LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] phuket air
Re: phuket air
ANVR voorwaarden Art. 12 lid 4: Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
Helaas slaat artikel 12 van de ANVR voorwaarden eigenlijk alleen op compensatie achteraf. Het verplicht de reisorganisator tot het vergoeden van (alleen achteraf vast te stellen) schade, indien de reis niet verloopt zoals de reiziger redelijkerwijs zou mogen verwachten. Je kunt op grond van dat artikel geen aanspraak maken op schadevergoeding vooraf. Immers, de reis moet eerst nog uitgevoerd worden.
Als de organisatie zich achteraf nog wil beroepen op overmacht zal aannemelijk gemaakt moeten worden dat de reisorganisatie niet wist of niet had moeten weten dat er een grote kans was dat Phuket Air uit de lucht gehaald zou kunnen worden. Ook Phuket Air (in dit geval als hulp-partij bij de overeenkomst betrokken) moet dat aannemelijk zien te maken. Ik vrees dat dat geen haalbare kaart is. Hoewel er in eerste instantie waren er wel degelijk landingsrechten zijn verstrekt, moet zeker Phuket Air hebben geweten dat het uitvoeren van een geregelde verbinding op Amsterdam nog wel eens problematisch kon worden.
Dit uitknokken is helaas een langdurige en kostbare zaak.
Een kansrijkere strategie per individueel geval is stellen dat je door de reisorganisatie vals bent voorgelicht over de reputatie van Phuket Air en dat je daarom recht hebt op compensatie. Ergens in de eerste pagina's van dit topic heb ik een overzicht gepost van alle incidenten die in 2005 hebben plaatsgevonden op de intercontinentale routes van Phuket Air. Daaruit blijkt overduidelijk dat er zeker geen sprake is van een gerenommeerde maatschappij, terwijl in de verschillende reisgidsen wordt beweerd dat dit wel zo is. Kras is zelfs zo ver gegaan om na een aantal incidenten in april de tekst op de website zodanig aan te passen dat het een minder juichend verhaal over Phuket Air werd. Vreemd genoeg werd er richting de klanten die al geboekt hadden in alle talen gezwegen.
Voor veel mensen zal gelden dat als ze ten tijde van boeking waren voorgelicht over het overduidelijke low-budget-karakter plus de bedenkelijke reputatie van Phuket Air, ze voor een andere maatschappij gekozen zouden hebben. Nu worden ze gedwongen dat alsnog te doen, alleen dan tegen een vaak hogere meerprijs omdat de goedkope stoelen veel minder beschikbaar zijn.
Helaas slaat artikel 12 van de ANVR voorwaarden eigenlijk alleen op compensatie achteraf. Het verplicht de reisorganisator tot het vergoeden van (alleen achteraf vast te stellen) schade, indien de reis niet verloopt zoals de reiziger redelijkerwijs zou mogen verwachten. Je kunt op grond van dat artikel geen aanspraak maken op schadevergoeding vooraf. Immers, de reis moet eerst nog uitgevoerd worden.
Als de organisatie zich achteraf nog wil beroepen op overmacht zal aannemelijk gemaakt moeten worden dat de reisorganisatie niet wist of niet had moeten weten dat er een grote kans was dat Phuket Air uit de lucht gehaald zou kunnen worden. Ook Phuket Air (in dit geval als hulp-partij bij de overeenkomst betrokken) moet dat aannemelijk zien te maken. Ik vrees dat dat geen haalbare kaart is. Hoewel er in eerste instantie waren er wel degelijk landingsrechten zijn verstrekt, moet zeker Phuket Air hebben geweten dat het uitvoeren van een geregelde verbinding op Amsterdam nog wel eens problematisch kon worden.
Dit uitknokken is helaas een langdurige en kostbare zaak.
