Ik merk dat er een misvatting heerst dat een gehoorapparaat louter en alleen geluid versterkt (harder maakt).
Dat is niet zo, anders kan men net zo goed een koptelefoon opzetten, een microfoon om de nek hangen en het volume tot 11 opkrikken
Een gehoorapparaat doet veel meer dan alleen de amplitude veranderen.
Het moduleert ook de frequentie op basis van het gehoorprofiel dat men van de audioloog krijgt.
In de duurdere categorie apparaten wordt bijvoorbeeld ook spraak automatisch herkend, het juiste luisterprogramma geselecteerd en omgevingsgeluid goed weggefilterd.
Hoeveel luisterprogramma's men kan instellen, in hoeverre dit allemaal automatisch gebeurt en wat de
kwaliteit van het geluid is draagt allemaal bij aan de prijs.
Wat betreft de wat dommige vraag "waarom is alles zo duur".
Het is niet echt handig van Radar om de inkoopprijs van een groothandelaar
als voorbeeld te nemen.
Als ik met Siemens afspreek om, ik noem maar iets, 1600 toestellen van een bepaald type
af te nemen op jaarbasis dan kan ik ook een mooi prijsje met ze afspreken.
Dat heet kwantumkorting,
economie mavo niveau.
Men schijnt ook te vergeten dat een gehoorapparaat als medisch hulpmiddel staat geclassificeerd.
Ik kan bij de Ikea een eenpersoonsbed voor 60 EUR kopen, maar ga eens kijken
wat een simpel ziekenhuisbed (zonder toeters en bellen) kost.
Overigens, dit soort medische certificeringskosten is iets wat door de overheid en ook op
Europees niveau wordt bepaald.
En het voorbeeld van die mevrouw met gehoorverlies, die toch geen apparaat nodig heeft.
Zij stapt bij een audicien binnen en zegt, ik heb een gehoorapparaat nodig en warempel zij krijgt er ook een verkocht.
Maar na een paar aanpassingen in haar leven, waar een audicien geen weet van kan hebben, blijkt ze zonder
apparaat nog steeds niet goed te kunnen horen maar heeft er alleen minder last van
Wat verwacht men van een audicien, dat deze zegt "nee mevrouw wij willen u klandizie niet,
scheer u weg"?
Wat denkt u dat er dan was gebeurt, dan was mevrouw bij de
eerste de beste andere audicien binnengelopen met de mededeling dat de
prutsers van die andere winkel haar niet willen helpen.
En uiteindelijk,
en dit is het allerbelangrijkste, u bent er te allen tijde zelf bij.
Wat een audicien zegt is niks meer dan een advies voor een apparaat dat het beste past bij de
levensstijl, wensen en gehoorprofiel van een klant.
Als u wenst het apparaat te gebruiken tijdens het fietsen, zonder het gevoel te hebben dat u in
een windtunnel zit (windfilter) of juist nooit fiets en dit niet nodig heeft (geen windfilter dus goedkoper apparaat)
Of als u elke dag in een grote zaal met veel mensen bridgede en wenst u tafelgenoten
goed te kunnen verstaan, dan past daar een andere categorie gehoorapparaat
bij dan als u deze activiteit in een rustige huiskamer beoefend.
Pas als een audicien zou liegen over de mogelijkheden van een gehoorapparaat
wordt het een kwalijke zaak. Maar dat heb ik niet uit deze reportage kunnen opmaken.
Ik ben wel beter gewend van Radar dan zo'n knullig onderwerp.