Dove deo 'anti witte vlekken' misleidend?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Paul Witte

Dove deo 'anti witte vlekken' misleidend?

Bericht door Paul Witte »

Hallo forum/Radar,

Al jaren gebruik ik trouw Dove deodorant, met name de variant die claimt “anti witte strepen en gele vlekken” te zijn. Juist daarom viel het me op dat ik in de oksels van mijn T-shirts steeds meer last kreeg van een soort koekvorming: een stugge, harde laag die zeer ongemakkelijk draagt. Zelfs in nieuwe T-shirts ontstaan deze plekken al snel.

Ik heb van alles geprobeerd (Biotex, ossengal, soda, kookwas), maar de vlekken blijven hardnekkig aanwezig. De shirts zijn schoon, maar de stugge plekken verdwijnen niet. Dat is extra frustrerend, omdat Dove juist belooft kleding tegen dit soort vlekken te beschermen.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat deze deodorant Aluminium Sesquichlorohydrate bevat, een zwaardere variant van Aluminium Chloride. Mijn vermoeden: dit vormt samen met zweet een residu dat zich hecht aan de stof.

:?: Ik heb Dove klantenservice gemaild (21-07-2025) omtrent mijn klachten en bevindingen en kreeg een merkwaardig antwoord. namelijk dat deze gele vlekken (de koekvorming) nooit kan komen door hun product maar dat het te wijten is aan zweet, huidvet en het was proces(?!) Klink klare onzin als je het mij vraagt. Nog nooit gehoord dat er specifiek gele vlekken onder de oksels ontstaan door huidvet, laat staan 'het was proces'!

Hierop heb ik Dove weer benaderd dat ze hiermee een tegenstrijdige boodschap afgeven. Hun product claimt namelijk duidelijk gele vlekken te voorkomen en op deze manier proberen ze de verantwoordelijkheid bij de gebruiker neer te leggen wat dus een beetje dubieus is.

:!: Ik heb ze uitgelegd dat bij gebruik van de deodorant een wit poederachtige stof op de huid blijft zitten en dat het veel aannemelijker is dat de bestanddelen in de deodorant i.c.m. zweet een residu vormen en hechten aan de stof onder de oksels.

:?: Alsmede heb ik Dove gevraagd of ze bereid zijn deze kwestie nader te onderzoeken en eventueel de formulering en de claims op de verpakkingen kritisch te heroverwegen. Dove heeft niet inhoudelijk gereageerd op deze laatste mail maar toezegging gedaan dat mijn vraag naar de juiste collega's worden doorgezet en dat ik na ongeveer één week antwoord zou mogen verwachten.

Na drie weken niets gehoord te hebben heb ik nogmaals een mail gestuurd dat ik nog geen reactie heb mogen ontvangen. - "Wegens vakanties van verschillend personeel duurt het wat langer dan wij willen... nog even geduld!"

Ondertussen zijn er 7 weken verstreken en Dove lijkt de keuze te hebben gemaakt geen reacties meer te willen geven ondanks ze hebben toegezegd mij te woord te staan omtrent de problemen die ik ondervind. Het lijkt mij niet dat ik de enige bent die deze klachten of dat ik speciale dikke zweetklieren heb o.i.d. :?

Ik ben benieuwd of anderen dit probleem ook ervaren met Dove deodorant. En vooral: wat kan je als consument doen als een merk zulke tegenstrijdige claims maakt en vervolgens niet met een oplossing komt?

