LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kosten advocaat
kosten advocaat
Is het normaal dat een advocaat voor elke beantwoording van een vraag 18,69 euro rekent?
Ik heb contact met een advocaat gezocht voor hulp bij een scheiding. Ik moest 400,- euro vooruit betalen. Na het gesprek kwam de rekening van 675,- euro. Gevraagd of de 400,- euro daar niet vanaf getrokken werden. Die vraag bleek 18.69 te kosten. Nee dat word pas verrekend bij het afsluiten was het antwoord. Dat wilde ik, dus gemeld graag afrekenen en afsluiten. Dit kost ook weer 18,69. Ik kreeg een mail met de vraag om mijn bankrekening te geven waar het restant, ik had namelijk ook die 675,- euro betaald, naar overgemaakt moest worden. Ik heb toen gevraagd of het beantwoorden van die vraag me ook weer 18.69 euro kost.
Is dit een normale gang van zaken bij een advocaat? Ik heb er namelijk totaal geen ervaring mee
Ik heb contact met een advocaat gezocht voor hulp bij een scheiding. Ik moest 400,- euro vooruit betalen. Na het gesprek kwam de rekening van 675,- euro. Gevraagd of de 400,- euro daar niet vanaf getrokken werden. Die vraag bleek 18.69 te kosten. Nee dat word pas verrekend bij het afsluiten was het antwoord. Dat wilde ik, dus gemeld graag afrekenen en afsluiten. Dit kost ook weer 18,69. Ik kreeg een mail met de vraag om mijn bankrekening te geven waar het restant, ik had namelijk ook die 675,- euro betaald, naar overgemaakt moest worden. Ik heb toen gevraagd of het beantwoorden van die vraag me ook weer 18.69 euro kost.
Is dit een normale gang van zaken bij een advocaat? Ik heb er namelijk totaal geen ervaring mee
Re: kosten advocaat
Ik kan mij voorstellen dat een advocaat niet met een stopwatch bijhoudt hoeveel tijd hij aan iedere klant besteedt, maar dat hij bijvoorbeeld in blokjes van vijf of tien minuten werkt. Met een tarief per vijf of tien minuten. Dan zul je dus waarschijnlijk inderdaad een soort minimaal tarief hebben.
Ik kan het nog erger maken. Als je belt en je krijgt een balie medewerker en verder is niemand aanwezig betaal je een x bedrag . het zelfde is bij een accountant etc . Ik heb het gehad, terwijl ze wisten dat ik niet aanwezig was, en zij 3 maal gebeld hadden dat ik 3 maal mocht betalen.
Ja is normaal.
Ja is normaal.
Ik zou voor het antwoord deze video bekijken, waarin Peter R. de Vries uitlegt, dat het juist aan de professional is om de - juiste - vragen te stellen; eigenlijk hetzelfde als b.v. de huisarts.
Een goede advocaat hoort normaliter/aldus, zeg binnen een half uur, één of enkele oplossingen voor te stellen.
Een goede advocaat hoort normaliter/aldus, zeg binnen een half uur, één of enkele oplossingen voor te stellen.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 14 mar 2017 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
als je een advocaat nodig hebt om je te helpen bij het scheiden, wens ik je veel sterkte toe de komende tijd.
Een goede advocaat zou je dit van tevoren moeten hebben uitgelegd. Transparantie over tarieven en hoe die berekend worden is essentieel.
Als je dit weet, kan je er natuurlijk een beetje op plannen: zorg dat je (voor zover mogelijk natuurlijk) vragen en opmerkingen bundelt. Of ga op zoek naar een advocaat met een soepeler tarifering, zeker als je de komende tijd nog (veel) meer juridisch advies nodig hebt.
Als je dit weet, kan je er natuurlijk een beetje op plannen: zorg dat je (voor zover mogelijk natuurlijk) vragen en opmerkingen bundelt. Of ga op zoek naar een advocaat met een soepeler tarifering, zeker als je de komende tijd nog (veel) meer juridisch advies nodig hebt.
Van te voren moet duidelijkheid zijn over de tarieven.
Een vraag over een nota hoor je niet in rekening te brengen. Het beantwoorden van een mail over het dossier sluiten en daarop reageren en vervolgens de nodige handelingen verrichten kun je wel in rekening brengen.
