LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekochte CD’s niet af te spelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
neo [[email protected]]

Re: Gekochte CD’s niet af te spelen

Ongelezen bericht door neo [[email protected]] »

ik vind gewoon belachlijk van de muziekindustrie. Als je een cd koopt mag je toch vewachten dat in elke cd/dvd speler het doet. dan vind ze het gek dat mensen van internet downloaden. Wat krijg je dan dat ernog minder cd's worden verkocht. Ik vind dat consumentenbond rechtzaak aanspannen tegen platenmaatschappij dat ze de beveilling weghalen. en ik zou tegen iedereen willen zeggen koop helemaal geen cd's en download ze van internet (bijv van kazaa) zo van dat je niet mee eens bent. En straks over een paar jaar dan kan je geen dvd's meer afspelen in je dvd spler vanwege dat ze daar ook een "copy control" hebben. Vanwege dat teveel mensen van internet downloaden en worden dvd's zeker 40 euro

PaN

Ongelezen bericht door PaN »

Als redelijk audiofiel ben ik blij dat ik mijn dure CD-speler ong. 5 jaar geleden heb aangeschaft. Deze speelt alle Copy-Control CD's gewoon keurig af. Helaas is dit niet het geval in mijn auto (audio installatie van het automerk zelf) met bijv. de RHCP-Greatest Hits CD. Deze heb ik (overigens kinderlijk eenvoudig) moeten kopieren om hem af te kunnen spelen in de auto. Dat kan niet de bedoeling zijn, mp3 downloaden (ook in toekomst) is voor mij geen optie, daar de geluidskwaliteit niet voldoet aan "mijn" gewenste standaard. En dus koop ik bijna iedere CD in groot landelijk electronicabedrijf voor ongeveer € 15,- en niet bij de grote ketens voor € 20,- a 22,-. Zo word ik dus toch gedwongen tot het maken kopieen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

De Wet Volgens de Auteurswet en de Wet op de Naburige Rechten hebben platenmaatschappijen en artiesten het exclusieve recht om geluidsdragers te verveelvoudigen (kopiëren) en verspreiding. Kopiëren en verspreiden door anderen is strafbaar. Nu zijn hier een paar uitzonderingen op. Zo is het niet strafbaar als u voor <i>eigen gebruik</i> een kopie maakt. 'Eigen gebruik' wil zeggen dat het alleen voor uzelf bestemd is en dus niet om weg te geven, te ruilen, te verkopen of op Internet te zetten. Dat is namelijk in strijd met de wet en illegaal. Als u een cd koopt, wordt u eigenaar van dat exemplaar, <i>niet</i> van de muziek! Met het exemplaar mag u doen wat u wilt, u kunt het cadeau geven, net zovaak naar luisteren als u wilt, het ruilen... Maar de muziek die er op staat blijft volgens de wet 'eigendom' van bijvoorbeeld de componist, artiest en platenmaatschappij. Zodra u de cd gebruikt in relatie tot anderen (bijvoorbeeld als u een kopie voor iemand anders maakt of als u de cd draait op een bedrijfsfeest) dan gelden er wettelijke regels en beperkingen... Dus waarom kan ik dan geen kopie op mijn computer maken en moet ik perse van de CD industire weer een aparte copier kopen?????? De wet schrijft voor dat ik voor mijself een kopie mag maken en zegt niet dat ik de voorgeschreven appartuur van de Detail handel daarvoor moet gebruiken. Dus moet het dus ook mogelijk zijn en blijven om via de computer een kopie te kunnen maken dus die beveiliging is niet Legaal!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

De omzetten van de platenbobo's zijn niet hoog genoeg vandaar allerlei in de rondte gemaai. Met als resultaat dat er nog meer verzet komt tegen die lui. Ze willen bijvoorbeeld betaald legaal downloaden nu ook al weer in prijs verdubbelen. Dat was nou net een mogelijke nieuw kanaal om te distribueren voor ze. Nee hoor ook al weer afschrikken de klanten die daarvoor in zijn. Ik download ook wel het een en ander, maar daarvan zou ik echt niks kopen. Muziek is voor mij de laatste jaar een vluchtig medium geworden. Download is alleen leuk om het nummer eens te horen zonder dat er een DJ tussen zit. En voor de radio hoef ik ook niet voor elk beluisterd nummer apart te betalen. En ja in het verleden heb ik die platenbobo's al genoeg gesponsord. En ja ik zou eerder geneigd zijn om naar de platenzaak te gaan als ik wist dat niet 95% naar de platen bobo's en de winkel en de tussenhandel gaat maar een reeel deel, zodat de artiest, die het allemaal heeft gemaakt zijn portie wel krijgt en geen fooi. Mooi voorbeeld van de laatste weken: Idols. Geld verdienen over de ruggen van de kandidaten, waarvan er uiteindelijk een paar gedwongen worden walgelijke muziek te gaan maken om nog verder uitgemolken te worden.

