Al jaren gebruik ik trouw Dove deodorant, met name de variant die claimt “anti witte strepen en gele vlekken” te zijn. Juist daarom viel het me op dat ik in de oksels van mijn T-shirts steeds meer last kreeg van een soort koekvorming: een stugge, harde laag die zeer ongemakkelijk draagt. Zelfs in nieuwe T-shirts ontstaan deze plekken al snel.
Ik heb van alles geprobeerd (Biotex, ossengal, soda, kookwas), maar de vlekken blijven hardnekkig aanwezig. De shirts zijn schoon, maar de stugge plekken verdwijnen niet. Dat is extra frustrerend, omdat Dove juist belooft kleding tegen dit soort vlekken te beschermen.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat deze deodorant Aluminium Sesquichlorohydrate bevat, een zwaardere variant van Aluminium Chloride. Mijn vermoeden: dit vormt samen met zweet een residu dat zich hecht aan de stof.
Hierop heb ik Dove weer benaderd dat ze hiermee een tegenstrijdige boodschap afgeven. Hun product claimt namelijk duidelijk gele vlekken te voorkomen en op deze manier proberen ze de verantwoordelijkheid bij de gebruiker neer te leggen wat dus een beetje dubieus is.
Na drie weken niets gehoord te hebben heb ik nogmaals een mail gestuurd dat ik nog geen reactie heb mogen ontvangen. - "Wegens vakanties van verschillend personeel duurt het wat langer dan wij willen... nog even geduld!"
Ondertussen zijn er 7 weken verstreken en Dove lijkt de keuze te hebben gemaakt geen reacties meer te willen geven ondanks ze hebben toegezegd mij te woord te staan omtrent de problemen die ik ondervind. Het lijkt mij niet dat ik de enige bent die deze klachten of dat ik speciale dikke zweetklieren heb o.i.d.
Ik ben benieuwd of anderen dit probleem ook ervaren met Dove deodorant. En vooral: wat kan je als consument doen als een merk zulke tegenstrijdige claims maakt en vervolgens niet met een oplossing komt?
Het gaat mij niet alleen om mijn portemonnee (T-shirts die ik te snel moet weggooien), maar ook om verspilling en milieubelasting.
Alvast bedankt voor jullie reacties!