Termen zoals 'fraude' en 'oplichting' in reviews zijn gevoelsuitspraken

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Consumenneke

Termen zoals 'fraude' en 'oplichting' in reviews zijn gevoelsuitspraken

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Radar van Avrotros was zo'n beetje de eerste die een rechter zo ver kreeg dat deelnemers aan het forum termen mochten gebruiken zoals oplichters in hun beoordeling van leveranciers. De rechter suggereerde destijds wel dat negatieve beoordelingen na verloop van tijd opgeschoond konden worden.

Recent stond de incasso-tweeling Hendriks & Hendriks bij de rechter om te eisen dat Google enkele negatieve recensies zou verwijderen, zo meldt Quote. De zoekmachine zou na de eerste aanmaning inderdaad enkele reviews over hun bureau Debtt verwijderd hebben, maar niet voldoende naar de zin van het tweetal. Ze stoorden zich vooral aan stempels zoals ‘fraude, 'agressief' en 'arrogant’. Termen als ‘fraude’ en ‘oplichting’ vallen wat de rechter betreft echter onder de noemer gevoelsuitingen, zo bleek afgelopen najaar.

Ook het Gerechtshof Lelystad zette onlangs een streep door de eisen van de gebroeders. [ECLI:NL:GHARL:2026:5138] Het belang van Google en gebruikers om kritische reviews te kunnen plaatsen weegt hier zwaarder dan het belang van Debtt om de negatieve reviews weg te krijgen.
Met de voorzieningenrechter en Google is het hof van oordeel dat de in de reviews gebezigde termen ‘fraude’, ‘vals’, ’ik beschouw de acties als oplichting’, ‘ze proberen je op te lichten’ etc., mede gelet op de verdere bewoordingen, toonzetting en algehele sfeer van de reviews, moeten worden beschouwd als subjectieve belevingsoordelen die (ook in de ogen van de gemiddelde lezer van de reviews) niet de pretentie hebben iets gefundeerds mee te delen over strafrechtelijke verwijtbaarheid zijdens Debtt maar enkel de (in emotionele en ondiplomatieke bewoordingen gegoten) reflectie vormen van een kennelijk (sterk) negatieve ervaring met het incassowerk van Debtt.

Hierop aansluitend volgt het hof Debtt c.s. evenmin in de opvatting dat de reviews onnodig grievend zouden zijn respectievelijk als smaad, laster of belediging in de ban moeten worden gedaan.

Daarbij merkt het hof op dat de aard van het (naar het hof wel wil aannemen: dikwijls ‘ondankbare’) werk van incassobureaus zoals Debtt onvermijdelijk meebrengt dat degenen die de incassowerkzaamheden van zo’n bureau moeten ondergaan, in het algemeen geneigd zullen zijn die werkzaamheden veeleer (sterk) negatief dan positief te waarderen, ongeacht of het betreffende bureau volgens de regelen der kunst te werk is gegaan of niet. Ook tegen deze (ook voor de gemiddelde lezer kenbare) achtergrond, waarbij (sterk) negatieve en/of (sterk) impulsieve emoties in reactie op het werk van een incassobureau menselijkerwijs te verwachten zijn (vgl. randnummer 40 van de memorie van grieven), is het hof het met Google eens dat de onder (iii) hiervoor genoemde kwalificatie(s) van de beide reviews niet op zijn plaats is (zijn). Bij dit alles weegt het hof mee dat voor inperking van de uitingsvrijheid de lat hoog ligt en dat dit aspect niet kan worden genegeerd bij de beoordeling of een uitlating, zoals in dit geval de reviews van ‘ [naam2] ’ en ‘ [naam3] ’, de grenzen van het toelaatbare overschrijdt.
De hogere rechter bevestig met andere woorden dat (sterk) negatieve en/of (sterk) impulsieve emoties in reactie op het werk van een incassobureau menselijkerwijs te verwachten zijn.

Een normale menselijke reactie dus. 8)

J. Deltoer

Re: Termen zoals 'fraude' en 'oplichting' in reviews zijn gevoelsuitspraken

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het is nog vroeg, maar om 08.00 sta ik voor de supermarkt voor chips en nootjes.
Bier heb ik nog.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
21 aug 2026 05:09
Daarbij merkt het hof op dat de aard van het (naar het hof wel wil aannemen: dikwijls ‘ondankbare’) werk van incassobureaus zoals Debtt onvermijdelijk meebrengt dat degenen die de incassowerkzaamheden van zo’n bureau moeten ondergaan, in het algemeen geneigd zullen zijn die werkzaamheden veeleer (sterk) negatief dan positief te waarderen, ongeacht of het betreffende bureau volgens de regelen der kunst te werk is gegaan of niet.
Moet zeggen dat dit effect me wel heel bekend voorkomt ja :mrgreen:
Consumenneke schreef:
21 aug 2026 05:09
Een normale menselijke reactie dus. 8)
Logische uitspraak, in lijn met staande jurisprudentie.

Ondanks dat het een normale menselijke reactie is, kan het overigens wel goed zijn om betrokkenen in voorkomende gevallen/ topics op het straf- en civielrechtelijke onderscheid te wijzen, zeker als dat van belang is voor (de effectiviteit van) de eventuele vervolgstappen die gezet gaan worden.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
21 aug 2026 08:41

Ondanks dat het een normale menselijke reactie is, kan het overigens wel goed zijn om betrokkenen in voorkomende gevallen/ topics op het straf- en civielrechtelijke onderscheid te wijzen, zeker als dat van belang is voor (de effectiviteit van) de eventuele vervolgstappen die gezet gaan worden.
Vooral dit denk ik ja, want hoewel inderdaad menselijk. Als in, uit emote impulsief allerlei zaken gaan roepen of het nu zo is of niet. Daar zijn mensen inderdaad goed in en het zal ons allemaal wel eens gebeuren.

