LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dieke83 schreef:Voordat jij op registreren klikt moet je de voorwaarden aanvinken in die voorwaarden staat bij 2.5 heel duidelijk dat het om een jaar overeenkomst gaat.
Tevens staat er ook vermeld dat dit na 1 jaar stilzwijgend verlengt word.
Daarmee is de informatie niet "op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst" verstrekt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 jul 2017 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door Dieke83 »

@alfa het is duidelijk vermeld. Aangezien jij als consument zelf het vinkje met "Ik heb de algemene voorwaarde gelezen en ga hiermee akkoord"
Dus als je die hebt gelezen ga je akkoord met een jaar contract.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dieke83 schreef:@alfa het is duidelijk vermeld. Aangezien jij als consument zelf het vinkje met "Ik heb de algemene voorwaarde gelezen en ga hiermee akkoord"
Dus als je die hebt gelezen ga je akkoord met een jaar contract.
Dat doet er niets aan af aan het feit dat de ondernemer nog steeds een oneerlijke handelspraktijk verricht door deze informatie niet op de juiste plek neer te zetten en de consument de overeenkomst op grond daarvan nog steeds kan vernietigen.

De wet vereist dat bepaalde informatie nu eenmaal "op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst" verstrekt, terwijl andere informatie wel verstrekt moet worden doch niet "op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst". Daarom mag het verstrekken van de duur niet gelijk worden behandeld met bijvoorbeeld informatie over het herroepingsrecht of een boete beding o.i.d..

https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=137202

"In de uiting staat niet dat het gaat om een abonnement tot wederopzegging, dat ook na de actieperiode van 13 weken doorloopt. In zoverre heeft verweerder niet aan haar informatieverplichting als bedoeld in artikel 8.4 aanhef en onder m NRC voldaan. Verweerder had op duidelijke en begrijpelijke wijze deze informatie in de uiting dienen te verstrekken. In dit verband kon verweerder niet volstaan met naar “actievoorwaarden” te verwijzen. Dit onderdeel van klacht 2 is derhalve gegrond."

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Dat is mbt reclame aanbieding dit is geen reclame.
Maar als ik jou moet geloven is de consument dus nooit verantwoordelijk?
Dus je kan gewoon overal aanvinken dat je de algemene voorwaarde hebt gelezen waar alles duidelijk in staat en dan nog de grote boze bedrijven de schuld geven.
jouw wondere wereld ziet er roos kleurig uit maar in de realiteit zal die vlieger niet opgaan er word van een consument ook verwacht wat zelf verantwoording te nemen en de voorwaarden die op de pagina registreren overal vermeld staan te lezen. Hierin word zeer duidelijk aangegeven dat het een abonnement betreft.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dieke83 schreef:Dat is mbt reclame aanbieding dit is geen reclame.
Dit is wel reclame, de Reclame Code Commissie behandeld dit gewoon als je hiermee naar ze toe gaat. Bovendien zijn bepalingen in de NRC overgenomen uit de wetgeving die ik heb aangehaald en dus zal de rechter op dezelfde manier oordelen.
Dieke83 schreef:Maar als ik jou moet geloven is de consument dus nooit verantwoordelijk?
Nee, de wetgever heeft een kleine set aan informatie zo belangrijk zijn, dat deze niet op een andere pagina mogen worden ondergebracht. Je weigert om onderscheid te maken tussen informatie over de prijs en duur van een abonnement en informatie over het herroepingsrecht of een boete beding, terwijl de wet daar nu juist wel onderscheid in maakt. Door je kop in het zand te steken wordt de wet niet anders.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door lijfrente »

Dieke83 schreef:@alfa het is duidelijk vermeld. Aangezien jij als consument zelf het vinkje met "Ik heb de algemene voorwaarde gelezen en ga hiermee akkoord"
Dus als je die hebt gelezen ga je akkoord met een jaar contract.

Juist!

Net zoals in het topic Booking.com, wil @alfa het niet waar hebben, als je de voorwaarden accepteert, je deze toch gelezen moeten hebben.
Niet gelezen, dan dikke bult.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Je kan de schuld wel in de schoenen blijven schuiven van de big bad companies maar uiteindelijk moet je als consument ook verantwoording nemen voor je eigen acties.
Als je aanvinkt dat je de algemene voorwaarde hebt gelezen en je gaat voor de betaling dan ben je zelf fout bezig.
De schuld ligt niet altijd bij de bedrijven

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik zit langer aan Kadasterdata.nl vast dan ik wil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is een politieke opvatting waarvoor geen plaats is in de rechtbank. Wie het niet eens is met de wet kan via de wetgever proberen om deze aangepast te krijgen.

Gesloten