Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
A. Backer
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2022 12:03

Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door A. Backer »

Gisteren is telefonisch mijn vaste contract opgezegd , deze liep nog tot 31-10-2023. Een mevrouw gaf uitleg over het hoe en waarom. Ze heeft me een nieuw 3 jarig contract aangeboden van Essent( moeder maatschappij van EnergieDirect). Met natuurlijk een hoger termijnbedrag. Ik was wel wat overrompeld omdat ik dacht goed te zitten met mijn huidige contract.
Ik heb gekeken bij de ACM, die zegt dat opzeggen vast contract niet mag. Hoe nu te handelen?

DeZevendeHenk
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Beste antwoord
Gekozen door A. Backer

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

door DeZevendeHenk » 13 feb 2022 19:58

Dat klinkt alsof u erin gegaan bent met boter en suiker. U heeft opdracht/toestemming gegeven uw contract op te zeggen voor een duurder contract. Klinkt heel logisch. Als het goed is kunt u er nog onderuit, daar zou ik maar werk van maken.
xflorisx
Berichten: 390
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Weet je zeker dat dit telefoontje van Energie Direct kwam. Is het niet een nieuwe telefonische truc van een energieverkoper. Als Energie Direct jouw contract opzegt doet die dat per mail/brief of de regelneef app.
Ik heb trouwens ook een contract bij ED en dat wel tot 1 november 2023. Ik heb nog niets gehoord.

Ik hoop dat je niets toegezegd hebt. Anders direct contact met ED opnemen.

DeZevendeHenk
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat klinkt alsof u erin gegaan bent met boter en suiker. U heeft opdracht/toestemming gegeven uw contract op te zeggen voor een duurder contract. Klinkt heel logisch. Als het goed is kunt u er nog onderuit, daar zou ik maar werk van maken.

Moneyman
Berichten: 30266
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gelijk gebruik maken van je bedenktermijn en morgen bellen met je huidige en “beoogde” leverancier.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
13 feb 2022 19:58
Dat klinkt alsof u erin gegaan bent met boter en suiker. U heeft opdracht/toestemming gegeven uw contract op te zeggen voor een duurder contract.
Dat laatste lees ik nu juist niet.
Maar kan wel aan de hand zijn.
Gezien de overstap van Energiedirect naar Essent lijkt me sowierso een handtekkening benodigd

J. Deltoer
Berichten: 3143
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Energiedirect is een B merk van Essent. Ze zitten ook nog in hetzelfde gebouw, dus ff bellen morgen en dit ze zelf intern laten uitzoeken.
Ik voorzie dat er hier een zogenaamde energiecowboy als tussenpersoon aan het rotzooien is.

150747
Berichten: 239
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door 150747 »

Ik zit ook bij E.D. maar niks gehoord.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

16again schreef:
13 feb 2022 20:47
DeZevendeHenk schreef:
13 feb 2022 19:58
Dat klinkt alsof u erin gegaan bent met boter en suiker. U heeft opdracht/toestemming gegeven uw contract op te zeggen voor een duurder contract.
Dat laatste lees ik nu juist niet.
Maar kan wel aan de hand zijn.
Gezien de overstap van Energiedirect naar Essent lijkt me sowierso een handtekkening benodigd
Daar zou ik maar niet op rekenen, wie weet is een opname van het (tweede deel van het) gesprek voldoende om het nieuwe contract te onderbvouwen.
Dus zeker contact opnemen met Essent om het terug te draaien (als u akkoord heeft gegeven).

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien je akkoord bent gegaan, je kunt binnen 14 dagen opzeggen (bedenktijd). Zie www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/ver ... an%20maken. Doe dit bij voorkeur per e-mail of chat, bewaar het gesprek zodat je bewijs hebt.

Neem contact op met je huidige energieleverancier. Door zelf te mailen of bellen weet je zeker dat je met jouw energie maatschappij te maken heeft.

Indien het klopt dat EnergieDirect de energie contact eenzijdig op heeft gezegd, neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor hulp of advies.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Morganlefay schreef:
14 feb 2022 18:33
Nou zelfs zonder contact of een handtekening zetten ze je gewoon over naar een andere energieleverancier. :shock:
maar niet rechtsgeldig, dus dan kan je het terugdraaien

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
14 feb 2022 14:05
16again schreef:
13 feb 2022 20:47
Gezien de overstap van Energiedirect naar Essent lijkt me sowierso een handtekkening benodigd
Daar zou ik maar niet op rekenen, wie weet is een opname van het (tweede deel van het) gesprek voldoende om het nieuwe contract te onderbvouwen.
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... niet-wilde
Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste.
HandigeHarrie schreef:
14 feb 2022 14:05
Dus zeker contact opnemen met Essent om het terug te draaien (als u akkoord heeft gegeven).
Zeker aan te raden

