LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acceptgirokosten bij internetbankieren

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
alles_is_voor_bassie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:12

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door alles_is_voor_bassie »

@ Dirkie
En mocht een incasso fout zijn, dan kun je deze zelf via internetbankieren heel snel terugdraaien, dus ook dat is geen probleem. Het argument, dat je geen baas meer bent over je eigen geld gaat dus ook niet op
Al eens geprobeerd??

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Het meesturen van een gele betaalkaart kost een bedrijf niets want ze sturen hem ook mee bij een automatische incasso maar er staan dan kruisjes op de plaats van het bedrag, zou hen dat wel wat kosten dan hebben ze ook een verlies bij al die klanten die automatisch betalen en dus de korting krijgen.

Wiley
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:35

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Wiley »

Marijke, het gaat niet om het papiertje maar om de transactie die bij de bank wordt uitgevoerd. Als die de kenmerken van een acceptgiro heeft kost dat het bedrijf / de leverancier geld. De administratieve verwerking kost ze ook geld.

Het gebruik van acceptgiro's neemt sterk af, dus wordt ook de verwerking relatief duurder. Niet bij de leverancier (KPN) maar bij de bank, die dat weer in rekening brengt bij hun klanten. (zie ook de reactie van j.l.van den broek)

Dat is altijd al zo geweest, alleen valt het nu op omdat banken de acceptgiro's aan het afbouwen zijn. Kijk hier http://www.currence.nl/site/site/websit ... %20def.pdf
maar eens of zoek op 'acceptgiro code 13'.

Ik begrijp niet zo goed dat mensen er zo op reageren: je krijgt in elk geval nog de keuze. Die kosten moeten toch worden gemaakt, en tegenover kosten moeten inkomsten staan. Dus one way or the other, een bedrijf moet z'n kosten zien terug te verdienen...

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door D1RK »

Er zijn ook bedrijven waar je alleen klant kunt worden als je automatisch betaalde, dus anders ben je niet welkom!

Als het niet kan worden afgeschreven, maar niet uit welke reden, krijg je een herrinering met administratie kosten die hoger zijn dan die KPN kosten!
Dit is bij sommige €10,- en €15,- per keer, en het staat in de voorwaarden waar ik tijdens het afsluiten van op de hoogte was!

Verder kreeg ik het volgende aanbod;
Betaal per maand, welke dag mogen we afschrijven, tussen de 1 en 28? als weekend, eerste werkdag hierna.

Per 4 weken dus 13X een iets lager bedrag, de begin datum blijft tevens de betaal datum, dus gelijk aan de periodes van salaris.
Dus het totaal per jaar blijft hetzelfde, ongeacht of per maand of periode gaat....

Zo kan het ook.

kees1508
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 okt 2007 01:51

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door kees1508 »

Als ze geld vragen voor de administratie laat ze dan ook hiervoor werken dat kun je doen door in plaats van de 4 x 4 cijferige code van de acceptgiro in de daarvoor vermelde vakjes te plaatsen dit te vermelden bij "betreft".
Als je de codes in de daarvoor bestemde hokjes plaatst wordt de betaling alsnog automatisch verwerkt en zijn er dus geen kosten.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Dirkie »

Alles_is_voor_bassie schreef:
Al eens geprobeerd??
Ja natuurlijk, anders had ik het hier niet geschreven :lol: Bij de Postbank is het geen probleem, maar je moet het wel doen binnen 30 dagen.

En je weet het: Altijd blijven lachen :lol:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Ron58 »

Wat is er mis met een automatische incasso?
Wat maakt het uit, of zij 'eerder' kunnen innen. Op mijn betaalrekening krijg ik toch geen rente, dus voor mij maakt het niets uit.
Misschien komt het iets beter uit als de salarissen gestort zijn??

KPN heeft een paar jaar geleden al een inhaalslag gemaakt door over te schakelen van achteraf naar vooraf betalen, in de periode daarna zijn ze heel geleidelijk elke maand een dagje gaan schuiven met incasseren, van de 27e waren ze uiteindelijk in de buurt van de 10e aangeland. je betaalt dan geen twee, maar bijna drie maanden vooruit.
Ik heb geen bezwaar tegen automatisch incasso, maar dan moet je er wel op kunnen vertrouwen dat men niet van dit soort geintjes uit gaat halen, ik heb dus de automatische incasso opgezegd en betaal nu per acceptgiro exact op de 27e, een paar dagen te laat volgens de uiterste datum op hun acceptgiro, maar daar heb ik nog nooit iets op gehoord.
Als KPN net als b.v. NUON aan de klant de mogelijkheid zou bieden om een vaste incassodatum te kiezen zou het veel minder weerstand opleveren. Nuon incasseert elke maand twee dagen nadat het salaris binnen is.

