Voor mij kunnen de sneetjes brood niet dik genoeg zijn. Hier is het een eenheidsworst (maat). En Engeland kan je tenminste kiezen uit 3 sizes, hier valt er niks te kiezen: 18 sneetjes in een brood. Dus zo te lezen heb je doorzichtig brood.Janske schreef:Niet alleen ongezonde producten worden steeds groter. Zelfs de bakker van de supermarkt snijd zijn brood dikker, zaten er lange tijd 24 sneden in een heel brood, sinds een paar maanden zijn dit er nog maar 22, dus van die vermaledijde bakker moet ik meer gaan eten ook al wil ik dit niet
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De verleiding van de megaverpakking
Re: De verleiding van de megaverpakking
Laatst gewijzigd door tenormin op 20 okt 2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dank voor de tips. Ik drink twee mokken per dag. Maar: ik zet ze met de hand. Met het koffieapparaat moest ik altijd minimaal 2 mokken zetten, dat kostte me 2 schepjes koffie per keer. Met de hand zetten 1 schepje, dat gaat dus echt op maat. Dus ja, dan doe je 2 x zo lang met een pak. En nescafé is niet echt mijn smaak eigenlijk.tenormin schreef:witte angora schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar met een pak van 250 gram koffie doe ik een maand.
Maar dan drink je niet echt koffie! Hoeft ook niet, maar dan zou ik Nescafé nemen (als de smaak toch achteruit gaat).
Tja, alweer, ga dan over op poedermelk, dat bederft niet dus eindeloos lang houdbaar. Of koffiemelk cupjes, maar ja, dat zorgt voor meer afval en is duurder: bederft niet snel.Koffiemelk idem: een klein flesje doe ik een week mee. En veel langer moet je een opengebroken verpakking koffiemelk niet bewaren, dan kun je het weggooien.
Dat waren mijn tips; kleintje wijsheid.Wat is wijsheid dan, denk ik.
Hetzelfde met poedermelk: als het moet, ok, maar echt lekker vind ik het niet. De cupjes ook niet. De goedkope vind ik niet lekker, en met de duurdere wordt het al snel duurder dan uit een klein flesje.
Ik weet het: prins op de erwt. Maar die koffie behoort tot de genoegens des levens, dus dat moet gewoon goed zijn.
Maar eigenlijk, ook al kan je koffie ongetwijfeld in megaverpakking kopen, denk ik dat we een beetje aan het afdwalen zijn. Off-topic dan maar: ik ga niet méér koffie drinken omdat een megapak goedkoper is, krijg ik teveel last van mijn maag van.
-
Anders neem je een sneetje minder? Ik bak mijn brood zelf, geen idee hoeveel sneden ik er uit haal. De ene keer dikker dan de andere, maar het is ook heel anders gevormd...Janske schreef:Niet alleen ongezonde producten worden steeds groter. Zelfs de bakker van de supermarkt snijd zijn brood dikker, zaten er lange tijd 24 sneden in een heel brood, sinds een paar maanden zijn dit er nog maar 22, dus van die vermaledijde bakker moet ik meer gaan eten ook al wil ik dit niet
En word je dan ook boos op jezelf als je er minder sneden uit haalt? Of ga je jezelf een klacht sturen?witte angora schreef:...Ik bak mijn brood zelf, geen idee hoeveel sneden ik er uit haal. De ene keer dikker dan de andere, maar het is ook heel anders gevormd...
Nog nooit van "supemarktpsychologie" gehoord?GJvdZ schreef:Ja, het is allemaal de schuld van de supermarkten dat we teveel vreten en daardoor te vatsig en ziek worden. Iedereen heeft toch hersens om zelf na te denken?