Een kansrijkere strategie per individueel geval is stellen dat je door de reisorganisatie vals bent voorgelicht over de reputatie van Phuket Air en dat je daarom recht hebt op compensatie. Ergens in de eerste pagina's van dit topic heb ik een overzicht gepost van alle incidenten die in 2005 hebben plaatsgevonden op de intercontinentale routes van Phuket Air. Daaruit blijkt overduidelijk dat er zeker geen sprake is van een gerenommeerde maatschappij, terwijl in de verschillende reisgidsen wordt beweerd dat dit wel zo is. Kras is zelfs zo ver gegaan om na een aantal incidenten in april de tekst op de website zodanig aan te passen dat het een minder juichend verhaal over Phuket Air werd. Vreemd genoeg werd er richting de klanten die al geboekt hadden in alle talen gezwegen.
Voor veel mensen zal gelden dat als ze ten tijde van boeking waren voorgelicht over het overduidelijke low-budget-karakter plus de bedenkelijke reputatie van Phuket Air, ze voor een andere maatschappij gekozen zouden hebben. Nu worden ze gedwongen dat alsnog te doen, alleen dan tegen een vaak hogere meerprijs omdat de goedkope stoelen veel minder beschikbaar zijn.
Re: phuket air
Ik ben blij dat ik er geen geld op heb staan, maar ik ben het niet eens met DanielK:
Phuket Air valt juridisch onder de verantwoordelijkheid van de touroperator, Phuket is hier een hulppersoon. De touroperator is verantwoordelijk voor het overtreden van de regels door een hulppersoon en dus is het niet mogelijk om een beroep te doen op overmacht.
* Als Phukt Air zich op overmacht beroept, doet de TO dat in feite ook.
* Als Phuket de regels overtreedt, doet de touroperator dat in feite ook.
Vergelijk het met de daden van een werknemer van TUI: mits tijdens dienst begaan en in de hoedanigheid van werknemer is de werkgever (bv. TUI) (mede)aansprakelijk.
Nee, in dit geval kon de touroperator feitelijk niet weten dat de regels werden overtreden. Echter, daar moet ze dan maar voor zorgen. Klant is koning, dus moeten ze inspecties uitvoeren of laten uitvoeren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij of ergens anders inkopen bij een maatschappij die ze zo vetrouwen dat controles achterwege kunnen blijven (bv KLM).
Men controleert toch ook hotels alvorens ze op te nemen in het schema?
Phuket Air valt juridisch onder de verantwoordelijkheid van de touroperator, Phuket is hier een hulppersoon. De touroperator is verantwoordelijk voor het overtreden van de regels door een hulppersoon en dus is het niet mogelijk om een beroep te doen op overmacht.
* Als Phukt Air zich op overmacht beroept, doet de TO dat in feite ook.
* Als Phuket de regels overtreedt, doet de touroperator dat in feite ook.
Vergelijk het met de daden van een werknemer van TUI: mits tijdens dienst begaan en in de hoedanigheid van werknemer is de werkgever (bv. TUI) (mede)aansprakelijk.
Nee, in dit geval kon de touroperator feitelijk niet weten dat de regels werden overtreden. Echter, daar moet ze dan maar voor zorgen. Klant is koning, dus moeten ze inspecties uitvoeren of laten uitvoeren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij of ergens anders inkopen bij een maatschappij die ze zo vetrouwen dat controles achterwege kunnen blijven (bv KLM).
Men controleert toch ook hotels alvorens ze op te nemen in het schema?
Re: phuket air
Niet helemaal goed gelezen, grotendeels eens met DanielK.
Niettemin een samenvatting voor diegenen die willen doorzetten tegen de TO.
Niettemin een samenvatting voor diegenen die willen doorzetten tegen de TO.
Re: phuket air
Het is te merken hoor, het regent hier reacties over die alternatieven. Mijn vlucht, vertrekdatum 3 juli, is nog niet eens over gebeld.Klanten worden in week 22 (30 mei t/m 2 juni a.s.) door ons benaderd met een alternatieve vlucht en de daarvoor geldende condities.