Bij de eerstvolgende acceptgiro trek ik die 1,25 er af. Daarna ben ik bij KPN weg. (niet vanwege die 1,25 dit had ik al langer in gedachten)

willemhendrik
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:23

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door willemhendrik »

Ja maar Hommeltje,je geeft toch zelf toestemming om het bedrag automatisch te laten afschrijven,wat mekkeren we nou?
Als ik jou was zou ik iets aan de Nederlandse taal gaan spijkeren
want dat is nou echt droevig. SUCCES !

resp00112844
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2005 23:25

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door resp00112844 »

Ik heb van de week een bekeuring van 20 euro, via mijn Postbank, overgemaakt naar Duitsland. Tot mijn grote schrik kwam daar 11.50 euro transportkosten bij. Uiteindelijk dus toch een bekeuring van 31.50 euro.
Krankzinnig hoge kosten voor een electronische handeling. :twisted:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Ron58 »

Krankzinnig hoge kosten voor een electronische handeling.
Heb je misschien een verkeerde methode gekozen?
Ik heb wel meer iets naar Duitsland betaald, geen boete maar een bestelling, en daar kwam nooit iets bij.
Er zijn wel een paar verschillende methoden waarvan sommigen geld kosten voor betaler of voor ontvanger.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door agro »

Nou de KPN is niet de enige die dat doet.Ook UPC berekend € 0,84 administratiekosten
En dat is dan nog excl. btw zodat op € 1,00 komt.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Ron58 »

Automatische incasso kan ook een probleem zijn als je van te voren niet weet wat het bedrag is wat ze gaan incasseren.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand bij de supermarkt een kar met boodschappen niet afkan rekenen en thuis tot de ontdekking komt dat er een achterlijk hoog bedrag is geïncasseerd.

Nuon heeft het bij ons een keer gepresteerd een behoorlijk bedrag te incasseren omdat ze een reeds afgehandelde jaarafrekening na een verhuizing maanden later wilden corrigeren. (we kregen een iets groter bedrag terug maar als je van hen geld krijgt kunnen ze ineens wél een maand wachten)
De facturen kwamen pas een week na de incasso.

Je staat toch mooi te kijken als je er van overtuigd ben dat er nog een redelijk saldo op je rekening staat en er gebeurt zo iets. Zet je boodschappen maar terug, of tap je net getankte benzine maar weer af, want even naar de pinautomaat lopen om het dan contant te halen lukt ook niet.

Volgens mij wordt het tijd om een derde mogelijkheid te bieden, een kosteloze mogelijkheid voor internetbankierders, misschien zoiets als Ideal of zo??

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Wiley dat weet ik ook wel maar er zijn mensen die zeggen dat als ze een ac ontvangen en dan betalen via internet bankieren dat het dan ook geld kost, ik wilde daar Alleen maar mee zeggen dat je heel vaak die acceptkaart krijgt zonder dat je er mee hoeft te betalen en dat het dan niets extra`s kost. Ook niet elk bedrijf rekent die kosten.

Annie48
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:35

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Annie48 »

Dirkie, voor jou maakt het niets uit of men "eerder"incasseert maar er zijn een heleboel mensen voor wie dat wel een probleem kan zijn. Ik denk hierbij aan mensen met een (bijstand- of WAO-) uitkering. Ik ben vrijwilliger bij een gehandicaptenorganistatie en help oudere mensen met hun administratie. Ik kom het bij herhaling tegen dat men eerder incasseert waardoor deze mensen dan in het rood komen te staan. Deze mensen geven dan bijvoorbeeld aan dat men de 13e van elke maand mag incasseren omdat zij de 12e hun uitkering krijgen. Als men dan toch voor de 12e gaat incasseren kun je je voorstellen dat dit voor deze mensen toch een probleem kan zijn.

