico wilt lopen kan zich voor 4 euro aanmelden bij deze stichting. Wanneer de zaak gewonnen wordt betaal je ook iets van 17,5% over de winst.
Dat lijkt me een aardig verdienmodel. Er zijn vast 1000 mensen te vinden die zich aanmelden, levert 3950 euro op. Ze betalen zo'n 300 euro griffierecht om tot de Hoge Raad te komen, laten er nog 100 euro overige kosten bijkomen (briefpapier, postzegels, reiskosten). Dan hebben ze snel 3500 euro verdiend met het schrijven van een paar eenvoudige brieven.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je schat de kosten m.i. erg rooskleurig in. Een rechtzaak in eerste aanleg kost al gauw 500 euro in proceskosten. Daarnaast is het dan nog het salaris van de advocaat die hen vertegenwoordigd en het risico dat ze de zaak verliezen.

Het is een stichting dus ze mogen eventuele winst niet uitkeren aan de leden.

Ik schat de kansen van mensen die geen bezwaar hebben gemaakt en wiens termijn daarvoor is verlopen laag in. Het bestuursrecht zou de burger moeten beschermen tegen de overheid, maar in de praktijk gebeurt juist het tegenovergestelde.

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Het gaat om bestuursrecht, dus een advocaat is niet nodig. Bij verlies zijn ze alleen het griffierecht en de eigen kosten kwijt. Tenzij ze echt honderden zaken willen opstarten. Na de eerste uitspraak zullen gemeenten bij de rechtbank/het gerechthof gaan klagen over misbruik van procesrecht en een proceskostenvergoeding van de stichting gaan vragen.

Er zijn al heel wat vergelijkbare situaties geweest, de uitkomst staat daarom vast. Het unieke aan de huidige situatie is dat het landelijk speelt. In het verleden ging het om lokale situaties.

En de stichting kan de winst niet uitkeren maar wel gebruiken om het personeel een loonsverhoging te geven.

Gesloten