Het gaat mij niet alleen om mijn portemonnee (T-shirts die ik te snel moet weggooien), maar ook om verspilling en milieubelasting.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

BL2
Beste antwoord
Gekozen door Paul Witte

Re: Dove deo 'anti witte vlekken' misleidend?

door BL2 » 10 sep 2025 13:17

Paul Witte schreef:
10 sep 2025 10:02
Ik ben benieuwd of anderen dit probleem ook ervaren met Dove deodorant. En vooral: wat kan je als consument doen als een merk zulke tegenstrijdige claims maakt en vervolgens niet met een oplossing komt?
Beste oplossing: Neem een ander merk, misschien nog voordeliger en beter ook dan Dove.
BL2

Bericht door BL2 »

Paul Witte schreef:
Beste oplossing: Neem een ander merk, misschien nog voordeliger en beter ook dan Dove.

witte angora

Bericht door witte angora »

Paul Witte schreef:
Eerlijk gezegd gebruik ik al heel lang geen deodorant meer. Het werkt vaak niet afdoende, gele plekken krijg je toch, en er komt een lucht vanaf die me niet blij maakt. Gewoon een goede dagelijkse hygiëne (dus ook geen fabriekszeep), en geen enkel probleem meer. Toegegeven: het kost een paar weken tijd om die overstap te kunnen maken, maar als je die stap eenmaal gezet hebt mis je er niks meer aan.

Methusalah

Bericht door Methusalah »

Die bestandsdelen zitten er al een tijdje in en aangezien je het al jaren gebruikt lijkt het mij dus niet logisch dat het door de deo komt. Jouw zweet daarentegen is wel aan verandering onderhevig naarmate je ouder wordt, anders gaat eten, etc. Dat is een biochemisch proces wat bij iedereen weer anders werkt.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Er zou geen witte poederige substantie moeten komen, dan gaat er iets mis. Als je veel last hebt van zweet, dan raad ik een deoroller aan met aluminiumchloride. Die op de plekken waar het meeste zweet ontstaat en dan heb je er amper nog last van.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ik herken het probleem, maar dan met Nivea rollers. Heb toen diverse "gewone" deo's geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. Ik ben overgestapt op een merk zonder (dus niet mét, zoals Nijogeth hieronder schreef) aluminiumchloride en het probleem was opgelost.

Het gebruik van aluminiumchloride kan op de korte termijn effectief zijn, maar is slecht voor je lichaam: je verstopt er immers makkelijk je zweetklieren mee, je kan je hormoonhuishouding ontregelen en de kankerverwekkendheid staat ook nog ter discussie. Bovendien is het juist een bekende veroorzaker van die gele vlekken.

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

Paul Witte schreef:
:?: Alsmede heb ik Dove gevraagd of ze bereid zijn deze kwestie nader te onderzoeken en eventueel de formulering en de claims op de verpakkingen kritisch te heroverwegen. Dove heeft niet inhoudelijk gereageerd op deze laatste mail maar toezegging gedaan dat mijn vraag naar de juiste collega's worden doorgezet en dat ik na ongeveer één week antwoord zou mogen verwachten.
Dat is de omgekeerde wereld. U claimt dat de problemen worden veroorzaakt door Dove, dan is het ook aan u om dat aan te tonen. Het is niet zo dat Dove onderzoek moet doen om uw verhaal te ontkrachten.

Paul Witte

NeoDutchio schreef:
10 sep 2025 14:43
Paul Witte schreef:
Dat is de omgekeerde wereld. U claimt dat de problemen worden veroorzaakt door Dove, dan is het ook aan u om dat aan te tonen. Het is niet zo dat Dove onderzoek moet doen om uw verhaal te ontkrachten.
Ik beweer u het tegendeel dat dit de omgekeerde wereld is. Dove gebruikt deze claim als verkooppunt deze vlekken juist te voorkomen! Uw bewering is juist de omgekeerde wereld. Waarom mag een consument niet kritisch zijn en vragen stellen? Mensen die het zelfde probleem hebben met een bedrijf staan samen een stuk sterker namelijk. Het komt geregeld voor dat bedrijven zich anders voordoen dan wat ze aanprijzen en zo de klant/consument misleiden tot een aankoop. Kijkt u eigenlijk wel naar de segmenten van Radar? Dit punt komt in elke aflevering juist aan bod...