Re: phuket air
Heb vorirge week Holland International aan de lijn gehad. Zij konden mij vertellen dat we eventueel de vlucht zelf mochten omboeken. Ik vroeg of zij voor mij konden kijken wat voor vluchten er waren. Ze zou me donderdag terugbellen. Dit gebeurde niet. Zelf er maar weer achteraan gebeld. Ze wist nog niets, vrijdag zou ze me terug bellen. Vrijdag niets gehoord. Vandaag maar weer eens gebeld. Ze zou haar collega navragen. Die vertelde me dat ze vrijdag mijn voicemail had ingesproken, maar geen voicemail. Ik vroeg of ze nog vluchten hadden gevonden, maar niets onder de 200 euri's. Ze zij dat ik af moest wachten (dat heb ik ook nog niet gedaan.....) tot ze ons terug zouden bellen met een alternatief. De vrouw die ik vorige week aan de telefoon had vertelde mij dat we deze week bericht zouden krijgen. Ik vroeg vandaag weer of dat zo was, zij kon dat niet bevestigen. ("Dat kan zo zijn, maar het kan ook volgende week worden....." Volgens mevrouw van HI) Lekker duidelijk allemaal. Volgens mij willen ze ons gewoon laten wachten en geen moeite doen om nog een vlucht te vinden zodat we zelf kunnen omboeken.....
Re: phuket air
Vertrek 13 Juli naar Thailand
Zonet weer contact gehad met kras.
Eindelijk had ik een persoon aan de lijn die eerlijk en vooral duidelijk.
Ze vertelde me dat ze inderdaad een afspraak hebben met 1 maatschappij en dat het contract alleen nog niet getekend is en dat ze hopen dat het morgen tijdens de directievergadering gaat gebeuren.
Dus als ze morgen tekenen hoop ik dat ze voor donderdag nog iedereen kunnen bellen.
En anders komen ze alweer hun afspraken niet na en kunnen wij er met z'n allen weer niets tegen doen!!!
Succes allemaal
Zonet weer contact gehad met kras.
Eindelijk had ik een persoon aan de lijn die eerlijk en vooral duidelijk.
Ze vertelde me dat ze inderdaad een afspraak hebben met 1 maatschappij en dat het contract alleen nog niet getekend is en dat ze hopen dat het morgen tijdens de directievergadering gaat gebeuren.
Dus als ze morgen tekenen hoop ik dat ze voor donderdag nog iedereen kunnen bellen.
En anders komen ze alweer hun afspraken niet na en kunnen wij er met z'n allen weer niets tegen doen!!!
Succes allemaal
Re: phuket air
Lieke Voets van Kras zei mij vorige week dat datzelfde contract met een andere maatschappij vorige woensdag gesloten zou worden en dat ik er vorige week vrijdag meer van zou horen. Niet dus.
Re: phuket air
Voor onze reis naar Thailand vertrek 1 juli moesten wij 20 mei het restand reissom voldaan hebben. Op 18 mei een E-mail naar Kras gestuurd met het verzoek uitstel van betaling. Natuurlijk bericht terug dat wij wel moesten betalen en bij niet doorgaan van de reis ons geld terug zouden krijgen.
Wij hebben nog niet betaald en wachten wel op een herinnering, tenslote worden wij ook al weken door Kras aan het lijntje gehouden en dat geld is eventueel zo overgemaakt.
Afgelopen vrijdag nog met Kras gebeld en toen werd er belooft dat wij vandaag gebeld zouden worden met een alternatief.
Nou als wij dit forum vandaag zo lezen klopt hier ook al weer niks van.
Wij hebben nog niet betaald en wachten wel op een herinnering, tenslote worden wij ook al weken door Kras aan het lijntje gehouden en dat geld is eventueel zo overgemaakt.
Afgelopen vrijdag nog met Kras gebeld en toen werd er belooft dat wij vandaag gebeld zouden worden met een alternatief.
Nou als wij dit forum vandaag zo lezen klopt hier ook al weer niks van.
Re: phuket air
vetrek: 26 juni
reisbureau: TUI
bestemming: Thailand, Bangkok
seat only
Het TUI Reisbureau heeft net voor 18:00 gebeld over het alternatief.
Omgeboekt naar KLM, zelfde vertrek en retourdatum.
Meerkosten 170.- euro p.p! (25% meer op totale reissom!!!!)