Marthines
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2017 18:15

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Marthines »

Voor mij nooit meer Energiedirect want tel.niet bereikbaar: alles digitaal al is de "Regelneef" gebruiksvriendelijk maar alleen chat mogelijk en eer je na robot niet ter zake doende antwoorden doorworstelt geef je de moed op.
Mijn 1-jarig contract ED liep 1.1.2022 af en noodgedwongen door laten lopen in variabel want alle vergelijkers nog duurdere tarieven dan ED-variabel.
Eind januari 1e kostenoverzicht mnd januari 2022 en alleen al voor gas € 1101 !!! Oké mdn Jan: 511m3 is veel en vertrouwde de slimme meter niet maar die was goed. Alleen tarief 1 mnd wel 3 x zoveel als jaar ervoor. Ik ben niet zelf aan het gas gegaan want dat maakt het nog duurder voor >>>>

Onmacht maar geen optie en gelukkig gisteren aanbod van VEH, ook duur maar goedkoper dan ED en gelijk overgestapt al heb ik helaas mnd opzegtermijn eer het contract begint en dan stoken we toch al minder maar in die ene maand Jan. al de helft van jaarverbruik gestookt en berekent.
Ik ben jaloers op gebruikers die nog een lopend contract hebben 2 of 3 jaar. Daarna is het onbetaalbaar voor een modaal of minder mits de kranen weer opengaan.
Maar geniet nog maar van oude tarief en kijk vooral naar de prijs van stroom en gas en niet alleen naar maandbedrag. De welkomstbonus is meestal in opgave al inbegrepen.

En nee, een contract mag niet zomaar verbroken worden en denk dat er ms een malafide per telefoon of mail achter schuilt,
Ik werd vaak gebeld door agressieve verkoper met goed aanbod maar neen hij wilde aanbod niet op de mail zetten en ik moest NU beslissen. Ik heb er melding van gemaakt en niet meer gestoord al had hij wel een mooi aanbod achteraf maar dan voor 3 jaar maar niets doen per telefoon want alles moet vastgelegd worden en toestemming.

Ondanks bezwaar ED, hun tarief/aanbod was nog altijd beter dan alle andere aanbiedingen. Ik wens een ieder veel sterkte maar ik moet bekennen dat ik laatste jaren door vaak over te stappen veel bespaard heb en ik neem nu maar mijn verlies.
Het lijkt de beleggingsmarkt wel. .

EDirect kan alleen contract opzeggen via via als er faillissement is zoals bij Welkomenergie etc. die het niet gered hebben en contracten overgenomen zijn door grotere partijen tegen hoge tarieven.

Ik ben een leek (bijna lijk haha) van 70+ maar dit is mijn spontane ervaring en "hang mij" er niet aan op want dat is dus al niet meer nodig na dat gas. Sorry grapje moet kunnen. .

Moneyman
Berichten: 30266
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe kom je in vredesnaam aan 500 kuub gas in één maand…? Het was niet eens koud. Verwarm je een groot nauwelijks geïsoleerd huis ofzo? Ik zou zeggen dat je makkelijker bespaart door simpelweg (veel) minder te verbruiken.

Marthines
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2017 18:15

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Marthines »

Ja, je hebt gelijk maar het is een oud huis en aanbouw. Alle radiatoren moeten beetje open staan om het circuit te laten functioneren.
Plat dak goede isolatie, geen vloerverwarming en een grote open ruimte en gezien de leeftijd kouwelijk en meestal thuis.
Ik schrok ook van het verbruik en gelijk thermostaat weer lager gezet, maar mijn totale verbruik valt best mee hoor.
2800 Gas en zuinig met stroom. Leuker kan ik het niet maken.

jonis
Berichten: 2765
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door jonis »

Nee tuurlijk valt dat verbruik niet mee....ook die 2800 niet.
Maar als je er verder niet mee zit.......

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door moederslink »

Met deze torenhoge gasprijzen kun je beter met een warm vest onder een dekbed of dekentje op de bank liggen. :D
En we hebben niet eens een echte winter.

A. Backer
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2022 12:03

Re: Energie Direct: opzeggen vast contract, mag dit? Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door A. Backer »

Ik ben er inderdaad ingetrapt , maar door jullie reacties en goede raad heb ik alles kunnen terugdraaien.
Ook contact gehad met EnergieDirect en bevestiging gehad dat er niets opgezegd was door hun.
Hopelijk dus eind goed al goed .

Gesloten