Grappig dat je er dan wél je argumentatie mee onderstreept...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Nee. Daarom stel ik ook een vraag, die vooralsnog onbeantwoord is.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Je vraag is niet te beantwoorden, omdat de in je vraag opgenomen presume onjuist is.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Voor zover er al sprake is van een foute veronderstelling mijnerzijds, wordt die veronderstelling juist extra gevoed door het uitblijven van deugdelijk antwoord.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Dit raakt werkelijk kant nog wal.
Indien er sprake is van een foute veronderstelling in de vraag, is het immers onmogelijk de vraag te voorzien van een deugdelijk antwoord. Dat gaf Moneyman aan.
Het wordt steeds moeilijker voor je om de draai te maken, omdat je je steeds dieper ingraaft. Waarom?
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Welke veronderstelling is er dan fout aan de vraag:
Resteert de mogelijkheid, dat mijn uitleg wel de juiste is.
Opmerkelijk dat ik me dieper ingraaf , door het uitblijven van antwoord van een ander
In mijn beleving zijn de conclusies vergelijkbaar: De advocaat hoor ik evengoed verkondigen dat onderdelen een bepaalde periode beschikbaar behoren te zijn.Als mijn uitleg niet de juiste is, vraag ik me af op grond waarvan de advocaat tot een vergelijkbare conclusie komt?
Resteert de mogelijkheid, dat mijn uitleg wel de juiste is.
Opmerkelijk dat ik me dieper ingraaf , door het uitblijven van antwoord van een ander
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Jouw stelling is/ was/ is dat nonconformiteit makkelijk te bewijzen is, en als ik je standpunten goed begrijp dan is dat zo omdat er op dit moment bekend wordt dat er geen onderdelen leverbaar zijn. Ofwel: de vraag of er sprake is van nonconformiteit, wordt in jouw beleving enkel beantwoord door het hier en nu.
Mijn standpunt is dat er enkel sprake is van nonconformiteit als er zich een gebrek openbaart dat op het moment van het sluiten van de overeenkomst al aanwezig is, lós van de vraag op welk moment dat gebrek zich openbaart.
Dit is de kern van de discussie, want we hebben het dan nog niet eens over de vraag of het ontbreken van onderdelen überhaupt een gebrek is (ofwel: wat zijn/ waren "redelijke verwachtingen", welke mededelingen heeft Gazelle gedaan (ze zijn gewoon open over die 5 jaar), welk onderzoek heeft de koper uberhaupt zelf gedaan en welke vragen heeft die gesteld, enz.).
Voor alle punten ligt de bewijslast bij de koper. Succes
Die bewuste advocaat zegt alleen maar iets algemeens over de "redelijke termijn", en zegt niets over de vraag op welk moment dat duidelijk moest zijn, laat staan dat hij de overige zojuist genoemde punten meeneemt in zijn betoog. Vandaar dat je -anders dan jij meent- in die simpele stelling van die advocaat geen enkele onderbouwing van jouw standpunt terug kunt vinden.
Maar jij bent nog steeds van mening dat het bewijzen van nonconformiteit een appektje/ eitje is...?
Mijn standpunt is dat er enkel sprake is van nonconformiteit als er zich een gebrek openbaart dat op het moment van het sluiten van de overeenkomst al aanwezig is, lós van de vraag op welk moment dat gebrek zich openbaart.
Dit is de kern van de discussie, want we hebben het dan nog niet eens over de vraag of het ontbreken van onderdelen überhaupt een gebrek is (ofwel: wat zijn/ waren "redelijke verwachtingen", welke mededelingen heeft Gazelle gedaan (ze zijn gewoon open over die 5 jaar), welk onderzoek heeft de koper uberhaupt zelf gedaan en welke vragen heeft die gesteld, enz.).