Lees je in zou ik zeggen...: http://www.markethings.net/retail-marke ... winkel-in/
Als je er de zelfde hoeveelheid beleg op doet, dan ben je dus gezonder uit dan als je dunnere plakjes neemt. Als je tenminste niet zo gefocust bent op een bepaald aantal sneetjes per dag. Bovendien zul je, als je beter gevuld bent, misschien ook minder de neiging hebben om te gaan snoepen.Janske schreef:Niet alleen ongezonde producten worden steeds groter. Zelfs de bakker van de supermarkt snijd zijn brood dikker, zaten er lange tijd 24 sneden in een heel brood, sinds een paar maanden zijn dit er nog maar 22, dus van die vermaledijde bakker moet ik meer gaan eten ook al wil ik dit niet
Haal je brood anders bij de Hema. Valt mij altijd op dat de sneetjes daar zo ontzettend dun zijn. Dan moet ik meer eten om voldoende 'gevuld' te zijn, maar het is moeilijk om de hoeveelheid beleg er op aan te passen.
Over de koffie, voor een kopje heb je 7 gram nodig. Een pak is dus ongeveer 36 koppen. Als je daar een maand mee doet, dan drink je bijna de helft buitenshuis. Je kunt dan ook bonen overwegen: blijven veel langer lekker en een simpele handmaler hoeft je de kop niet te kosten.
-
Ik dien dan bij mezelf een schriftelijke klacht in drievoud in, en als ik er met mezelf niet uitkom dien ik een klacht in bij de Orde van Thuisbakkers en het Radarforum.53078 schreef:En word je dan ook boos op jezelf als je er minder sneden uit haalt? Of ga je jezelf een klacht sturen?witte angora schreef:...Ik bak mijn brood zelf, geen idee hoeveel sneden ik er uit haal. De ene keer dikker dan de andere, maar het is ook heel anders gevormd...
Maar goed, het gaat over megaverpakkingen, en in een kleine oven kun je geen megabroden bakken, dus mijn brood is verder niet relevant.
-
Ik ben net even gaan wegen, en ik kom op krap 5 gram koffie. Dus ik haal 50 koppen uit een pak, dus 25 dagen. Bijna een maand dus. Maar het scheelt dat ik redelijk kleine mokken heb (ietsje groter dan seseomokjes)kweenie schreef:
Over de koffie, voor een kopje heb je 7 gram nodig. Een pak is dus ongeveer 36 koppen. Als je daar een maand mee doet, dan drink je bijna de helft buitenshuis. Je kunt dan ook bonen overwegen: blijven veel langer lekker en een simpele handmaler hoeft je de kop niet te kosten.
-
Inderdaad zal de psychologie hierbij een grote rol spelen. Ondanks dat er altijd mensen zijn die zich niet laten verleiden om meer te kopen, zal de gemiddelde verkoop wel omhoog gaan.kiz schreef:Nog nooit van "supemarktpsychologie" gehoord?
Lees je in zou ik zeggen...: http://www.markethings.net/retail-marke ... winkel-in/
Als een supermarkt een product verkoopt zit daar een bepaalde winstmarge op. Als vervolgens die supermarkt datzelfde product aanprijst (bijvoorbeeld in de vorm van 3 halen , 2 betalen) dan wordt de winstmarge per 1 product weliswaar kleiner, maar is het toch interessanter omdat de verkoop stijgt.
Inderdaad gaan mensen over het algemeen ook meer consumeren als er meer in huis is. Een grote zak chips gaat in de regel ook wel op, net als die kleinere verpakking.
Uiteraard geldt dit niet voor alle producten : je gaat bijvoorbeeld niet meer wassen draaien als je heel veel waspoeder goedkoop hebt ingekocht. De volgende aankoop van waspoeder wordt dan pas veel later.
Toch is hier ook voordeel te behalen voor een supermarkt, omdat sommige klanten verschillende supermarkten bezoeken, en dan is die aankoop van veel waspoeder daar alvast gedaan. Als het echt een stuntaanbieding is van de supermarkt waar nagenoeg geen winst op wordt gemaakt , en er gaan speciaal mensen voor die aanbieding naar die ene supermarkt is er altijd nog een grote kans dat daar dan meteen ook andere aankopen worden gedaan. Dat is dan uiteindelijk interessanter voor een supermarkt dan om gewoon de prijs van 1 pak waspoeder ietsjes te verlagen.
