LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Ik weet niet of ik de juiste categorie heb gekozen. Maar ik zit met mijn handen in het haar omdat het een “zooitje” is met het overstappen van energieleveranciers.
Gisteren heb ik een eindnota van NLE ontvangen met een opzegboete van €150 en een contractbreuk van €250, samen €400.
Per 10 mei 2021 is mijn nieuwe contact bij Engie gestart voor 3 jaar. Dit contract was ik een tijdje geleden aangegaan. Hiervoor werd ik gebeld door verkopers. Was ik eigenlijk helemaal vergeten tot ik een eindnota kreeg van NLE.
23 mei heb ik weer een verkoper aan de lijn gehad. Hier heb ik weer een contract gekregen van Budget energie. Deze gaat 14 januari 2022 in voor 3 jaar.
Omdat ik een eindnota heb gekregen met opzeg en contractbreuk boete. Ben ik bang dat ik straks op 14 januari 2022 ook precies hetzelfde krijgt maar dan van Engie. Ik heb Budget energie gebeld en mijn situatie uitgelegd en gevraagd of ik het contract mag ontbinden. Mij werd gezegd dat de bedenktijd verstreken is en zij niks meer kunnen doen. Wat betekent dat ik straks weer dezelfde boetes moet betalen maar dan aan Engie.
Ik heb nooit geweten of stilgestaan dat de contracten die ik aanging niet pas na 3 jaar automatisch pas in gingen. En mij werd ook nooit verteld dat er een contractbreuk boete bestond en deze niet vergoed werden. Tijdens de gesprekken met de verkopers heb ik vaak gevraagd of er adertjes onder het gras zaten. Mij werd toen verteld dat dat niet zo was. Wel werd mij verteld dat de opzegboete wel vergoed werd. Daar was ik wel van op de hoogte. Ook werd niet verteld dat de contracten eerder in gingen terwijl ik een 3 jarig contact heb lopen elders.
Kan ik die Budget Energie niet alsnog stopzetten zonder bijkomende boetes?
Als ik dit allemaal geweten had, was ik gewoon netjes 3 jaartjes bij NLE gebleven. Ik ben zelfs bereid terug te gaan naar NLE als alles terug gedraaid kan worden zonder boetes en extra kosten.
Zucht zucht
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Gr. Nhaye
Gisteren heb ik een eindnota van NLE ontvangen met een opzegboete van €150 en een contractbreuk van €250, samen €400.
Per 10 mei 2021 is mijn nieuwe contact bij Engie gestart voor 3 jaar. Dit contract was ik een tijdje geleden aangegaan. Hiervoor werd ik gebeld door verkopers. Was ik eigenlijk helemaal vergeten tot ik een eindnota kreeg van NLE.
23 mei heb ik weer een verkoper aan de lijn gehad. Hier heb ik weer een contract gekregen van Budget energie. Deze gaat 14 januari 2022 in voor 3 jaar.
Omdat ik een eindnota heb gekregen met opzeg en contractbreuk boete. Ben ik bang dat ik straks op 14 januari 2022 ook precies hetzelfde krijgt maar dan van Engie. Ik heb Budget energie gebeld en mijn situatie uitgelegd en gevraagd of ik het contract mag ontbinden. Mij werd gezegd dat de bedenktijd verstreken is en zij niks meer kunnen doen. Wat betekent dat ik straks weer dezelfde boetes moet betalen maar dan aan Engie.
Ik heb nooit geweten of stilgestaan dat de contracten die ik aanging niet pas na 3 jaar automatisch pas in gingen. En mij werd ook nooit verteld dat er een contractbreuk boete bestond en deze niet vergoed werden. Tijdens de gesprekken met de verkopers heb ik vaak gevraagd of er adertjes onder het gras zaten. Mij werd toen verteld dat dat niet zo was. Wel werd mij verteld dat de opzegboete wel vergoed werd. Daar was ik wel van op de hoogte. Ook werd niet verteld dat de contracten eerder in gingen terwijl ik een 3 jarig contact heb lopen elders.