Voor alle punten ligt de bewijslast bij de koper. Succes
Die bewuste advocaat zegt alleen maar iets algemeens over de "redelijke termijn", en zegt niets over de vraag op welk moment dat duidelijk moest zijn, laat staan dat hij de overige zojuist genoemde punten meeneemt in zijn betoog. Vandaar dat je -anders dan jij meent- in die simpele stelling van die advocaat geen enkele onderbouwing van jouw standpunt terug kunt vinden.
Maar jij bent nog steeds van mening dat het bewijzen van nonconformiteit een appektje/ eitje is...?
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
En dat is nu juist de essentie van mijn vraag. Als mijn standpunt onjuist is, hoe komt de advocaat dan wel tot die stelling?Moneyman schreef: ↑26 aug 2019 11:34Die bewuste advocaat zegt alleen maar iets algemeens over de "redelijke termijn", en zegt niets over de vraag op welk moment dat duidelijk moest zijn, laat staan dat hij de overige zojuist genoemde punten meeneemt in zijn betoog. Vandaar dat je -anders dan jij meent- in die simpele stelling van die advocaat geen enkele onderbouwing van jouw standpunt terug kunt vinden.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Dan ga ik die sensoren maar eens proberen te verzamelen van fietsen die in de prak zijn gereden. Ze dan voor 1200 euro per stuk verkopen. Gouden handel!
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Lees mijn laatste post nog eens goed. Wat de advocaat zegt, onderschrijft jouw stelling helemaal niet.16again schreef: ↑26 aug 2019 12:32En dat is nu juist de essentie van mijn vraag. Als mijn standpunt onjuist is, hoe komt de advocaat dan wel tot die stelling?Moneyman schreef: ↑26 aug 2019 11:34Die bewuste advocaat zegt alleen maar iets algemeens over de "redelijke termijn", en zegt niets over de vraag op welk moment dat duidelijk moest zijn, laat staan dat hij de overige zojuist genoemde punten meeneemt in zijn betoog. Vandaar dat je -anders dan jij meent- in die simpele stelling van die advocaat geen enkele onderbouwing van jouw standpunt terug kunt vinden.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Mijn vraag komt dan ook neer op: Hoe komt de advocaat tot deze uitspraak:
Mijn standpunt is voor die vraag totaal irrelevant.De verkoper is in principe aansprakelijk, om een bepaalde periode die redelijkerwijs van hem verlangd kan worden, een fiets te kunnen repareren of herstellen........in ieder geval, ga uit van een jaar of 7 of 8 moet je wel kunnen herstellen, en dan heb je dat essentiele onderdeel dus blijkbaar nodig
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Ik heb geen flauw idee hoe de advocaat erop komt, want hij zegt vrij weinig Alleen al de woorden "in principe", "redelijkerwijs", "ga uit van...", "blijkbaar"... geven aan dat hij zich ook nergens op vast wil leggen. Het is een typisch advocaten statement: nietszeggend.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Nogmaals gebeld met de man van Gazelle en hem geattendeerd op deze uitzending.moederslink schreef: ↑25 aug 2019 00:24Uit die radio uitzending bleek dat er voor ene Wilma uiteindelijk tóch nog ergens een krachtsensor tevoorschijn getoverd kon worden en die is op haar Innergy Orange van inmiddels 10 jr oud gemonteerd.
Misschien er nóg een keer een telefoontje aan wagen.....ik ga dat maandag doen...
Hij had er idd iets over gehoord , maar helaas-helaas-helaas .....géén krachtsensor nog te verkrijgen tot max 5 jaar .....dus niét voor deze e -bike uit 2010.
Er is géén relatie met de brand uit 2013 , dit bevestigde deze man opnieuw.
Dan rest voor de TS niets anders om , ism zijn dealer , diverse zaken in Nederland af te bellen in de hoop dat 1 iemand nog zo.n sensor heeft liggen....ergens.....