Paul Witte

witte angora schreef:
10 sep 2025 13:26
Paul Witte schreef:
Eerlijk gezegd gebruik ik al heel lang geen deodorant meer. Het werkt vaak niet afdoende, gele plekken krijg je toch, en er komt een lucht vanaf die me niet blij maakt. Gewoon een goede dagelijkse hygiëne (dus ook geen fabriekszeep), en geen enkel probleem meer. Toegegeven: het kost een paar weken tijd om die overstap te kunnen maken, maar als je die stap eenmaal gezet hebt mis je er niks meer aan.
Bedankt voor uw reactie. Echter met alle respect; Ik sport drie maal per week rond de twee uur. Als er geen vorm van deodorant word gebruikt zal dit door niemand in de sportschool in dank worden afgenomen, of door mijn collega's, patiënten of door mijn gezin. Mensen die geen deodorant gebruiken en s'avonds gaan sporten..... loop je met een grote boog omheen en de lucht blijft vaak nog hangen ook. Wellicht ruiken ze zelf dit niet maar zelf vind ik de lucht die deze personen met zich meedragen ronduit 'smerig'. Met alle respect uiteraard.

Ik ben naar Dove overgestapt enkele jaren terug omdat dit een redelijk neutrale frisse geur heeft terwijl veel andere merken al snel naar Pot-Purri WC verfrisser gaan ruiken. Ik durf niet te zeggen wanneer ik de 'anti witte vlekken' variant ben gaan gebruiken maar dit probleem lijkt te zijn ontstaan na het gaan gebruiken van dit type deodorant.

Paul Witte

Moneyman schreef:
10 sep 2025 14:24
Ik herken het probleem, maar dan met Nivea rollers. Heb toen diverse "gewone" deo's geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. Ik ben overgestapt op een merk zonder (dus niet mét, zoals Nijogeth hieronder schreef) aluminiumchloride en het probleem was opgelost.

Het gebruik van aluminiumchloride kan op de korte termijn effectief zijn, maar is slecht voor je lichaam: je verstopt er immers makkelijk je zweetklieren mee, je kan je hormoonhuishouding ontregelen en de kankerverwekkendheid staat ook nog ter discussie. Bovendien is het juist een bekende veroorzaker van die gele vlekken.
Bedankt voor uw reactie. De toevoeging van Aluminium Chloride is juist toegevoegd om de zweetporien te doen verstoppen. Dit is niet een negatief bijkomend neveneffect ;-) Daarnaast is het onderzocht en aangetoond dat gebruik van deodoranten geen kankerverwekkende eigenschappen hebben en veroorzaken ook geen verstoringen in de hormoonbalans. Dit zijn socialmedia hoaxen.

Ik weet wel dat ik nu op zoek ga naar een alternatief die hopelijk net zo lekker fris ruikt en geen loze beloften maakt en niet nakomt. Ik ga de producten van Nivea eens nader bekijken ;-)

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Paul Witte schreef:
10 sep 2025 16:16
Bedankt voor uw reactie. Echter met alle respect; Ik sport drie maal per week rond de twee uur. Als er geen vorm van deodorant word gebruikt zal dit door niemand in de sportschool in dank worden afgenomen, of door mijn collega's, patiënten of door mijn gezin. Mensen die geen deodorant gebruiken en s'avonds gaan sporten..... loop je met een grote boog omheen en de lucht blijft vaak nog hangen ook. Wellicht ruiken ze zelf dit niet maar zelf vind ik de lucht die deze personen met zich meedragen ronduit 'smerig'. Met alle respect uiteraard.
Er zijn een aantal zaken die u moet onderscheiden.

Een vieze zweet geur wordt veroorzaakt door bacteriën. Het warm en vochtige klimaat onder uw oksels zijn een prima kweekbodem voor bacteriën. De bacteriën breken het zweet af en daarbij komen de vieze geuren vrij.

Een deodorant met parfum wordt gebruikt om eventuele vieze geuren te maskeren. Het parfum ruikt sterker dan de zweetgeur is het idee.

Een deodorant met aluminum-chloride of een variant werkt anders, aluminum-chloride creëert een gel die de zweetklieren afsluit.

Een deodorant kan ook bacteriën dodende ingrediënten hebben. Deze doden de bacteriën waardoor deze geen zweet afbreken.