Kan ik die Budget Energie niet alsnog stopzetten zonder bijkomende boetes?
Als ik dit allemaal geweten had, was ik gewoon netjes 3 jaartjes bij NLE gebleven. Ik ben zelfs bereid terug te gaan naar NLE als alles terug gedraaid kan worden zonder boetes en extra kosten.
Zucht zucht
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Gr. Nhaye
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Als ik onderstaande weergave lees, dan denk ik inderdaad: een zootje.
Dus je zat bij NLE, daar ben je te vroeg weggegaan (anders zou je geen boete krijgen), vervolgens zat je bij Engie voor 3 jaar, en ondertussen wordt je ook klant bij Budget Energie?N.Y. schreef: ↑09 jun 2021 18:46Gisteren heb ik een eindnota van NLE ontvangen met een opzegboete van €150 en een contractbreuk van €250, samen €400. Per 10 mei 2021 is mijn nieuwe contact bij Engie gestart voor 3 jaar. Dit contract was ik een tijdje geleden aangegaan. Hiervoor werd ik gebeld door verkopers. Was ik eigenlijk helemaal vergeten tot ik een eindnota kreeg van NLE. 23 mei heb ik weer een verkoper aan de lijn gehad. Hier heb ik weer een contract gekregen van Budget energie. Deze gaat 14 januari 2022 in voor 3 jaar.
Ja, dan kan je inderdaad ook weer boetes van Engie verwachten. Je had daar immers nog jaren te gaan. Hoe kwam je erop om terwijl je een driejarig contract had een nieuw contract af te sluiten?
Het leest alsof je totaal geen inzicht hebt in de contracten die je afsluit. Het belangrijkste is dan om alsnog dat overzicht te creëren, door van je meest belangrijke contracten de looptijden in beeld te brengen (bijvoorbeeld in een simpel excel-bestand). Zet daar dan ook bij wanneer je uiterlijk op moet zeggen, en vanaf wanneer je op mag zeggen.
-
- Berichten: 3461
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
En vooral nooit meer ingaan op "verkopers" Wat die allemaal zeggen aan de telefoon, op straat of aan de deur is later niet bewijsbaar en zij zullen alles zeggen om maar hun bonussen binnen te hengelen. En dat geldt voor alle verkopers die u spontaan benaderen, of sluit u ook contracten aan de deur met geloof verkopers zoals jehovas?
N.Y.
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12840
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
De denkfout die u maakt is dat je niet een contract krijgt, maar dat je die zelf aan gaat. U zat met een langdurig contract bij NLE, maar bent een ander contract aangegaan bij Engie. En terwijl u daar net klant bent gaat u alweer een nieuw contract aan met Budget Energie.
U bent diegene die steeds ja zegt en tekent, dan bent u zelf ook verantwoordelijk voor de gevolgen. U zit buiten de herroepingstijd, en dat wil dus zeggen betalen. Hopelijk een wijze les om niet zomaar ja te zeggen.
U bent diegene die steeds ja zegt en tekent, dan bent u zelf ook verantwoordelijk voor de gevolgen. U zit buiten de herroepingstijd, en dat wil dus zeggen betalen. Hopelijk een wijze les om niet zomaar ja te zeggen.
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Opzegboetes voor lopend contract zijn "normaal."
De boete voor contractbreuk heeft geen wettelijke basis, en hoef je niet te voldoen.
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... r-opzeggen
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
U hebt er een zootje van gemaakt en moet nu op de blaren zitten.
Zorg voor de toekomst dat u inzicht in uw administratie hebt en op orde.
Negeer alle telefoon en straat verkopers.
Maar als ik het door mij geschrevene lees, mosterd na de maaltijd.
Zorg voor de toekomst dat u inzicht in uw administratie hebt en op orde.
