Waarom mensen niet overstappen naar een ander bank?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Mk

Re: Waarom mensen niet overstappen naar een ander bank?

Ongelezen bericht door Mk »

Johan-17 schreef:
13 sep 2026 10:13
Tis sowieso schandalig dat de ''grote'' banken een dergelijk laag rentepercentage hanteren. Hier is m.i. gewoon sprake van kartelvorming cq prijsafspraken. Er is dus absoluut geen concurrentie tussen deze ''spelers''. En de onzinnige uitleg dat ze geen hoger percentage kunnen geven omdat ze nu eenmaal veel kosten hebben ivm beveiliging slaat ook nergens op. We (belastingbetaler) hebben ze destijds wel moeten helpen omdat ze zogenaamd op omkiepen stonden. Ik denk dat ze zich nog kapot lachen hierom. Wordt tijd dat de ACM eens gaat ingrijpen want uit zichzelf zullen ze hun graaigedrag niet veranderen.
Dat is al gedaan hoor.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-p ... onsultatie

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... spaarmarkt

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Speedy123 schreef:
14 sep 2026 02:30

Bijna duizend banken hebben een bankvergunning voor Nederland.

https://www.dnb.nl/openbaar-register/re ... rc=V0ZUS0Y

Klagen dat er sprake is van een monopolie of een vermoeden van kartelvorming, zal weinig uithalen. Daarvoor is er simpelweg teveel concurrentie en zijn er teveel eenvoudige mogelijkheden om elders een aantrekkelijk rente te krijgen.
Er is geen enkel concurrentie tussen banken simpel omdat een paar grootbanken 90% van de Nederlanders als klant heeft.
De resterende kruimels kunnen geen potje breken.
Je ziet het direct in gedrag terug, zodra een bank een tarief verhoogd of een nieuwe bedenkt volgen de anderen binnen enkele weken.
Overstappen heeft dus geen zin.
In tegenstelling tot b.v. Duitsland waar wel concurrentie tussen banken is, lagere tarieven en hogere spaarrentes.
Er zijn ook landen waarbij de overheid de tarieven bepaald zodra er geen concurrentie meer is, maar in ons land waar marktwerking het toverwoord is kun je daar alleen maar van dromen.

Er is nog een reden waarom ik niet meer swap met spaargeld, één keer gedaan en kreeg direct een stapel papieren thuis waarin ik maar moest bewijzen waar dat geld allemaal vandaan kwam, doe je dat niet dan wordt je aangemeld als witwasser of belasting ontduiker en kom je onder de loop van de FIOD te liggen.
Het domme is dat dit geld gewoon bij de belastingdienst bekent is, maar DNB in opdracht van de overheid toch deze heksenjacht begonnen is.
De belastingdienst en DNB werken compleet lang elkaar heen.
De jacht op zwart geld is in Nederland helemaal doorgeschoten.
Er wordt verwezen naar Europese regels, maar die gelden ook voor Duitsland en daar wordt er veel minder krampachtig mee omgegaan.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

jonis schreef:
13 sep 2026 20:31
2028 vermogensaanwasbelasting?
Hoeveel zin heeft nu nog lang vastzetten op een spaarrekening dan voor je als je daarna een deel ervan van de hogere rente ook weer mag inleveren?
Dat is toch altijd? Maar als ik 6% rente krijg op mijn ton op de deposito, dan houd ik na vermogensaanwasbelasting 64% over van 6000 euro. Als ik het op de gewone spaarrekening laat staan met 1,5% rente, dan houd ik maar 64% van 1500 euro over. Dan heb ik toch liever die 4000 euro als die 1000 euro.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Polvo176 schreef:
14 sep 2026 11:19
Er is geen enkel concurrentie tussen banken simpel omdat een paar grootbanken 90% van de Nederlanders als klant heeft.
Dat is niet correct, de ING, Rabobank en ABNAMRO hebben iets meer dan 80% van de spaarmarkt in handen.
Polvo176 schreef:
De resterende kruimels kunnen geen potje breken.
Je ziet het direct in gedrag terug, zodra een bank een tarief verhoogd of een nieuwe bedenkt volgen de anderen binnen enkele weken.
Overstappen heeft dus geen zin.
Ook dat is niet correct. Anderen bieden gewoon een hogere rente. Ik heb al drie voorbeelden gegeven hoe iemand heel eenvoudig binnen Nederland bij een andere bank kan sparen tegen een hogere rente. Bij een vier jaars deposito loopt de rente zelfs op naar 3,10 procent.
Polvo176 schreef:
In tegenstelling tot b.v. Duitsland waar wel concurrentie tussen banken is, lagere tarieven en hogere spaarrentes.
Er zijn ook landen waarbij de overheid de tarieven bepaald zodra er geen concurrentie meer is, maar in ons land waar marktwerking het toverwoord is kun je daar alleen maar van dromen.
Dankzij de EU wet en regelgeving is het hele eenvoudig om als Nederlander in Duitsland te sparen. Kan je via een platform als Raisin vrij eenvoudig regelen.
Polvo176 schreef:
Er is nog een reden waarom ik niet meer swap met spaargeld, één keer gedaan en kreeg direct een stapel papieren thuis waarin ik maar moest bewijzen waar dat geld allemaal vandaan kwam, doe je dat niet dan wordt je aangemeld als witwasser of belasting ontduiker en kom je onder de loop van de FIOD te liggen.
Erg bijzonder. Ik heb een spaar en deposito rekening bij mijn bank (top drie bank), bij een verzekeraar en bij een spaarbank. Een hoop spaarrekeningen dus. Elk jaar bekijk ik opnieuw waar ik de meeste rente kan krijgen. Een nieuwe spaarrekening openen kost me werkelijk geen enkele moeite. Nimmer kreeg ik een onderzoek over de herkomst van mijn geld aan mijn broek.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