Echter werkt het gebruiken van dit soort juridisch termen op die wijze gewoon averechts, en verliezen dit soort beschuldigingen aan kracht als het te pas, maar vooral on te pas gebruikt wordt om de emoties uit te drukken. 9 van de 10 beschuldigingen, misschien zelfs wel 99 van de 100, van bijvoorbeeld oplichting in uitingen door consumenten op het internet komt niet in de buurt van wat wettelijk oplichting is, waardoor in ieder geval ik, dat soort uitingen amper nog serieus nemen. En ik vermoed dat (veel) meer mensen dat hebben. Waardoor je waarschijnlijk ook zaken niet meer serieus neemt en de aandacht geeft die ze mogelijk wel verdient omdat in die gevallen de posters wel daadwerkelijk slachtoffer zijn en niet maar wat roepen uit frustratie.

Zelfs met bijvoorbeeld diefstal begin het je het ook al te zien, waar mensen iets diefstal noemen terwijl er nooit iets gestolen is als je het verhaal volgt. Er is dan bijvoorbeeld iets vermist, maar ze benoemen het constant als gestolen, zonder een diefstal te kunnen duiden.

Nu gaat het mijn inziens te ver om mensen aan te klagen die uit impuls bijvoorbeeld 1x zoiets roepen, dat is meer zou het daadwerkelijk een laster campagne ofzo worden. Maar ik zou het toejuichen als mensen wat minder op de impuls zouden posten online en even een keer goed ademhalen en correct omschrijven wat ze overkomen is zodat serieuze berichten over bijvoorbeeld fraude of oplichting niet ondergesneeuwd raken door emotie gevoede posts zonder enige inhoudelijke basis.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het hof heeft rekening gehouden met het werkgebied van het betreffende incassobureau en de met impulsieve krachttermen geplaatste recensies te verwachten waren.
Een te verwachte impulsieve negatieve recensie is in de incassobranche meer regel dan uitzondering omdat ze openstaande schulden willen innen.

Wel grappig dat u alleen deze incassobureau casus aanhaalt want in een andere casus die een consumenten aankoop betrof heeft de rechter heel anders beslist https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:4056

Het komt er dus op neer dat niet alle krachttermen zoals fraude en oplichting impulsief zijn en voor lief genomen moeten worden omdat bedrijven er wel degelijk schade door kunnen lijden
Buiten de negatieve recensies kan de plaatser indien bekend in een civiele zaak voor smaad en laster aangeklaagd worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit die uitspraak:
Hoewel schokkend en onder omstandigheden zelfs beledigend taalgebruik in het kader van het aan de kaak stellen van een misstand in beginsel toelaatbaar kan zijn, vereist dit dat daarvoor enige steun kan worden gevonden in beschikbaar en voldoende concreet feitenmateriaal. Dit is naar voorlopig oordeel niet het geval.
En dat matcht weer prima met de huisregels hier:
• Belastende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.
Ik zie in de praktijk ook regelmatig dat de mods beschuldigingen van oplichting weghalen uit openingsposts, soms pro-actief, soms op basis van meldingen.

Prima, lijkt me.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
21 aug 2026 15:23
Wel grappig dat u alleen deze incassobureau casus aanhaalt want in een andere casus die een consumenten aankoop betrof heeft de rechter heel anders beslist.
Dat is het voordeel van een forum. Andere deelnemers kunnen andere voorbeelden aanhalen en zo de gedachtenwisseling versterken. U verwacht hopelijk geen compleet exposé in elk nieuw bericht.
Ron5300 schreef:
Buiten de negatieve recensies kan de plaatser indien bekend in een civiele zaak voor smaad en laster aangeklaagd worden.
Genoemde zaak betrof reviews die door Debtt als onecht, ongefundeerd en onnodig grievend bestempeld werden. Ik meen dat ze daarom als onrechtmatig en beschadigend opgevoerd zijn.

Smaad en laster zijn strafrechtelijke vergrijpen ofwel klachtdelicten, dus daarmee moet je naar de politie. Die ziet je al aankomen met je negatieve review. Wil je het dan toch voor de rechter brengen, dan zul je er een privaatrechtelijke draai aan moeten geven door de uitingen als onrechtmatige daad te bestempelen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
Wel grappig dat u alleen deze incassobureau casus aanhaalt want in een andere casus die een consumenten aankoop betrof heeft de rechter heel anders beslist https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:4056
In die zaak mocht een van de berichten wel blijven staan! Goed voorbeeld wat wel mag (....al denkt mijn leraar Nederlands daar anders over).
Er is niks mis met een op feiten gebaseerd review die niet onnodig grievend is.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
Wel grappig dat u alleen deze incassobureau casus aanhaalt want in een andere casus die een consumenten aankoop betrof heeft de rechter heel anders beslist.
Dat was een zaak tegen één teleurgestelde boze klant die zijn autoverkoper bestempelde als oplichter.

Toch iets anders dan de aanbieder van een review-platform van wie gevraagd wordt negatieve reviews te verwijderen.

Persoonlijk vind ik ook dat zware etiketten zoals fraude en oplichting goed onderbouwd moeten worden, dus ik snap de regels van dit forum goed. Maar ik vind ook dat je iemand met een andere mening geen troll kan noemen. Zeg dan liever iets intelligents.

Plaats reactie