Gast

Precies, allerlei diarree komt er op tmf/mtv/box dus ik kom niet in aanraking met nieuwe goeie muziek. Dus waarom zou ik naar de platenzaak lopen, ik heb alle goeie klassiekers al :D Ze verpesten de markt zelf met ik noem het maar mcdonalds muziek (goedkope snelle hap met geen smaak) dat geen blijvende waarde heeft en binnen snelle tijd verveeld. Zonde om te kopen.

Copycopy [[email protected]]

Ongelezen bericht door Copycopy [[email protected]] »

Zojuist dit mailtje naar cd logo gestuurd ben benieuwd: Vanavond via RADAR achter jullie site gekomen en kan nu eindelijk mijn vraag aan een deskundige voorleggen. Tot een maand of drie geleden kon ik alle cd's met copieerbeveiliging in een van de zes cd / dvd spelers (waaronder twee autoradio's en een walkman) die ik tot mijn beschikking heb zonder problemen afspelen. Vanaf die tijd zijn er cd's (waaronder de laatste cd's van Extince en NERD) die in twee spelers niet af te spelen zijn - een Denon cd speler van een van vier maanden oud en een Sony dvd speler van anderhalf jaar oud. Gelukkig heb ik de cd's niet terug hoeven brengen want het merkwaardige geval doet zich voor dat als ik de cd's in een van de drie aanwezige cd-rom drives stop (een cd-rom speler een cd brander en een dvd brander) ik zoveel copieen van de cd's kan maken als ik wil. En dat niet alleen want deze copieen kan ik op elke willekeurige cd speler afspelen dus ook op de cd spelers (de Denon en de Sony) waarop de originelen niets anders doen dan lekker veel toeren maken. Overigens heb ik sinds de invoering van cd's met beveiliging altijd gewoon naar hartelust door kunnen copieeren. Ik koop gemiddeld zo'n 4 cd's per week en maak daarvan voor mezelf verzamelaars voor in de auto. Ondertussen heb ik zo'n (ruwe schatting) 125 tot 150 cd's met een copieerbeveiliging waarvan er twee (jawel 2) werken. Om de MP3 verzamelaars te maken gebruik ik alleen Magix MP3 Maker gold 2.2 en om te branden Nero Express 5.5 dus absoluut geen trucs of speciale software. Nu mijn vraag: Kunt u mij uitleggen wat de bedoeling van een copieerbeveiliging is die mij verplicht om eerst een copie van de beveiligde cd te maken voordat ik de muziek op de cd kan beluisteren? Alvast bedankt voor het antwoord

Gast

Nou dat betekent dat zelfs de brave cd-kopers zich waarschijnlijk intussen suf kopieeren. Dat hebben die sukkels in de platenbranche dan weer mooi voor elkaar gekregen!!

440 [[email protected]]

Ongelezen bericht door 440 [[email protected]] »

Gewoon, voordat je de cd koopt, eerst aan de verkoper vragen, of je je geld terug krijgt, als de cd niet wordt afgespeeld, krijg je dat niet of een tegoed bon, de cd lekker laten liggen, als wij als nederlander dit structueel doen, loopt de verkoop zo hard terug, dat ze wel iets ander moeten verzinnen. Natuurlijk kan je de beveiliging kraken, maar vaak gaat de muziek-kwaliteit ver achteruit, vermormingen ed. Misschien niet hoorbaar op een goedkoop setje, maar wel op een hi-end geluids-set, ik heb verschillende gekraakte cd's mogen horen, nou geloof mij maar, niet meer om aan te horen. En dus, is het begrijpelijk, dat men, muziek gaat downen via het net, en natuurlijk loopt de verkoop hard terug, maar komt heus niet alleen door het downen en copieren, maar de prijs van een cd, speelt zeker parten. We moeten gewoon massaal bovenstaande tip uitvoeren, de platenindustrie, is afhankelijk van de consument, wij niet van de platenindustrie, gewoon boycotten die gasten.