Negeer alle telefoon en straat verkopers.
Maar als ik het door mij geschrevene lees, mosterd na de maaltijd.
N.Y.
vindt dit leuk
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
enige tip die ik je kan geven is, zodra een verkoper belt meteen onderbreken "GEEN INTERESSE" en de rode knop indrukken van ophangen.
Helaas zal je ook van je huidige maatschappij een boete krijgen tenzij je nog onder die andere (nieuwe) uit kan komen.
Helaas zal je ook van je huidige maatschappij een boete krijgen tenzij je nog onder die andere (nieuwe) uit kan komen.
-
- Berichten: 3461
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
En dan heb je nu nog geluk dat ze je niet naar een superdure energiemaatschappij (zeer hoge vastrecht bedragen) hebben gelokt. Bij die bedrijven krijgen de verkopers de hoogste bonussen.
N.Y.
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Ik denk dat de klant opzegboete verward met het terugbetalen van het welkom cadeau wat ze kreeg bij het aangaan van het contract, binnen 1 jaar mag de energie maatschappij dit compleet terugvorderen.16again schreef: ↑10 jun 2021 10:41Opzegboetes voor lopend contract zijn "normaal."
De boete voor contractbreuk heeft geen wettelijke basis, en hoef je niet te voldoen.
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... r-opzeggen
De contractbreuk bedrag komt overeen met het maximum wat een energie maatschappij mag rekenen als de overeenkomst nog 2,5 jaar duurt. Dit is maximaal € 125,00 voor stroom en € 125,00 voor gas.
Jouw antwoord "De boete voor contractbreuk heeft geen wettelijke basis, en hoef je niet te voldoen" lijkt me dus voorbarig en onjuist omdat het kado gewoon het eerste jaar compleet teruggevraagd mag worden.
Maar concreet heeft TS er nogal een zooitje van gemaakt en zal ze de hoofdprijs betalen. En uiteraard is het dan de fout van de verkopers omdat zij niet weten dat TS gewoon blind zonder na te denken allemaal overeenkomsten afsluit.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
sylvesterb schreef: ↑10 jun 2021 11:59Omdat de boete voor het kado meer dan 50,- bedraagt, geldt die simpelweg niet.
Die bepaling uit het oude contact kun je vernietigen.
Uit eerdere link:Het kan zijn dat uw energieleverancier een onredelijke voorwaarde heeft opgenomen in de algemene voorwaarden. Dit is het geval wanneer:
-..
-...
-u het energiecontract binnen 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer dan 50 euro moet betalen voor het cadeau
Onredelijke voorwaarden mag u ongeldig maken. Dat heet ook wel ‘vernietigen’.
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Dank allen voor jullie berichten. Ik ben inderdaad te snel weggegaan van leverancier. Ik ben naïef geweest. Inderdaad mijn fout. In plaats van goedkoop is het nu allemaal nog duurder uiteindelijk. Ik wist wel dat mijn contract(en) 3 jaren duren. Maar dacht dat het nieuwe contact automatisch na 3 jaar pas ingingen. Ik vertrouwde erop dat alles vanzelf goed geregeld werd door de verkoper. Omdat er werd gezegd dat zij de overstap regelen etc. Aan de deur komen gelukkig geen verkopers. Ik word veel telefonisch benaderd. Maar zal nu zeker de rode knop drukken als ik word gebeld. Vind het wel zuur, kan nu niet veel doen dan op de blaren zitten blijkbaar
bupaul
, Dorfje
, J. Deltoer
en D34M0N
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Beetje tegenstrijdig met puntje:16again schreef: ↑10 jun 2021 12:09Omdat de boete voor het kado meer dan 50,- bedraagt, geldt die simpelweg niet.
Die bepaling uit het oude contact kun je vernietigen.
Uit eerdere link:Het kan zijn dat uw energieleverancier een onredelijke voorwaarde heeft opgenomen in de algemene voorwaarden. Dit is het geval wanneer:
-..