Bob Schurkjens
vindt dit leuk
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Vrijwel kansloze missie. Dure onderdelen worden vrijwel niet op voorraad gehouden door fietsenwinkels. Zij worden regelmatig bevoorraad na online bestellen. In Polen en Denemarken is het onderdeel online ook niet meer verkrijgbaar helaas. Wie weet leest er een fietsenmaker mee die mijn ongelijk kan bewijzen? Even contact opnemen met topicstarter en het is opgelost.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Beste mensen, het gaat me niet om die 9 jaar.
Het gaat mij erom dat ik het opmerkelijk vind dat Gazelle onderdelen na 5 jaar niet meer kan garanderen. Dat mijn moeder en vele anderen pech hebben staat als een huis zo vast. Dit onderdeel is al jaren niet meer verkrijgbaar zo ook bij mensen waarvan de fiets een stuk jonger was dan 9 jaar. Dat Gazelle dan stom leuk zegt "koop maar een nieuwe fiets" vindt ik wel erg kort door de bocht. Uiteraard na bellen via een reageerder 250 euro korting kunnen krijgen op een nieuwe is top, maar op een product van 2800 euro onhaalbaar.
Het gaat mij erom dat ik het opmerkelijk vind dat Gazelle onderdelen na 5 jaar niet meer kan garanderen. Dat mijn moeder en vele anderen pech hebben staat als een huis zo vast. Dit onderdeel is al jaren niet meer verkrijgbaar zo ook bij mensen waarvan de fiets een stuk jonger was dan 9 jaar. Dat Gazelle dan stom leuk zegt "koop maar een nieuwe fiets" vindt ik wel erg kort door de bocht. Uiteraard na bellen via een reageerder 250 euro korting kunnen krijgen op een nieuwe is top, maar op een product van 2800 euro onhaalbaar.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
OK, dus je vind het opmerkelijk. En nu? Denk je dat het bij veel andere merken anders is? Welke doel wil je bereiken?
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
In principe kan Gazelle de levering van de accu na 5 jaar stop zetten en dan kan de fiets richting oud ijzer. Zoals Gazelle zelf aangeeft worden vervangings onderdelen na 5 jaar niet meer geproduceerd. Aangezien Gazelle veel verdiend met nieuwe accu's leveren is dit product na 10 jaar nog wel leverbaar. Anders is dit blijkbaar met sensoren etc.16again schreef: ↑22 aug 2019 16:38In mijn eerdere quote uit het wetsartikel , staan eigenschappen en verwachting zelfs in dezelfde zin
Uiteraard horen die verwachtingen wel reeel te zijn. Na 5 jaar waardeloos doordat een enkel onderdeel stuk is, lijkt me niet de verwachting die bij een A-merk hoort.
Je kunt wel verwachten dat na 3...6 jaar de accu vervangen dient te worden:
https://elektrischefietsenkiezen.nl/accu-levensduurEen elektrische fiets is zeer duurzaam, als je hem in een droge omgeving stalt wordt de levensduur geschat op veel meer dan tien jaar. Dit kan helaas niet gezegd worden van de accu van een elektrische fiets. De levensduur van een elektrische fiets-accu zal zo'n drie tot zes jaar zijn.
Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen
Maar is die termijn van 5 jaar ook gecommuniceerd bij de verkoop?SjM schreef: ↑28 aug 2019 13:47In principe kan Gazelle de levering van de accu na 5 jaar stop zetten en dan kan de fiets richting oud ijzer. Zoals Gazelle zelf aangeeft worden vervangings onderdelen na 5 jaar niet meer geproduceerd. Aangezien Gazelle veel verdiend met nieuwe accu's leveren is dit product na 10 jaar nog wel leverbaar. Anders is dit blijkbaar met sensoren etc.
Van de marktleider in fietsenland, die al meer dan een eeuw bestaat, zou bij mij het verwachtingspatroon wat betreft beschikbaarheid van reserve onderdelen een stuk hoger liggen dan die 5 jaar.