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Ik begrijp niet zo goed dat mensen er zo op reageren: je krijgt in elk geval nog de keuze. Die kosten moeten toch worden gemaakt, en tegenover kosten moeten inkomsten staan. Dus one way or the other, een bedrijf moet z'n kosten zien terug te verdienen...
Ik heb geen moeite met automatisch afschrijven, wel vind ik dat KPN hier de "overvaltactiek" toepast. Mijn eerste confrontatie met dit fenomeen was op de laatste rekening. Daar stond dit grootsmachtig en vet afgedrukt op.

Ik had graag gezien dat men dit eerder had aangekondigd dan heb je immers nog een echte keus.

Heb hierover ook "geklaagd" bij KPN en zag dat men hun site wel al heeft ingericht op digitale rekeningoverzichten e.d.
Dit zijn dingen daar kan men ook op worden geattendeerd, hetgeen veel klantvriendelijker overkomt.

Harry

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Ron58 »

Dirty Harry

Het heeft wel in de nieuwsbrief van KPN gestaan, of dit nu per mail was of bij een vorige afrekening weet ik niet meer, maar ik was op de hoogte dat het er aan zat te komen.

Harm10
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2007 19:54

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Harm10 »

Hoe het ook zij het is een vorm van dwang!

Zie ook het andere onderwerp over dit gedoe: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=54696

Kom aan we laten ons toch niet dwingen?

Misschien kan iemand een alternatief voor KPN aanbevelen?
Of kom je dan van de regen in de drup?

olvo
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2006 12:05

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door olvo »

ik heb zeer slechte ervaring :twisted: met de automatischeincasso.
je maakt een afspraak bv elke 28 van de maand of de eerste werkdag na de 28`Dit gaat voor 3 a 4 maanden goed dan schrijft men al VOOR de 28 af.
Binnen 8a9 maanden wordt er al op de 14 of 15 afgeschreven.
Pak daar de rente maar eens van. bij een klant maakt dat niet zo veel uit. Maar stel er wordt 50 euro afgeschreven bij 100.000 klaten dan is er 5.000.000 euro binnen met een van 2,5% op jaarbasis= 125.000 eur
dit is een voordeel van 4915,73 euro voor het bedrijf wat de incasso uitvoerd.dus ik betaal de 1,25 NIET de pot op met die KPN.
OLVO :twisted:

anubis802
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2007 15:19

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door anubis802 »

Nu is het betalen voor een acceptgiro.
Over een of 2 jaar moet je gaan betalen voor de papieren faktuur of je kiest voor faktuur online. en zo gaan gaan ze steeds een stap verder.
Trouwens lang geleden stond in de voorwaarden dat in het abonnementbedrag alle kosten voor het aanbieden van de service tot uitdrukking komen. Dus ook de kosten voor het betalingsverkeer zaten in het abonnement inbegrepen. Je betaald er nog steeds daarvoor via je abonnementgeld! Echter door de jaren heen hebben ze steeds de voorwaarden aangepast zonder de prijs te wijzigen want mensen zeuren niet en lezen die voorwaarden meestal niet zolang de prijs niet stijgt en dat is precies waar zulke bedrijven op rekenen. Kleine aanpassing hier, eentje daar. Een tijd later als iedereen vergeten is dat ie al voor een bepaalde service betaald en al lang uit de voorwaarden is verdwenen gaan ze weer kosten ervoor rekenen. Zie daar KASSA! Extra kosten voor bellen naar helpdesk met 0900 nummer, extra kosten voor acceptgiro enz.
De volgende is extra kosten voor een papieren faktuur LET MAAR OP!

Dus als je volgende keer de algemene voorwaarden weer worden aangepast, ga maar eens op zoek wat voor service er af hebben gehaald. Je kan dan op rekenen dat je later voor die service extra voor moet gaan betalen.

Helaas heb ik mijn belbudget lijn nodig voor mijn adsl abbonnement anders was ik al lang weg. Adsl zonder kpn is er wel maar je moet nog steeds 10 euro betalen voor de lijn. Dan maar liever een nummer met een fax erop. En als je een geen kpn abbo hebt en je adsl valt weg wegens een kabelbreuk onder de stoep word je niet geholpen en word je van het kast naar de muur gestuurd en naar je internet provider doorverwezen.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Acceptgirokosten bij internetbankieren

Ongelezen bericht door Ron58 »

en zo gaan gaan ze steeds een stap verder.
De stap daarna wordt betalen voor het betalen, net zoals de overheid belasting over belasting heft.

Gesloten