Je stelling is wel mooi hoor 440 maar hoort 't niet eerder zo te zijn dat ik er gewoon van op aan kan dat ik van de winkelier een deugdelijk / bruikbaar product ontvang? Als ik naar de bakker ga hoef ik toch ook niet eerst te vragen of zijn broodjes wel eetbaar zijn?

440 [[email protected]]

Nee, maar als je weet, dat als je een cd koopt , die misschien niet afgespeeld kan worden, dan kan je je kop in het zand steken, maar het blijft een feit, dat je de winkelier en de platen-industrie een stap voor moet blijven. Doe je dat niet, dan vindt ik dat erg naief, vooral als je al gewaarschuwd bent.

Fanny [[email protected]]

Ongelezen bericht door Fanny [[email protected]] »

Ik was heel blij met de uitzending van gisteren. Ik heb diverse CD's (Paul McCartney, nieuwste van Boudewijn de Groot) die OF met veel gedruk op knoppen wat doen OF helemaal niet. Ik weet het aan mijn simpele oude CD-speler en was op zoek naar een nieuwe. Deze onnodige aankoop is mij door jullie programma bespaard gebleven! (blijf wel zitten met die CD's maar ja). Groetjes, Fanny

Beste 440 Ik koop heel ouderwets mijn cd's in de winkel en verwacht dan ook voor de 18 tot 22 euro die ik daar voor neer moet leggen dat die cd's zonder meer af te spelen zijn. Als je die gedachtengang naief vindt heb je gelijk als je stelt dat ik naief ben. Bovendien mag ik er toch wel min of meer vanuit gaan dat de winkelier er voor zorgt dat hij een deugdelijk product in zijn winkel aanbiedt? Want dat is natuurlijk een ander punt: Hans van Breukhoven en zijn collega platenhandelaren zouden bijvoorbeeld ook kunnen weigeren om beveiligde cd's pas dan in te kopen als vast staat dat die beveiliging ook als een beveiliging werkt en niet als afspeelslot. Tot slot ben ik het volledig met Gast eens. Ik word door de platenmaatschappijen bijna verplicht tot het copieren van cd's of op een andere manier (downloaden) aan mijn muziek te komen.

Gast

Een cd is altijd te kopieren (digitale uitgang speler naar digitale ingang computer) Platenmaatschappijen moeten zich realiseren dat het ontwikkelen van (dure) kopieerbeveiligingen geen nut hebben en de prijzen van cd's moeten verlagen. Als een cd 10 euro kost doe ik me geen moeite meer om hem van internet af te halen en verdient de platenmaatschappij nog genoeg

440 [[email protected]]

Beste copycopy, Je gaat ergens van uit, waarvan je weet, dmv waarschuwingen, dat een winkelier geen geld terug geeft ofwel een cd verkoopt die problemen kan opleveren, als je dit weet, ga je naar een winkel die wel geld terug geeft en de cd terug neemt. De muziek-industrie wil ons vele leuke verhaaltjes doen geloven, maar vaak is het tegendeel waar. Zelf heb ik wel winkels gevonden die mijn cd met beveiliging terugnamen en mijn geld terug gaven, ik koop iets wat deugelijk moet zijn, is dat het niet, gewoon geld terug. Maar voordat ik koop, vraag ik eerst of die mogelijk er is, om geld terug te krijgen, doen ze dat niet, ga ik gewoon naar een andere winkel. De feiten zijn nu eenmaal, dat de muziek-industrie zichzelf de nek omdraaid, de consument met rotzooi opscheept en vindt het dan ook nog eens vreemd dat de cd verkoop terugloopt, en die terugloop in niet geheel te wijten aan het downen van muziek, maar de prijs en kwaliteit verhouding is meer een groot punt. Dus nogmaals, wil je gewoon cd's kopen, prima, maar overleg eerst met de verkoper, wat hij doet, mocht de cd niet afsplelen, geen geld terug, doeiiiiiiiiiii