Sommigen rekenen per 6 minuten, sommigen per nog meer minuten. Persoonlijk ben ik daar op tegen, vooral omdat er naar boven wordt afgerond. En rekenen per minuut is prima mogelijk.
Voor de duidelijkheid, goede software bevat wel degelijk een soort stopwatch ...
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Een vraag over een nota hoor je niet in rekening te brengen. Het beantwoorden van een mail over het dossier sluiten en daarop reageren en vervolgens de nodige handelingen verrichten kun je wel in rekening brengen.
Sommigen rekenen per 6 minuten, sommigen per nog meer minuten. Persoonlijk ben ik daar op tegen, vooral omdat er naar boven wordt afgerond. En rekenen per minuut is prima mogelijk.
Voor de duidelijkheid, goede software bevat wel degelijk een soort stopwatch ...
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
- Bijlagen
-
- timer.docx
- (23.17 KiB) 69 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Van te voren moet duidelijkheid zijn over de tarieven
Ik heb altijd begrepen dat in het uurloon 220,00 ex btw , van een advocaat ,kantoorkosten ( secretaresse) zijn inbegrepen. En ja, ik heb na opvragen inzage in faktuurkosten, ook gezien dat de advocaat deze kosten in rekening bracht.
Volgens mij hebben jullie een punten telling voor bijkomende kosten.
Ik heb altijd begrepen dat in het uurloon 220,00 ex btw , van een advocaat ,kantoorkosten ( secretaresse) zijn inbegrepen. En ja, ik heb na opvragen inzage in faktuurkosten, ook gezien dat de advocaat deze kosten in rekening bracht.
Als je de maan zou noemen kost hem dat veel omzet.
Informeer altijd eerst naar tarieven en voorwaarden en meestal is 1e gesprek ter info wel gratis.
Informeer altijd eerst naar tarieven en voorwaarden en meestal is 1e gesprek ter info wel gratis.
Als je nog enigszins door 1 deur kunt met je "aanstaande ex", er zijn ook advokaten die dit "fixed price" doen.Een goede advocaat zou je dit van tevoren moeten hebben uitgelegd. Transparantie over tarieven en hoe die berekend worden is essentieel.
Aan particulieren moeten altijd de (totaal)prijzen (ook) inclusief btw worden opgegeven. Ook eventuele onderdelen zoals kantoorkosten reiskosten etc. moet men van te voren aangeven.gosewijn schreef:Van te voren moet duidelijkheid zijn over de tarieven
Verder berekenen veel juristen weliswaar een percentage kantoorkosten, maar ik vind dat een idioot systeem (andere bedrijven/beroepsgroepen doen dat ook niet). Ik doe dus niet aan die onzin van kantoorkosten mee. En gelukkig denken er steeds meer langzamerhand zo over.
Is de advocaat vooraf niet duidelijk geweest over de kosten/btw, dan kun je hem/haar daar uiteraard op aanspreken.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Deze advocaat kon met 3 pennen te gelijk schtrijven . Blij dat ik er met heel veel problemen van af was.
He, wat naar! Zo hoort het echt niet, maar het komt helaas wel voor. Beschamend. Tip voor de toekomst: altijd vragen om duidelijkheid vooraf qua tarief, schrijfeenheden, bijkomende kosten etc. Dat geldt overigens ook bij andere tijdschrijvende beroepsgroepen, bij voorbeeld accountants.gosewijn schreef:Deze advocaat kon met 3 pennen te gelijk schtrijven . Blij dat ik er met heel veel problemen van af was.
Informeer ook naar de mogelijkheid van een fixed fee of een maximum bedrag.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
No cure no pay scheiding ? Misschien een gat in de markt
Wie had het over no cure no pay? Ik niet in ieder gevalbprosman schreef:No cure no pay scheiding ? Misschien een gat in de markt
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Maar aan het einde ben je nog steeds getrouwdbprosman schreef:No cure no pay scheiding ? Misschien een gat in de markt
Nee dat was ik.. ik opperde een (misschien) nieuw business modelWie had het over no cure no pay? Ik niet in ieder geval
Schatting , 10.000,00 eindsaldo 33.000,00 Kosten hoger beroep niet meegeteld . Zakelijk huurrecht. 4 jaar procedure ,schuld rechtbank uitstel uitstel uitstel.
Ben van alles af , blij nee , vn door rechtbank en deken .
Ben van alles af , blij nee , vn door rechtbank en deken .