-...
-u het energiecontract binnen 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer dan 50 euro moet betalen voor het cadeau
Onredelijke voorwaarden mag u ongeldig maken. Dat heet ook wel ‘vernietigen’.
u het energiecontract binnen 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer moet betalen dan het cadeau nu waard is
Dus volgens jouw is het onredelijk als ik € 250,-- krijg als cadeau en binnen 1 jaar opzeg, ik zie een verdienmodel. Veelal betalen de andere energie maatschappijen je opzegboete.
Dus 200 euro verdienen en bij de volgende herhaal je het truckje....
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Naast het cadeau (max 50,-) , dien je ook nog de normale opzegvergoeding te betalen. Deze is afhankelijk van resterende looptijd , en of je ook gas hebt.sylvesterb schreef: ↑10 jun 2021 18:33Beetje tegenstrijdig met puntje:
u het energiecontract binnen 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer moet betalen dan het cadeau nu waard is
Dus volgens jouw is het onredelijk als ik € 250,-- krijg als cadeau en binnen 1 jaar opzeg, ik zie een verdienmodel. Veelal betalen de andere energie maatschappijen je opzegboete.
Dus 200 euro verdienen en bij de volgende herhaal je het truckje....
Volgens mij wordt alleen de verkoper er echt beter van.
-
- Berichten: 1464
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Het kan nog iets opleveren om in het contract of op de website van de opvolgende energieleverancier(s) te kijken of er staat dat ze de opzegboete vergoeden; in dat geval deze factu(u)r(en) van opzegboetes doorschuiven.
Ik had onlangs ook telefonisch contact m.b.t. overstappen naar een andere leverancier, telefonisch werd aangegeven dat het nieuwe contract dan zou ingaan op het moment dat de oude afloopt zoals ook TS veronderstelde (hoewel dat we onwaarschijnlijk is als het nog bijna 3 jaar loopt).
Op het website-formulier van die leverancier die ik belde staat alleen dat je moet invullen op welke datum het huidige contract afloopt, dat suggereert maar belooft niet dat ze die datum als startdatum nemen of de opzegboete gaan betalen.
Ik had onlangs ook telefonisch contact m.b.t. overstappen naar een andere leverancier, telefonisch werd aangegeven dat het nieuwe contract dan zou ingaan op het moment dat de oude afloopt zoals ook TS veronderstelde (hoewel dat we onwaarschijnlijk is als het nog bijna 3 jaar loopt).
Op het website-formulier van die leverancier die ik belde staat alleen dat je moet invullen op welke datum het huidige contract afloopt, dat suggereert maar belooft niet dat ze die datum als startdatum nemen of de opzegboete gaan betalen.
N.Y.
vindt dit leuk
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Dat is wel een puntje om ernaar te kijken met de datum…. Ik heb wel begrepen dat de opzegboete wel vergoed worden per product €75, zou dan in totaal €150 terug krijgen.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Het is inderdaad zo dat er boete moet betaald worden als ze een goedkoper tarief aangeboden hebben. Dit is het te goede prijsvoordeel dat aangerekend kunnen van de meerprijs aanrekenen. Natuurlijk staat dit in kleine lettertjes. Van de andere kant wordt dit ofwel niet duidelijk verteld of in het contract aangeduid( uitleg: je had het kunnen lezen). Het is ook om niet zo snel over een andere firma. Het bekijken via de VREG is ook zo ingewikkeld om de juiste firma te vinden.
N.Y.
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 aug 2019 14:48
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Een contractbreuk kan ik best volgen. Maar als het contractbreuk veroorzaakt wordt dat je gaat samenwonen, of als je de woning niet meer kunt bewonen, en terug moet naar bijvoorbeeld je ouders. Duidelijk is toch dat als er geen mogelijkheid is om je contract mee kunt nemen niet kan leiden tot een contractbreuk boete. Mij overkwam het.