Gast

Dit zal in de toekomst denk ik nog meer voorkomen. Er zijn namelijk een aantal ontwikkelingen op het gebied van digitale muziek: het zogenaamde Digital Rights Management (DRM). In zo'n geval heeft de koper (luisteraar) bepaalde rechten om een muziekje te luisteren; je kunt het ook omdraaien: itt een gedownload muziekje heb je bepaalde obsctructies net zoals dat bij een CD beveiliging het geval is. Zo is in de VS het zgn. iTunes van Apple razend populair. Hiermee koop je voor een dollar een muziekje, online. Het nadeel is dat deze rechten mogelijk niet genoeg zijn voor jou. Zo kun je het wel beluisteren op een muziekspeler van de fabrikant, een zgn. iPod, maar je kunt de muziek niet converteren naar MP3 om ze vervolgens af te spelen op jouw MP3 speler. Je kunt de muziek wel 1x branden. Recentelijk is er echter een programmetje op het Internet verschenen genaamd Playfair (info + programma te vinden via Google [1]). Dit programma kraakt het DRM schema van Apple/iTunes, genaamd Fairplay. Wanneer men dit toepast, kan men de muziek vervolgens wel vrij gebruiken beluisteren zonder dat men last heeft van de DRM. Het project heeft een aantal C&D's gekregen (Cease & Desist; een "vriendelijke" brief waar men vraagt om te stoppen op grond van [...] of men dreigt naar de rechter te stappen) en is daarom de website + hosting kwijt, maar het wordt nog steeds gekopieerd. Feit blijft, dat een artiest niet veel geld ziet van een gekochte CD. Een artiest moet het met name hebben van live muziek. Dat CD's zoveel gekopieerd worden komt omdat de mensheid inmiddels, mede dankzij de computer en het Internet, erachter is gekomen hoe men digitale producten goedkoop kan verspreiden; goedkoper dan de commercie het aan de man poogt te brengen [2]. Overigens kun je op het Internet ook genoeg, goede, legale muziek verkrijgen. Ipv illegaal aan de slag te gaan, is dat ook een oplossing, natuurlijk. Vervolgens heb je ook op software gebied 2 ontwikkelingen: 1 is Vrije Software / Open Source ("Linux", o.a.) als reactie op de gesloten en dure software van bonzen als Microsoft. Aan de andere kant heb je de piraterij, die deze software op allerlei manieren kraakt en beschikbaar stelt. De reactie hier op van Microsoft e.c. heeft ook invloed op de muziekindustrie en de filmindustrie (+ hun tegenstanders): Het heet "Trusted Computing" (ook bekend als TCPA, TCG, NGSCB, Palladium, Fritz!, Le Grande, Tora Bora, enz.). In feite vertrouwen de platenbonzen, softwaregiganten, enz een "Rusted Computer"; of jij dat ook doet is maar de vraag. Wat het doet is ongeveer het princiepe van iTunes, maar dan over de gehele computer en vanaf de hardware. Het princiepe staat goed op het Internet uitgelegd, ik zou het willen samenvatten met "je kunt je eigen computer niet meer vertrouwen" omdat deze in de macht is van anderen die bepalen wat jij er wel of niet op mag draaien [3]. Sommigen stellen dat ook dit "wel gekraakt wordt". Aangezien er ontzettend veel in geinvesteerd wordt en het op hardware-niveau is zal dit lastiger gaan, bovendien is het maar de vraag of dit betaalbaar, doenbaar is bovendien is het maar de vraag of men uberhaupt weet dat dit te kraken is, behalve een paar nerds in een keldertje! Kortom, dit gaat impact hebben. Tenslotte kan dit te ver overslaan waardoor de vrijheid van meningsuiting in het geding kost. Wat als een website neergehaald kan worden dmv een simpele druk op de knop, dit dankzij Trusted Computing? De technologie heeft zich tegen de commercie gekeerd; de commercie probeert nu op allerlei manieren terrein terug te winnen. Of zij zullen slagen hangt deels af van hoe (on)bewust non-techies omgaan met bovenstaande technologien. Persoonlijk stel ik voor: leer meer over DRM, TCPA, Trusted Computing, enz. Verdiep je er in, oordeel zelf wat je er van vindt en denk vervolgens na tijdens een aankoop. Sommige hardware heeft al Trusted Computing ondersteuning, en ik word er verdrietig van als mensen dit zomaar kopen zonder te weten WAT ze kopen (of zij het met Trusted Computing eens bent of niet doet hier niets aan af; het gaat er om dat men het begrijpt!). MVG, J. Referenties: [1] http://www.google.nl/search?q=Playfair [2] http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 6003735733 [3] http://home.wanadoo.nl/squell/tcpa-faq.html

mvd [[email protected]]

