Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
M.V.K.
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door M.V.K. »

MRJeetje schreef:
02 okt 2024 11:32
Beste M.V.K. Het is niet de webshop, maar Postnl die jou verplichten het pakket bij een afhaalpunt op te halen. Ik heb het al met diverse webshops gehad. En dan moest ik het ook bij een ver afgelegen afhaalpunt ophalen. Ik heb geen auto en er komt geen bus. En het was veel te ver om te lopen. Ik moest iedere keer een vriendin met een auto vragen om hulp. Toen maar besloten om in de pakketautomaat, hier 10 minuten lopen vandaan, te laten bezorgen. Het is, zeggen en schrijven, één keer gebeurd dat het daarin bezorgd werd. Andere keren was de automaat vol en ging het toch naar een afhaalpunt. Dit keer naar een ander stadsdeel. Gelukkig wel goed met de bus bereikbaar. Hoefde ik geen vriendin in te schakelen. Voortaan laat ik pakketten toch maar gewoon thuis bezorgen en heb een plek doorgegeven waar ze het bij niet thuis het kunnen neerleggen. Hopelijk gaat dat wel goed.
Er zijn webshops genoeg die het accepteren als de klant weigert om een pakket kilometers verderop op te gaan halen. In mijn omgeving zijn er ook diverse mensen die het gewoonweg weigeren.
Deze webshops sturen de bestelling dan opnieuw op.

Helaas is dit vermoedelijk de enige manier om deze praktijken van PostNL te stoppen.
Zeker als veel klanten van deze webshops gaan weigeren om de pakjes op te halen. Dat gaat ze geld kosten.

Daarom ook mijn vraag in hoeverre een webshop cq. PostNL je kan verplichten om kilometers verderop je pakket op te halen. Het druist tegen alle rechtsgevoel in.
En als klant heb je alleen een koopovereenkomst met de webshop, niet met PostNL.

Nijogeth
Berichten: 10567
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Deze webshop zal ook geld teruggeven als het uiteindelijk het na een week weer teruggaat naar de afzender.

Teunbosseman
Berichten: 4386
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

MRJeetje schreef:
02 okt 2024 11:32
Beste M.V.K. Het is niet de webshop, maar Postnl die jou verplichten het pakket bij een afhaalpunt op te halen. Ik heb het al met diverse webshops gehad. En dan moest ik het ook bij een ver afgelegen afhaalpunt ophalen. Ik heb geen auto en er komt geen bus. En het was veel te ver om te lopen. Ik moest iedere keer een vriendin met een auto vragen om hulp. Toen maar besloten om in de pakketautomaat, hier 10 minuten lopen vandaan, te laten bezorgen. Het is, zeggen en schrijven, één keer gebeurd dat het daarin bezorgd werd. Andere keren was de automaat vol en ging het toch naar een afhaalpunt. Dit keer naar een ander stadsdeel. Gelukkig wel goed met de bus bereikbaar. Hoefde ik geen vriendin in te schakelen. Voortaan laat ik pakketten toch maar gewoon thuis bezorgen en heb een plek doorgegeven waar ze het bij niet thuis het kunnen neerleggen. Hopelijk gaat dat wel goed.

Precies, ik heb nu exact hetzelfde. Selecteer bewust zo"n pakketautomaat in de buurt opdat ik wirdt dat nioemand thuis zou zijn, maar behalve dat nu 3 dagen later wordt bezorgt dan aangegeven ook nog eens ergens anders. Ongeveer 3 km verder.

Enige wat ik mij kan bedenken is dat de pakketautomaat vol is. Wel zeer vervelend wat nieuwe ophaalpunt is middenin centrum, betaald parkeren en beperkte openings tijden.

Dus inderdaad niet de webshop maar Postnl wijzigt het ophaalpunt. Je zou toch denken dat met alle technologische hoogstandjes Postnl wel zou weten of een op-afhaal automaat genoeg lege plekken heeft.

speemarieke
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:23

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door speemarieke »

Bel met post.nl om een klacht in te dienen. Geef daarbij aan dat u ook een melding doet bij het ACM omdat het te vaak mis gaat met bezorgen.

Vaak helpt dit dreigement om het beter te doen.