Een deodorant met talk werkt ook anders, de talk neemt het vocht op zodat de bacteriën geen kans krijgen om het zweet om te zetten.

En dan hebben we vaak ook deodoranten die deze zaken combineren.

Het is erg van de persoon en de persoonlijke hygiene afhankelijk hoeveel bacteriën er onder iemands oksel leven. Iemand die zich na het werk zich verkleed en zich dan even onder de oksels wast, zal minder snel last hebben van een zweetstank dan iemand die na een dag werken bezweet thuiskomt en in dezelfde kleding naar de sportvereniging gaat.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Paul Witte schreef:
10 sep 2025 16:24
Bedankt voor uw reactie. De toevoeging van Aluminium Chloride is juist toegevoegd om de zweetporien te doen verstoppen. Dit is niet een negatief bijkomend neveneffect ;-)
Dat het een bedoeld effect is maakt het natuurlijk niet onschadelijk... Je lichaam kan immers z'n afvalstoffen niet goed meer afvoeren.
Paul Witte schreef:
Daarnaast is het onderzocht en aangetoond dat gebruik van deodoranten geen kankerverwekkende eigenschappen hebben en veroorzaken ook geen verstoringen in de hormoonbalans. Dit zijn socialmedia hoaxen.
Dat is veel te stellig. De meningen en onderzoeksresultaten lopen uiteen, onderzoeken bij vrouwen met borstkanker toonden een verband aan. De consensus is dat de potentiele kankerverwekkendheid niet voldoende is aangetoond. Maar "hoax" roepen is wat mij betreft te makkelijk. Maar doe vooral wat goed voelt :P
Paul Witte schreef:
Ik weet wel dat ik nu op zoek ga naar een alternatief die hopelijk net zo lekker fris ruikt en geen loze beloften maakt en niet nakomt. Ik ga de producten van Nivea eens nader bekijken ;-)
Succes. Je weet alvast dat de kans op exact dezelfde problemen groot is :D

Overigens schreef onze onvolprezen Radar-redactie hier 7 jaar geleden al een (niet zo goed) artikeltje over.

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

Paul Witte schreef:
10 sep 2025 16:05
NeoDutchio schreef:
10 sep 2025 14:43
Paul Witte schreef:
Ik beweer u het tegendeel dat dit de omgekeerde wereld is. Dove gebruikt deze claim als verkooppunt deze vlekken juist te voorkomen! Uw bewering is juist de omgekeerde wereld. Waarom mag een consument niet kritisch zijn en vragen stellen? Mensen die het zelfde probleem hebben met een bedrijf staan samen een stuk sterker namelijk. Het komt geregeld voor dat bedrijven zich anders voordoen dan wat ze aanprijzen en zo de klant/consument misleiden tot een aankoop. Kijkt u eigenlijk wel naar de segmenten van Radar? Dit punt komt in elke aflevering juist aan bod...
U mag best kritische vragen stellen, maar u kunt niet verwachten dat Dove een onderzoek gaat starten en gaat bewijzen dat de problemen niet door hun product komen. U claimt dat de problemen door hun product komen, dan is het aan u om dat aan te tonen. Enkel zeggen dat iets is maakt het nog niet waar.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 sep 2025 16:41
Paul Witte schreef:
Bedankt voor uw reactie. De toevoeging van Aluminium Chloride is juist toegevoegd om de zweetporien te doen verstoppen. Dit is niet een negatief bijkomend neveneffect ;-)
Dat het een bedoeld effect is maakt het natuurlijk niet onschadelijk... Je lichaam kan immers z'n afvalstoffen niet goed meer afvoeren.
Daarom pak je ook de probleem plekken aan. Je gaat niet het hele lichaam doen met een deoroller, maar alleen de plekken waar je er overlast van hebt. Overmatig zweten is niet alleen de geur, maar ook de plekken onder de armen bijvoorbeeld. Als je die poriën van die plekken dus dicht zet, dan heb je een groot deel van het probleem al opgelost.

