kweenie schreef: ↑10 sep 2018 07:10
Er is hier bijvoorbeeld genoemd dat een houten afwerking voor de toekomst beter zou zijn omdat hout beter isoleert. Los van het feit dat het hierbij slechts om de afwerking gaat, kun je je ook afvragen of het werkelijk zo veel beter isoleert. Ja, per meter wel, ongeveer 5 keer beter. Maar een bakstenen muur is in het algemeen ook 5 keer dikker, zodat de isolatiewaarde van een bakstenen afwerking in de praktijk niet lager zou zijn dan van een houten afwerking.
Je hebt hout en hout, baksteen en baksteen,en nog veel meer isolatiematerialen.
Bij hout hangt de isolatiewaarde af van de boomsoort, lengte van de nerven, en van de vraag of het geperst is.
Bij baksteen zijn er ook talloze varianten. Dichte baksteen isoleert slecht, baksteen met luchtgaten erin beter. Laatste groep vangt ook condens beter op.
Dan de groep plastics en piepschuim, de EPS en XPS platen. Wij hebben deze platen gebruikt voor ons vakantiehuis en geen moment spijt van. Isolatie is veel beter dan verwacht. De verwachte levensduur is ongeveer 25 jaar, daarmee inderdaad onderhoudsgevoeliger dan baksteen. Staat tegenover dat er geen insecten in komen. Spouwisolatie wil ik niet meer, veel te veel wespennesten erin gehad, ondanks dat de spouw zou zijn volgespoten of er steenwol in zou zitten. Bij buitenisolatie kun je veel makkelijker checken of alles nog heel is.
Moneyman schreef: ↑10 sep 2018 10:18
Mag dat "beste antwoord" van Jablan weer weg? Ik scroll me dankzij die lange lap tekst iedere keer een ongeluk.
En dan doe ik zo mijn best om kort en bondig te blijven
blont007 schreef: ↑10 sep 2018 13:33
Zal wat voorbeelden voor u opzoeken en hier plaatsen.
Graag.
Zaterdag bewoners van een nieuwbouwhuis gesproken, die heel, heel veel spijt hebben van hun keuze voor prefab-houtskelethuis. De piano is door de vloer gezakt. Medelijden heb ik niet, het is hun eigen fout. Met een goede sterkte- en stijfheidberekening waren de vloeren steviger uitgevoerd, maar ja ... kostenplaatje. Het volgende geval van woonlasten tot de max en woonwensen over de max.