Oswa schreef:ondanks jullie leuke rekensommetjes ben ik ALTIJD goedkoper uit dan met verbrandingsmotor.
Dat valt wel tegen. Na 7 jaar is de auto misschien nog de helft waard, met bijna 1000 per jaar aan accuhuur kom je zonder verdere kosten al uit op 20.000 euro aan kosten. Een zuinige, compacte, benzine-auto kost aan benzine (even uitgaan van een flinke prijsstijging) misschien 12 ct/km aan benzine. Als je dan ook wat wegenbelasting meerekent (als je die moet betalen...), dan zit je misschien op zo'n 10.000. Als je dan een Aygo van 10.000 zou hebben, en die ook halveert in waarde, dan ben je 5.000 euro goedkoper uit. Ben je dus ALTIJD goedkoper uit dan met een verbrandingsmotor?
Maar je zit waarschijnlijk niet op zo'n kleine auto te wachten. Een heel andere optie, een veel grotere auto, een Fabia Greenline (combi). Kost bv. 16.000, wat dan zo'n 8000 afschrijft. Rijdt op diesel, dus wat goedkoper, zo'n 9 ct/km (rekening houdend met prijsstijgingen). Kom je op zo'n 5000 aan brandstofkosten. Dan heb je nog 1000 per jaar over die je voor wegenbelasting en andere zaken kunt gebruiken.
En je hoeft dan geen auto te huren als je in die zeven jaar een keer op vakantie wilt naar een plek die je logischerwijs het beste met een auto kunt bereiken. En ik heb er ook nog geen rekening mee gehouden dat je over niet al te lange tijd wellicht zelf de stroom zult moeten betalen.
Ik vind het mooi dat je een electrische auto hebt gekocht, omdat je toevallig in de situatie zit dat je de auto eigenlijk alleen (of voornamelijk) voor ritjes gebruikt die daarvoor geschikt zijn. Maar zo extreem goedkoop is het niet. En eigenlijk is dat raar. Want in een situatie zoals die van jou, die eigenlijk de ideale situatie voor een electrische auto is, zou electrisch rijden eigenlijk ook financieel veruit de meest logische keuze moeten zijn.