Wat betreft kankerverwekkend, daar maak ik me niet echt druk om. Tegenwoordig is alles zelfs kankerverwekkend, ik zag ergens een filmpje waarin ze aangaven dat zelfs schapen kankerverwekkend zijn.

witte angora

Speedy123 schreef:
10 sep 2025 16:37
Een vieze zweet geur wordt veroorzaakt door bacteriën. Het warm en vochtige klimaat onder uw oksels zijn een prima kweekbodem voor bacteriën. De bacteriën breken het zweet af en daarbij komen de vieze geuren vrij.

Een deodorant met parfum wordt gebruikt om eventuele vieze geuren te maskeren. Het parfum ruikt sterker dan de zweetgeur is het idee.

Een deodorant met aluminum-chloride of een variant werkt anders, aluminum-chloride creëert een gel die de zweetklieren afsluit.

Een deodorant kan ook bacteriën dodende ingrediënten hebben. Deze doden de bacteriën waardoor deze geen zweet afbreken.

Een deodorant met talk werkt ook anders, de talk neemt het vocht op zodat de bacteriën geen kans krijgen om het zweet om te zetten.

En dan hebben we vaak ook deodoranten die deze zaken combineren.
Exact dit. En als je dit zo leest dan is een deodorant eigenlijk niks anders dan een symptoom bestrijder, en soms ook nog op een manier die ronduit schadelijk is. Zorg dat je huid gezond is, zorg dat je hygiëne op orde is, en klaar. Dan heb je zelden last van vieze luchtjes. Geldt ook voor 'daaronder' trouwens.

Sira

Bericht door Sira »

U kunt ook zorgen dat u geen deodorant meer hoeft te gebruiken.
Ik gebruik al zeker 8 jaar geen deodorant meer, want na verloop van tijd werd ik allergisch van deodorant.

Koop een bus baby talkpoeder of menthol talkpoeder (wordt gebruikt bij allergieën) en wrijf dat meerdere keren per dag in de oksels. Talkpoeder houdt sowieso vocht tegen.
Na enkele weken merk je al dat je minder gaat transpireren en na 1 tot 1,5 maand transpireer je helemaal niet meer en mocht het een keer wel gebeuren door zwaar lichamelijk werk dan stinkt het niet.
Deodorant doodt de lichaamseigen bacteriën en daardoor stinkt het.

Ik ben hier mee begonnen n.a.v. een tv-programma waarin Katja Schuurman zich een week niet mocht wassen. Na die week werden er in de Universiteit van Gent diverse testen gedaan en kweekjes in petrischaaltjes gemaakt van diverse delen van haar lichaam. Het programma zal vast nog wel ergens op internet te vinden zijn, maar ik heb in ieder geval dit gevonden https://www.parool.nl/columns-opinie/he ... ~b0907555/

Het werkt echt, want na mij zijn enkele oud collega's en kennissen ook talkpoeder gaan gebruiken.

riddert

Bericht door riddert »

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die hun haar niet wassen. Heeft een bepaalde periode nodig, maar daarna wordt het ook niet meer vettig en voelt het normaal aan.

Ik geloof uw verhaal over talkpoeder ook wel.

witte angora

Klopt, ik gebruik ook al heel lang geen shampoo meer. Een of twee keer per week met gewone zeep (doorgaans een soort van Aleppozeep, komt sowieso uit Syrië), en dat gaat prima. Geen droge en trekkerige huid meer, maar gewoon gezond. Geen overijverige talgklieren, gewoon het beetje vet wat je van nature nodig hebt, en dat is het.

En het had inderdaad een aantal weken nodig om de boel tot rust te krijgen.

riddert

Bericht door riddert »

Verrassend! Ik had me u in het echt als een man met een kaal hoofd voorgesteld.

witte angora

Klopt, ik ben een man, en kalend. Maar er zit nog wel wat, en dat moet ook schoon.

Maar die shampoo, daar ben ik al mee gestopt toen ik nog aanzienlijk meer haar had.

Plaats reactie