U kan een melding bij het ACM maken via:
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer

Meint
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door Meint »

Post.nl is , voor zover ik weet, wettelijk goed beschermd tegen de gevolgen van hun fouten.
Je kunt als ontvanger zelf niets of niet veel met hen, ook niet als jij de verzendkosten hebt betaald. Dat moet via de verzender en die is daar meestal lastig toe te bewegen.


Op zich gaar , waar ik woon, het meeste gewoon goed. Er wordt ook wel heel netjes ' geïmproviseerd' . Mijn moeder is slecht ter been, dus duurt het voor haar stoel omhoog is en ze zelf bij de deur is. Als ze een pakketje, wanneer de deur open is gewoon binnenschuiven , of bij goed weer neerzetten dan is dat verder ok.
Soms gaat het niet goed, Mijn moeder en mijn vrouw die thuiswerkt zijn bijna altijd thuis, toch komt het af en toe voor dat er een bericht is dat er niemand thuis is, terwijl dat gewoon niet klopt. Dan zijn ze niet verder geweest dan de brievenbus, of helemaal niet. Ook heeft de eigenaar van het afhaalpunt in het dorp, toen die er nog was, ons wel eens gebeld dat er een pakje was dat zou worden teruggestuurd, waarvan wij geen enkel bericht hadden gekregen. Gelukkig kende deze man bijna iedereen. Nu dit punt gesloten is, is het een beetje een gokje waar we heen moeten, dat kan bij 1 van zo'n 5 punten zijn de ene veel verder weg dan de andere.

Ik heb nog wel een tip, ik ben er zelf nog niet aan toe gekomen, maar zet een stevige bak bij de deur waar het pakje in kan met een bordje erbij. Dat kan hier, maar naar ik aanneem bij huizen direct aan de weg niet, want te groot risico op diefstal.

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

M.V.K. schreef:
01 okt 2024 17:18
Een interessante column, maar in ons geval is de bezorger nooit aan de deur geweest. Wij hebben een camera om dat aan te kunnen tonen.

Onze wijk is het laatste stuk van de bezorgronde voor deze bezorger. Hij was precies 8 uur na het begin van zijn ronde gestopt volgens de app van PostNL. Toen minuten later kregen wij de melding dat wij niet thuis waren en ons pakket naar een pakketpunt was gebracht en daar twee dagen later opgehaald kon worden.
Zie hier het probleem van de postbezorgers. Zij krijgen weinig betaald voor soms zware arbeid. Ik kan me zomaar voorstellen dat na 8 uur sjouwen hij/zij het zat is en denkt ik geef de rest wel af bij een afhaalpunt. En hij/zij heeft dan geen zin meer om ook nog eens 10 afhaalpunten af te gaan, dus wordt het bij 1 punt afgegeven. Het is misschien allemaal niet volgens de regels maar wel begrijpelijk. Iedereen is het na een zware werkdag van 8 uur wel zat denk ik.
En vanaf het toetsenbord is het gemakkelijk klagen dat het niet volgens de regels is maar denk even verder. Sommige zaken kun je ook gewoon in een winkel gaan halen zoals vroeger maar daar schijnt niemand tijd voor te hebben. Helaas is de tijd van de bezorger ook beperkt.

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het alternatief is natuurlijk dat klagende niet-ontvangers zelf gaan bezorgen. Levert een mooi zakcentje op, en dan weet je zeker dat alles wat door je eigen handen gaat daadwerkelijk bezorgd wordt.

M.V.K.
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2020 13:13

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door M.V.K. »

Dirkie schreef:
03 okt 2024 08:41
M.V.K. schreef:
01 okt 2024 17:18
Een interessante column, maar in ons geval is de bezorger nooit aan de deur geweest. Wij hebben een camera om dat aan te kunnen tonen.

