LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan tussenpersoon boete inrekening brengen.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Martijn T

Re: Kan tussenpersoon boete inrekening brengen.

Ongelezen bericht door Martijn T »

Een tussenpersoon kan geen misgelopen provisie in rekening brengen bij een klant.
Op schadeverzekeringen:
alleen opzegbaar per einddatum (indien oud 5 jaarscontract, of bij somige nieuwe 1-jaarscontracten) einde contract, is einde polis (indien opgezegd) dus einde provisie.
Leven:
terugboekrisico van 5 tot 10 jaar op leven en uitvaart.
Ja dat jij een levensverzekering (zonder advies??) overzet naar iets anders of stopzet kost hem terugboekprovisie. Dat is ondernemersrisico.
Vervelend voor hem, maar ja als hij geen antwoord geeft op zo'n vraag, wat moet je dan.

wareman

Ongelezen bericht door wareman »

Ikzet die levensverzekering (levensloopwonen belegging) gemengde verzekering, krijgt hij dik 300 euro per jaar voor aan provisie, ik zet hem fiscaal door naar de abnamro dat mag volgens de belasting.
(Axent) Uitvaartverzekering, daar heeft hij al provisie over gehad. Ik heb wel antwoord op mijn vraag gehad alleen 2 maanden later, terwijl de polis was afgesloten...Ze zeiden dat ze mij 2x hebben gemaild voor een offerte, heb nooit wat gehad, wat betreft de andere verzekeringen de woonverzekering is per einde contract opgezegd.

wareman

Leven:
terugboekrisico van 5 tot 10 jaar op leven en uitvaart.
Ja dat jij een levensverzekering (zonder advies??) overzet naar iets anders of stopzet kost hem terugboekprovisie. Dat is ondernemersrisico.
Vervelend voor hem, maar ja als hij geen antwoord geeft op zo'n vraag, wat moet je dan.

Ik heb die levensverzekering (levensloop wonen) fiscaal doorgezet naar de ABNAMRO als bankspaarhypotheek dus dan, dan hoef ik toch geen provisie terug te gaan betalen. Dan ben je geen baas meeer over je eigen geld, en wat bedoel je met terugboekrisico 5 a 10 jaar.?

Martijn T

terugboekrisico:
een tussenpersoon loopt/liep de 1e 5 tot 10 jaar (afhankelijk van wanneer en waar de levensverzekering is afgesloten) het risico dat hij (delen) van de afsluitprovisie moet terugbetalen aan de verzekeraar.
Bij het afsluiten ontving (tegenwoordig worden deze verzekeringen vaak tegen een vast bedrag of uurtarief gesloten) hij een percentage van de verzekerde som of premie maal duur vd verzekering voor het afsluiten van de polis.
Indien de klant binnen een bepaalde termijn de verzekering stopt moet de tussenpersoon weer een deel van die provisie terugbetalen aan de verzekeraar.
Dat is zijn ondernemersrisico. Hij kan dat niet doorberekenen aan zijn klant.
Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd?
(als provisie uit levenpolis wordt gehaald speelt dit verhaal uiteraard niet)

wareman

Vandaag de factuur gekregen, moet 1100 er nog wat betalen heb contact gehad met de Aegon en die vonden dit een raar verhaal dat een tusserpersoon de provisie op zijn klant gaat verhalen.
De aegon gaat mij een brief sturen waarin zei aangeven dat dit niet de gang van zaken is, en dat het "provisie" verhaal iets is tussen de verzekeraar en de tussenpersoon zelf.

Wat heeft hij als omschrijving van de factuur ik citeer:

"Terug te betalen provisie i.v.m beeindiging levensverzekering Aegon (polisnr.) door gehele opname"

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Belachelijk. Kenmerkend voor de werkwijze van tussenpersonen.

Stel ik neem geld op van m'n spaarrekening bij de bank. De baliemedewerker stuurt mij een factuur om op zijn/haar privé rekening een duizend of zo € over te maken.

Martijn T

Fiesiekus:
is niet typisch voor "de tussenpersoon" ih algemeen. Dit is wel apart voor deze tussenpersoon ih bijzonder.

Heb hier nog nooit van gehoord.
Als ik afnemer (klant wil ik het niet noemen in deze) was zou ik een klacht bij Kifid indienen (en kopie naar AFM)

wareman

@Fiesiek@ martijnT: beide mee eens.

Fiesiekus

Martijn T schreef:Fiesiekus:
is niet typisch voor "de tussenpersoon" ih algemeen.
In zoverre kenmerkend dat i.h.a. een tussenpersoon op slinkse wijzen zoveel mogelijk probeert te verdienen aan z'n (oud) klanten. Dit is weer zo'n trucje.