Mijn partner overlijd. Ik leer een nieuwe partner kennen. We gaan samenwonen op haar adres. Daar is uiteraard een leverings contract. Dus ik trek daarin en wordt door mijn energie bedrijf beboet wegens contractbreuk. Mijn overtuiging is dat dit geen redelijkheid bevat. Immers je kan maar een leverancier handhaven. Hoe denk het forum hierover.
Mijn partner overlijd. Ik leer een nieuwe partner kennen. We gaan samenwonen op haar adres. Daar is uiteraard een leverings contract. Dus ik trek daarin en wordt door mijn energie bedrijf beboet wegens contractbreuk. Mijn overtuiging is dat dit geen redelijkheid bevat. Immers je kan maar een leverancier handhaven. Hoe denk het forum hierover.
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Wiens keus was het om te gaan samenwonen? Wiens keus was het om een contract aan te gaan ( voor meerdere jaren blijkbaar )?Ferdinand1954 schreef: ↑08 aug 2021 12:53Een contractbreuk kan ik best volgen. Maar als het contractbreuk veroorzaakt wordt dat je gaat samenwonen, of als je de woning niet meer kunt bewonen, en terug moet naar bijvoorbeeld je ouders. Duidelijk is toch dat als er geen mogelijkheid is om je contract mee kunt nemen niet kan leiden tot een contractbreuk boete. Mij overkwam het.
Mijn partner overlijd. Ik leer een nieuwe partner kennen. We gaan samenwonen op haar adres. Daar is uiteraard een leverings contract. Dus ik trek daarin en wordt door mijn energie bedrijf beboet wegens contractbreuk. Mijn overtuiging is dat dit geen redelijkheid bevat. Immers je kan maar een leverancier handhaven. Hoe denk het forum hierover.
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
Wil je de meningen van de mensen hier weten of wil je tips horen over mogelijke stappen die je kunt ondernemen?
Met tips kan ik je niet helpen, Alfatrion, de juridisch expert hier, kan je daar wellicht mee helpen.
Mijn mening: Bij een contract voor bepaalde tijd gaan beide partijen een verplichting aan. De energieleverancier biedt een gunstiger tarief in ruil voor de belofte van jou om een bepaalde tijd klant te blijven. Niemand dwingt je om een contract voor bepaalde tijd aan te gaan. Als je graag de vrijheid wilt hebben om op ieder moment over te stappen of op te zeggen, dan kun je beter kiezen voor een contract voor onbepaalde tijd.
Heeft jouw nieuwe partner ook een contract voor bepaalde tijd? Als dat niet zo is, dan zouden jullie kunnen stoppen met die leverancier en jouw abonnement door laten lopen op het adres waar jullie samen gaan wonen.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Opzegboete en contractbreuk boete energieleverancier
In principe maakt de reden van opzegging niet uit voor de boete.Ferdinand1954 schreef: ↑08 aug 2021 12:53Een contractbreuk kan ik best volgen. Maar als het contractbreuk veroorzaakt wordt dat je gaat samenwonen, of als je de woning niet meer kunt bewonen, en terug moet naar bijvoorbeeld je ouders. Duidelijk is toch dat als er geen mogelijkheid is om je contract mee kunt nemen niet kan leiden tot een contractbreuk boete. Mij overkwam het.
Mijn partner overlijd. Ik leer een nieuwe partner kennen. We gaan samenwonen op haar adres. Daar is uiteraard een leverings contract. Dus ik trek daarin en wordt door mijn energie bedrijf beboet wegens contractbreuk. Mijn overtuiging is dat dit geen redelijkheid bevat. Immers je kan maar een leverancier handhaven. Hoe denk het forum hierover.
Heeft de nieuwe partner geen contract, wat wel al kosteloos opzegbaar is? Dan kun je jouw contract mee proberen te nemen.