Onze wijk is het laatste stuk van de bezorgronde voor deze bezorger. Hij was precies 8 uur na het begin van zijn ronde gestopt volgens de app van PostNL. Toen minuten later kregen wij de melding dat wij niet thuis waren en ons pakket naar een pakketpunt was gebracht en daar twee dagen later opgehaald kon worden.
Zie hier het probleem van de postbezorgers. Zij krijgen weinig betaald voor soms zware arbeid. Ik kan me zomaar voorstellen dat na 8 uur sjouwen hij/zij het zat is en denkt ik geef de rest wel af bij een afhaalpunt. En hij/zij heeft dan geen zin meer om ook nog eens 10 afhaalpunten af te gaan, dus wordt het bij 1 punt afgegeven. Het is misschien allemaal niet volgens de regels maar wel begrijpelijk. Iedereen is het na een zware werkdag van 8 uur wel zat denk ik.
En vanaf het toetsenbord is het gemakkelijk klagen dat het niet volgens de regels is maar denk even verder. Sommige zaken kun je ook gewoon in een winkel gaan halen zoals vroeger maar daar schijnt niemand tijd voor te hebben. Helaas is de tijd van de bezorger ook beperkt.
Met alle respect, dit is de omgekeerde wereld. Er is betaald voor levering aan het thuisadres.

PostNL legt met uw verhaal hun problemen op het bord van de klanten van webshops.
Dan speelt ook nog mee dat wij tegen het einde van de bezorgroute zitten. Volgens uw redenering zouden wij dan dus nooit meer pakjes kunnen ontvangen.

En ter uwer informatie: de inhoud van het pakket was inderdaad ook bij de groothandel zelf af te halen, ook bij andere groothandels. Om daar te komen zouden wij minimaal 40 minuten heen en 40 minuten terug nodig hebben met de auto.

Nevyn
Berichten: 1372
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dirkie schreef:
03 okt 2024 08:41
M.V.K. schreef:
01 okt 2024 17:18
Een interessante column, maar in ons geval is de bezorger nooit aan de deur geweest. Wij hebben een camera om dat aan te kunnen tonen.

Onze wijk is het laatste stuk van de bezorgronde voor deze bezorger. Hij was precies 8 uur na het begin van zijn ronde gestopt volgens de app van PostNL. Toen minuten later kregen wij de melding dat wij niet thuis waren en ons pakket naar een pakketpunt was gebracht en daar twee dagen later opgehaald kon worden.
Zie hier het probleem van de postbezorgers. Zij krijgen weinig betaald voor soms zware arbeid. Ik kan me zomaar voorstellen dat na 8 uur sjouwen hij/zij het zat is en denkt ik geef de rest wel af bij een afhaalpunt. En hij/zij heeft dan geen zin meer om ook nog eens 10 afhaalpunten af te gaan, dus wordt het bij 1 punt afgegeven. Het is misschien allemaal niet volgens de regels maar wel begrijpelijk. Iedereen is het na een zware werkdag van 8 uur wel zat denk ik.
En vanaf het toetsenbord is het gemakkelijk klagen dat het niet volgens de regels is maar denk even verder. Sommige zaken kun je ook gewoon in een winkel gaan halen zoals vroeger maar daar schijnt niemand tijd voor te hebben. Helaas is de tijd van de bezorger ook beperkt.
Ik zit zelf in de zorg, kan ik aan het eind van mijn dienst tegen de cliënt die nog op de wc zit zeggen , kom er zelf maar af?
want ik heb 8 uur keihard gewerkt tegen een honger loon?

Nijogeth
Berichten: 10567
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan een webshop verplichten om een pakje 6 km verderop op te halen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dirkie schreef:
03 okt 2024 08:41
Sommige zaken kun je ook gewoon in een winkel gaan halen zoals vroeger maar daar schijnt niemand tijd voor te hebben.
Tijd daarvoor heb ik wel, maar als ik de tijd heb, dan zijn heel erg veel van die winkels al gesloten. Koopavonden doen ze vaak niet meer of het is een vrijdag en op zaterdag wil ik genieten van mijn weekend. Als ik nu na mijn werk direct door kon om de zaken die ik wil kopen aan te schaffen, dan zou dat prima zijn, maar ik werk tot 17.00/17.15 en bij mij in het dorp sluit alles tussen 17.30 en 18.00. Open gaan ze tussen 9.00 en 10.00, maar dan ben ik al aan het werk. Dus bestel ik het en laat ik het bij mijn ouders afgeven (die een prima voorbeeld zijn van een winkel waar ik doordeweeks eigenlijk alleen maar in de laatste 10 minuten van de openingstijden binnen kan als ik snel doe).

Plaats reactie