Hier is over nagedacht.
Dat is nog altijd geen excuus om goed te praten dat je als consument zelf niet nadenkt. Bovendien is heel die supermarktpsychologie zo doorzichtig dat iemand met een beetje gezond verstand daar zo doorheen prikt. En als je daartoe niet in staat bent, maak dan gewoon een boodschappenlijstje en koop niets anders dan wat op je lijstje staat. En als het dan nog niet lukt moet je hulp gaan zoeken.kiz schreef:Nog nooit van "supemarktpsychologie" gehoord?GJvdZ schreef:Ja, het is allemaal de schuld van de supermarkten dat we teveel vreten en daardoor te vatsig en ziek worden. Iedereen heeft toch hersens om zelf na te denken?
-
Het is ook een kwestie van psychologie. Voor veel mensen is het: "ik ben er nu toch, laat ik de rest van de boodschappen hier ook maar gaan doen". Dat er een kleine groep is (waaronder ik) die van de aanbiedingen leeft, dat is al lang ingecalculeerd. Het 'boodschappenrek' in de schuur heb ik al lang en breed terug verdiend.
Bovendien: als iets zijn doel voorbijschiet, dan stoppen ze er mee. Waarom denk je dat de hamsterweken van appie, die traditiegetrouw in augustus (als iedereen net terug is van vakantie en weinig geld heeft) en in januari (net na de feestdagen, als de knip weer leeg is) de laatste keer ingekort is tot drie weken? Juist, mensen hamsteren net teveel, of ze kopen heus niet meer dan anders, het levert in ieder geval niet die winst op die ze wilden.
Bovendien: als iets zijn doel voorbijschiet, dan stoppen ze er mee. Waarom denk je dat de hamsterweken van appie, die traditiegetrouw in augustus (als iedereen net terug is van vakantie en weinig geld heeft) en in januari (net na de feestdagen, als de knip weer leeg is) de laatste keer ingekort is tot drie weken? Juist, mensen hamsteren net teveel, of ze kopen heus niet meer dan anders, het levert in ieder geval niet die winst op die ze wilden.
Hoe kleiner de verpakking, hoe groter in verhouding de verpakkingskosten zijn. Een 2l fles cola bevat dus niet 2x zoveel verpakkingsmateriaal als een fles van 1 liter. Dus hoe groter de verpakking, hoe goedkoper het eindproduct in het schap. Maar de keuze is aan de consument, men kan cola in 0,25l, 0,33l, 0,5l, 1l, 1,5l en 2l verpakking krijgen, dus ik snap deze ophef niet echt.
-
De enige ophef die er is, is dat supermarkten mensen proberen te verleiden om hen meer te laten te kopen dam ze eigenlijk in gedachten hadden. Uiteraard houden de supermarkten de schijn op dat ze echt voordeliger zouden zijn en begaan zijn met vanalles en verantwoord bezig zijn. Maar uiteindelijk gaat het om de winstcijfers, en dat is ook logisch voor een commercieel bedrijf.
Uiteindelijk is het de consument zelf die bepaalt wat ie koopt. En als die consument gewoon kilonallers kipfilet wil blijven kopen omdat het zo goedkoop is . gaat een supermarkt daarin gewoon mee.
Uiteindelijk is het de consument zelf die bepaalt wat ie koopt. En als die consument gewoon kilonallers kipfilet wil blijven kopen omdat het zo goedkoop is . gaat een supermarkt daarin gewoon mee.
-
Maar daar is het ook een supermarkt voor.langste adem schreef:De enige ophef die er is, is dat supermarkten mensen proberen te verleiden om hen meer te laten te kopen dam ze eigenlijk in gedachten hadden.