Ongelezen bericht door mvd [[email protected]] »

Ach ja heb ook een aantal van die cd's, heb zelfs cd's die niet in je pc kan afspelen...... letop, als je zo'n cd hebt oa van phil collins....Men houd de "shift"-toets vast terwijl men de cd-lade dicht doet, men start bijv. clonecd of record now max op men maakt een kopie en jawel je kunt het weer overal afspelen...succes jullie muziek-fans :wink:

Berth v Duurling [[email protected]]

Ongelezen bericht door Berth v Duurling [[email protected]] »

Iedereen mag bij mij komen kijken, ik heb noch illegale cd's, noch van het internet gedownloade cd's of muziek. Ik heb wel, uit hobby, voor veel geld aan new age muziek. Dat zijn allemaal cd's waar ik de volle prijs voor betaald heb en waarmee ik kan doen wat ik wil. Want laten we eerlijk zijn, je koopt een CD en daar staan dan drie of meer nummers op die je mooi vindt, en de rest is van minder belang. En wat ik nu wil is van verschillende CD's de mooiste bij elkaar copieren op één CD. Is dat verboden ? Hoezo, ik heb toch betaald voor die CD ! En dan mag ik toch alstublief er mee doen wt ik wil ? Of er dan iemand anders die "verzamel CD" draait, wie is dat en zorg ? Het is toch de platenmaatschappij die een CD vol moet maken toch ook geen zorg, ook al is er maar één liedje wat er op die CD staat wat de mensen aanspreekt, om voor de rest de CD vol te zetten met ****. Maar uiteindelijk betaal je wel de volle prijs voor dat éne liedje. Gegroet, Berth van Duurling, Roermond

dVTB

Ongelezen bericht door dVTB »

Het grappige van die Copy Protection is dat het helemaal niet werkt. Alle cd's met Copy Protection die ik heb, spelen gewoon op mijn PC en ik kan de tracks ook gewoon digitaal kopiëren. In de Verenigde Staten komen cd's meestal nog gewoon zonder Copy Protection uit, allleen hier in Europa moet het zonodig. CP neemt echter wel kostbare ruimte in op een cd. Zo moesten de Pet Shop Boys bijvoorbeeld twee singles weglaten van hun verzamelaar PopArt (1985-2003), die er zonder Copy Protection wel op hadden gepast. En dat is slechts één voorbeeld. De muziekindustrie zou zich eens moeten gaan realiseren dat ze ALTIJD achter de feiten aan zullen blijven lopen. Wat ze ook uitvinden, er zijn altijd wel weer 'techneuten' die de code kraken. Inmiddels is de cd-single bijna verbannen uit de meeste muziekwinkels. Ook al zou ik die ene cd-single willen kopen, ik vind deze niet meer in de platenzaak. En ondertussen maar klagen dat mensen muziek kopiëren. Het lijkt beleid om de single te vermoorden. Het nieuwe toverwoord heet mp3 download, maar ook dat is een lachertje. Recent heb ik uit nieuwsgierigheid voor ongeveer 1,50 euro een nummer gedownload, maar dat is eens en nooit weer. Je hebt dan alleen een mp3, verder niks. Ze beveiligen die bestanden overigens wel tegen doorsturen, maar ook die beveiliging is kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Het is duidelijk waar de muziekindustrie heen wil: met zo min mogelijk promotie (zonder singles), zo veel mogelijk albums verkopen en het liefst zo duur mogelijk (dus bij voorkeur op DVD). Ik haak af en het zou fijn zijn als radiozenders ook eens ophielden om slaafs achter de muziekindustrie aan te hollen.

Sydney [[email protected]]

Ongelezen bericht door Sydney [[email protected]] »

En weer zet de muziekindustrie zichzelf te kijk. Niet alleen door de belachelijke kopieerbeveiliging waardoor sommige cd's niet eens meer normaal te beluisteren zijn, wat op zich toch de bedoeling is van zo'n schijfje? Maar ook nog eens door een onderzoek van de Harvard Business School waaruit blijkt dat het downloaden en kopiëren van muziek helemaal niet leidt tot minder verkopen. En de prijs van de CD stijgt maar en stijgt maar en stijgt....... Schande!!

Gast

Ach Sydney Harvard business school kun je toch niet serieus nemen, amateuritische ballentent :D Ja heel erg sarcastisch bedoeld :wink:

Gesloten