1) 80 of 90% is om het even, zij dicteren de markt in Nederland, het komt met de regelmaat van de klok in het nieuws.

2) Dat maakt mijn stelling nog niet onwaar, je haalt rente en tarieven door elkaar.
Dat er hogere rente bij die kruimelbanken wordt geboden liggen de grootbanken niet wakker van, zij hebben toch al het meeste en ze weten dat mensen niet gaan lopen zeulen met hun geld.

3) Na het faillissement van een paar buitenlandse banken zien de meeste mensen het niet meer zitten om daar hun geld te storten, wederom, de grootbanken weten dat en maken er gebruik van door b.v. hun rente laag te houden.

4) Heb je nog nooit meer dan 3000 euro over gemaakt?
Het is mooi dat je elk jaar swapt van spaarrekening, maar omdat je maar een van de weinigen bent kunnen de grootbanken doen en laten wat ze willen.
Neem je zelf daarom niet als maatstaf, maar de grote massa, daar draait hun beleid op.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
14 sep 2026 11:53
Dat is toch altijd? Maar als ik 6% rente krijg op mijn ton op de deposito, dan houd ik na vermogensaanwasbelasting 64% over van 6000 euro. Als ik het op de gewone spaarrekening laat staan met 1,5% rente, dan houd ik maar 64% van 1500 euro over. Dan heb ik toch liever die 4000 euro als die 1000 euro.
Wat is altijd; je hebt nu met partner vrijstelling tot 120.000
Strakjes heb je slechts 3600 aanwas vrijstelling ( met partner)
Belasting heb ik tot nu toe kunnen ontwijken door aflossen en consumeren.
1,5 of 6 ; je maakt het verschil groot genoeg om ook je punt waar te maken; ik zie geen 6 staan ( raisin geeft bijv aan " vast " t/m 3,75)
Verder hoef je geen zorgen te maken om m'n rendement; heeft toch geen zin om het met je mee in de kist in te nemen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Polvo176 schreef:
14 sep 2026 13:38
1) 80 of 90% is om het even, zij dicteren de markt in Nederland, het komt met de regelmaat van de klok in het nieuws.

Nee dat is niet om het even. Drie partijen delen die iets meer dan 80 procent van de spaarmarkt. De grootste bank (ING) haalt nog geen 36%, gevolgd door 26% (RABO) en 20% (ABNAMRO).
Polvo176 schreef:
2) Dat maakt mijn stelling nog niet onwaar, je haalt rente en tarieven door elkaar.
Dat er hogere rente bij die kruimelbanken wordt geboden liggen de grootbanken niet wakker van, zij hebben toch al het meeste en ze weten dat mensen niet gaan lopen zeulen met hun geld.
Deze discussie gaat over rente. TS heeft het over geld mislopen omdat mensen niet overstappen voor een hogere spaarrente.
Polvo176 schreef:
3) Na het faillissement van een paar buitenlandse banken zien de meeste mensen het niet meer zitten om daar hun geld te storten, wederom, de grootbanken weten dat en maken er gebruik van door b.v. hun rente laag te houden.
Alle particulieren hebben na het Icesave debacle in 2008 hun spaargeld teruggekregen inclusief de rente. Uiteindelijk zijn er geen gedupeerden.
Polvo176 schreef:
4) Heb je nog nooit meer dan 3000 euro over gemaakt?
Ik maak regelmatig veel grotere bedragen over. Nimmer een probleem bij mij. Ik ken geen verhalen van andere mensen waar het wel een probleem bij is. Het lijkt toch echt heel specifiek voor u op te gaan.
Polvo176 schreef:
Het is mooi dat je elk jaar swapt van spaarrekening, maar omdat je maar een van de weinigen bent kunnen de grootbanken doen en laten wat ze willen.
Neem je zelf daarom niet als maatstaf, maar de grote massa, daar draait hun beleid op.
Wat de massa besluit wel of niet te doen maakt een partij geen monopolist of hun beleid illegaal. Als mensen de rente bij hun grootbank prima vinden, dan is dat hun eigen keuze. Er is meer dan genoeg concurrentie en je geld elders stallen is een fluitje van een cent.

Plaats reactie