Op het moment dat we wisten dat Phuket Air niet meer mocht landen op Nederland zijn we naar het reisbureau gegaan. Dat was begin mei. Toen wilde ik de reis kosteloos annuleren omdat we zelf al een (goedkoper) alternatief hadden gevonden (Eva en China). Daar hebben we vervolgens een optie op genomen. Echter het reisbureau vertelde dat we niet kosteloos mochten annuleren en dat we een vergelijkbaar of tegen een kleine meerprijs, alternatief zouden krijgen. We hadden geen keus en zeer ontevreden zijn we daar maar mee akkoord gegaan. Toen al zagen we namelijk de bui hangen en ik had al verwacht dat we kort voor vertrek pas het alternatief zouden krijgen en dat er dus geen of weinig andere mogelijkheden meer zou zijn vlak voor vertrek. Iedere week heb ik vervolgens contact met het reisbureau gehad of ze al iets wisten. Iedere keer hetzelfde antwoord:nee we weten nog niets, even afwachten. Ondertussen het internet in de gaten gehouden voor eventuele alternatieven. Tot vorige week konden we tegen een soortgelijke prijs, zelfde vertrekdatum en retourdatum ergens anders boeken.
En wat blijkt vandaag: of we even 170.- euro p.p. meer willen betalen. Maar liefst 25% meer. Snel even op een aantal sites gekeken naar soortgelijke alternatieven. Nee dus, alles zit nu vol of nog duurder.
Hadden we dus nog beter meteen de reis kunnen annuleren en dan maar de aanbetaling kwijt te zijn en vervolgens de reis bij een ander boeken. Dan nog waren we goedkoper uit geweest dan de situatie waar we nu mee te maken hebben.
Het is duidelijk een bewuste strategie van TUI om zo lang mogelijk de klanten aan het lijntje te houden totdat de klant geen alternatief heeft en dus maar akkoord moet gaan met de meerkosten. Zo houdt TUI de schade voor hunzelf beperkt. Een aantal weken heb ik het aan TUI aangegeven dat ik hier bang voor was maar en ze zeiden dat het allemaal wel meeviel en nu zitten we in een dergelijke situatie.
Heb dit verhaal uitgelegd aan het reisbureau en konden me wel begrijpen. Ze nemen morgen contact op wat te doen met dit geval.
P & M, Groningen
reisbureau: TUI
bestemming: Thailand, Bangkok
seat only
Het TUI Reisbureau heeft net voor 18:00 gebeld over het alternatief.
Omgeboekt naar KLM, zelfde vertrek en retourdatum.
Meerkosten 170.- euro p.p! (25% meer op totale reissom!!!!)
Op het moment dat we wisten dat Phuket Air niet meer mocht landen op Nederland zijn we naar het reisbureau gegaan. Dat was begin mei. Toen wilde ik de reis kosteloos annuleren omdat we zelf al een (goedkoper) alternatief hadden gevonden (Eva en China). Daar hebben we vervolgens een optie op genomen. Echter het reisbureau vertelde dat we niet kosteloos mochten annuleren en dat we een vergelijkbaar of tegen een kleine meerprijs, alternatief zouden krijgen. We hadden geen keus en zeer ontevreden zijn we daar maar mee akkoord gegaan. Toen al zagen we namelijk de bui hangen en ik had al verwacht dat we kort voor vertrek pas het alternatief zouden krijgen en dat er dus geen of weinig andere mogelijkheden meer zou zijn vlak voor vertrek. Iedere week heb ik vervolgens contact met het reisbureau gehad of ze al iets wisten. Iedere keer hetzelfde antwoord:nee we weten nog niets, even afwachten. Ondertussen het internet in de gaten gehouden voor eventuele alternatieven. Tot vorige week konden we tegen een soortgelijke prijs, zelfde vertrekdatum en retourdatum ergens anders boeken.
En wat blijkt vandaag: of we even 170.- euro p.p. meer willen betalen. Maar liefst 25% meer. Snel even op een aantal sites gekeken naar soortgelijke alternatieven. Nee dus, alles zit nu vol of nog duurder.
Hadden we dus nog beter meteen de reis kunnen annuleren en dan maar de aanbetaling kwijt te zijn en vervolgens de reis bij een ander boeken. Dan nog waren we goedkoper uit geweest dan de situatie waar we nu mee te maken hebben.