Als ik van spaarbank wissel, stuurt de oude bank mij dan een factuur ?

wareman

Zo de brieven zijn de deur uit naar de tussenpersoon ben benieuwd, of hij nu gaat reageren :)...

wareman

Tussenpersoon nog niet gereageerd, weer met Aegon gebeld krijg pas eind deze maand bericht zeker veel klachten....Terwijl ik expiciet gevraagd had om het eind deze week in de bus te krijgen ja zeiden ze, dus maar weer met de rechtsbijstand gebeld die sturen nu een brief naar de tussenpersoon met de medeling dat betaling wordt uitgesteld(mits hij gelijk heeft) omdat ze eerst alles willen uitzoeken.

wareman

Updatje:

Intussen heeft de tussenpersoon nog nergens op reageerd, de rechtbijstand heeft ook een brief gestuurd dat ze eerst nog meer stukken nodig zijn.

wareman

Vandaag eindelijk een bericht gehad van de Aegon zij maken zich hier wel erg makkelijk vanaf.Hier onder de mail, nu moet ik zelf voor een oplossing gaan zorgen en dat gaan melden bij het KIFID het is toch wel raar, dat het provisie verhaal normaal iets is tussen de tussenpersoon en de verzekeraar nu gewoon wordt teruggeschoven naar de klant.

Geachte heer Scheper,

Excuses voor de late reactie van onze kant.

Voor geschillen met uw tussenpersoon ‘De Bruin Advies en Bemiddeling’ kunt u een klacht indienen bij het KIFID. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u eerst zelf proberen met uw tussenpersoon tot een oplossing te komen. Elke financiële dienstverlener hoort een klachtenprocedure te hebben (worden hiertoe door het AFM verplicht).

De website van KIFID http://www.kifid.nl/consumenten/wat-kan ... r-mij-doen geeft een duidelijke uitleg over de procedure.

Met vriendelijke groet,

Fiesiekus

wareman schreef:Vandaag eindelijk een bericht gehad van de Aegon zij maken zich hier wel erg makkelijk vanaf.Hier onder de mail, nu moet ik zelf voor een oplossing gaan zorgen en dat gaan melden bij het KIFID het is toch wel raar, dat het provisie verhaal normaal iets is tussen de tussenpersoon en de verzekeraar nu gewoon wordt teruggeschoven naar de klant.
Zo raar is dat niet. Die TP probeert bij jou (onterecht) provisie in rekening te brengen. Da's geen probleem van of voor AEGON.

Overigens zou ik de namen in die brief even weghalen.

voorlichter

Ongelezen bericht door voorlichter »

Fiesiekus schreef:In zoverre kenmerkend dat i.h.a. een tussenpersoon op slinkse wijzen zoveel mogelijk probeert te verdienen aan z'n (oud) klanten. Dit is weer zo'n trucje.
Op dit forum staan heel wat berichten met klachten, niet één daarvan spreekt over het in rekening brengen van een boete zoals in dit draadje en tóch vindt je dat het kenmerkend is voor ALLE tussenpersonen? Wellicht is uw mening een beetje gekleurd en doorgeslagen? :roll:

On topic: Als er een rekening wordt gestuurd gewoon schriftelijk vragen om de overeenkomst waarin staat vermeld wat en waarom je moet betalen. Als dit er niet komt heeft hij geen overeenkomst en dus geen vordering.

Fiesiekus

voorlichter schreef:Op dit forum staan heel wat berichten met klachten, niet één daarvan spreekt over het in rekening brengen van een boete zoals in dit draadje en tóch vindt je dat het kenmerkend is voor ALLE tussenpersonen? Wellicht is uw mening een beetje gekleurd en doorgeslagen? :roll:.

Kenmerkend is dat tussenpersonen op slinkse wijze proberen zoveel mogelijk te verdienen aan klanten. Dit is zo'n trucje, niet kenmerkend voor alle, maar wel tekenend voor de attitude van alle tussenpersonen; mede gezien uw eigen opmerking over "heel wat berichten met klachten".

voorlichter

Ongelezen bericht door voorlichter »

Lekker objectief..... :roll: Wellicht eens een spiegel voorhouden met betrekking tot attitude?

Fiesiekus

Ja! :roll:

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

In mijn geval is mijn eerste tussenpersoon failliet gegaan. De tweede tussenpersoon die mijn polissen heeft overgenomen ook. En nu zit ik bij de aegon bank bemiddeling te .....Omdat ik zelf niet met een nieuwe tussenpersoon ben aankomen zetten. Wie wil deze woekerpolissen (bende) ooit behartigen???? Ik denk dat er geen enkele tussenpersoon hier behoefte aan heeft...Geld krijg je er volgens mij hier niet voor van aegon. Wel terechte teleurgestelde klanten.....
En wat een uitzoekwerk krijg je voor je kiezen......

wareman

@voorlichter je voelt je zeker wel aangesproken door hetgene, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat veel tussenpersonen zakenvullers zijn zoals die van mij.

Gesloten