alfatrion schreef: ↑17 sep 2018 00:00
Je snapt het zelf niet. De datum MOET niet verzet worden, het bedrijf WILT de datum verzetten. Een consument heeft het recht om de overeenkomst te ontbinden, omdat het bedrijf niet op de afgesproken datum levert. Een consument mag van dat recht gebruik maken, ook als het bedrijf de overeenkomst wilt aanpassen. Immers, een overeenkomst kun je alleen aanpassen als alle betrokken partijen daar akkoord mee zijn.
Wat je afspreekt moet je doen. Als je afspreekt "de 30e gaat we surfen" dan moet je de 30e gaan surfen en als je de 30e niet gaat surfen, omdat er geen wind is en je dat nodig hebt om te kunnen surfen, dan heb je niet gedaan wat je hebt afgesproken.
De overeenkomst is dat er op datum x een activiteit gedaan gaat worden mits er voldoende wind staat. De afspraak nu kan niet doorgaan omdat er niet voldoende wind staat. De overeenkomst blijft gewoon staan en de voorwaarden, die echt niet onredelijk zijn, blijven van toepassing.
Als je een keuken koopt en afspraak is dat deze op datum x gemonteerd word. Echter, de ochtend van levering is er noodweer en de straat staat onder water. De auto met keuken en monteurs kunnen niet bij het huis komen. Dan kan je niet als klant de order annuleren omdat ze niet op het afgesproken moment kunnen komen.
In dit geval is er gewoon een geldige overeenkomst. Dus als de klant wil annuleren omdat deze ineens niet meer gebruik wil maken van de overeenkomst, dan zijn daar gewoon kosten aan verbonden.
De klant krijgt nu de keuze, verzetten naar een nieuwe datum (mits er dan wel voldoende wind staat), of een andere activiteit doen die wel kan bij dat weertype. En ja, de klant kan ook annuleren, maar dan tegen kosten.