Het is duidelijk een bewuste strategie van TUI om zo lang mogelijk de klanten aan het lijntje te houden totdat de klant geen alternatief heeft en dus maar akkoord moet gaan met de meerkosten. Zo houdt TUI de schade voor hunzelf beperkt. Een aantal weken heb ik het aan TUI aangegeven dat ik hier bang voor was maar en ze zeiden dat het allemaal wel meeviel en nu zitten we in een dergelijke situatie.
Heb dit verhaal uitgelegd aan het reisbureau en konden me wel begrijpen. Ze nemen morgen contact op wat te doen met dit geval.
P & M, Groningen
Re: phuket air
Het is belachelijk want Kras houdt iedereen aan het lijntje! Net zolang totdat er geen andere alternatieven meer zijn en iedereen wel accoord moet gaan met het alternatief. Ik kan ze op dit moment echt wel schieten. Wekenlang wordt je aan het lijntje gehouden en afspraken nakomen ho maar. Maar ze verplichten je wel tot betalen. Ik heb zo'n idee dat Kras nog steeds geen luchtvaartmaatschappij heeft gevonden en het gewoon aan het afwachten is. Ten slotte hoeven ze pas 20 dagen voor vertrek wat te melden. Grrrrr!!!! Belachelijk dat ze dit de consumenten aan doen! Je hebt geen enkele recht!
Re: phuket air
Lees dat nog heel wat mensen zonder te protesteren maar bijbetalen omdat ze graag op vakantie willen. Zoals ik al in een eerder topic heb gemeld kun je wel bijbetalen maar doe dit dan onder (schriftelijk) protest bij HI of Kras met evt. een kopie naar je reisbureau. Er is mij uit verschillende bronnen verzekerd dat de Geschillencommissie Reizen in het voordeel van de klant zal gaan beslissen,dus ...
Re: phuket air
Het gekke is dat je nooit eens hoort dat een reisorganisatie haar klanten geld terugbetaalt, als de brandstoffen eens in prijs omlaag gaan.
Is dat trouwens tijgertje uit Bunnik?
Is dat trouwens tijgertje uit Bunnik?
Re: phuket air
Ik ga niet nog een keer op de juridische aspecten in m.b.t. de geschillen commissie reizen (blader maar terug dan zien jullie mijn mening). Maar om nog maar eens duidelijk te maken dat dit zeker geen makkelijke en gangbare weg is verwijs ik jullie naar de procedure zelf:
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/disputes/
voyages/disputes_voyages_nl_002.htm#Hoe
Geen makkelijke procedure dus waar je in eerste instantie zelf aardig wat kosten voor moet maken.
Daarnaast hier wat (oude) statistieken van de commissie, om het e.e.a. in perspectief te plaatsen:
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/disputes/
voyages/disputes_voyages_nl_004.htm
Zo is er dus in 2001 precies 1 zaak m.b.t. een gewijzigde prijs (voor vertrek) voor de geschillencommissie gekomen. Niet echt reeel dus om daar al je hoop op te vestigen en zeker geen aanleiding om aan te nemen dat de geschillencommissie je in 'dat soort' zaken je altijd gelijk zal geven.
Lees daarnaast de uitspraken van de commissie maar eens door die je in onderstaand pdf-je kan vinden:
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/disputes/
voyages/disputes_voyages_002.pdf
Vooral de uitspraak m.b.t. "vluchtwijziging / gemeld voor afreis / wijzigingskosten/ informatieplicht RO" is intressant, hierin wordt de reisorganisatie gewoon in het gelijk gesteld omdat ze heeft voldaan aan haar informatieplicht en een ander voorstel heeft gedaan. (lees zelf even helemaal door om de details te weten).
Conclusie: ik zal er dus zeker niet van uitgaan dat de geschillencommisie je gelijk zal geven, sterker nog: uit bovenstaande blijkt wel dat de weg naar een eventuele uitspraak lang en kostbaar is en zeker niet voordelig hoeft uit te vallen.
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/disputes/
voyages/disputes_voyages_nl_002.htm#Hoe
Geen makkelijke procedure dus waar je in eerste instantie zelf aardig wat kosten voor moet maken.
