Je verwijt anderen nogal stellig dat ze niet goed lezen. Volgens mij ben jij echter degene die dat niet doet - en bovendien weet je duidelijk niet hoe het systeem werkt. Ik heb het relevante stukje uit de OP maar even gequote:criticus2 schreef: ↑14 mar 2019 15:38sorry, maar vele anderen hier halen er zaken bij die niet ter zake doen. Ik moet uitgaan van wat TS zegt. Tot het tegendeel bewezen is.
Op basis daarvan zijn de feiten:
1. een sepot, 2. de rechter die vastgesteld heeft dat niet bewezen is dat schade door TS veroorzaakt is. dat 2e kan je niet negeren hoewel velen dat graag zouden willen want komt niet in straatje eigen meningsvorming te pas... Ging de zaak in essentie niet over maar is wel een punt wat meegenomen is, mede omdat het meeweegt in de argumenten waarom het een sepot werd.
Op basis bij deze punten maakt TS denk ik een erg goede kans op verhaal. mn omdat de rechter wel opmerkingen gemaakt heeft over de vastgestelde schade, in het voordeel van TS.
Wat hier staat is:[email protected] schreef: ↑13 mar 2019 16:12Maar nu komt het: Door OM opgeroepen in een strafzaak omdat ik zou zijn weggereden na ongeval en daarmee een misdrijf zou hebben gepleegd. Tijdens de zitting was de beslissing om geen strafbeschikking uit te delen maar juist deze zaak te seponeren (sepot 0.2 = wegens gebrek aan bewijs). De schade aan achterliggende auto had er ook vooraf al op kunnen hebben gezeten en was tijdens het incident niet te zien. Tevens had de tegenpartij blijkbaar een 2e schadepunt geclaimd welke niet hoorde bij het vermeende incident.
- TS is opgeroepen door het OM;
- ter zitting is geseponeerd;
- er wordt (zonder te melden wie dat zegt!!!) nog iets geschreven over de bewijsbaarheid.
Jij maakt daarvan:
- dat de rechter heeft vastgesteld dat niet bewezen kan worden dat de schade door TS veroorzaakt is.
Hier ga je de mist in. Je vult de casus uit de OP aan met veronderstellingen - en die zijn onjuist. De rechter zal vragen gesteld hebben, zoals dat altijd gebeurt in een strafzaak. De rechter heeft echter niets vastgesteld, en evenmin iets geoordeeld. Dat kan ook niet, want de zaak is geseponeerd - waardoor er niets vast te stellen of te oordelen valt. De sepotbeslissing wordt ook niet door de rechter genomen, maar door de Officier van Justitie. Dat is geen inhoudelijk (waarde)oordeel, maar vooral een simpele kosten/ batenafweging. Als het bewijs lastig is, zal een OvJ simpelweg besluiten de zaak te laten vallen (seponeren) om vervolgens zijn tijd en energie te steken in een zaak die makkelijker bewijsbaar is. Meer is het niet.
Ofwel: TS kan aan deze technische beslissing van de OvJ in de strafzaak géén rechten ontlenen in zijn civielrechtelijke discussie in de strafzaak (die ook nog eens over iets anders ging!), en jouw stellingen zijn onjuist.