LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet de salderingsregeling blijven?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ivo.w

Re: Moet de salderingsregeling blijven?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als zonnepanelen bezitter kan ik niet anders concluderen dan:

Het beperken van de salderingsregeling is logisch. Met een heel klein deel zonnestroom op het net, zijn er geen extra investeringen in het net nodig voor de stabiliteit en is volledig salderen een goede stimuleringsmaatregel.

Maar de hoeveelheid zonnestroom is op een goede zomerdag niet meer 'een heel klein aandeel', en dat zorgt ervoor dat netbeheerders de nodige maatregelen moeten treffen om problemen op het net te voorkomen. Het is dan simpelweg niet eerlijk dat bezitters van zonnepanelen het net gratis als 'accu' kunnen gebruiken, terwijl voor mensen zonder zonnepanelen de kosten oplopen vanwege de investeringen die de netbeheerders moeten doen.

Daar bovenop komt nog dat de prijzen van zonnepanelen (gerekend in euro's per WP) nog steeds dalen en de te realiseren opbrengst per m2 dak stijgt. Ook met een wat mindere vergoeding voor de stroom, blijft het voorlopig rendabel om zonnepanelen te installeren.

Ook moeten we het effect van het verdwijnen van de salderingsregeling niet overdrijven. Een best aanzienlijk deel van de opgewekte stroom kun je zelf direct gebruiken, daarvoor veranderd er dus helemaal niets. Zorgen dat de wasmachine, vaatwasser en wasdroger overdag draaien. Eventuele elektrische boiler overdag laten opwarmen, stofzuigen etc van 2500 kWh opwekking moet je toch wel 1000 kWh zelf kunnen verbruiken.

Jaarlijkse besparing door salderen: 21ct*2500=525 euro
Jaarlijkse besparing zonder salderen bij de maatschappijen die nu het meeste vergoeden voor teruglevering:
21ct*1000= 250 euro voor eigen gebruik
12ct*1500= 180 euro voor teruglevering.
Maakt samen 420 euro per jaar.
Verschil van 130 euro per jaar. Natuurlijk, het is geld, maar het maakt niet de investering ineens onrendabel.

Nu nemen we ook nog even mee dat de energiebelasting op stroom komende jaren omlaag gaat met naar verwachting 4 à 5 cent per kWh. Dan komen we op een afnameprijs van 17ct per kWh. En dan rekenen we als volgt:

Jaarlijks besparing als salderen blijft bestaan: 17ct*2500= 425 euro.

En als salderen wegvalt:
17ct*1000= 170 euro door eigen gebruik
12ct*1500= 180 euro voor de teruggeleverde stroom, samen een besparing van 350 euro op de stroomkosten.
Het verschil tussen Wel/niet salderen is dan nog maar 75 euro per jaar.

Meenemende dat er in elk geval de eerste jaren na het afschaffen van saldering ook nog enkele centen subsidie gegeven zal worden op teruggeleverde stroom, wordt afschaffing van saldering nog minder van invloed op de keuze om wel of niet te investeren in zonnepanelen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

BreejKC schreef:
07 sep 2018 09:22
Mijn mening: Genoemde salderingsregeling moet blijven. Het is voor de kleine consumenten / huiseigenaren nu nog een aantrekkelijke manier om binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld ca. 7 jaar, hun investering in een zonnepanelen-installatie terug te verdienen. Voor het milieu, vele kleintjes maken één grote, is het ook aantrekkelijk. En, dat ben ik dan wel met de minister eens, het moet aantrekkelijk blijven maar nog beter hoeven we er nu ook weer niet van te worden.
Maar dat is toch ook het idee van de nieuwe regeling, dat de investering in 7 jaar moet kunnen zijn terugverdiend. Dan zou het in mijn ogen niet raar zijn als, met de gedaalde prijzen, de nieuwe regeling ook minder voordelig zou hoeven te zijn. En je kunt je ook afvragen of je een zonnepaneelbezitter ook na die zeven jaar terugverdientijd zou moeten blijven subsidiëren. (Of beter gezegd, lagere belastingen bieden, dat klinkt toch weer anders dan subsidiëren...) Je kunt dat geld wellicht ook effectiever inzetten.

Ik vind het dus niet raar dat de regeling versoberd wordt. Maar dan moet er wel met twee dingen rekening worden gehouden. Ten eerste heb je de groep mensen die een paar jaar geleden op basis van redelijke aannames de toen nog duurdere panelen hebben gekocht en hun investering nog niet hebben terugverdiend. En die dat met een versobering misschien ook niet meer terugverdienen, of pas na veel langere tijd. Het zou daarom eerlijk zijn om een overgangsperiode, of een meer geleidelijke daling, te hebben.
Ten tweede de vraag wat er met de opbrengst gebeurt. Het zou geen ordinaire bezuiniging moeten zijn, het geld zou op een andere manier moeten worden ingezet om de energietransitie te bevorderen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

De regeling wordt nu met een jaar uitgesteld zoals het er nu uitziet.

En ik hoop inderdaad op een overgangsregeling. Mijn panelen heb ik aangeschaft op basis van de uitspraak van Kamp, die zei dat salderen tot 2023 mogelijk zou zijn.

Gesloten