Daarnaast hier wat (oude) statistieken van de commissie, om het e.e.a. in perspectief te plaatsen:
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/disputes/
voyages/disputes_voyages_nl_004.htm
Zo is er dus in 2001 precies 1 zaak m.b.t. een gewijzigde prijs (voor vertrek) voor de geschillencommissie gekomen. Niet echt reeel dus om daar al je hoop op te vestigen en zeker geen aanleiding om aan te nemen dat de geschillencommissie je in 'dat soort' zaken je altijd gelijk zal geven.
Lees daarnaast de uitspraken van de commissie maar eens door die je in onderstaand pdf-je kan vinden:
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/disputes/
voyages/disputes_voyages_002.pdf
Vooral de uitspraak m.b.t. "vluchtwijziging / gemeld voor afreis / wijzigingskosten/ informatieplicht RO" is intressant, hierin wordt de reisorganisatie gewoon in het gelijk gesteld omdat ze heeft voldaan aan haar informatieplicht en een ander voorstel heeft gedaan. (lees zelf even helemaal door om de details te weten).
Conclusie: ik zal er dus zeker niet van uitgaan dat de geschillencommisie je gelijk zal geven, sterker nog: uit bovenstaande blijkt wel dat de weg naar een eventuele uitspraak lang en kostbaar is en zeker niet voordelig hoeft uit te vallen.
Re: phuket air
Dat zijn statistieken van de belgische geschillencommissie Volgens mij zijn de meesten hier Nederlanders
Maar je hebt op zich wel gelijk dat een gang naar de geschillencommissie voor een paar honderd euro niet al te zinvol is. TUI boycotten zal een groter effect hebben.
Maar je hebt op zich wel gelijk dat een gang naar de geschillencommissie voor een paar honderd euro niet al te zinvol is. TUI boycotten zal een groter effect hebben.
Re: phuket air
Gisteren contact gehad met Kras. Ze hebben mij verteld dat het niet meer gaat lukken om mensen om te boeken na 1 juli. Ze gaan iedereen deze week bellen om te zeggen dat je je geld terug krijgt. Weg vakantie......
Re: phuket air
QUOTE: 'Vooral de uitspraak m.b.t. "vluchtwijziging / gemeld voor afreis / wijzigingskosten/ informatieplicht RO" is intressant, hierin wordt de reisorganisatie gewoon in het gelijk gesteld omdat ze heeft voldaan aan haar informatieplicht en een ander voorstel heeft gedaan. (lees zelf even helemaal door om de details te weten)'.
Welke informatie? Alles wat ik weet hoor ik via dit forum of lees ik op het internet. Officeel heeft Kras nog nooit contact met ons opgenomen om ons de problemen kenbaar te maken. Of valt twintig dagen voor vertrek melden ook onder een 'goede' informatieplicht?
Welke informatie? Alles wat ik weet hoor ik via dit forum of lees ik op het internet. Officeel heeft Kras nog nooit contact met ons opgenomen om ons de problemen kenbaar te maken. Of valt twintig dagen voor vertrek melden ook onder een 'goede' informatieplicht?
Re: phuket air
Wij zijn woest op Kras!
Net weer gebeld en op onze vraag of we inderdaad ons geld terugkrijgen zodat we misschien nog een andere vakantie kunnen boeken, doen ze alsof ze van niks weten.
Waarom spelen ze geen open kaart en houden ze iedereen aan het lijntje? Hoe lang moeten we nog op een EERLIJK antwoord wachten?????
Net weer gebeld en op onze vraag of we inderdaad ons geld terugkrijgen zodat we misschien nog een andere vakantie kunnen boeken, doen ze alsof ze van niks weten.
Waarom spelen ze geen open kaart en houden ze iedereen aan het lijntje? Hoe lang moeten we nog op een EERLIJK antwoord wachten?????
Re: phuket air
Ook ik heb net contact gehad met Kras,de reizen naar Thailand gaan gewoon door,het is alleen Bali waar ze omboekproblemen mee hebben
Re: phuket air
Dit is echt te belachelijk voor woorden. Ze moet ons eens goed informeren!!!!!