-
Licht bij de bakker aan de machines die ze hebben,de oude idd 24 sneden,kan ook mes kapot zien,wat ze niet valt...dan heb je ineens dikke snee...
Ligt iddook aan broodsoort ene is groter als andere,vroeger had ik klanten,wilde halfjes moesten precies 12 sneetjes elk halfje zitten,prima joh,als he routine hebt gaat dat van zelf
Tot zover dat...
Nou ja,ik kan bv minder in huis halen,maar als ik trek heb,ga ik zoeken....zoeken,eet ik wat anders,nee dat is het toch niet,,dat ean ,nee ook niet...uiteindelijk,man ook aangestoken en bestellen we wat...
Dus ik haal wel gewoon at lekkers in huis en soms ligt het er weken....soms heb je trek..
Ja,als alleenstaande doe je langer met koffie,oplosding senseo apparaat...pads zo goedkoop te krijgen overal,echt overal,zelfs kruidvat,action,noem maar op,of het te drinken is,is aan jou..
Of idd poedermelk,wat ik niet tenarssen vind maar mijn mening of kuipjes idd,maar ja veel duurder...
Idd ik heb ook veel soorten koffie thee in huis..nou er niet meer van drinken..
Zijn mensen doen het wel natuurlijk bv de wijn,ja ach zonde joh laatste glaasje blijft niet lang goed opdrinken...ja ach..als het bij die keer blijft,
Pakken van 3 liter wijn las ik dat nou goed?
Ligt iddook aan broodsoort ene is groter als andere,vroeger had ik klanten,wilde halfjes moesten precies 12 sneetjes elk halfje zitten,prima joh,als he routine hebt gaat dat van zelf
Tot zover dat...
Nou ja,ik kan bv minder in huis halen,maar als ik trek heb,ga ik zoeken....zoeken,eet ik wat anders,nee dat is het toch niet,,dat ean ,nee ook niet...uiteindelijk,man ook aangestoken en bestellen we wat...
Dus ik haal wel gewoon at lekkers in huis en soms ligt het er weken....soms heb je trek..
Ja,als alleenstaande doe je langer met koffie,oplosding senseo apparaat...pads zo goedkoop te krijgen overal,echt overal,zelfs kruidvat,action,noem maar op,of het te drinken is,is aan jou..
Of idd poedermelk,wat ik niet tenarssen vind maar mijn mening of kuipjes idd,maar ja veel duurder...
Idd ik heb ook veel soorten koffie thee in huis..nou er niet meer van drinken..
Zijn mensen doen het wel natuurlijk bv de wijn,ja ach zonde joh laatste glaasje blijft niet lang goed opdrinken...ja ach..als het bij die keer blijft,
Pakken van 3 liter wijn las ik dat nou goed?
-
je hebt zelfs jerrycans
Tenzij je zelf espresso zet, dan wil je versgebrande bonen, gemalen met een goede molen (een pak gebrande bonen blijft een weekje goed)kweenie schreef:Janske schreef:Je kunt dan ook bonen overwegen: blijven veel langer lekker en een simpele handmaler hoeft je de kop niet te kosten.
Als ze energiebewust zijn, doen ze dat alleen 's avonds...rozemarijntje schreef:Licht bij de bakker aan...
-
Helaas begint de grote maten cultuur ook steeds meer een hype te worden in Nederland. Het is bijna onmogelijk om nog een kleine verpakking ergens van te vinden. Voor veel mensen geldt dat die zak chips op moet na het openen. Hierdoor eet je dus ongemerkt steeds meer.
-
Ga eens naar de Hema: zakken chips van 100 gram voor 50 cent (en anders zijn er overal wel andere zoutjes in verpakkingen van 100-125 gram).What's in your food schreef:Helaas begint de grote maten cultuur ook steeds meer een hype te worden in Nederland. Het is bijna onmogelijk om nog een kleine verpakking ergens van te vinden. Voor veel mensen geldt dat die zak chips op moet na het openen. Hierdoor eet je dus ongemerkt steeds meer.